Sätta upp SSID på Telias Sagemcom F@st 5370e

Permalänk
Medlem

Sätta upp SSID på Telias Sagemcom F@st 5370e

Hejsan,

Skulle försökte hjälpa en släkting att sätta upp separata 5GHz och 2.4GHz nät med olika SSID. Han har en "smart" hem-pryl som kräver 2.4GHz och vägrar koppla upp mot vad som verkar vara kombinerad 5GHz och 2.4GHz på samma SSID.

Men inloggad på routern (Sagemcom F@st 5370e) blir man ju helt mållös, den är ju totalt fördummad, finns inga inställningar att tala om?

Har själv Telia fiber med någon gammal Technicolor(?) router som inte är något himmelrike, men den går ju i varje fall konfigurera rudimentärt...

Går det på något sätt aktivera "avancerat läge" på dessa nya Sagecom, eller är det det helt kört om han inte kostar på sig en separat AP eller något?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Telia vill såklart minimera supportärenden från kunder som inte vet vad de gör och sabbar inställningar. Som IT-ansvarig kan du säkert relatera

Vill ni kunna göra den här typen av saker lär ni få köpa en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Hejsan,

Skulle försökte hjälpa en släkting att sätta upp separata 5GHz och 2.4GHz nät med olika SSID. Han har en "smart" hem-pryl som kräver 2.4GHz och vägrar koppla upp mot vad som verkar vara kombinerad 5GHz och 2.4GHz på samma SSID.

Men inloggad på routern (Sagemcom F@st 5370e) blir man ju helt mållös, den är ju totalt fördummad, finns inga inställningar att tala om?

Har själv Telia fiber med någon gammal Technicolor(?) router som inte är något himmelrike, men den går ju i varje fall konfigurera rudimentärt...

Går det på något sätt aktivera "avancerat läge" på dessa nya Sagecom, eller är det det helt kört om han inte kostar på sig en separat AP eller något?

Har samma router kommer inte ihåg exakt vilken inställning det är men tror det finns under Wifi.

Har själv delat upp banden så att de har 2 separata SSID

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Har samma router kommer inte ihåg exakt vilken inställning det är men tror det finns under Wifi.

Har själv delat upp banden så att de har 2 separata SSID

Knepigt, man kunde ju se att näten fanns - men de hade samma SSID och vad jag minns så var det utgråat och kunde inte ändras.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Telia vill såklart minimera supportärenden från kunder som inte vet vad de gör och sabbar inställningar. Som IT-ansvarig kan du säkert relatera

Vill ni kunna göra den här typen av saker lär ni få köpa en egen router.

Jag förstår varför de gör det, men detta var värre än väntat. Deras gamla router är ingen dröm att jobba med, men den fixade i varje fall de mest basala inställningarna...

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag fick stänga av "Steering" för att kunna splitta upp näten som du vill, ligger under Wi-Fi.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Har för mig att jag fick stänga av "Steering" för att kunna splitta upp näten som du vill, ligger under Wi-Fi.

Tack, får avsätta lite mer tid och gräva djupare nästa gång jag besöker.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Finns det NÅGON fördel med att ha dessa två på samma liksom? Har aldrig riktigt förstått, utan jag har valt att dela upp. Finns det någon fördel i fråga om prestanda eller..ja, vad som? Hur funkar algoritmen där en av de båda väljs av routern? Som sagt vissa produkter kan bara hantera 2.4. Sen vill man ju inte ha en massa byten mitt i användningen heller (vilket jag förmodar kan ske per automatik).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma