Permalänk
Medlem

Ny dator krånglar

Fick hem min ”nya” begagnande dator(HP Omen 40 L - 3080, Ryzen 9 5900x) i bra skick från elgiganten i tisdags. Redan då stötte jag på ett problem där det kom en blå skärm flera gånger med ledsen smiley där det stog hyper_visor error. Stängde av virtualization i bios vilket hjälpte. Har skett två gånger än så länge dock. Nu har jag ett annat problem som hållt på sedan dess. Datorn startar om av sig själv men stängs inte av, skärmen och tangentbordet tappar anslutning/blir svart medans datorn fortfarande lyser och fläktarna är igång. Efter några sekunder kommer loggan upp och alla appar stängts av automatiskt. Det märkliga är att det inte sker när jag spelar, men så fort jag är 5 min på internet eller windows start så händer det. Nu hinner jag inte ens skriva in min pin kod innan det händer så är fast vid inloggning, har testat återställa genom att ta bort alla filer och appar men hjälpte inget.. Det här är min första gaming pc jag köpt, blir nog att lämna tillbaka och köpa en helt ny.

Video: https://vimeo.com/822120181?share=copy

Permalänk
Medlem

Jag har alldrig hört om något liknande direkt. För att du har haft flera problem så är det nog bäst att du lämnar tillbaka den. Sånahär problem ska man inte ha på sin första dator.

Om du vill ha hjälp med att känske bygga eget så kan du bara fråga här. Finns massa grymma byggare.

Om du bor i närheten av borås så kan jag också bygga en dator ått dej.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Jag har alldrig hört om något liknande direkt. För att du har haft flera problem så är det nog bäst att du lämnar tillbaka den. Sånahär problem ska man inte ha på sin första dator.

Om du vill ha hjälp med att känske bygga eget så kan du bara fråga här. Finns massa grymma byggare.

Om du bor i närheten av borås så kan jag också bygga en dator ått dej.

Tack för svar. Försöker leta efter någon med liknande problem men hittar ej. Bygga eget låter intressant, men ska nog kolla efter en dator som bara har många bra reviews, har hört mycket om kompletts egna prebuilt datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Envoy:

Fick hem min ”nya” begagnande dator i bra skick från elgiganten i tisdags. Redan då stötte jag på ett problem där det kom en blå skärm flera gånger med ledsen smiley där det stog hyper_visor error. Stängde av virtualization i bios vilket hjälpte. Har skett två gånger än så länge dock. Nu har jag ett annat problem som hållt på sedan dess. Datorn startar om av sig själv men stängs inte av, skärmen och tangentbordet tappar anslutning/blir svart medans datorn fortfarande lyser och fläktarna är igång. Efter några sekunder kommer loggan upp och alla appar stängts av automatiskt. Det märkliga är att det inte sker när jag spelar, men så fort jag är 5 min på internet eller windows start så händer det. Nu hinner jag inte ens skriva in min pin kod innan det händer så är fast vid inloggning, har testat återställa genom att ta bort alla filer och appar men hjälpte inget.. Det här är min första gaming pc jag köpt, blir nog att lämna tillbaka och köpa en helt ny.

Bara att lämna tillbaka. Var glad att du köpte den på Elgiganten för dom är lätta att ha o göra med när något strular och man vill göra en retur, till skillnad från tex Webhallen..

Bygger du eget så kanske du kan få bättre grejer, men tänk på att om ditt bygge strular så kan det kan vara svårt att isolera den felaktiga delen om du inte har saker att swappa runt med. Och det kan då vara ännu svårare att returnera alla delar du köpt för att en inte fungerar.

Permalänk
Medlem

ok detta är troligtvis grafikort. Men det finns inte så mycket man kan göra. Rekomenderar att bara lämna tillbaka den.

Om du kan säja din budget så kan jag ta fram några förslag på egenbyggen och färdigbyggen

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Avstängd

Har du tur så kanske Elgiganten erbjuder dig en NY likvärdig dator istället

Permalänk
Medlem

inte ens värt att felsöka. Helt ny dator för dig från butik. Den ska vara testad o redo från dom.
Tydligen är den inte det.
Bara lämna tillbaka som andra sagt. Du ska inte behöva hålla på o felsöka en för dig ny dator. Det har man ångerrätt och/eller garanti för.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

ok detta är troligtvis grafikort. Men det finns inte så mycket man kan göra. Rekomenderar att bara lämna tillbaka den.

Om du kan säja din budget så kan jag ta fram några förslag på egenbyggen och färdigbyggen

Köpte denna för 14k, dock outlet pris. Runt 15k skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Har du tur så kanske Elgiganten erbjuder dig en NY likvärdig dator istället

Jo det skulle va nice, blir nog en ny dator med 3060 ti/3070 isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Envoy:

Jo det skulle va nice, blir nog en ny dator med 3060 ti/3070 isf.

här har du en bra dator du kan bygga för 15k.

Denna kommer också prestera välldigt mycket bättre än en 3070ti.

Om du vill ha förklaringar på delarna är det bara att fråga. Kommer också fixa ett bygge på inets byggare som dom bygger ått dej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/QueZH.png

här har du en bra dator du kan bygga för 15k.

Denna kommer också prestera välldigt mycket bättre än en 3070ti.

Om du vill ha förklaringar på delarna är det bara att fråga. Kommer också fixa ett bygge på inets byggare som dom bygger ått dej

om du inte behöver ha wifi/blutooth så kan jag göra en ny för 14k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

om du inte behöver ha wifi/blutooth så kan jag göra en ny för 14k

Har kollat en hel del på 6700xt men visste inte att man kunde få 6950xt pc för 15k. Kör ethernet kabel så trådlöst wifi behövs ej ifall de är det. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1378543/sdasda

här har du också en från inet som dom kan montera ått dej. Dock rekomenderar jag att du bygger själv. Det är bådde roligt och lärsamt. Det är också enklare än vad du kan tro.

här har du också ett moderkort uttan wifi. sAmt fanns några ram med rgb för samma pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.inet.se/datorbygge/b1378543/sdasdahttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1378543/sdasda

här har du också en från inet som dom kan montera ått dej. Dock rekomenderar jag att du bygger själv. Det är bådde roligt och lärsamt. Det är också enklare än vad du kan tro.

https://komponentkoll.se/bild/zoFmV.png

här har du också ett moderkort uttan wifi. sAmt fanns några ram med rgb för samma pris

Tack!