Hjälp! Hur gör du när du köper spel digitalt?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Hur gör du när du köper spel digitalt?

Hej!

Jag kommer inom kort köpa min första speldator och skulle behöva lite hjälp när det gäller detta med säkerhet och att köpa spel digitalt.

E-postadress?
Ska man använda sin vanliga e-postadress när man skapar konto på t.ex. Steam, GOG och liknande sidor? Eller ska man ha en dedikerad e-postadress för detta? Eller kanske en e-postadress per sida?

Betalning?
Och när det gäller betalning så verkar förbetalda betalkort som man kan få hos Rocker, Lunar, PFC och liknande, som man använder med PayPal, säkrast? Eller? Och e-postadress, sin vanliga eller en dedikerad?

Keyshops?
Hur säkert är det att handla så kallade CD-keys när det gäller att få behålla sitt spel så det eller kontot man har inte blir bannat? Det finns ju mycket pengar att spara på detta. Kollade lite snabbt och ett spel som jag vill köpa kostar 249 kr hos en auktoriserad sida medan en icke auktoriserad handlare tar 23 kr. Och e-postadress? Den vanliga eller dedikerad?

Hur gör du när du köper spel digitalt?

Permalänk

Använd vilken e-postadress du vill.

Använd vilket betalningsmedel du vill.

Köp aldrig under några omständigheter av keyshops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Använd vilken e-postadress du vill.

Använd vilket betalningsmedel du vill.

Köp aldrig under några omständigheter av keyshops.

This.

Kör själv med samma slaskmail som hängt med i många år. Kör lösenordshanterare för att minimera risken att lösenorden läcker och ställer till för stor oreda.

Betalar med ett separat kreditkort som jag bara använder på nätet.

Är spelen för dyra inväntar jag rea ifall jag inte prompt vill spela nu, keyshops har jag krånglat med när jag var fattig student men numera är det inte ens värt besväret. Handlar typ bara på steam och nintendos eshop, båda är riktigt smidiga att använda.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ta den e-postadress du använder mest så att du inte slarvar bort lösenordet.

Rekommenderar PayPal för all handel online. De har nog bäst "Buyer's protection" ifall du inte får det du köpt, eller om något blir fel. Fortfarande samma e-postadress.. Ändra lösenordet till något vettigt och svårt att gissa både för bottar och vanligt folk. Använd en lösenordshanterare.

Jag brukar handla från keyshops, men de jag undviker är G2A och Allkeyshop då båda försökt ta mina pengar utan att ge något tillbaka efter nycklar som varit använda eller inaktiverade. PayPal har kommit "in clutch" när G2A försökt smita undan så därför rekommenderar jag PayPal för alla transaktioner online. De är seriösa och ser till att dina pengar är dina pengar i slutet.

Men framförallt rekommenderar jag att du kollar HumbleBundle, Steam och EA-appen först innan du kikar på så kallade "grey markets", så som key shops alltså. Oftast är där någon rea på HumbleBundle, Steam eller i EA-appen. Lägg spel i Wishlist på Steam så får du ett meddelande i telefonen om ditt spel är på rea. Se till att ha Steam-appen i mobilen för extra säkerhet/ Steam Guard.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora