Laptop till Dungeondraft och FoundryVTT
Hej,
Jag hade gärna tagit emot era råd, jag vill skaffa en ny laptop men jag kan inte mycket om datorer mer än lite basics. Jag har en budget på ca 6000kr (men skulle kanske pressa mig till 8000kr men kommer göra ont). Jag hade helst skaffat en laptop men är inte helt främmande för att skaffa en stationär eftersom min nuvarande laptop fungerar okej till annat. Dock behöver jag ofta ta med datorn då vi kör rollspel IRL på en fysisk plats.
Min nuvarande laptop (som jag främst använt till skolarbete m.m.) klarar av Dungeondraft och FoundryVTT (se req. nedan). Men upplevelsen är inte helt optimalt vilket gör hela erfarenhet tråkig när flera timmars arbeta försvinner eller när min grupps rollspel stannar upp för att min dator inte klarar viss situationer. Jag har lärt mig hantera delar av problemen genom att undvika olika funktioner m.m. Min problem är följande:
- Dungeondraft låser sig när jag skapar högupplösta bilder (jag tror att den äter upp allt minne men som sagt kan inte sånt här)
- När jag skapar stora högupplösta bilder i Dungeondraft så har min dator svårt att exportera/rendera bilderna och delar av bilden försvinner i det slutgiltiga resultatet.
- När jag zoomar ut högupplösta bilder i FoundryVTT så laggar allt, jag antar att Laptopen har svårt att ladda dessa stora filer.
Vad hade ni köpt och vad tänker ni?
Jag inser ju att jag behöver en ny dator men är väldigt osäker på terminologin och hur allt fungerar, men nedan är specs. för min nuvarande laptop och req. för DD och Foundry:
Min nuvarande laptop:
Processor: Intel Core i5-7200U CPU @ 2.50GHz 2.71 GHz
RAM: 6.00 GB (5.88 GB usable)
System: Win10 64-bit
Graphics: Intel HD Graphics 620
Dungeondraft req:
Processor: Intel Core i3 2.6 GHz.
Graphics: Intel HD Graphics 6000.
Memory: 4 GB RAM.
Storage: 200 MB available space.
FoundryVTT req:
A dedicated GPU which supports WebGL 2.0
16GB of RAM
Info:
- Dunegondraft är ett bildredigeringsprogram för att skapa virtuell table top (VTT) maps till rollspel för exv. DnD
- FoundryVTT är ett program som gör dessa bilder mer interactiva och går att spela online tillsammans med andra.