Blåst på nya däck? Bythjul

Permalänk

Var i behov av däck o fälgar förra vintern. Beställde därför saker som fanns i lager för att få dom snabbt.
Tog 1,5 månad att få dom eftersom däcken inte hade funnits i lager. Trots att lagersaldot visade att det fanns hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Det har alltså gått en dag utöver beräknad leveranstid

en dag. Inte en månad. eller en vecka. EN DAG??? och du börjar panikskriva på ett forum för konsumenträtt?

chillax

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vet inte vad du köper för däck, men när jag handlar Premiumdäck är det betydligt mycket mer än några hundra i skillnad på Vianor och co. Vi snackar tusenlappar ibland.

För övrigt hade jag absolut inte snålat på just en Hoj. Den hade jag sett till att få ordentligt bytt och balanserat på hos firma. en bil har åtminstone bra mycket högre säkerhet ifall ett däck pajar.. Men alla är vi olika.

1100kr för Point S (Gislaved budget) för min del för sommardäck på 16". Påpekade att det var kanske lite saftigt "ah men det var bara 300kr mer än (lika däck) jag bytte två till i år och två ifjol.

Bryr mig inte då de gav mig en annan persons däck tidigare med fräschare fälgar och däck. Jag ringde och sa till men blev idiotförklarad så jag la ner det. Jag vet vilka däck jag hade. Särskilt när alla byttes samtidigt med samma märke, men de monterade samma märke men fel modell. Sen ska man bråka med administratören!?

Jag körde två säsonger till på en annan persons däck, "du bör göra en hjulinställning". Ja om det var mina däck...
Att de sätter sämsta däcken fram på sommaren är även det sinnessjukt. Givetvis vill jag ha vattenplaning, de vill ju bara nöta däck. Oddsen att få bakhjulssladd under sommaren är ju obefintlig då det är hjulen fram som tränger undan vattnet och står för allt styrning.

Samma sak som att sätta sämsta däcken fram på vintern. En bakhjullssladd häver man, men har man kassa däck fram så blir bromssträckan och styrning (det som dödar mest) längre då tyngden är fram. Man skall ha bästa däcken fram.

Jag har märkt däcken efter och tagit mönsterdjup på film innan jag lämnar in igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Fyi jag har fått däcken, alles gut!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Beställde nya sommardäck från bythjul, fick en bekräftelse, levereras skulle ta 1-3 dagar. Gått fyra och har inte ens fått leveransbesked ....

Börjar nu undra om jag är lurad.

Hatar seo! Scammers och skit överallt nuförtiden... :/

Har köpt från företaget i många år utan minsta problem så att man plötsligt skulle börja lura kunder har jag svårt att tro.

Skrivet av moire:

Ok tack för input, de har bara mail kontakt dessutom, så man vet ju aldrig.

VÅR KUNDSERVICE HAR ÖPPET:
Mån-Fre: 8-17 (helgfria vardagar)

Vår reklamationsavdelning har öppet :

Mån-Fre: 9-15 (helgfria vardagar)

Lördag-Söndag: Stängt

Telefonnummer till kundservice är: 0771 - 32 32 32

Edit: Såg nu att du fått dina däck.

Permalänk
Moderator
Skrivet av moire:

Fyi jag har fått däcken, alles gut!

Följdfråga med tanke på ursprungliga frågan. När?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Samma sak som att sätta sämsta däcken fram på vintern. En bakhjullssladd häver man, men har man kassa däck fram så blir bromssträckan och styrning (det som dödar mest) längre då tyngden är fram. Man skall ha bästa däcken fram.

Jag hävdar att detta är rent skitsnack, ta och kolla in dom här filmerna:

https://www.youtube.com/watch?v=b-W6HQa-BG8

https://www.youtube.com/watch?v=-mziDnY1cOU

Är du fortfarande av annan åsikt efter att ha sett filmerna vill jag gärna se ett bevis på att ditt synsätt är det riktiga

La till en film som tydligare visar varför dom bästa däcken skall sitta bak och inte fram.
Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Att de sätter sämsta däcken fram på sommaren är även det sinnessjukt. Givetvis vill jag ha vattenplaning, de vill ju bara nöta däck. Oddsen att få bakhjulssladd under sommaren är ju obefintlig då det är hjulen fram som tränger undan vattnet och står för allt styrning.

Samma sak som att sätta sämsta däcken fram på vintern. En bakhjullssladd häver man, men har man kassa däck fram så blir bromssträckan och styrning (det som dödar mest) längre då tyngden är fram. Man skall ha bästa däcken fram.

Jag har märkt däcken efter och tagit mönsterdjup på film innan jag lämnar in igen.

Jag hoppas ingen människa som läser denna tråd tar dina visdomar på allvar. Det är fullständig idioti och direkt farligt att göra vad denna självutnämnda däckexpert föreslår. Gör absolut INTE som han säger. Alltid bästa däck baktill. Alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

1100kr för Point S (Gislaved budget) för min del för sommardäck på 16". Påpekade att det var kanske lite saftigt "ah men det var bara 300kr mer än (lika däck) jag bytte två till i år och två ifjol.

Bryr mig inte då de gav mig en annan persons däck tidigare med fräschare fälgar och däck. Jag ringde och sa till men blev idiotförklarad så jag la ner det. Jag vet vilka däck jag hade. Särskilt när alla byttes samtidigt med samma märke, men de monterade samma märke men fel modell. Sen ska man bråka med administratören!?

Jag körde två säsonger till på en annan persons däck, "du bör göra en hjulinställning". Ja om det var mina däck...
Att de sätter sämsta däcken fram på sommaren är även det sinnessjukt. Givetvis vill jag ha vattenplaning, de vill ju bara nöta däck. Oddsen att få bakhjulssladd under sommaren är ju obefintlig då det är hjulen fram som tränger undan vattnet och står för allt styrning.

Samma sak som att sätta sämsta däcken fram på vintern. En bakhjullssladd häver man, men har man kassa däck fram så blir bromssträckan och styrning (det som dödar mest) längre då tyngden är fram. Man skall ha bästa däcken fram.

Jag har märkt däcken efter och tagit mönsterdjup på film innan jag lämnar in igen.

Hittade du ditt körkort i ett Kellogspaket? Oavsett om bilen har bakhjulsdrift eller framhjulsdrift så ska de bästa däcken alltid placeras bak, även under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

1100kr för Point S (Gislaved budget) för min del för sommardäck på 16". Påpekade att det var kanske lite saftigt "ah men det var bara 300kr mer än (lika däck) jag bytte två till i år och två ifjol.

Bryr mig inte då de gav mig en annan persons däck tidigare med fräschare fälgar och däck. Jag ringde och sa till men blev idiotförklarad så jag la ner det. Jag vet vilka däck jag hade. Särskilt när alla byttes samtidigt med samma märke, men de monterade samma märke men fel modell. Sen ska man bråka med administratören!?

Jag körde två säsonger till på en annan persons däck, "du bör göra en hjulinställning". Ja om det var mina däck...
Att de sätter sämsta däcken fram på sommaren är även det sinnessjukt. Givetvis vill jag ha vattenplaning, de vill ju bara nöta däck. Oddsen att få bakhjulssladd under sommaren är ju obefintlig då det är hjulen fram som tränger undan vattnet och står för allt styrning.

Samma sak som att sätta sämsta däcken fram på vintern. En bakhjullssladd häver man, men har man kassa däck fram så blir bromssträckan och styrning (det som dödar mest) längre då tyngden är fram. Man skall ha bästa däcken fram.

Jag har märkt däcken efter och tagit mönsterdjup på film innan jag lämnar in igen.

Nej.

Hellre upplever man fenomenet vattenplaning först på framvagnen än på bakvagnen. Åtminstone ger det en chans att kunna bromsa bilens hastighet och återfå kontroll på ekipaget.

Är de sämre däcken bak*, så vet du möjligtvis inte att dessa upplever fenomenet vattenplaning, till att framvagnen åker på samma fenomen.

Vad gör du då? Jo, trycker in en fimp i mungipan och glöder igång ciggtändaren och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde halkbanan (dvs närmast motsvarande risktvåan idag) så hade de kreativa nissarna placerat de mest slitna däcken med dåligt mönster bak. Ni kan ju gissa varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej.

Hellre upplever man fenomenet vattenplaning först på framvagnen än på bakvagnen. Åtminstone ger det en chans att kunna bromsa bilens hastighet och återfå kontroll på ekipaget.

Är de sämre däcken back, så vet du möjligtvis inte att dessa upplever fenomenet vattenplaning, till att framvagnen åker på samma fenomen.

Vad gör du då? Jo, trycker in en fimp i mungipan och glöder igång ciggtändaren och hoppas på det bästa.

Scenen går i slow-motion när man tar upp Zippon, drar den på byxbenet, allt medan bilen vänder de fyra raka rören först, och man tänder sin John Silver utan filter. Sedan tar man ett bloss, vevar ned rutan och kastar Zippon, fortfarande tänd, i bilens färdriktning så att den efter smällen oundvikligt läckande bensintanken ska fatta eld och allt slutar med en fet Hollywood-explosion.

föra --> fyra
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Byt hjul är seriösa. Inget att oroa sig för, däremot har det hänt att lagersaldot inte överrensställt med vad dom hade hemma.

Håller inte alls med.

Jag köpte en uppsättning hjul där 2016 som inte passade bilen trots löften om detta. Någon hade missat några plastringar och bilen vibrerade kraftigt på motorvägen. Ringde på bärgare som tog mig till en däckfirma som tillverkade plastringar för att hjulen skulle sitta still.

Ringde sedan BytHjul och fick prata med en yngre kille som hånskrattade och vägrade ta kostnaden för bärgare eller nya plastringar. Han skulle dessutom kolla upp mig på Facebook då han bedömde att jag "hade råd" att ta kostnaden själv...

Efter många mail veckorna efter så fick jag till slut ersättning men jag kommer aldrig handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Håller inte alls med.

Jag köpte en uppsättning hjul där 2016 som inte passade bilen trots löften om detta. Någon hade missat några plastringar och bilen vibrerade kraftigt på motorvägen. Ringde på bärgare som tog mig till en däckfirma som tillverkade plastringar för att hjulen skulle sitta still.

Ringde sedan BytHjul och fick prata med en yngre kille som hånskrattade och vägrade ta kostnaden för bärgare eller nya plastringar. Han skulle dessutom kolla upp mig på Facebook då han bedömde att jag "hade råd" att ta kostnaden själv...

Efter många mail veckorna efter så fick jag till slut ersättning men jag kommer aldrig handla där igen.

Trist när sånt händer, helt klart.
Tror dock inte navringar skickas med bara sådär då dom kostar extra. Det är nog tänkt att verkstaden/kunden själv ska montera dessa. Men låter det vara osagt. Antar att det inte var originalhjul utan eftermarknad med korrekt bultdelning och snarlik ET mot vad din bil skulle ha, men större navhål än det din bil har. Du borde däremot ha informerats om detta.. men dom kostar typ 50kr styck så inte någon förmögenhet.

Men det är här vi kommer in lite i GDS vs verkstad igen. För en däckverkstad hade med 99,9% säkerhet känt och sett att det var fel diameter på navet och då monterat dessa åt dig. Jag uppfattar iaf det som att du monterade själv. Med andra ord visste du inte att detta behövdes och då vet jag inte riktigt vems felet faktiskt blir.. tar inte Bythjul i försvar, men det är ju lite svårbedömt. Sen vet jag inte heller hur du bemötte kundtjänst från första början.. sällan man ringer in med en glad ton när man upplevt fel. Hoppas du förstår mitt resonemang.

Edit: vilken idiot som började snacka om att kolla upp dig osv. Det är så oprofessionellt som det kan bli! Missade den detaljen. Sorry.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Håller inte alls med.

Jag köpte en uppsättning hjul där 2016 som inte passade bilen trots löften om detta. Någon hade missat några plastringar och bilen vibrerade kraftigt på motorvägen. Ringde på bärgare som tog mig till en däckfirma som tillverkade plastringar för att hjulen skulle sitta still.

Ringde sedan BytHjul och fick prata med en yngre kille som hånskrattade och vägrade ta kostnaden för bärgare eller nya plastringar. Han skulle dessutom kolla upp mig på Facebook då han bedömde att jag "hade råd" att ta kostnaden själv...

Efter många mail veckorna efter så fick jag till slut ersättning men jag kommer aldrig handla där igen.

Vad är det för plastringar? Menar du navringar?

Hur som helst. Du ringde in och berättade sakligt vad som hade skett, och svaret blev hånskratt och att man ska kolla upp dig på Facebook då du bedömdes ha råd att stå för kostnaden själv? Tror jag på din berättelse? Nej. Varför? För att samtalen spelas in. Ingen som vill ha kvar sin anställning skulle agera så, speciellt på telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Trist när sånt händer, helt klart.
Tror dock inte navringar skickas med bara sådär då dom kostar extra. Det är nog tänkt att verkstaden/kunden själv ska montera dessa. Men låter det vara osagt. Antar att det inte var originalhjul utan eftermarknad med korrekt bultdelning och snarlik ET mot vad din bil skulle ha, men större navhål än det din bil har. Du borde däremot ha informerats om detta.. men dom kostar typ 50kr styck så inte någon förmögenhet.

Men det är här vi kommer in lite i GDS vs verkstad igen. För en däckverkstad hade med 99,9% säkerhet känt och sett att det var fel diameter på navet och då monterat dessa åt dig. Jag uppfattar iaf det som att du monterade själv. Med andra ord visste du inte att detta behövdes och då vet jag inte riktigt vems felet faktiskt blir.. tar inte Bythjul i försvar, men det är ju lite svårbedömt. Sen vet jag inte heller hur du bemötte kundtjänst från första början.. sällan man ringer in med en glad ton när man upplevt fel. Hoppas du förstår mitt resonemang.

Edit: vilken idiot som började snacka om att kolla upp dig osv. Det är så oprofessionellt som det kan bli! Missade den detaljen. Sorry.

Det är irrelevant ifall du tycker att navringar kostar extra, ifall det är verkstadens fel eller ifall kunden borde ha vetat en specifik detalj. Säljer du något till alla och har en passningsgaranti så innebär det att du kommer få kunder som inte kan någonting om hjul och som litar på att det ska passa.

Och nej, jag monterade inte dessa själv utan jag åkte till en av deras samarbetspartners som bytte allt.

Och jo, du tar faktiskt BytHjul i försvar. Och det är helt okej! Du behöver ju inte tro på mig (vem som helst kan ljuga, så är det ju!) utan min (rätt galna) berättelse finns här och så får man dra vilka slutsatser man vill. Och så var det några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är irrelevant ifall du tycker att navringar kostar extra, ifall det är verkstadens fel eller ifall kunden borde ha vetat en specifik detalj. Säljer du något till alla och har en passningsgaranti så innebär det att du kommer få kunder som inte kan någonting om hjul och som litar på att det ska passa.

Och nej, jag monterade inte dessa själv utan jag åkte till en av deras samarbetspartners som bytte allt.

Och jo, du tar faktiskt BytHjul i försvar. Och det är helt okej! Du behöver ju inte tro på mig (vem som helst kan ljuga, så är det ju!) utan min (rätt galna) berättelse finns här och så får man dra vilka slutsatser man vill. Och så var det några år sedan.

Jag är ledsen, men att du skulle ha lämnat in bilen för hjulskifte hos en samarbetspartner och sen Inte åkt tillbaka för att få hjälp med problemet av firman känns väldigt osannolikt. Såvidare du inte var en så pass nybörjare i livet så du inte förstod vilken ordning man normalt går när man får problem med en vara. Det är väl inte omöjligt. Men någonting stämmer inte. Sorry. Vi får lämna det där helt enkelt.

Tillägg: du skulle inte betala för navringar alls, det ska självklart ha ingått. Det är att du valde att ordna det på annat håll som är problemet. För det var väl det bärgaren gjorde. Åkte till en annan verkstad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag är ledsen, men att du skulle ha lämnat in bilen för hjulskifte hos en samarbetspartner och sen Inte åkt tillbaka för att få hjälp med problemet av firman känns väldigt osannolikt. Såvidare du inte var en så pass nybörjare i livet så du inte förstod vilken ordning man normalt går när man får problem med en vara. Det är väl inte omöjligt. Men någonting stämmer inte. Sorry. Vi får lämna det där helt enkelt.

Tillägg: du skulle inte betala för navringar alls, det ska självklart ha ingått. Det är att du valde att ordna det på annat håll som är problemet. För det var väl det bärgaren gjorde. Åkte till en annan verkstad.

Varför denna sandlåda? Jag har koll på juridiken kring detta (och det var också därför dom gav sig) och det är jättegulligt med din starka åsikt i ärendet.

Mitt sista bidrag till tråden blir en förklaring till övriga och så kanske det ljusnar (eller inte) för dig också; jag bytte hjulen i Norrköping hos BytHjuls samarbetspartner och åkte sedan till mitt jobb i Linköping. 5 mil bort. Det vibrerade på vägen dit men inte ohyggligt. När jag skulle hem från jobbet och körde ut på motorvägen så tilltog det och nu skakade bilen kraftigt. Då ringde jag bärgare och så hamnade jag på det enda stället som hade öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej.

Hellre upplever man fenomenet vattenplaning först på framvagnen än på bakvagnen. Åtminstone ger det en chans att kunna bromsa bilens hastighet och återfå kontroll på ekipaget.

Är de sämre däcken bak*, så vet du möjligtvis inte att dessa upplever fenomenet vattenplaning, till att framvagnen åker på samma fenomen.

Vad gör du då? Jo, trycker in en fimp i mungipan och glöder igång ciggtändaren och hoppas på det bästa.

Absolut inte under några omständigheter*. Vattenplaning har jag fått en del gånger med bilen men det har aldrig påverkat bakvagnen. Jag har upplevt vattenplaning MÅNGA gånger på bakdäcket på min Can Am Spyder när bakdäcket varit slitet och det är ett marginellt problem jämfört med att tappa styrningen eller ha sämre bromsverkan.

Du ser ju tydligt även när du kör bakom en bil hur vattnet trängts undan, det krävs inte någon raketforskare för att förstå att framhjulen utsätts för en grav majoritet av vattenmängden och därav har störst risk för att plana.

I slutändan är det farten som avgör det mesta.

Denna sida sammanställer lite hur jag tänker. https://www.oponeo.co.uk/blog/better-tyres-in-the-front-or-ba...
Det finns givetvis fördelar och nackdelar med båda delarna. Men min erfarenhet kvarstår att jag hellre, särskilt på sommaren har bästa däcken fram, jag har för det mesta kört framhjulsdrift.

Jag är helt med på att en kraftig oväntad bakhjulssladd är riktigt, riktigt illa. Men under mina 16 år med körkort har jag aldrig upplevt en sådan. Jag har dock fått sladd i 120+ km/h på vintern på motorväg i en kurva med "svart is" och hävt den utan problem.

Edit: *Kanske inte hela sanningen då.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Varför denna sandlåda? Jag har koll på juridiken kring detta (och det var också därför dom gav sig) och det är jättegulligt med din starka åsikt i ärendet.

Mitt sista bidrag till tråden blir en förklaring till övriga och så kanske det ljusnar (eller inte) för dig också; jag bytte hjulen i Norrköping hos BytHjuls samarbetspartner och åkte sedan till mitt jobb i Linköping. 5 mil bort. Det vibrerade på vägen dit men inte ohyggligt. När jag skulle hem från jobbet och körde ut på motorvägen så tilltog det och nu skakade bilen kraftigt. Då ringde jag bärgare och så hamnade jag på det enda stället som hade öppet.

Ena sekunden säger du att jag kör sandlådenivå för att sedan i samma stycke snacka om att min åsikt är jättegullig på ett så där fint nedlåtande sätt. Men aja..

Oavsett lär du inte förstå vad det var du själv gjorde fel själv i din situation, och jag tror inte ens att vill förstå det, så jag tycker vi avslutar där helt enkelt. Som jag sa redan i första inlägget är det för jävligt att bli hotad som du blev. Jag är iallafall mer än glad över att du till slut fick ut dina navringar gratis, som du borde fått monterade första början oavsett.. Alla tycker olika. Inget mer med det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Absolut inte under några omständigheter*. Vattenplaning har jag fått en del gånger med bilen men det har aldrig påverkat bakvagnen. Jag har upplevt vattenplaning MÅNGA gånger på bakdäcket på min Can Am Spyder när bakdäcket varit slitet och det är ett marginellt problem jämfört med att tappa styrningen eller ha sämre bromsverkan.

Du ser ju tydligt även när du kör bakom en bil hur vattnet trängts undan, det krävs inte någon raketforskare för att förstå att framhjulen utsätts för en grav majoritet av vattenmängden och därav har störst risk för att plana.

I slutändan är det farten som avgör det mesta.

Denna sida sammanställer lite hur jag tänker. https://www.oponeo.co.uk/blog/better-tyres-in-the-front-or-ba...
Det finns givetvis fördelar och nackdelar med båda delarna. Men min erfarenhet kvarstår att jag hellre, särskilt på sommaren har bästa däcken fram, jag har för det mesta kört framhjulsdrift.

Jag är helt med på att en kraftig oväntad bakhjulssladd är riktigt, riktigt illa. Men under mina 16 år med körkort har jag aldrig upplevt en sådan. Jag har dock fått sladd i 120+ km/h på vintern på motorväg i en kurva med "svart is" och hävt den utan problem.

Edit: *Kanske inte hela sanningen då.

1. Du jämför en bil med en Can-Am Spyder. En bakvänd trehjuling. Och jag har minsann aldrig, vilket är oväsentligt.
2. Du antar perfekt spårföljd för fram- och bakaxeln, medan måtten inte nödvändigtvis är densamma. Å andra sidan om du svänger med bilen så genar bakaxeln.
3. Webbsidan nyanserar för det vi andra antyder omkring att bästa däcken bör monteras bak.

Därtill tycks du missförstå "prestanda" och ordet "säkerhet" i sin fulla bemärkelse.

Ett utdrag från Transportstyrelsen kan hjälpa: "Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver."
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Med sannolikhet får du därmed möjlighet att komma ur en "Oh shit!"-situation med de bästa däcken bak, om du av händelse kör för fort i ett taskigt väder. För vattenplanar fronten så kan du ändå få ned hastigheten på bilen, då bakdäcken sannolikt fortfarande grepp mot asfalten.

Permalänk
Medlem

Innan du börjar bli orolig nästa gång du ska göra onlinebeställning kan du ju kolla upp om bolaget finns på allabolag etc

https://www.allabolag.se/5566753975/bythjul-norden-ab

förstår inte hur du kan vara orolig med deras historik samt någon miljard i tillgångar

Helt annat om vi talar om dropshippers, men då brukar de stå på privatpersoner / enskild firma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ena sekunden säger du att jag kör sandlådenivå för att sedan i samma stycke snacka om att min åsikt är jättegullig på ett så där fint nedlåtande sätt. Men aja..

Oavsett lär du inte förstå vad det var du själv gjorde fel själv i din situation, och jag tror inte ens att vill förstå det, så jag tycker vi avslutar där helt enkelt. Som jag sa redan i första inlägget är det för jävligt att bli hotad som du blev. Jag är iallafall mer än glad över att du till slut fick ut dina navringar gratis, som du borde fått monterade första början oavsett.. Alla tycker olika. Inget mer med det.

Nu blev det lite krig.

Jag förstår vad du menade, att däckverkstaden i fråga skulle åtgärda och i första hand skulle de inte monterat något utan alla detaljer.

Går jag in på bythjul.com och skriver in mitt regnummer och tittar på fälgar/kompletta hjul så kommer inte någon fram med rätt navhålsstorlek. När man beställer så finns det en rad i kassan om att monteringsdetaljer ska ingå, inkl navringar och det står så oavsett om de vet vilken bil du har eller inte.

Tror alltså inte de bättrat sig på denna punkt, med det system de har betyder bara garantin att du måste kontrollera själv och går det inte att använda fälgarna får du byta ut de förutsatt att du skrev ditt regnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

1. Du jämför en bil med en Can-Am Spyder. En bakvänd trehjuling. Och jag har minsann aldrig, vilket är oväsentligt.
2. Du antar perfekt spårföljd för fram- och bakaxeln, medan måtten inte nödvändigtvis är densamma. Å andra sidan om du svänger med bilen så genar bakaxeln.
3. Webbsidan nyanserar för det vi andra antyder omkring att bästa däcken bör monteras bak.

Därtill tycks du missförstå "prestanda" och ordet "säkerhet" i sin fulla bemärkelse.

Ett utdrag från Transportstyrelsen kan hjälpa: "Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver."
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Med sannolikhet får du därmed möjlighet att komma ur en "Oh shit!"-situation med de bästa däcken bak, om du av händelse kör för fort i ett taskigt väder. För vattenplanar fronten så kan du ändå få ned hastigheten på bilen, då bakdäcken sannolikt fortfarande grepp mot asfalten.

En Spyder har än mindre vikt på bakaxeln och ter sig givetvis farligare vid kurvor än en mer balanserad bil, planar givetvis lättare då inget vatten tränger undan. Men är också på grund av vikten lättare att häva.

Jag antar inte, du överskattar skillnaden i spår mellan fram och bakaxel inkluderat kurvor.
Jag skrev även att de föredrar bästa hjulen bak.

"Bästa hjulen bak" är egentligen bäst för de som är ovana eller obekväma förare. Jag tänker inte påstå att jag är någon rallystjärna, men jag framför mitt fordon väl.

De enda gångerna jag varit nära olycka är inbromsning och understyrning. Länken jag skickar är även tydlig med att detta motverkas bäst genom att ha bästa däcken fram. Jag ser dock till att ha bra däck runtom oavsett, både sett till ålder och mönsterdjup.

Men givetvis kommer jag motverka det jag erfarit är största riskerna. Nu är aldrig en olycka planerad, men riskeliminering handlar om att motverka risker och jag måste se till min erfarenhet då de risker jag stött på är just de tidigare nämnda.

Jag har aldrig känt oro när bakvagnen glider åt sidan. Men när man inte kan styra eller bromsa, då kniper man åt där bak.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Fyi jag har fått däcken, alles gut!

Bra, men då kanske Du ska ändra på trådnamnet/titeln?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Jag hoppas ingen människa som läser denna tråd tar dina visdomar på allvar. Det är fullständig idioti och direkt farligt att göra vad denna självutnämnda däckexpert föreslår. Gör absolut INTE som han säger. Alltid bästa däck baktill. Alltid.

Detta stämmer helt och fullt om man har ett par dåliga däck och ett par bra däck. Men däremot så om man börjar med 4 nya däck, så är det lämpligaste att växla dessa mellan bak och fram (vid varje däckbyte sommar/vinter om man inte kör så mycket, eller oftare om man kör mycket), för att få jämt slitage på däcken så man slipper hamna i situationen att ha 2 kassa däck och 2 ok däck. Det tas även upp i en av filmerna som länkades ovanför. Så har man två däck som fortfarande är bra så är det lämpligt att rotera dessa och inte "alltid absolut bästa däcken bak". I filmen pratade representanten från Nokia om att man ska rotera däcken för att undvika mönsterdjupsskillnad på över 2 mm. Så man kan väl säga att om man kör så mycket att skillnaden i däckslitage är mer än så, bör man skifta däck under säsongen också.

Men om man t.ex. köper enbart 2 nya däck så absolut, släng på de bak!

tog bort felaktigt "inte"
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nu spårade ju tråden ur en smula men på riktigt, bästa däcken fram.
Tänk så här:

Häll ut massa vatten på bordet och daska till det ordentligt med handen - hur mycket vatten är kvar på bordet?
Mao bäst däck fram som kan ta hand om vatten - bakdäcken kör ju i samma spår så de behöver inte ta hand om lika mycket.
INGET kan fan få mig att tro annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nu spårade ju tråden ur en smula men på riktigt, bästa däcken fram.
Tänk så här:

Häll ut massa vatten på bordet och daska till det ordentligt med handen - hur mycket vatten är kvar på bordet?
Mao bäst däck fram som kan ta hand om vatten - bakdäcken kör ju i samma spår så de behöver inte ta hand om lika mycket.
INGET kan fan få mig att tro annorlunda.

Hade du tittat på vattenplaningsfilmen som jag länkade till hade du sett att din tes inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Fliker bara in snabbt med att jag köpt däck där och det gick hur smidigt som helst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hade du tittat på vattenplaningsfilmen som jag länkade till hade du sett att din tes inte stämmer.

Nej, den måste vara fejkad. Häll ut vatten och daska till det 2 ggr och säg att du blir lika blöt andra gången!

Edit: den ena videon är på snö och inte relevant för vattenplaning och den andra videon så kör de typ en 45 graders sväng medans de sprutar vatten så tacka tusan att bakhjulen får full vattenmassa och de planar ut.

Vanligtvis så folk normalt rakt fram och åker i en pöl eller svänger lite grann och inte kör rally på ringen!