Är Android-mobiler Döende?

Permalänk

Ärligt kort svar, Nej

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Vad är det som inte fungerar eller är svårare med Android?
Att teknik "bara fungerar" skulle jag säga gäller generellt nu för tiden och är inte på något vis unikt med Apple. (Förutom (ironiskts nog) när det gäller just Appleprylar då som man medvetet gjort sämre ifall de inte används med andra apple-enheter).

Det som jag gillar med iPhone är gesterna. Fast hela konceptet egentligen. Det är mycket trevligare helt enkelt. Och det som "bara fungerar" är naturligtvis det att alla deras prylar är i samma "universum" och gjorda för att fungera tillsammans. Säger inte att grejer inte fungerar i Android, bara att jag tycker att Apples sätt att hantera allt är mer naturligt (gesterna framförallt) Många gillar inte det, och då är det ju bra att android finns som de kan använda istället. Jag ser inte poängen med att apples grejer måste fungera med andra märken. Jag skulle tippa att anledningen till att så många föredrar Apple, och är beredda att betala vad det kostar, mycket beror på att Apple inte behövt ta hänsyn till andra utan kunnat göra som de vill inom sin sfär. Med tanke på att det är så många som är villiga att betala de överpriser de tar så vill jag nog påstå att Apple har någonting som är ganska unikt, nåt som de inte finner hos android (nåja, nu använder jag mig som måttstock här ).

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Android har över 72% av marknaden, så nej, döende är man inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Varför boostar swec ett troll topic?

För att det driver user engagement såklart. Ditt inlägg, argt eller glatt spelar ingen roll, blir en av alla datapunkter som kan används för att sälja reklamplatsen här bredvid, så att Edin kan få en ny grill.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sämsta med vissa Android mobiler är tidig end of life. Min Sony mobil fick bara system- och säkerhetsuppdateringar i 2 år. Redan varit utan säkerhetsuppdateringar ett halvår. Tänker inte köpa ny mobil varannat år. Speciellt Sony som har en i princip ren Android, det kan inte vara jättehöga kostnader att köra ut uppdateringar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Sämsta med vissa Android mobiler är tidig end of life. Min Sony mobil fick bara system- och säkerhetsuppdateringar i 2 år. Redan varit utan säkerhetsuppdateringar ett halvår. Tänker inte köpa ny mobil varannat år. Speciellt Sony som har en i princip ren Android, det kan inte vara jättehöga kostnader att köra ut uppdateringar längre.

Köp en Pixel telefon, eller någon annan tillverkare som ger längre tid. Pixel telefoner får säkerhetsuppdateringar i 5 år, likaså nya Samsung Galaxy S och A serien får säkerhetsuppdateringar i 5 år. Pixel har ju i princip rent Android då det är Googles motsvarighet till iPhone

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Sämsta med vissa Android mobiler är tidig end of life.

Tror detta är en stor del i att iPhone upplevs som vanligare. Det är förhoppningsvis få föräldrar som ger sina barn senaste modellen av iPhone, men däremot fler fall där barnen ärver mobilen.

Det går inte heller att blunda för att iPhone är standardvalet på många arbetsplatser tack vare lägre "cost of ownership" och bättre/längre support.

Skulle tro att en iPhone i många fall är aktiv i 6-7 år och byter användare, medan många Android-lurar är obrukbara efter 3-4 år (i bästa fall) och hamnar i en byrålåda.

Min systerson hade en begagnad iPhone X till alldeles nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Kört windows+android hela livet (utom en underbar period med windowsphone), men bytte i höstas till mac och iPhone, och har svårt att se att jag skulle byta tillbaka nästan enbart pga airdrop. Så otroligt smidigt mellan enheter och andra personer, speciellt på skolan när vi kan airdrop'a filer tillvarandra. Visst, dropbox osv finns men det är inte i närheten lika smidigt.

Windows Phone var ungefär som marsansås, inte upphetsande men konsumerbart. Till den dag du ville utveckla för det, då upptäcker du att det finns massor med systemanrop som inte är implementerade.

Det som skulle vara enkelt blev ett antal ganska dåliga dagar för mig men det gick att lösa.

På jobbet har vi nu i år pensionerat några handdatorer med den plattformen, och de var inte njutbara jämfört med en modern Android som ersatte dem.

Nya handdatorn:

Permalänk
Medlem

Största och viktigaste egenskapen för mig är att det finns Mac, iPhone, iPad och AppleTV som funkar ihop med synkning direkt ut ur kartong med all funktionalitet som jag behöver. För 10 år sedan tyckte jag det var kul pilla med olika appar för att få alla enheter att göra det jag ville. Nu har jag annat som jag vill lägga min tid på.

Permalänk
Medlem

Jag och frugan har nyss bytt till Iphone efter att ha varit android användare hela livet.
Iphone är väldigt bekvämt enkelt att använda, super bra support vid problem.
Enkelt att dela handlingslistor, kalendrar, bilder framför allt. Funkar hur bra och enkelt som helst.
Att få till sitt smarta hem med lampor och kameror via HomeKit är enkelt.
Sen Hitta funktionen där vi ser familjemedlemmarnas plats är tokfint, dottern har applewatch med esim där vi har igång skolläge under skolan.
Sjukt nöjda är vi.
Men.. jag förstår att dom som är väldigt kunniga och gillar att pyssla med sina elektronikprylar inte gillar apple för det är mer låst generellt.
AirPods som hoppar mellan telefon, MacBook eller Apple TV som både jag och frugan kan använda samtidigt med våra AirPods. (kanske mer är en föräldra sak när man har småbarn)
Murarna är höga runt apple.. men det är fasen fint här inne.

Permalänk
Datavetare

Angående Iphone vs Androids andel av marknaden, här måste man vara med på vad man jämför.

Är ju lätt att få tag i försäljningssiffror, de presteras med jämna mellanrum. Men en av frågeställningarna i detta fall handlar om "install-base", vilket potentiellt kan skilja sig rätt väsentligt från försäljning om det finns relevant skillnad i livslängd mellan olika produkter.

Är betydligt svårare att få en bra bild av "install-base", även om just Android / iOS borde få en hyfsad bild från antalet aktiva användare på Google Play / App Store.

Skrivet av walkir:

Tror detta är en stor del i att iPhone upplevs som vanligare. Det är förhoppningsvis få föräldrar som ger sina barn senaste modellen av iPhone, men däremot fler fall där barnen ärver mobilen.

Hmm, ungefär så gick mitt försvarstal för ett gäng år sedan när ungarna vägrade något annat än Iphone. Var korkad nog att försöka med "det lär inte vara många av era klasskamrater som har en helt ny Iphone", visade sig att båda kidsen gick i (då grundskola) klasser där en förkrossande majoritet hade helt nya Iphone.

Men dragit gränsen vid standardmodellen, ska de ha en Pro får de skaffa ett eget jobb (någon måtta på sopandet får det vara).

En stor anledning att kidsen inte "ärver" mobiler tror jag kommer av att många vuxna får sin mobil från jobbet. Inte alls någon självklarhet att man får behålla en sådan mobil när den byts ut (bl.a. för stor risk att känslig data kommer på vift alt. orimlig kostnad för att säkerställa att föregående inte kan hända).

Sen som med allt annat: det lär finns kraftigt lokal spridning kring något som detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Jag och frugan har nyss bytt till Iphone efter att ha varit android användare hela livet.
Iphone är väldigt bekvämt enkelt att använda, super bra support vid problem.
Enkelt att dela handlingslistor, kalendrar, bilder framför allt. Funkar hur bra och enkelt som helst.
Att få till sitt smarta hem med lampor och kameror via HomeKit är enkelt.
Sen Hitta funktionen där vi ser familjemedlemmarnas plats är tokfint, dottern har applewatch med esim där vi har igång skolläge under skolan.
Sjukt nöjda är vi.
Men.. jag förstår att dom som är väldigt kunniga och gillar att pyssla med sina elektronikprylar inte gillar apple för det är mer låst generellt.
AirPods som hoppar mellan telefon, MacBook eller Apple TV som både jag och frugan kan använda samtidigt med våra AirPods. (kanske mer är en föräldra sak när man har småbarn)
Murarna är höga runt apple.. men det är fasen fint här inne.

Dagens nya TV har någon form utav smart tv funktion I sig som bygger på Android. Äpple tv är bara en onödig pryl. Det är Android I botten och ovanpå det så implementerar de olika märken sitt eget skal.
Bara så du är medveten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Du verkar i alla fall ha koll på vad klädesplaggen kostar. Jag ser det jag ser och har verkligen noll koll på vad de kan tänkas kosta. Är helt ointresserad vad folk har på sig. Har slutat köpa märkeskläder till största delen. Roligare att lägga pengarna på annat än att ”visa upp sig”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Dagens nya TV har någon form utav smart tv funktion I sig som bygger på Android. Äpple tv är bara en onödig pryl. Det är Android I botten och ovanpå det så implementerar de olika märken sitt eget skal.
Bara så du är medveten.

Inte alls onödigt då det fungerar bättre än inbyggda OS. Exempelvis kunde inte min Philips med AndroidTV hantera 50hz felfritt men med ATV gick det utan problem.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Köp en Pixel telefon, eller någon annan tillverkare som ger längre tid. Pixel telefoner får säkerhetsuppdateringar i 5 år, likaså nya Samsung Galaxy S och A serien får säkerhetsuppdateringar i 5 år. Pixel har ju i princip rent Android då det är Googles motsvarighet till iPhone

Jag har kollat på andra modeller för nästa byte. Anledningen att jag gillar Sony är att de har långsmala skärmar (vilket även Pixel har 20:9, Sony 21:9). Men gillar också Sony för de inte har hål i skärmen. Jag föredrar en smal haka/panna än skärm ut till kanten och hål i skärmen. Men mjukvarusupport är en stor grej för mig, så kanske blir en Pixel i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Dagens nya TV har någon form utav smart tv funktion I sig som bygger på Android. Äpple tv är bara en onödig pryl. Det är Android I botten och ovanpå det så implementerar de olika märken sitt eget skal.
Bara så du är medveten.

Lg kör inte android
Samsung kör inte android
Utbudet av appar och tjänster varierar
Uppdateringar kan du glömma

USPen med Apple TV är väl sen att de kombinerar innehåll från flera tjänster, så du slipper hoppa mellan appar lika mycket.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se ett "tredje" alternativ till Android och iOS.

Hoppas fortfarande på Sailfish OS och att MS kanske har något kul OS som dom bara väntar på att få släppa ut (och då inte någon android variant som nu).
Tror både Apple och Google behöver lite konkurrens.
Fokus på snabba säkerhetsuppdateringar, lång livslängd, är hårdvaruoberoende och där tillverkare av appar och HW får en del av kakan löpande kanske är några sakerna som ska till för att det ska lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har kollat på andra modeller för nästa byte. Anledningen att jag gillar Sony är att de har långsmala skärmar (vilket även Pixel har 20:9, Sony 21:9). Men gillar också Sony för de inte har hål i skärmen. Jag föredrar en smal haka/panna än skärm ut till kanten och hål i skärmen. Men mjukvarusupport är en stor grej för mig, så kanske blir en Pixel i alla fall.

Och några Sonylyrar kan köra Sailfish OS

https://shop.jolla.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du verkar i alla fall ha koll på vad klädesplaggen kostar. Jag ser det jag ser och har verkligen noll koll på vad de kan tänkas kosta. Är helt ointresserad vad folk har på sig. Har slutat köpa märkeskläder till största delen. Roligare att lägga pengarna på annat än att ”visa upp sig”.

Ja, jag är absolut intresserad av mode och kläder, menar du att det skulle vara något problem med det? Skillnaden på mig och kidsen är att jag klarar av att betala själv med mina intjänade pengar. Det sjuka är alltså inte att det finns sådana kläder, det sjuka är att man ser 15-åringar i dom. Sen skulle jag inte lägga 5k på en T-shirt då det är lite väl extremt, sparar dom pengarna och köper hellre ett 4090 exempelvis.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hahaha dagens skratt

Bra för dig Du kan behöva något som piggar upp verkar det som. Alternativt glasögon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

2556 × 1179, OLED, 460 PPI, 2000 Nits, 120 hz (PRO)

Jo på pro modellen men vad får man på vanliga 14 den som folk faktiskt folk köper. På den är det väll fortfarande 60hz som gäller ?

Pro modellen kostar väll som Samsung ultra serier som också har helt sjukt bra skärmar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Dagens nya TV har någon form utav smart tv funktion I sig som bygger på Android. Äpple tv är bara en onödig pryl. Det är Android I botten och ovanpå det så implementerar de olika märken sitt eget skal.
Bara så du är medveten.

Onödig pryl ? Tycker det funkar väldigt smidigt med en snabb tv-box där man kan använda 2 trådlösa hörlurar/earbuds samtidigt.
Sen såklart kan man klara sig med android tv som finns inbyggt, men fixa en lösning där du kan använda 2 trådlösa enheter med tv.n samtidigt.. Finns inget bra enkelt sätt att fixa de på med android.
2000sek för Apple TV där vi kan se samtidigt med våra AirPods på kvällarna, jag tycker det är värt det. Sen så är även våran Apple TV en hubb för vårat smarta hem, vi har bara sonos högtalare hemma och ingen homepod. Så vi måste ha en Apple TV eller en HomePod för att de ska funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Tror detta är en stor del i att iPhone upplevs som vanligare. Det är förhoppningsvis få föräldrar som ger sina barn senaste modellen av iPhone, men däremot fler fall där barnen ärver mobilen.

Det går inte heller att blunda för att iPhone är standardvalet på många arbetsplatser tack vare lägre "cost of ownership" och bättre/längre support.

Skulle tro att en iPhone i många fall är aktiv i 6-7 år och byter användare, medan många Android-lurar är obrukbara efter 3-4 år (i bästa fall) och hamnar i en byrålåda.

Min systerson hade en begagnad iPhone X till alldeles nyligen.

tian är en historia i sig. 6 år gammal, får senaste iOS fortfarande och det flyter som om den släpptes igår. Medan min samsung från samma period är övergiven sedan länge.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Android telefoner är garanterat döende i den "yngre" generationen iaf. Tog studenten förra året och när vi skrev prov var det vanligt att man fick lägga sina telefoner i sådana här lådor:

Kommer ihåg en gång det skulle skrivas ett prov och vi befann oss i en aula med en annan klass, det var kanske ca 50 elever totalt. Är intresserad av telefoner så burkar observera vilka telefoner andra har och utan att överdriva så var det kanske max 2 st telefoner som inte var en iPhone i dessa lådor. Skolan var en vanlig kommunal gymnasieskola.

Detta talar ju såklart inte för alla ungdomar men kan inte säga att jag känner många i min ålder som har en android.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte?

Det är kort och gott inte så dyrt utslaget på en livscykel i förhållande till stabiliteten. Har haft en handfull olika Android-telefoner genom åren med varierande stabilitet, prestanda och användarupplevelser.

Idag är mina telefonvanor så pass enkla att batteritid, webbprestanda och stabilitet är det jag värderar. Min iPhone 13 som jag köpte för ~8 000 kr förra året lär hålla i minst 4 år till innan säkerhetsuppdateringar upphör.

Det blir strax över 100 kr/mån. Inte så illa för en så viktig pryl i vardagen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte?

Bytte från iPhone 12 Pro Max till OnePlus 10 Pro och har inte tittat bakåt sedan dess.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo på pro modellen men vad får man på vanliga 14 den som folk faktiskt folk köper. På den är det väll fortfarande 60hz som gäller ?

Pro modellen kostar väll som Samsung ultra serier som också har helt sjukt bra skärmar.

iPhone 14
Super Retina XDR-skärm
6,1-tums (diagonalt) heltäckande OLED-skärm
2532 × 1170 pixlars upplösning med 460 ppi Max ljusstyrka 1200nits

Står inget men antar 60hz

Fortfarande sjukt bra skärm

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

@Buddaz112:
WebOS bygger förvisso på Android, men det är en kraftigt modifierad version.

Sen har nära nog alla moderna SmartTV:s stöd för Apple TV+ samt AirPlay, så ser inga direkta fördelar för Android där.

Min mest begränsade pryl, en miniprojektor, har Google TV med ChromeCast inbyggt, men är hårt begränsad av att inte vara certifierad av exempelvis Netflix.

Med AirPlay har jag inte i närheten av problemen som ChromeCast gett mig genom åren.

AirPlay funkar i hela OS:et, medan ChromeCast tvingar mig till att köra Google Chrome.

Har även AirParrot till Windows för att använda AirPlay från PC:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Bytte från Android (Sony Xperia XZ1 compact) till iPhone 13 mini förra sommaren och känner väl att bytet har varit sådär än så länge. Jag var väldigt nöjd med min XZ1a och enda anledningen att byta var för att den började kännas lite trött och seg och inte fick några uppdateringar längre.

Hårdvarumässigt är jag väldigt nöjd med min iPhone, men tycker det känns som iOS motarbetar en i många lägen. Dock har jag nog ganska udda krav och önskemål så är säkert därför. Tycker att appstore i iOS är under all kritik men det vet jag inte om jag någonsin hört någon annan klaga på. Tyckte även att appstore i Android var usel, men att den i iOS alltså är ännu sämre.

Jag är dock väldigt nöjd med min iPad och framför allt AppleTV, sistnämnda är nog bästa köpet jag gjort på länge i elektonikväg.

Jag skulle utan några problem kunna gå tillbaka till Android, men det jag engentligen är ute efter är varken Android eller iOS utan ett helt annat OS. Någon typ av Linux Phone kanske om det får fart någongång och då gärna i ett mindre format (compact/mini).

Permalänk
Medlem

Min entusiasm för smartphones har stendött. Mest p.g.a. jag är så fruktansvärt ointresserad av sociala medier och/eller diverse tjänsteleverantörer. Jag använder min smartphone som en helt vanlig telefon med den utökade funktionaliteten av att ha en vardagskamera, musikspelare, GPS samt lite praktiska appar för kollektivtrafik och bankärenden. Därefter tar det slut. Jag köpte en Moto G51 för 1590kr nyligen... Den har en batteritid på 4 dagar så som jag använder min telefon...

Min stora fråga är, vad gör folk på sina telefoner? Känns det givande att använda telefonen? För slutsatsen jag kom fram till för några år sedan var att vad som erbjuds på mobilen generellt känns som ett oerhört slöseri på tid.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC