Köpråd på speldator, budget 16-18K

Permalänk

Köpråd på speldator, budget 16-18K

Ohoj!

Nu har det blivit dags för mig att byta ut min gamla burk då den släpar efter rätt kraftigt i det mesta i takt med alla nya spel som ständigt pumpas ut. Min budget är ca 16-18K

Har kollat runt lite på nätet efter olika sorters delar men känner att jag har alldeles för dålig koll kring vad som är bra nuförtiden. Har hittills kollat kring delar som: Ryzen 7 5800X, samt GTX 3060, men skulle behöva få lite mer råd kring vad som är bra nu för tiden. Självklart inom budgeten 16-18K då, förstås.

De spel jag däremot vill kunna spela utan problem och med hög upplösning är: Elden Ring, Skyrim (söndermoddat då förstås), Star Wars Jedi: Survivor, Hogwarts Legacy, Diablo 4 etc.

Det enda kravet jag har på burken är att den ska ha ett lagringsutrymme på 2TB.

Skulle också gärna vilja få ett tips på en bra skärm för ca: 1500-2000kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

här har du ett bygge som kommer prestera mycket bättre än 3060.

200kr av från psu
https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

om du har några frågor så är det bara att ställa

om du bor i närheten av borås så kan jag bygga ihop datorn ått dej.

skriv också lite om vad du gillar kanske vitt kanske uttan rgb eller något annat sånt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tack så hemskt mycket för tipset och tack för att du erbjuder dig att bygga ihop den åt mig.
Diggar RGB ganska mycket, så får gärna va ett bygge med sånt.

Gjorde också en liten build bara för skojs skull, tänkte bara kolla lite vad du (eller vad alla andra här) tycker om denna? Skulle dock behöva lite hjälp att välja GPU till just det här bygget. Förslagsvis en som passar inom budgeten jag har just nu.

Testbygge

Permalänk
Medlem

Bra bygge du gjorde.

När man designar en dator är det viktigt att ha så bra Gpu som möjligt. Allafall för spel. Och i denna budgeten är 6950 xt så bra det bara kan bli.

Snälla köp inte Windows från en vanlig affär. Ladda ner det istället på en usb drive och köp sen en licens för 160kr på gamekeys.

Den kyllaren du valde är väldigt overkill. Och den är väldigt överprisad. Köp aldrig aio från corsair det är för att man kan få bättre saker för mindre pris. Om du ändå vill ha en aio är Deepcool ett mycket bättre märke.

Kör också med den psu jag länkade den kostar mindre och är lika bra.

Kom bara ihåg att moderkortet du valde inte har Wi-Fi. Går att lägga till det för 200kr

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Suveränt! Tackar så hemskt mycket för tipsen återigen.

Några frågor bara:
Är det någon specifik aio vattenkylare från Deepcool du rekommenderar eller funkar det minst lika bra med kylaren du länkade?
Bör jag använda mig av moderkortet ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II AMD B550 Uttag AM4 ATX som du länkade med i första bygget? Vad är skillnaden mellan den och den jag länkade i mitt testbygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonWizard:

Suveränt! Tackar så hemskt mycket för tipsen återigen.

Några frågor bara:
Är det någon specifik aio vattenkylare från Deepcool du rekommenderar eller funkar det minst lika bra med kylaren du länkade?
Bör jag använda mig av moderkortet ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II AMD B550 Uttag AM4 ATX som du länkade med i första bygget? Vad är skillnaden mellan den och den jag länkade i mitt testbygge?

här har du en bra aio som finns för ett bra pris.

Skillnaden på dit mobo och den jag valde är att den jag valde kommer med wifi/blutooth willket din inte gör

Visa signatur

Permalänk

Tackar ödmjukast återigen, då tror jag att jag har bestämt mig helt och hållet kring vad min nya PC kommer ha för delar.

En sista fråga nu bara innan jag lägger beställningen:
Har du något tips på en bra skärm till detta bygge för kring 1500-2000kr?

Permalänk
Medlem

denna är bra för 2k. Men du kanske borde spara upp till en 1440p skärm

men det är ditt val

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AM5 och bara ca 100 kr över budgeten med MSI Cashback. Då får du en grym PSU med ATX 3.0-stöd vilket kan vara nice för framtiden.

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

AM5 och bara ca 100 kr över budgeten med MSI Cashback. Då får du en grym PSU med ATX 3.0-stöd vilket kan vara nice för framtiden.

https://komponentkoll.se/bild/TTtKI.png

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Fungerar den psu i chassitet. Support chassitet inte bara upp till 160mm

Och vill man värkligen ha en micro atx build för 15k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Fungerar den psu i chassitet. Support chassitet inte bara upp till 160mm

Och vill man värkligen ha en micro atx build för 15k

PSU:n är på 150 mm vad jag kan se.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

PSU:n är på 150 mm vad jag kan se.

Det var den faktiskt kändes som den skulle vara större

Visa signatur