Permalänk
Medlem

För mig är blå kongo favoriten. Smakar inte så speciellt, men alla blir lika förvånade när den åker fram på bordet

Permalänk
Medlem

Beror på vad man ska göra.

I ugnen tycker jag mandelpotatis blir riktigt gott om man bara delar de på hälften och ringlar på olja och kryddar. Går väldigt fort och smakar orimligt bra i förhållande till arbetsinsatsen.

Ska man göra mos är King edward en favorit, svårt att misslyckas.

Kokt så är amandine en favorit hos mig, annars är små (viktigt med storleken) färskpotatisar på sommaren riktigt fint tillsammans med lite dill och smör.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

King Edward. För övrigt var min Farfar utvald av staten som en av dom första att testaodla King Edward i Sverige =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig är blå kongo favoriten. Smakar inte så speciellt, men alla blir lika förvånade när den åker fram på bordet

Odlade blå potatisar för några år sedan. Sprängfyllda med solanin. Ingen trevlig upplevelse att äta så efter det kör vi enbart ariska potatisar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

ALL Potatis, ingen sort kan vara fel! Enda gången det egentliga betyder något är när det skall göras mos och då är det King Edvard som gäller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Det är lustigt men äter man ute är just potatisen viktigast att den är tillagad rätt.
Hård/vattnig/smaklös potatis förstör ju hela rätten.
Men fy f-n va gott det är med lite klimpig mos med en rejäl klick smör på lite salt över och rejält med lingongsylt sidanom.
Mmmmmmmmmmmmmmmmmm

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

1:a Den sorten man använder till nypotatis med skal på, bäst runt midsommar. Käkas med smör eller detta recept.
https://www.godare.se/recept/a/OrVXxA/farskpotatis-med-lojrom
2:a Ratte för att göra try hard potatismos
https://www.youtube.com/watch?v=-mJYyueZfd8
3:a Russet (Samma som bakpotatis va?) för att göra dubbel bakad potatis.
https://www.youtube.com/watch?v=CQPLo8hECWg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Tänkte höra med er om ni har någon potatissort som ni föredrar.

Har ingen aning om vilken/vilka sorter jag brukar äta normalt. Men till sommaren brukar jag få nån mandelpotatis från mina föräldrar.

Finns ju 100-tals sorter och de borde ju smaka olika. I affären så finns det ju bara ett fåtal, men hör man med potatisodlare runt om så har de massa sorter.

Som alltid är det ju subjektivt, men vilka är era favoriter?

Mjölig potatis funkar till det mesta
Fast potatis är mer för att koka och äta men går även att göra pommes och klyft potatis på men gör inte mos blir klistrigt.
Mandelpotatis gör man oftast mos på men går att göra annat med också.
Färskpotatis ska kokas och ätas funkar utmärkt att värma på grillen midsommar kväll när man har potatis över och vill ha lite till det man grillar.

Annars gillar jag Potatis sorten Amandine potatis som är utmärkt till att göra hasselbackspotatis men går öven utmärkt att bara koka och äta eller efter man kokat den så låter man den står i kylen till dagen efter och så gör man stektpotatis.

Det var nog dom sorter vi använder mest i våran familj.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gränsbo. God sort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Mina favoriter är.
Mandelpotatis gör jag potatisgratäng på.
King Edward för mos.
Asterix blir klyftpotatis.
Idag har jag fått ner dom första i jorden, av mina favoriter. dom kan plockas upp till midsommar.
Mumms!

Permalänk

blå kongo

sätter verkligen färg i vardagen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hasselbackare på amandine till en köttbit och porvinssås. Blir inte bättre än så. Görs hasselbackare oftare än mos här hemma.

Permalänk
Medlem

Färskpotatis, sort spelar ingen roll.

Permalänk

Den sort som Estrella grillchips har. Skämt åsido. Den franska mandelpotatisen (mandelpotatistyp åtminstone) Amandine är min favorit.

Permalänk

sparrispotatis är vrålgott

Permalänk
Medlem

Amandine (?) Är ju solklar vinnare till allt somrigt.

Sedan är det ju svårslaget med potatismos gjort av King Edward...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den som råkar ligga på tallriken?
Potatis är ingen höjdare mer än till stekar typ, äger inte ens någon potatisskalare och aldrig känt behov utav en heller 🥔

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Asterix, grov och matig och håller ett år i källaren. Lättodlad och får sällan skorv och annat trist.

Permalänk
Medlem

Brukar bli "fast" eller "delikatess"-potatis, ska hålla bättre utkik i framtiden!

Tillägg: måste säga att potatis kan vara den enklaste och godaste kolhydraden någonsin (så enkelt som färsk kokt potatis), med en brasklapp.. den fryser katastrofalt dåligt och går knappt att mikra. Speciellt om vi pratar kokt potatis men även fryst mos kan skapa tårar. Före mikrovågsugnens tid måste potatis varit full on godtier, vilka tider.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att förvirra folk med blå kongo, men godast är den nog inte

Permalänk
Medlem

Färskpotatis : Early Rose

Mospotatis: King Edward

Allt-i-allo förutom mos: Asterix

Odla-hemma-potatis-i-liten-omfattning: Amandine eller Cherie
Jag ser dessa 2 som relativt utbytbara med varandra; brukar få större skörd av Cherie men tidigare skörd av Amandine - min anekdotiska uppfattning. Bra till att ha i ugnen också.

Lyx: Svensk sparrispotatis, svår att få tag på. Jag menar den som har "flikar", inte den som kallas Asparges eller liknande. Var längesedan jag odlade den men den var god som alternativ till Pommes frites, perfekt med en lövbiff och färska grönsaker. (Asparges är också bra, men det är den svenska sparrispotatisen som står ut som säregen)

För den som har tillgång till norska potatisar kan Beate rekommenderas som allroundpotatis; Pimpernel om man vill ha lite fastare och rödare. Beate går utmärkt att odla i Sverige, vi skördade ca 100kg eller mer till husbehov i många år medan mina föräldrar levde.

Kupade potatisen idag, odlar hos en äldre släkting där jag har lite mark att leka med:

Tror det är Early Rose, Cherie, Pink Fir Apple och Asterix, från vänster till höger. Kan vara Amandine också nånstans. Minns inte, brukar skriva upp och ha rätt bra koll, men jag hade ont i armen, barnen och frun satte det mesta medan jag gödslade, osv, det ena med det andra. *bortförklaringar*

Tillägg: Svensk sparrispotatis jag odlade 2007, gjorde det nog några år till men den mognade så sent att jag något år blev utan potatis att spara som sättare:

(lite känslig mot sjukdomar, den har någon slags skorv eller nåt här, lätt hänt speciellt om den står för länge i jorden)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig är blå kongo favoriten. Smakar inte så speciellt, men alla blir lika förvånade när den åker fram på bordet

Trevligt med anthocyanin (blå/lila frukter/grönsaker/rötter/växter), de ser rätt så spektakulära ut på tallriken med : )

Försökt att sätta två i en hink, osäkert om det blir några nya potatisar. Har varit en blomlös växt i två månader nu och de ska kunna blomma.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Asterix eller finräfflade pommes.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

King Edward, sedan Farfar alltid skröt om hur god den är

Men jag köper aldrig baserat på typ, utan vad som har i butui och pris

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Felix criss cut

Permalänk
Medlem

Asterix, en fastare modell än King Edward, men går fortfarande göra mos på och smakar kanon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Färskpotatis : Early Rose

Mospotatis: King Edward

Allt-i-allo förutom mos: Asterix

Det här är lite intressant, för jag är inte helt övertygad om att potatismos blir bättre på mjölig potatis. Ergo, jag gör oftast potatismos på fast potatis, vilket säkert är en hädelse.

Kokt äter jag mest färsk eller mandel, annars blir det mest mos eller råstekt, så potatiskonsumtionen blir något säsongsbetonad. Det slår mig dock apropå tråden att det är extremt länge sedan jag åt en bakpotatis.

Permalänk
Medlem

Fast potatis! (förutom när man gör gratäng/mos)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det här är lite intressant, för jag är inte helt övertygad om att potatismos blir bättre på mjölig potatis. Ergo, jag gör oftast potatismos på fast potatis, vilket säkert är en hädelse.

Kokt äter jag mest färsk eller mandel, annars blir det mest mos eller råstekt, så potatiskonsumtionen blir något säsongsbetonad. Det slår mig dock apropå tråden att det är extremt länge sedan jag åt en bakpotatis.

Ja, man kan göra mos på den mesta potatisen om den bara varit lagrad ett tag, och inte överarbetar mosningen. Bättre med stöt än elvisp. (jag föredrar dock elvisp, fast inte för länge)

Ett problem med bakpotatis är att den ofta förvaras så fullkomligt vidrigt sinnessjukt dåligt i affärerna att man aldrig kan vara säker på huruvida den antingen redan har börjat bli grön, eller står på randen till att bli det. I bästa fall finns det en stängd låda, men, jag är skeptisk jag...det är ett av skälen till att jag så extremt sällan köper bakpotatis trots att det egentligen är både gott och enkelt att göra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Trevligt med anthocyanin (blå/lila frukter/grönsaker/rötter/växter), de ser rätt så spektakulära ut på tallriken med : )

Försökt att sätta två i en hink, osäkert om det blir några nya potatisar. Har varit en blomlös växt i två månader nu och de ska kunna blomma.

Vi satte några med varierat resultat (kupade inte, vattnade inte ordentligt, …)

Men nya knölar blev det, så det borde gå