Permalänk
Medlem

4070 eller 4080?

Hej. Ska köpa en ny pc och har förbaskat svårt för att bestämma mig för grafikkort.
Det står mellan att köpa ett 4080 för runt 16000 kr eller ett 4070 för halva den summan. Jag kommer inte att skaffa mig en 4K (inte än på ett par år), så 4K gaming blir inte aktuellt. Jag spelar mestadels Sea of Thieves, Minecraft, Rust, CSGO, Valorant. Spelar några dagar i veckan, kanske 10 h sammanlagt.

Jag har sett att 4070 säljer riktigt dåligt, vilket gör mig tveksam.
Jag har även läst att 12 gb vram inte kommer vara nog för kommande AAA spel. Vet dock inte om jag kommer spela dessa spel särskilt mycket.

Vad rekomenderar ni?

Köpa ett 4080 och va nöjd.
eller
Spara 8000 kr, köpa ett 4070 och lägga dom 8000 på ett nytt kort i kommande generation.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut hålla mig under 10k för grafikkortet om pengar inte är en lagervara på ditt bankkonto.

Jag gillar teknik och fina prylar... men med lite perspektiv och över 20 år som hårdvarunörd så kan jag säga de dyraste köpen aldrig varit de bästa utan tvärt om. Men får i stor sett samma upplevelse med lite enklare hårdvara. Bästa köpen är högre mellanklass i många fall. Sådant som är i grunden hyfsat kraftfullt men inte dyraste toppmodellen. Utöver detta så är livslängden på hårdvara relativt kort. Om man har intresset kvar kommer man vilja uppgradera inom ett några år i alla fall oavsett vad man väljer. Vad det gäller att köpa något som är i grunden hyfsat kraftfull så talar det emot 4070 begränsade minne för prisklassen, men samtidigt så är 4080 vansinigt dyrt. Möjligen om man absolut vill ha ett Noctua kort eller något sådan kan 4080 kanske motiveras om man har stor intresse och ganska mycket pengar över att slösa. För är extremt mycket pengar för en väldigt liten skillnad i upplevelse. Kanske 6950 XT är ett bättre köp (7300 kr)? Sparar några kr men får mer generell kraft och minne. Men samtidigt så är Nvidias lite bättre på lite extrafunktioner och ray tracing om man tänkt använda de. Använder själv till exempel Nvidia Broadcast vilket jag tycker är jättebra. Men ray tracing är knappast intressant eftersom de dödar prestandan även på ett Nvidia kort. Möjligen om man gillar såna äventyrsspel där man smyger runt i skogar och jungler och sånt att de kan motiveras.

Enda stället där kanske toppklass kan vara motiverat är när det gäller mer "fysiska" saker än kretskort. Skärmar, tangentbord, chassin och nätdelar där man känner av eventuella kvalitetsskillnader i direkt. Vad det gäller chassin och nätdelar och viss mån fläktar och kylare är att du faktiskt kan använda dem och trivas med grejerna mycket länge om du köper precis vad du vill ha.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela i 4K så räcker 12Gb. I absolut värsta fall kommer det något spel där du får sänka kvaliteten på typ skuggor och AA något. Det överlever du.
Köp hårdvara för vad du behöver nu +, inte vad du kan tänkas behöva i framtiden när din hårdvara redan är gammal.

Om någon kan motbevisa detta påstående så gör gärna det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 4070 och spelar i 1440p, väldigt nöjd med mitt köp, tyst, svalt och snabbt.
Eftersom du inte ska spela i 4k så skulle jag köpa ett 4070 alla dar i veckan och lägga 8000 på något roligare.
Om 12 gig "räcker" eller inte får framtiden utvisa, men jag gissar på att jag köpt ett 6070 innan det blir ett bekymmer

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Håller med köp ett 4070, det duger gott och väl för dina spel och ändamål!
Hade köpt mig ett Founders Edition, lite snyggare än Asus Dual RTX 4070 kan jag tycka
https://store.nvidia.com/sv-se/geforce/store/?page=1&limit=9&...

Sätt undan dina 8000 kr på ett sparkonto istället

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

4080 kan du få för 14’ och med lite is i magen och koll på tyska amazon kan du nog krypa under 14. Sen har du XTX som kan fås för under 13’ om jag sett rätt.

4080 är det absolut bästa grafikkort jag ägt på alla plan. Det rör prestanda, temps, stabilitet och ljud.

Med det sagt, utifrån din spec så låter 4070 eller varför inte 4070 ti som rätt val för dig.

4080 är ett 1440p+ kort. Dvs ultrawide eller 4k så gör sig kortet fantastiskt. Ska du bara lira i 1440p så visst, du kan köra på 4070/ 4070 ti utan konstigheter.

Priserna verkar ju dippa- 4080 känns mer framtidssäkert men det är troligen bättre att lägga 8-9000 nu och sedan sälja det för att lägga 8-9000 igen om 3 år.

Typo
Permalänk
Medlem

I ditt fall skulle jag nog, som andra påtalat, "nöja" mig med att köpa ett 4070. Det är så enormt mycket pengar upp till ett 4080 att det knappast är värt det för dina ändamål.
Spara de pengarna och när 4070 börjar tröttna så finns säkert 6070 eller motsvarande ute som du kan lägga de pengarna på. Bör vara betydligt mer kraftfullt än ett 4080.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Skrivet av Vasadu:

Jag skulle absolut hålla mig under 10k för grafikkortet om pengar inte är en lagervara på ditt bankkonto.

Jag gillar teknik och fina prylar... men med lite perspektiv och över 20 år som hårdvarunörd så kan jag säga de dyraste köpen aldrig varit de bästa utan tvärt om. Men får i stor sett samma upplevelse med lite enklare hårdvara. Bästa köpen är högre mellanklass i många fall. Sådant som är i grunden hyfsat kraftfullt men inte dyraste toppmodellen. Utöver detta så är livslängden på hårdvara relativt kort. Om man har intresset kvar kommer man vilja uppgradera inom ett några år i alla fall oavsett vad man väljer. Vad det gäller att köpa något som är i grunden hyfsat kraftfull så talar det emot 4070 begränsade minne för prisklassen, men samtidigt så är 4080 vansinigt dyrt. Möjligen om man absolut vill ha ett Noctua kort eller något sådan kan 4080 kanske motiveras om man har stor intresse och ganska mycket pengar över att slösa. För är extremt mycket pengar för en väldigt liten skillnad i upplevelse. Kanske 6950 XT är ett bättre köp (7300 kr)? Sparar några kr men får mer generell kraft och minne. Men samtidigt så är Nvidias lite bättre på lite extrafunktioner och ray tracing om man tänkt använda de. Använder själv till exempel Nvidia Broadcast vilket jag tycker är jättebra. Men ray tracing är knappast intressant eftersom de dödar prestandan även på ett Nvidia kort. Möjligen om man gillar såna äventyrsspel där man smyger runt i skogar och jungler och sånt att de kan motiveras.

Enda stället där kanske toppklass kan vara motiverat är när det gäller mer "fysiska" saker än kretskort. Skärmar, tangentbord, chassin och nätdelar där man känner av eventuella kvalitetsskillnader i direkt. Vad det gäller chassin och nätdelar och viss mån fläktar och kylare är att du faktiskt kan använda dem och trivas med grejerna mycket länge om du köper precis vad du vill ha.

Kanske ska satsa på ett AMD istället då? Jag har alltid haft nvidia och har egentligen ingen erfarenhet eller åsikt om AMD. Varför har så många mer nvidia?

Skrivet av SCORPIUS:

Ska du inte spela i 4K så räcker 12Gb. I absolut värsta fall kommer det något spel där du får sänka kvaliteten på typ skuggor och AA något. Det överlever du.
Köp hårdvara för vad du behöver nu +, inte vad du kan tänkas behöva i framtiden när din hårdvara redan är gammal.

Om någon kan motbevisa detta påstående så gör gärna det

Bra poäng. Frågan är om 4070 kommer vara särskilt attraktivt senare om det inte säljs något vidare idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatbeat:

Tack för alla svar.

Kanske ska satsa på ett AMD istället då? Jag har alltid haft nvidia och har egentligen ingen erfarenhet eller åsikt om AMD. Varför har så många mer nvidia?

Bra poäng. Frågan är om 4070 kommer vara särskilt attraktivt senare om det inte säljs något vidare idag?

En del av svaret är att AMD kort har varit lite efter Nvidias ett tag, precis som man var lite efter Intel på CPU sidan.

Och precis som folk köper en ny Intel för de köpte en Intelprocessor innan så köper många Nvidia för de gjorde de innan. Precis som du var på väg att göra utan att tänka efter mer än så. Nvidia är även denna generationen lite före vad det gäller topkortet 4090, men under detta så har AMD ett motsvarande kort som i stora drag matchar 4080 och 4070 och så vidare. Och i prisklassen under dessa så finns många produkter från förra generation och nuvarande i form av 4060 ti. Ett bra kort men med ett bedrövligt pris. Så här är AMDs alternativ bättre helt enkelt för Nvidia vill ta minst 1000 kr för motsvarande kort.

I segmentet du tittat är det inte helt solklart vad man ska välja eftersom både Nvidia och AMD ligger väldigt högt i pris. Förra generationsens topkort från AMD (6950 xt) Har däremot varit på kampanj till väldigt bra pris och är i grunden ett väldigt bra kort. Tror många valt de före 4070 även om de finns argument att välja båda korten.

AMD gör bra kort, och Nvidia gör bra kort. Handlar i stora drag bara om vad man får för sina pengar. Så gör en avvägning av hur mycket grafikkort du behöver och kan prioritera i din budget. Själv har jag en 3060 ti som jag köpte för 4800 kr för två sedan. Samma kort var ett helt värdelöst dåligt val under i stort sett hela sin livslängd eftersom det kostade många gånger över 6000 kr.

Så var pragmatiskt i ditt val av kort, väl de kort som erbjudet mest prestanda för pengarna just nu. Och slösa inte för mycket pengar är mitt bästa råd även om de är lockande att köpa en värstingprodukt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

En del av svaret är att AMD kort har varit lite efter Nvidias ett tag, precis som man var lite efter Intel på CPU sidan.

Och precis som folk köper en ny Intel för de köpte en Intelprocessor innan så köper många Nvidia för de gjorde de innan. Precis som du var på väg att göra utan att tänka efter mer än så. Nvidia är även denna generationen lite före vad det gäller topkortet 4090, men under detta så har AMD ett motsvarande kort som i stora drag matchar 4080 och 4070 och så vidare. Och i prisklassen under dessa så finns många produkter från förra generation och nuvarande i form av 4060 ti. Ett bra kort men med ett bedrövligt pris. Så här är AMDs alternativ bättre helt enkelt för Nvidia vill ta minst 1000 kr för motsvarande kort.

I segmentet du tittat är det inte helt solklart vad man ska välja eftersom både Nvidia och AMD ligger väldigt högt i pris. Förra generationsens topkort från AMD (6950 xt) Har däremot varit på kampanj till väldigt bra pris och är i grunden ett väldigt bra kort. Tror många valt de före 4070 även om de finns argument att välja båda korten.

AMD gör bra kort, och Nvidia gör bra kort. Handlar i stora drag bara om vad man får för sina pengar. Så gör en avvägning av hur mycket grafikkort du behöver och kan prioritera i din budget. Själv har jag en 3060 ti som jag köpte för 4800 kr för två sedan. Samma kort var ett helt värdelöst dåligt val under i stort sett hela sin livslängd eftersom det kostade många gånger över 6000 kr.

Så var pragmatiskt i ditt val av kort, väl de kort som erbjudet mest prestanda för pengarna just nu. Och slösa inte för mycket pengar är mitt bästa råd även om de är lockande att köpa en värstingprodukt.

Jag gjorde nog ett dåligt val sett till värde i slutändan ändå. Fick bli ett 4070ti som jag fick för 10 000 ungefär.

Permalänk
Medlem

Tio timmar i veckan och inte särskilt krävande spel? Då bör du ju komma långt med detta bygge. Mycket över detta låter väldigt overkill för din användning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatbeat:

Jag gjorde nog ett dåligt val sett till värde i slutändan ändå. Fick bli ett 4070ti som jag fick för 10 000 ungefär.

Så ska du inte tänka, 4070ti är ett jättebra grafikkort! Nu har du köpt de, och de kommer fungera jättebra. Mindre bra prissättning gör inte kortet dåligt utan bara dig lite extra fattig. Överpriset på kortet är i värre än ett par lite frikostigare besök på krogen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Man får ju ett 6950xt för samma pengar som 4070 och det är ju mer kort för pengarna och vi vet ju hur Nvidia gör när det kommer en ny generation av kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ska du inte spela i 4K så räcker 12Gb. I absolut värsta fall kommer det något spel där du får sänka kvaliteten på typ skuggor och AA något. Det överlever du.
Köp hårdvara för vad du behöver nu +, inte vad du kan tänkas behöva i framtiden när din hårdvara redan är gammal.

Om någon kan motbevisa detta påstående så gör gärna det

Köpte ett 1080ti "en gång i tiden" och har det kvar fortfarande. Bästa kortköpet någonsin, och det är nog tack vare det kom med 11GB som gjort att det fungerat så bra på 1440p som det gjort.

Verkligheten är väl att spelen inte kräver så mycket för dom måste tilltala och fungera på massans maskiner - inte dom top 1% som har råd med senaste kortet varje år. Speciellt nu med hur priserna varit.

10 000 är för mycket för ett kort oavsett vad det är. 5000 kan jag leva på, men får jag 2 år mer livstid ur 7000kr kan det vara värt det. Men aldrig 10000 - 4 år utöver dom redan 4-5, kommer jag inte få ut ett kort oavsett vad jag köper.

Permalänk

Ett beggat 3090 eller 3090Ti hade jag gått på. 24GB VRAM säger man inte nej till idag, speciellt när 4000-serien är dyr och snålar med vram. Alternativt 6950xt som några nämnt.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Ett beggat 3090 eller 3090Ti hade jag gått på. 24GB VRAM säger man inte nej till idag, speciellt när 4000-serien är dyr och snålar med vram. Alternativt 6950xt som några nämnt.

3090 är ju tyvärr varmt och således troligen högljutt.

Men för lite mer framtidssäkert i höga upplösningar absolut. 4070 ti är ju dock en i dagsläget trevligare upplevelse i helhet än 3090/3090 ti.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Men för lite mer framtidssäkert i höga upplösningar absolut. 4070 ti är ju dock en i dagsläget trevligare upplevelse i helhet än 3090/3090 ti.

4070ti är redan utdaterad med sina 12GB vram. 3090/3090ti har dubbla mängden och är ungefär lika snabb beroende på titel som 4070ti, mestadels är 3090Ti snabbare. Spelar idag i 1440p och är förvånadsvärt fler titlar man tror som drar över (eller nära) 12GB VRAM så 4070ti är bara ett alternativ för 1080p imo.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

4070ti är redan utdaterad med sina 12GB vram. 3090/3090ti har dubbla mängden och är ungefär lika snabb beroende på titel som 4070ti, mestadels är 3090Ti snabbare. Spelar idag i 1440p och är förvånadsvärt fler titlar man tror som drar över (eller nära) 12GB VRAM så 4070ti är bara ett alternativ för 1080p imo.

Fast det man får titta efter i 1440p är vad det enskilda kortet presterar inte vad vram-förbrukningen är för ett kort med mer Vram.

Som sagt så är 4070 ti ett bättre kort i helhet än 3090 i dagsläget. Kanske blir det problem med Vram men det återstår att se.