Permalänk

VPN till enhet utan default gateway?

Jag har ett knivigt problem, åtminstone för mig med fullt utvecklad nätverksintolerans.

Jag behöver via 4G komma åt en enhet med fast IP, men utan default gateway satt.
Tidigare var detta simpelt, körde bara 4G via en Linksysrouter med 4G modem uppsatt som PPTP-server, med sedan Telia
slutade med publika IP-adresser på sina kontantkort blev det svårt...
Jag har ingen möjlighet att ändra IP och GW i andra änden.
Jag måsta använda Telia, och har att välja på 4G router från Teltonika eller Linksys.
Men lyckas inte få till så att jag kan ansluta till denna som saknar GW....
Det borde vara möjligt, det gick ju utan vidare så länge routern var server.

Någon som har en bra idé på hur jag får ihop detta enklast?
Säkerheten är inte prio då jag bara kopplar upp ytterst sällan och korta perioder.

Permalänk

Har du möjlighet att installera mjukvara på enheten? För i sådana fall kanske Tailscale/Netbird skulle kunna vara aktuellt. Det blir som ett P2P-nätverk mellan dig och enheten i fråga och borde kringå problemet att du saknar publik IP åtminstone.

Men angående att du saknar default gateway, är det enheten själv som har 4G-uppkoppling? Och som då behöver kunna komma ut på nätet genom 4G-anslutningen? Så länge din 4G-uppkopplare, vare sig USB-kopplad dongel eller router, har samma lokala IP-adress-spann (t.ex. 192.168.1.1/24 och 192.168.1.52/24) så borde de kunna prata med varandra även utan default gateway.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Tyvärr ingen möjlighet att göra något med enheten.

Nej, det är en 4G router som sitter mellan enheten och nätet, kopplad via TP-kabel.
Och som sagt så länge jag hade den routern som PPTP-server så var det inga problem, men när jag vänder på det så blir det stopp.
Kanske det krävs någon routning för att hitta rätt?

Det ser ut såhär:
MinPC -> VPN -> 4GRouter -> PLC

Där VPN är vad som helst som 4GRoutern klarar.
4GRouter är antingen Teltonika TRB140 eller en Linksys WRT160 med DD-WRT.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar det som att PLC bara går att prata med lokalt då, vad jag inte förstår är hur det kunde fungera förut?

OpenVPN har möjlighet att tunnla L2, genom att använda TAP istället för TUN kan du sätta upp en brygga över VPN och på så vis sitta lokalt i PLCns nät.

En annan möjlighet är om du kan konfigurera arp proxy på 4G routern, så att PLC upplever att den pratar med en lokal adress som egentligen routas över VPNet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion