Dator Fryser Efter 1-2 timmar diablo 4 spelande!

Permalänk
Medlem

Dator Fryser Efter 1-2 timmar diablo 4 spelande!

Som titel säger.

Någon som har en aning?

Dator fryser sig helt och jag kan inte göra något annat än hålla inne start knappen (fysiska knappen) för att stänga av dator.

Dator har rätt nya saker i sig.

AMD Rysen 9 7950X (Base clock på 5.4 Ghz)
AMD Radeon RX 6900 XT
32GB RAM (6000 MHz)

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinen till din GPU? Har haft liknande problem med äldre drivisar / nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Har du uppdaterat drivrutinen till din GPU? Har haft liknande problem med äldre drivisar / nya spel.

Ska testa detta, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Har du uppdaterat drivrutinen till din GPU? Har haft liknande problem med äldre drivisar / nya spel.

Allt var uppdaterat! Diablo började frysa igår, har spelat 4 dagar innan de utan problem.

Permalänk
Medlem

Har du stresstestat datorn för att utesluta hårdvaruproblem?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatto:

Allt var uppdaterat! Diablo började frysa igår, har spelat 4 dagar innan de utan problem.

Med risk för att låta tjatig, Windows var också uppdaterat?

Kraschar något annat eller är det bara Diablo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Med risk för att låta tjatig, Windows var också uppdaterat?

Kraschar något annat eller är det bara Diablo?

De är uppdaterat, diablo krashar endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har du stresstestat datorn för att utesluta hårdvaruproblem?

ska testa de också! tack.

Permalänk
Medlem

Kör en koll på internminne, haft liknande problem med äldre hårdvara och det visade sig att ena stickan var dålig

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Testa samma här som med din laptop.
Kör afterburner/rtss och se temperaturer för både gpu och cpu etc.
Rena datorn ifall behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Testa samma här som med din laptop.
Kör afterburner/rtss och se temperaturer för både gpu och cpu etc.
Rena datorn ifall behövs

Ska göra de, Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rojje:

Kör en koll på internminne, haft liknande problem med äldre hårdvara och det visade sig att ena stickan var dålig

ska kolla detta också, tack!

Permalänk

om man googlar diablo 4 freeze eller crash så verkar det ju vara ett relativt vanligt fenomen med diablo 4.

och de flesta verkar rekommendera att dra ned grafikinställningarna för att minimera att det händer men verkar inte finnas någon direkt permanent fix för det.

verkar ju även finnas vissa delar av spelet som orsakar att spelet krashar både på konsoll och pc.
https://www.gamerevolution.com/guides/941140-diablo-4-untamed...

såg också någonstans att det ska finnas nått High res paket som tydligen även denna ska kunna orsaka random frysningar och crasher och rekommenderas att avinstallera i battlenet launchern nånstans.

iom att jag inte äger spelet kan jag inte kolla exakt var det är man kryssar ur att man inte vill ha High res paketet men kan ju va värt att testa kan ju mycket väl va att de fukkat upp high res paketet med nån random trasig textur eller något som får spelet att störtdyka och det är dem som kör med det som får problem.

kan ju vara därför vissa kan köra problemfritt för de kör utan paketet och andra har konstanta problem för de kör med det.

Edit:
1. Launch Battle.net
2. Go to the Diablo 4 tab
3. Click on the cog next to the Play button to open the settings menu
4. You will get an option to Modify Installation
5. You can uncheck the High-Resolution Assets to remove them from your PC

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa låsa framerate, när jag lät den gå på 144 fps gick datorn på högvarv. Sänkte till 100 och nu får jag mkt bättre temperaturer. GPU hotspot gick från 102c till 80c. CPU temp sänktes också med 10-15c

Det föregående post föreslog ang hi res texturer är också en bra ide om du inte kör 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ioda2891:

Testa låsa framerate, när jag lät den gå på 144 fps gick datorn på högvarv. Sänkte till 100 och nu får jag mkt bättre temperaturer. GPU hotspot gick från 102c till 80c. CPU temp sänktes också med 10-15c

Det föregående post föreslog ang hi res texturer är också en bra ide om du inte kör 4k.

Tack, dock vill jag ju helst hålla den på 144 fps så jag kan utnyttja skärmens hz. Ska testa avinstallera hi res! kör ju endast 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om man googlar diablo 4 freeze eller crash så verkar det ju vara ett relativt vanligt fenomen med diablo 4.

och de flesta verkar rekommendera att dra ned grafikinställningarna för att minimera att det händer men verkar inte finnas någon direkt permanent fix för det.

verkar ju även finnas vissa delar av spelet som orsakar att spelet krashar både på konsoll och pc.
https://www.gamerevolution.com/guides/941140-diablo-4-untamed...

såg också någonstans att det ska finnas nått High res paket som tydligen även denna ska kunna orsaka random frysningar och crasher och rekommenderas att avinstallera i battlenet launchern nånstans.

iom att jag inte äger spelet kan jag inte kolla exakt var det är man kryssar ur att man inte vill ha High res paketet men kan ju va

värt att testa kan ju mycket väl va att de fukkat upp high res paketet med nån random trasig textur eller något som får spelet att störtdyka och det är dem som kör med det som får problem.

kan ju vara därför vissa kan köra problemfritt för de kör utan paketet och andra har konstanta problem för de kör med det.

Edit:
1. Launch Battle.net
2. Go to the Diablo 4 tab
3. Click on the cog next to the Play button to open the settings menu
4. You will get an option to Modify Installation
5. You can uncheck the High-Resolution Assets to remove them from your PC

Tack! ska testa och får hopas att detta är en diabvlo 4 grej.

Permalänk
Medlem

Jag lägger också en röst på att checka minnen/cache.
Att hela datorn fryshänger sig antyder hårdvarufel snarare än mjukvara. Skulle mjukvaran krascha borde os't ta hand om det och plocka upp efter programmet, är det är cpu'n som bommar en instruktion eller försöker skriva till en otillåten minnesaddress får man blåskärm.. En frys brukar i min erfarenhet vara minnes-/cacherelaterat.

6000mhz är väl inte en självklarhet på 7000-serien vad jag förstått? Annars misstänker jag att det är tRFC och/eller tREFI som spökar eftersom refresh är väldigt temperaturkänsligt. Man kan testa minnena separat och allt är guld men när man har 300W+ från en GPU som pumpas ut i chassit i ett par timmar stiger temperaturen inne i chassit rätt rejält och man steker sina minnen betydligt mer.

Har du ändrat dessa själv, höj tRFC:erna några steg och sänk tREFI och se om det bättrar sig. Har du inte ändrat dem tidigare, testa att höja tRFC:erna några steg. Då ger du self-refresh lite mera värmeheadroom 😊

Edit:
Eller se om du kan sätta en dedikerad fläkt i toppen på chassit riktat ner över stickorna. Det är egentligen den första bästa saken att testa!

Tillägg.
Permalänk
Medlem

Vilka temps får du om du spelar då , ligger dom inom safe värden ? gissar kylaren är felmonterad eller för klen kanske. Prova också sänk alla grafikinställningar till low och se om samma sak händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vilka temps får du om du spelar då , ligger dom inom safe värden ? gissar kylaren är felmonterad eller för klen kanske

65-73 grader

Permalänk
Skrivet av fatto:

65-73 grader

de där är safe temp för spel och inget onormalt på en modern cpu.

gissar att ta bort hi res inte hjälpte?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de där är safe temp för spel och inget onormalt på en modern cpu.

gissar att ta bort hi res inte hjälpte?

Ska testa, tror inte jag gjort d.

Permalänk
Medlem

Testade du köra på low inställningar allt ? och ta ut 1 ram minne för att utesluta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Testade du köra på low inställningar allt ? och ta ut 1 ram minne för att utesluta..

Det har löst sig. Tack för all hjälp. Hjälpte med hi res

Permalänk
Skrivet av fatto:

Det har löst sig. Tack för all hjälp. Hjälpte med hi res

som sagt jag kollade reddit efter att ha läst denna tråden och efter att ha hittat flera trådar om just ämnet och typ 90% anklagade high res paketet som boven i dramat och att blizzard fukkat upp något i dem som gör att spelet krashar eller fryser på vissa hårdvaror.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Sitter med samma problem och liknande hårdvara. Händer mycket mer sällan efter att jag avinstallerat Razers olika programvaror. Ska testa att plocka bort Hi Res här också!