Åtgärda dåligt batteri HP ProBook?

Permalänk

Åtgärda dåligt batteri HP ProBook?

Jaha, då har min bärbara, som har stått stadigt genom alla stormar sedan innan Win10 lanserades, börjat gnälla på att batteriet börjar tappa kapacitet. Jag funderar lite på vad jag ska göra åt det - tankar?
Prestandan är väl lite sådär... Den hade Win7 från början, men jag uppgraderade till 10. Och inloggningsskärmen svarar så dåligt medan allt annat händer i bakgrunden precis när den visats att det har hänt att jag har bytt lösenord av en olyckshändelse. -_- (Alltså, jag är ju snart 40, men nån jäkla måtta får det vara på gammelmansfasonerna!)
Det är en HP ProBook (6460b), som jag köpte begagnad på Blocket. Jag tänker att det borde vara möjligt att skaffa ett reservbatteri från HP och fortsätta använda en väl fungerande PC, men nu när mamma 70+ har skaffat en bärbar med Win11 och jag fått titta på det systemet med egna ögon lite är jag faktiskt lite sugen på att överge fula Win10 vid första tillfälle. Dvs. köpa ny (eller begagnad) med Win11 är absolut ett alternativ.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Hade du nån fråga eller ville du bara skriva av dig?

Permalänk

Om du undrar vad som är smartast att göra så får du nog skriva ut specifikationerna för datorn (nej jag tänker inte googla din datormodell), hur dåligt ditt batteri verkligen håller, vad ett nytt batteri skulle kosta, vad du har för budget till en eventuell ny laptop och vad du använder den till.

Stavfel
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Googlade och verkar vara en i5 2450. Det är en 2 kärnig processor med 4 trådar. Jag hade en dator förut med exakt samma processor. Den var seg som attan. Jag satte Linux på den vilket hjälpte lite men den var fortfarande väldigt seg.

En ny skulle nog vara bäst.

Mitt tips vore denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Om den är för dyr så finns denna men med sämre processor
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Båda har 16GB RAM. De är de billigaste jag hittar med det. De billigare har bara 8GB vilket är väldigt lite numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Googlade och verkar vara en i5 2450. Det är en 2 kärnig processor med 4 trådar. Jag hade en dator förut med exakt samma processor. Den var seg som attan. Jag satte Linux på den vilket hjälpte lite men den var fortfarande väldigt seg.

En ny skulle nog vara bäst.

Mitt tips vore denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Om den är för dyr så finns denna men med sämre processor
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Båda har 16GB RAM. De är de billigaste jag hittar med det. De billigare har bara 8GB vilket är väldigt lite numera.

Jag har en dator med årgången efter när det gäller CPU:n. Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Jag har dock stoppat in en SSD. Min har också 16GB RAM numera. Har du en SSD i din dator? Låter lite märkligt annars om den skulle vara väldigt seg.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har en dator med årgången efter när det gäller CPU:n. Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Jag har dock stoppat in en SSD. Min har också 16GB RAM numera. Har du en SSD i din dator? Låter lite märkligt annars om den skulle vara väldigt seg.

Den gick sönder när jag försökte sätta i SSD för man behövde plocka sönder hela datorn för att komma åt hårddisken. Möjligt att det skulle hjälpt tillräckligt annars. Den hade andra problem redan förutom slöheten. Högtalarna var trasiga och vissa tangenter på tangentbordet. Batteriet var helt kört med.

Jag har en 2012 MacBook Pro 15 tum med ivy bridge i7 4 kärnor och 8 trådar. Man kan lätt sätta in ny SSD och mer RAM i den modellen till skillnad mot de flesta laptops. Satte i 1TB SSD i den och den känns fortfarande snabb. Batteriet fungerar fortfarande 2-3 timmar åtminstone. Lite mer om man kör Mac OS istället för Windows.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Den gick sönder när jag försökte sätta i SSD för man behövde plocka sönder hela datorn för att komma åt hårddisken. Möjligt att det skulle hjälpt tillräckligt annars. Den hade andra problem redan förutom slöheten. Högtalarna var trasiga och vissa tangenter på tangentbordet. Batteriet var helt kört med.

Jag har en 2012 MacBook Pro 15 tum med ivy bridge i7 4 kärnor och 8 trådar. Man kan lätt sätta in ny SSD och mer RAM i den modellen till skillnad mot de flesta laptops. Satte i 1TB SSD i den och den känns fortfarande snabb. Batteriet fungerar fortfarande 2-3 timmar åtminstone. Lite mer om man kör Mac OS istället för Windows.

Aha, på min dator från 2012 är det bara en spärr som man drar åt höger på och sedan så öppnar man hela "bakluckan" på datorn så man kommer åt allting från RAM till hårddisk till till o med CPU:n. Jag skulle kunna stoppa in en i7 i den datorn också om jag så vill.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

skulle generellt säga att det inte är värt ett nytt batteri till en antik dator vars totala begagnat värde är ungefär samma som eller lägre än kostnaden för nya batteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad gäller prestandan så är det egentligen inte mycket jag använder den till. Undantaget att den kämpar lite med inloggningsskärmen klarar den allt jag belastar den med (förr eller senare) - allt som presterar på åtminstone samma nivå täcker mina bärbara behov.

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle generellt säga att det inte är värt ett nytt batteri till en antik dator vars totala begagnat värde är ungefär samma som eller lägre än kostnaden för nya batteriet.

Ja, jag var inne på samma tankebana. Okej, den får tugga på ett tag till och trötta ut sig ordentligt, sedan skaffar jag en ny/nyare. Det visade sig ändå vara väldigt svårt att hitta nytt batteri...