Krönika: Steam Deck och den återupptäckta spelglädjen

Permalänk
Medlem

Jag precis som kronikören har hittat en ny spelglädje tack vare steamdecken. Det är en fantastisk liten pryl för oss en bit in i livet med barn, hus etc som tar tid. Säkerligen för er andra också.

Innan så har jag fått planera in speltid, och som bäst har det blivit ett par timmar en söndagseftermiddag när resterande i familjen har åkt till svärföräldrarna eller dylikt.
Nu klämmer jag lätt in 20-30min här o där innan nästa logistiska problem ska lösas.
Har betat av både elden ring och dark souls 3, som är relativt långa spel.

Rekommenderas starkt av mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Linux tar tillbaka den där känslan av att det är "en dator på mina egna villkor". Och jag kan verkligen rekommendera att prova t.ex. "Manjaro Gnome". Jag tror att många blir positivt överraskade. Själv är ju inte ett jättestort fan av Steam OS Desktop Environment "KDE". Även om det är kraftfullt tycker överlag att det ser estetiskt ganska stökig ut, med så många inställningar att det är svårt att engagera sig i allt.

Personligen föredrar jag KDE men jag undrar om inte valet av KDE istället för Gnome är att KDE inte kräver lika mycket av hårdvaran trots "samma" funktionalitet vilket i sin tur kan ge längre batteritid.
Det går att städa KDE om du upplever det stökigt.

Permalänk
Medlem

Älskar min Steam Deck...fick mig verkligen att börja uppskatta handhållet igen.

Underbart att sitta på en lång tågresa ihop med Stardew Valley på Decken!

Permalänk
Medlem

Har haft min Deck i ungefär ett år nu och använder den dagligen. Verkligen en underbar maskin som gjort att jag återfått spelglädjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag fattar inte riktigt hypen, kontrollerna är fortfarande värdelösa (inget nytänk) hårdvaran stretar att hålla spelbar FPS.

Personligen tycker jag att just nytänket på kontrollerna är det bästa med min Steam Deck. Traditionella + 4 extra knappar på baksidan + 2 touchpads.

Det sistnämnda går att konfigurera till en extra d-pad eller en radialmeny (som man ser på skärmen, med text eller symboler). Tryck på en annan knapp och du kan växla funktionalitet på dem mitt i spelet. Jag spelar LOTRO med 40 skills och genvägar för inventory, karta, välja nästa/närmaste/etc fiende dessutom.

Andra bärbara, som Asus nya, känns inte som seriösa alternativ innan de lagt till touchpads.

Permalänk
Medlem

Bärbart spelande har inte varit min grej, förens jag blev förälder och inser att man inte har lika mycke tid att sitta vid en dator på samma sätt som förr. Sneglar själv på en Steam Deck, just för tillfället blir det mycke Nintendo Switch i handhållet läge.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Känner också igen mig. Som nybliven pendlare som sitter och funderar vid en dator hela dagarna hade jag i princip slutat spela. När jag kom hem fanns det helt enkelt noll lust att sätta sig vid en annan dator.

Att däremot dra igång något spel på tåget hem kan hjälpa mig att undvika kraschen som lätt annars infaller så bara för det har det varit ett väldigt bra köp. Jag spelar generellt inte samma spel på Steam Deck som när jag väl sätter mig vid min desktop men det är också lite av charmen i mina ögon.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Hmm.. 🤔

Kanske man kan ersätta en del pillande med telefonen när man sitter i TV-soffan. Kanske blir ännu svårare att hänga med i tv-serien, eller vad som nu rullar på tv-skärmen?

Permalänk
Avstängd

Jag har haft lite samma upplevelse med en android-baserad handhållen konsol. Kör mest emulerat men en del Android-spel och, när WiFi finns, streamat.

Permalänk
Medlem

Hur ska jag skriva detta utan att låta negativ i allmänhet? 😅

Jag har för det första aldrig gillat handkontroll, och har ändå försökt spela åtskilliga spel genom åren med handkontroll. Den senaste jag köpte var nog en trådad Xbox 360-kontroller som jag använde några timmar innan jag packade ner den för gott. Det går absolut att lära sig, men mus och tangentbord är så mycket bättre.

Skärmen är nästa grej. Jag spelar inte ens på mobilen, har gjort några försök på större mobiler/plattor, och även om spelet kan vara kul så klarar jag inte att köra på så liten skärm. Den 17,3" IPS (som visserligen var väldigt bra i sig) jag hade på min gaminglaptop kändes konstant för liten att spela på trots ivrigt mixtrande med UI-skalor och annat för att minska akvariekänslan.

Jag kan förstå handhelds för spelande till någon som har svårt att allokera tid till spelande med någon förutsägbarhet, eller för någon som vill slå ihjäl lite tid under någon form av pendling, men att byta PC-upplevelsen mot en glorifierad Game&Watch känns obegripligt i övrigt för min del.

Typ som att dra ner upplösning och detaljnivå till minimum och spela med handkontroll, nej tack.

Permalänk
Medlem

Steam deck är inte för alla, men jag tror man får en bättre upplevelse om man väljer spel efter enhet, istället för att försöka använda den som en mobil ersättare till den stationära speldatorn.

Tänker att det är som med mobiltelefon, de flesta av oss har nog prövat något mobilspel som varit småkul. Gissningsvis var det ett spel som fungerade väl med en liten touchskärm.

Jag har även en Nintendo Switch, på den har jag märkt att jag spelar andra spel i dockat läge än i handhållet. Med en ordentlig handkontroll och en stor tv fungerar vissa spel betydligt bättre, vilket gör att jag väljer annat till handhållet.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har för det första aldrig gillat handkontroll, och har ändå försökt spela åtskilliga spel genom åren med handkontroll. Den senaste jag köpte var nog en trådad Xbox 360-kontroller som jag använde några timmar innan jag packade ner den för gott. Det går absolut att lära sig, men mus och tangentbord är så mycket bättre.

Jag väljer spel som fungerar lika bra eller bättre med handkontroll. Alternativt spel som fungerar utmärkt med trackpad, t ex klassiska peka-klicka-spel.

Skrivet av Sveklockarn:

Skärmen är nästa grej. Jag spelar inte ens på mobilen, har gjort några försök på större mobiler/plattor, och även om spelet kan vara kul så klarar jag inte att köra på så liten skärm. Den 17,3" IPS (som visserligen var väldigt bra i sig) jag hade på min gaminglaptop kändes konstant för liten att spela på trots ivrigt mixtrande med UI-skalor och annat för att minska akvariekänslan.

Jag väljer spel som inte är plottriga och gärna turbaserade, så den mindre skärmen inte stör upplevelsen.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan förstå handhelds för spelande till någon som har svårt att allokera tid till spelande med någon förutsägbarhet, eller för någon som vill slå ihjäl lite tid under någon form av pendling, men att byta PC-upplevelsen mot en glorifierad Game&Watch känns obegripligt i övrigt för min del.

Varför byta? Vissa spel gör sig bättre i sängen/soffan än i datorstolen, trots den mindre skärmen. Jag behöver inte 27" och 165Hz för att spela Broken Sword eller Slay the Spire.

Skrivet av Sveklockarn:

Typ som att dra ner upplösning och detaljnivå till minimum och spela med handkontroll, nej tack.

Jag har också svårt att förstå dem som spelar AAA-spel gjorda för tangentbord och mus på en liten skärm.

Här är ett par exempel på spel jag tycker fungerar bra, då de fungerar väl med liten skärm, joysticks och lägre prestanda.
Art of Rally
Broken Sword
Brutal Orchestra
Into the Breach
Slay the Spire
Stardew Valley
Thumper
Vampire Survivors

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Linux domination

Servers - check
Mobile phones - check
Embedded - check
Handhelds - working on it
Desktop - Not yet (tm).

Om du är imponerade över Steam Deck skrivbordsläge så skulle du vara helt "blown away" av en "riktig" Linuxdist...

Permalänk

Steam Deck - inget för mig

Sen jag skaffade iPad (inne på tredje modellen, nu en Air av senaste snitt med M1) har jag nästan slutat spela på datorn (kör lite Diablo 3 än men inte ofta), ser ingen anledning att ha något annat heller. Räcker gott som tidsfördriv med bra skärm och batteritid, alltid redo på en sekund och plats för allt och lite till. Går ju göra annat ätt spela på också så det känns som en solid investering för framtiden.

En Steam Deck kan säkert vara kul för den som gillar de spel som finns till den men jag pallar inte en pryl till.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Varför byta? Vissa spel gör sig bättre i sängen/soffan än i datorstolen, trots den mindre skärmen. Jag behöver inte 27" och 165Hz för att spela Broken Sword eller Slay the Spire.

Ja jag är nog ingen soff-gamer överhuvudtaget tyvärr, tycker det tar fokus från spelet, och WoW på 17,3" var på gränsen till outhärdligt. 😅

Skrivet av sniglom:

Jag har också svårt att förstå dem som spelar AAA-spel gjorda för tangentbord och mus på en liten skärm.

Det är säkert olika hur man är som spelare, men i allmänhet finns det ju detaljer som kan vara svåra att upptäcka även på 27" skärm. Det blir samma fenomen som när man kollar på en bild på mobilen vs fullstor datorskärm, att det inte går att få någon känsla för alla detaljer på en liten skärm.

Skrivet av sniglom:

Här är ett par exempel på spel jag tycker fungerar bra, då de fungerar väl med liten skärm, joysticks och lägre prestanda.
Art of Rally
Broken Sword
Brutal Orchestra
Into the Breach
Slay the Spire
Stardew Valley
Thumper
Vampire Survivors

Här blev jag tvungen att bildgoogla hårt. Känner visserligen till Stardew Valley [kanske inte en slump att just det är med i bilden till artikeln?] efter att ha blivit påprackad det av en kvinnlig bekant, övriga titlar hade jag aldrig hört talas om då jag är helt ointresserad av nysläppta spel med pixelgrafik.

Visst, det finns säkert några gamla 2D-titlar man skulle kunna gräva fram och köra emulerat, men har väldigt svårt att se att jag skulle lägga upp så mycket pengar för det väldigt begränsade användningsområde det skulle ha i mitt liv, för att inte tala om att min nacke skulle vara totalt kass efter 30 minuters huvudhäng-spelande.

Permalänk
Medlem

Jag som är en inbiten PC spelare som aldrig riktigt gillat konsoler och handkontroller har haft en liknande upplevelse fast med min HTPC. Den är en X300 (NUC storlek) med en 5600G. När jag i julas fick för mig att testa lite småspel på den med handkontroll så fastnade jag helt och har nog spelat mer i soffan på HTPCn än med speldatorn.
Visst 5600G har inget monstergrafikkort som man spelar AAA spel på men går det lite segt så drar man ner till 1080p och låter Tvn skala upp til 4k så ser det faktiskt inte så dumt ut och flyter generellt på bra.
Sen håller jag mig mest till lite äldre mindre spel som släppts runt 2015-17 och inga FPS spel men jag tycker spelen ger minst lika mycket spelglädje om inte mer när det kommer till spel som Limbo och Inside som är bästa spelen jag någonsin testat och som funkar perfekt med handkontrol och på HTPCn.
Nog köpt mer spel detta halvåret än totalt senaste 10åren mest på Steam och Epic Games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är sugen på att skaffa. Som nybliven förälder och husägare är det mycket svårt att hitta någon speltid alls. Att få in 20 minuters spelande på tåget är ju inte fel t ex. Har också funderat på bara konsoll. PC i all ära men jag har inte tid att pilla, jag vill bara spela!

https://store.steampowered.com/sale/decktop100

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Det är ingen rea nu, även om de har kvar den där sidan (så ingen tror det), men förstås en bra lista på spel att undersöka :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av medbor:

Annars kan man köra en vanlig xbox/ps-kontroll eller liknande och bara använda enheten som skärm

Men då försvinner väl lite grejen eller ?
Kan ju ha en laptop då liksom 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men då försvinner väl lite grejen eller ?
Kan ju ha en laptop då liksom 🤔

En laptop väger lite mer, men absolut är det lite poänglöst

Jag kör ju dock extern kontroll när jag kopplar till TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En laptop väger lite mer, men absolut är det lite poänglöst

Jag kör ju dock extern kontroll när jag kopplar till TVn

Jag har ett mobil fäste till min handkontroll så jag gar testat streama från pc till den. Funkade rätt bra men telefonen blev varm och drog mycket batteri. Dessutom ganska klumpig setup, blir liksom baktungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det är ingen rea nu, även om de har kvar den där sidan (så ingen tror det), men förstås en bra lista på spel att undersöka :).

Ah, det var en hänvisning till "PC i all ära men jag har inte tid att pilla, jag vill bara spela!", att alla spel i den listan spelas och 95% slipper pill (många spel som inte är Steam Deck verified är det pga. att det kräver inloggning i extern launcher).

På tal om non-SD-verified, själv testade jag Anno 1800 igår som flöt på bra i max fps, behövde inte logga in då mitt steamkonto är kopplat till Ubisoft och kontrollerna finns det community made maps för som du fungerar super! Det lilla "pill" jag gjorde var att sätta graphics till low och byta kontroller scheme, då den högst betygsätta (som den defaultar till om ingen official mappning finns) var till Steam Controller (som fungerade, men var mindre ergonomisk än den näst högst rankade mappningen som var till Steam Deck.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visst, det finns säkert några gamla 2D-titlar man skulle kunna gräva fram och köra emulerat, men har väldigt svårt att se att jag skulle lägga upp så mycket pengar för det väldigt begränsade användningsområde det skulle ha i mitt liv, för att inte tala om att min nacke skulle vara totalt kass efter 30 minuters huvudhäng-spelande.

Att hänga med huvudet är inte ett krav för upplevelsen

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Att hänga med huvudet är inte ett krav för upplevelsen

Jag är för klen för att hålla armarna rakt ut och spela någon längre stund. 😪

Permalänk
Medlem

Bra krönika. Beställde en Deck och en Dock, ska bli kul att testa!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2