Permalänk
Medlem

Behöver eran expertis

Tja boys ny här men endå hängt här inne en del under åren som ickemedlem!
Har lite funderingar som jag tror att ni kan hjälpa mig med.

Köpte en lenovo legion på mediamarkt för typ 2 år sen,
Med i5 processor 2,9-4,1 tror ja(är på jobbet) 6 kärnor, 16 gb ram och geforce gtx1660 super (singe fan)
och har nu börjat bli sugen på ny gpu, men jag fattar inte vad jag har för nätagg. Det står inget direkt på agget.
Och kan inte hitta mitt kort nånstans men hittat liknande och vad jag kan läsa mig till kräver 450w.

Så. Det enda som står på nätagget är en klisterlapp med det här numret. 9pa350d700
Känner spontant att det borde vara ett 350 agg med tanke på det som sitter i? Eller är det 700?

Har sökt på exakt produktnummer osv som står där bak på burken med det kommer bara upp med andra speccs eller uppdaterade verisioner av min burk. Medimarkt har inte samma kvar i sortimentet.

Vet inte vart jag ska lägga tråden så får flyttas av mod on det här inte blev bra!
Skriver från luren på jobbet så sorry om det är rörigt!

Permalänk
Medlem

En googling gav träff på denna och enligt spec 350w, du borde ha ett Lenovo artnr att verifiera med

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5791821

Permalänk

Googlade lite och hittade en diskussion på reddit om detta:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/10njgnc/i_was_...
Verkar vara 350W?

EDIT: https://preview.redd.it/i-was-thinking-about-upgrading-my-pc-...
Det är 350W

Värt att tänka på är att grafikkort inte drar så mycket som det står, om det står "recommended: 650W" betyder det bara att korttillverkaren rekommenderar att man har 650W för hela datorn (men detta är ofta väldigt överdrivna siffror).

350W är inte mycket men räcker till en hel del grafikkort ändå. Något speciellt du tittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Googlade lite och hittade en diskussion på reddit om detta:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/10njgnc/i_was_...
Verkar vara 350W?

EDIT: https://preview.redd.it/i-was-thinking-about-upgrading-my-pc-...
Det är 350W

Värt att tänka på är att grafikkort inte drar så mycket som det står, om det står "recommended: 650W" betyder det bara att korttillverkaren rekommenderar att man har 650W för hela datorn (men detta är ofta väldigt överdrivna siffror).

350W är inte mycket men räcker till en hel del grafikkort ändå. Något speciellt du tittat på?

Sjukt. Har sökt som fan men har aå dålig koll på sånt här haha precis börjat sätta mig i i det.
Av bilden att dömma är det ju exakt den.

Har kollar på 3060 ti i i hittade ett som drog 450w.
Men kanske ska ta ett som inte är så stort hopp? Mem frågan är väl om det är värt det då:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

En googling gav träff på denna och enligt spec 350w, du borde ha ett Lenovo artnr att verifiera med

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5791821

Inte rätt burk, inte samma chassi ens ska fixa hela fabriksnummret så fort ja kommer hem.

Misstänker 350w med även om det är lågt fötstått att när man köper en färdig fabriksbygg är det sånna saker dem snplar in på.

Permalänk
Medlem

Så jag kanske borde köpa nytt agg till o börja med? Och ta hjälp av nån lite mer kunnig o koppla in det? För har tänkt o bygga en egen vartefter eller uppdatera delarna vartefter då chassit är stort o finns gott om plats!

Permalänk
Medlem

Om du tänker dig att uppgradera med nytt MB; CPU; mm i framtiden så tycker jag att ett nätagg på 750-850 W borde räcka en stund i framtiden. Med tanke på hur mycket nya GPU,er slukar kan det kanske vara i underkant.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Om du tänker dig att uppgradera med nytt MB; CPU; mm i framtiden så tycker jag att ett nätagg på 750-850 W borde räcka en stund i framtiden. Med tanke på hur mycket nya GPU,er slukar kan det kanske vara i underkant.

Jo det är ju tanken isåfall och ser ingen anledning att inte köpa 850w då. Men det är "bara" o byta eller kommer jag få problem med att det inte går eller passar?
Sry är riktigt noob men vad jag förstått med dem här färdigbyggda är ett men inte direkt gör det lätt för en att uppgradera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbejao:

Jo det är ju tanken isåfall och ser ingen anledning att inte köpa 850w då. Men det är "bara" o byta eller kommer jag få problem med att det inte går eller passar?
Sry är riktigt noob men vad jag förstått med dem här färdigbyggda är ett men inte direkt gör det lätt för en att uppgradera..

Just din modell moderkort verkar använda en vanlig 24 pin ATX kontakt och 8 pin EPS enligt bilderna jag hittar på moderkortet.

Att byta PSU verkar inte vara något större problem bara att köpa valfritt ATX PSU som passar i ditt chassi.

Annars så är det inte ovanligt att OEM tillverkare kör på någon egen kontakt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Just din modell moderkort verkar använda en vanlig 24 pin ATX kontakt och 8 pin EPS enligt bilderna jag hittar på moderkortet.

Att byta PSU verkar inte vara något större problem bara att köpa valfritt ATX PSU som passar i ditt chassi.

Annars så är det inte ovanligt att OEM tillverkare kör på någon egen kontakt.

Okej det låter ju lovande så slippar man lägga ut en förmögenhet på en gång.

Det är så jag förstått det. Så man ska köpa en ny byggd av dem 😅 det misstaget gör jag inte om, bara lära sig av det. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbejao:

Okej det låter ju lovande så slippar man lägga ut en förmögenhet på en gång.

Det är så jag förstått det. Så man ska köpa en ny byggd av dem 😅 det misstaget gör jag inte om, bara lära sig av det. Tack.

Lycka till tror den största nackdelen med just din modell är att man inte kan använda XMP profiler utan RAM minnet körs förmodligen i 2666 MHz så det är inte lönt att uppgradera RAM minnet.

En annan nackdel är ifall du vill uppgradera CPU kylaren så måste du ta bort en backplate som verkar fast limmad.

Skulle inte heller uppgraderat CPU då moderkort förmodligen har strypt strömbudget som gör att i7 10700 inte kan utnyttjas fullt ut

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Lycka till tror den största nackdelen med just din modell är att man inte kan använda XMP profiler utan RAM minnet körs förmodligen i 2666 MHz så det är inte lönt att uppgradera RAM minnet.

En annan nackdel är ifall du vill uppgradera CPU kylaren så måste du ta bort en backplate som verkar fast limmad.

Skulle inte heller uppgraderat CPU då moderkort förmodligen har strypt strömbudget som gör att i7 10700 inte kan utnyttjas fullt ut

Okej! Förstår nästan nää men är med!
Låter som att nytt moderkort är steget efter då elller kanske på samma gång. Sen cpu o ram.
Tanken har väl varit typ. 760 mb, Intel Core i5-13600K,
Kanske 12 gen. Får se vad plånboken säger..

Permalänk
Medlem

Bumpar lite.

Skulle jag kunna byta till det gär kortet?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Eller bör jag gå ner ett snäpp till? ..