Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021

Permalänk
Permalänk

Då vill vi höra från Copyswede hur mycket företaget har betalat in i hårddiskavgifter, det är väl en hunka per hårddisk som gäller, 250 hårddiskar blir då 25000:- sen lär han ju ha sålt några andra med om han har drivit butik sedan 2019. Kan bli dyrt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det värmer att höra, jättefint att det finns så omtänksamma personer här i vårt community!
Jag tog inte illa vid mig, men det är klart att det hade varit trevligare att se en mer tillmötesgående ton.

Jag är lite förvånad över att ni fick något svar överhuvudtaget.
Kan tänka mig att om man driver ett bluff företag att om någon skriver mejl eller på annat sätt kontaktar en skriftligen. Om det är någon som synar bluffen. Att man bara struntar i att svara.
Om någon ringer, "Inga kommentarer" och slänger på luren.
Eller dyl.

Kanske om det är någon kund man kan lura genom någon ursäkt.
Men om det är uppenbart att någon fattar att de är lurendrejeri, vad skulle de tjäna på att svara överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för märke och modell på USB:n?

Tror inte den ens har en märke.

https://www.fruugo.se/usb-30-flash-enhet-2-tb-hoghastighetsla...

Det ser ut som den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Haha legitimt levebröd, jag döör 😂🤣😂🤣

Om man ser det på en skala.
Jämfört med att gå ut och råna folk med våld eller hot om våld,
Då kan väl Internet scams vara "legitimt" i jämförelse...

Men då är det en rätt skev jämförelse.

Om alla ens "affärsidéer" inkluderar någon form av kriminalitet så kanske man inte borde vistas ute bland civila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bättre att vända sig till kända återförsäljare
960TB SSD

Skrivet av Tirzah:

Yepp är fel, söker man på productID så ser man att de ska vara 960 GB, har kontaktat Dustin för korrigering

Skrivet av Bill50x:

Fast 13,5 kSEK känns lite dyrt för en knapp 1TB SSD, väl?

/ B

Skrivet av Tirzah:

Jadu vet inte vad jag ska svara på den frågan, jag enbart informerade att det är fel av Dustin och GB är korrekt.

Här har du disken på Dells egna hemsida.
https://www.dell.com/en-sg/shop/960gb-ssd-sas-mixed-use-fips-...

Så om det är dyrt? I guess, är ju för server. Men jag kan inte försvara prissättningen för Dustin/Dell

Kioxia har Server SSD som förvisso kostar mycket. Men ändå är mer prisvärda än exemplet som @sweisdapro har hittat.

Bl.a.
CD6-V Series KCD61VUL12T8 12800GB 2.5" PCI Express 4.0 (NVMe)

Ungefär dubbla priset mot Dell SSD'n.
Men då är den på 12TB istället för ~ 1TB (960GB).
Jag tror Kioxia'n är snabbare också.
Men den som ska göra inköp för server bör göra sina egna efterforskningar.

Jag vet att Linus Tech Tips har använt Kioxia när de vill ha högpresterande lagring för server.

Permalänk
Medlem

Är inte fynd24 bara en droppshipping från typ Aliexpress eller direkt från kinafabriker?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Förstår mig inte på folk som alltid skall envisas med att beställa från sådana Bolag som Fynd24, Outl1 och skumma resebolag tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Förstår mig inte på folk som alltid skall envisas med att beställa från sådana Bolag som Fynd24, Outl1 och skumma resebolag tex.

Folk vet inte bättre helt enkelt, många som är okunniga tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Förstår mig inte på folk som alltid skall envisas med att beställa från sådana Bolag som Fynd24, Outl1 och skumma resebolag tex.

Men det är ju "billigt".

- Priset är lågt, men du blir ju lu
- Billigt, billigt, billigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

De förfalskade sitt egna "Trygg E-Handel" certifikat, hur ska man kunna tro på dem?

Enligt tidigare inlägg i tråden så var det väl ett korrekt certifikat?

Rättelse: inlägget var i den ursprungliga tråden.

Skrivet av Söderbäck:

Certifikatet var inte påhittat. Det var legitimt - men drogs in under gårdagen från utgivarna.
Jag kollade med dem.

Permalänk
Medlem

Förresten jag har kommit på ett bra användningsområde för denna typ av lagringsenheter.

Om man är en datahorder och lagrar mycket mer än man borde.
En sån här enhet kan vara bra för att lagra skräp som man inte borde spara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt tidigare inlägg i tråden så var det väl ett korrekt certifikat?

Rättelse: inlägget var i den ursprungliga tråden.

Men det var inte "Trygg E-handel" (som branschorganisationen Svensk Handel står bakom), utan "Certifierad E-handel" som fanns på sidan.

Tillägg:
I det här inlägget i den andra tråden gjorde jag en skärmdump på koden på sidan: #20031825
I Söderbäcks inlägg här är en skärmdump på hur det såg ut medan certifieringen fanns kvar (när man fällde upp den): #20031706

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

"Bananer, lätt begagnade"

"Återvunna Bananer."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Återvunna Bananer."

Det sägs att man inte vill veta hur det går till i en korvfabrik.

Permalänk
Medlem

Först Ace of Sweden och nu stackars Fynd24. När ska SweC lägga av?

Den här var kul, tack för god start på helgen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det sägs att man inte vill veta hur det går till i en korvfabrik.

Det sägs mycket man inte ska tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Butiken är borta från CDON nu. Undrar om det var på eget bevåg eller om CDON följer händelseutveckling.

Ingen fara, snart kommer nog den nyetablerade återförsäljaren 24fynd upp!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem

Här är deras svar på min recension av företaget:

Humor! Jag vill dock ge dem ett rätt, jag har aldrig varit kund.. och jag lär nog inte bli det i framtiden heller

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det sägs mycket man inte ska tro på.

Det gör det i och för sig, men plåtstinsen var nog inte uppfälld vid din station idag, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Här är deras svar på min recension av företaget:

<Uppladdad bildlänk>

Humor! Jag vill dock ge dem ett rätt, jag har aldrig varit kund.. och jag lär nog inte bli det i framtiden heller

Ur den andra tråden:

Skrivet av esoneson:

Är nu klar med ett test (via h2testw) och har verifierat att diskens faktiska storlek är 60gb, när detta överskrids skrivs befintliga block över och korrupterar data. Fick utöver alla andra förslag också tips om hur jag direkt kunde maila cdon så har gjort det, blir kul att se vad de säger.

Tack för all hjälp och alla bra förslag! Swec har ett awesome community!

Inte kopplat in och testat, var det... I och för sig sant på sätt och vis, för trådstartaren och "journalisten" är inte samma person, eftersom jag antar att det är Noelia, eller någon annan på redaktionen, som avses med det sistnämnda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta bevisar för mig att presstalesmän behövs. Det hade varit bättre för dem att komma med ”korrekta” svar eller inte säga nåt alls.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta fungerar rent juridiskt/legalt? Kan den här tjommen bara säga "oj då, det var våran Kinafabrik som skickade dåliga produkter" och sedan bara betala tillbaka till de som klagar och håva in resten i förtjänst? Vad har företag för ansvar egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag fattar mig inte på folk. Om en vara säljs till en tiondel av vad den kostar på andra butiker borde man kunna lista ut att något är väldigt skumt.

Permalänk
Medlem

Sålt sen 2021? Läste inte jag tidigare att butiken typ öppnad i början av detta år?
Eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Sålt sen 2021? Läste inte jag tidigare att butiken typ öppnad i början av detta år?
Eller har jag fått det om bakfoten?

De verkar ha två företag på samma adresss.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag fattar mig inte på folk. Om en vara säljs till en tiondel av vad den kostar på andra butiker borde man kunna lista ut att något är väldigt skumt.

Mot bakgrund av att liknande inlägg återkommit flera gånger i de två trådarna:

Du har läst startinlägget i den andra tråden, särskilt början, eller? I så fall, tycker du verkligen att din kommentar är relevant och rättvisande?

Att säga att man ska vara skeptisk för att undvika att bli lurad är en sak, men idén att det i grunden är den mindre insatte (vilket inte riktigt var fallet här) som gör en "bra deal" från en förment svensk återförsäljare tycker jag är rena dumheterna. Det är ungefär samma logik som att den våldtagne haft fel och för "utmanande" kläder, den som fått inbrott haft för dåliga lås, den som fått bilen stulen på uppfarten inte har lagt nyckeln i en plåtburk som blockerat signalerna från den trådlösa nyckeln osv. Sedan vet säkerligen rätt många i ett forum som detta, med en kunskapsnivå inom området som överstiger medel, hur den här sortens fejkdiskar är beskaffade. Går du ut på stan och frågar folk slumpvis så ser det knappast ut så.

För att förstå den extrema diskrepansen i pris måste man också inse skillnaden mellan olika typer av lagringsenheter. Det finns ingen annan återförsäljare av exakt samma produkt att jämföra med, vilket annars kan vara ett verktyg för att upptäcka orimligt billiga saker. Nu finns det väl inte 2,5" HDD som är 8 TB, tror jag på rak arm, men skillnaden mellan deras påstådda 4 TB (som också finns) och en riktig 2,5" HDD är inte alls lika stor. Billigare, absolut, men inte så mycket att det inte kunde vara någon tokkampanj.

Om man åtminstone hade fått en mindre, fullt fungerande disk, som var felmärkt hade man i vart fall fått närmare vad man betalade för. Nu får man istället något som inte bara är plågsamt långsamt, utan även i verkligheten mindre än man betalar för, och som dessutom förstör ens data om man försöker lagra mer än vad det lilla budgetminneskortet klarar. Absolut, att vara skeptisk är bra och till viss del en dygd. Jag hade inte köpt något dylikt, men det betyder inte att jag köper (!) logiken att bara skylla på (fritt tolkat) "godtrogna idioter". Däremot, ju mer kunniga och skeptiska mot "för bra för att vara sant" folk är, desto mindre framgång får den som vill bedriva en verksamhet där det som beställts inte levereras.

ett "inte" för mycket
Permalänk

Tips att hålla kolla på nya bolag som startas med samma fysiska adress.

Permalänk
Medlem

Tyvärr åter ett exempel på 'snålheten bedrar visheten'. Om en vara kostar 1/2 - 1/8 av marknadspris (om det inte är en rea-vara) så borde man ju förstå att nått är fuffens. Men det finns tydligen gott om godtrogna kunder, trots liknande reportage i 20+år på tv/radio/internet...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Folk vet inte bättre helt enkelt, många som är okunniga tyvärr...

Skrivet av GuessWho:

Men det är ju "billigt".

- Priset är lågt, men du blir ju lu
- Billigt, billigt, billigt!!

Haha kom precis att tänka på en jobbarkompis som var så glad för han hade beställt en super billig charterresa och visade fina bilder på ett hotell.

Ja sa till han att det är orimligt billigt men han brydde sig inte. Dom reste iväg i kom hem extremt besvikna och det visade sig att hotellets bilder var minst 20år gamla och det var helt nergånget ca 5% beläggning med skitmat och det låg mellan två motorvägar 😂.

Jag kollade Tripadvisor och såg bara betyg 1 av 10, han borde gjort det innan beställningen. Synd att folk är så lättlurade och tror att just dom lyckades få en superdeal.

Man måste lära sig att granska kolla omdömen speciellt när något är orimligt billigt. 8GB ssd går inte att få för 800kr tex då måste varningsklockan triggas