Permalänk

Dags att bygga ny dator

Hej!
Jag velar fram och tillbaka om vilka delar, amd eller intel jag vill köra på.
En dag är allt glasklart i5 13600kf och 4070 ti, jag kollar upp pros & cons i alla olika scenarion jag bestämmer vad jag vill ha sen dagen efter velar jag och tänker att amds 5800x3d processor och ett 6950 xt känns vettigt.
Nu kom jag över en sjysst kylare ( Ryujin 360 ) till sjysst pris (tyckte jag) så jag betalade och var skit nöjd! Men det är endast Am4 och inte LGA1700.

Frågan till er alla är, är de värt att bygga på ett x570 och en 5800x3d i dagsläget?
Eller skicka tillbaka / sälja kylaren

Idag sitter jag på en i5 6400 och ett 1060 6gb.

Datorn används och kommer användas till spel som Diablo 4, Cs, Wc3 osv.

Jag tänker mig runt 20.000kr gärna billigare men några kronor över gör heller inget.

Tack för er tid

Permalänk
Medlem

Alltså du kan gå am5. Det är för att alla kylare från am4 funkar på am5. Och då får du ju en riktigt bra cpu. En nära mej tog också och bestämde den kylaren från inet. Men sen insåg han att den inte funkar till lga 1700 då blir nog en returnering på den. Men du kanske inte behöver det.

Om du har några fler frågor är det bara att ställa

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Bygget ovan är bra. Har du tänkt lira i 4K hade jag dock dragit ner på CPU:n och satsat på 7900 XTX.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue Hawk:

Hej!
Jag velar fram och tillbaka om vilka delar, amd eller intel jag vill köra på.
En dag är allt glasklart i5 13600kf och 4070 ti, jag kollar upp pros & cons i alla olika scenarion jag bestämmer vad jag vill ha sen dagen efter velar jag och tänker att amds 5800x3d processor och ett 6950 xt känns vettigt.
Nu kom jag över en sjysst kylare ( Ryujin 360 ) till sjysst pris (tyckte jag) så jag betalade och var skit nöjd! Men det är endast Am4 och inte LGA1700.

Frågan till er alla är, är de värt att bygga på ett x570 och en 5800x3d i dagsläget?
Eller skicka tillbaka / sälja kylaren

Idag sitter jag på en i5 6400 och ett 1060 6gb.

Datorn används och kommer användas till spel som Diablo 4, Cs, Wc3 osv.

Jag tänker mig runt 20.000kr gärna billigare men några kronor över gör heller inget.

Tack för er tid

Oavsett vad du väljer tycker jag du skall undvika Intels processorer som slutar på F. En billig försäkring för att kunna felsöka om du inte får bild. Quicksync kan ju också vara trevligt att ha som extraresurs.

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/oSvyS.png

Alltså du kan gå am5. Det är för att alla kylare från am4 funkar på am5. Och då får du ju en riktigt bra cpu. En nära mej tog också och bestämde den kylaren från inet. Men sen insåg han att den inte funkar till lga 1700 då blir nog en returnering på den. Men du kanske inte behöver det.

Om du har några fler frågor är det bara att ställa

Så kylaren passar även på Am5? Sen finns det ett problem till, vi har precis flyttat till större boende och planlösningen är inte gjord så att jag kan köra med TP kabel utan måste förlita mig på Wi-Fi, men nya Wi-Fi 6e känns pålitligt?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Oavsett vad du väljer tycker jag du skall undvika Intels processorer som slutar på F. En billig försäkring för att kunna felsöka om du inte får bild. Quicksync kan ju också vara trevligt att ha som extraresurs.
https://komponentkoll.se/bild/flbZc.png

Där har du en poäng, det finns för många olika delar att välja mellan men de är väl dumt att ” snåla ” in på småpengar som mellan k och kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue Hawk:

Så kylaren passar även på Am5? Sen finns det ett problem till, vi har precis flyttat till större boende och planlösningen är inte gjord så att jag kan köra med TP kabel utan måste förlita mig på Wi-Fi, men nya Wi-Fi 6e känns pålitligt?

Jap kylaren ska passa på am5. Detta moderkortet borde iallafall funka bra. Dock är det inte 6e uttan bara 6.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://komponentkoll.se/bild/flbZc.png

13600K, 4070 och DDR4 för 20 000 kr? Jag säger nej. Alldeles för dyrt chassi och CPU-kylare t.ex.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem

Sen kan vi ju kasta in gårdagens nyhet i ekvationen också - Ryzen 5 5600X3D.
Lägg till ett AM4 moderkort och 2*16 GB 3600-18 minnen. Antingen nytt eller fyndat på tradera.
(Traderafyndet kan bli lite struligt, det är ju oklart ännu om den stöds som gamla 5600X eller kräver ett uppgraderat BIOS, vilket i så fall kräver en äldre processor under uppdateringen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

13600K, 4070 och DDR4 för 20 000 kr? Jag säger nej. Alldeles för dyrt chassi och CPU-kylare t.ex.

Är det inte AMD säger du nej oavsett. Jag tycker detta är en bra balans, du tycker det inte, fattar. Papplåda med lowend-processor och nätagg som börjar brinna skall det vara så man kan peta in den dyraste AMD-GPUn, men inte en dyrare nVidia för det är onödigt mycket GPU? Det fanns redan exempel på AMD-build, att göra en till hade tillfört nada. Min build är annorlunda för att visa på skillnader, inte för att tillfredställa rabiata AMD-fanboys. Det är upp till TS och inte dig att välja prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är det inte AMD säger du nej oavsett. Jag tycker detta är en bra balans, du tycker det inte, fattar. Papplåda med lowend-processor och nätagg som börjar brinna skall det vara så man kan peta in den dyraste AMD-GPUn, men inte en dyrare nVidia för det är onödigt mycket GPU? Det fanns redan exempel på AMD-build, att göra en till hade tillfört nada. Min build är annorlunda för att visa på skillnader, inte för att tillfredställa rabiata AMD-fanboys. Det är upp till TS och inte dig att välja prioriteringar.

Nej, det gör jag inte. Poängen är att du kan bygga ett Intel/NVIDIA-bygge som presterar mycket bättre för dessa pengar, detta t.ex.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Konstig kritik också, nätaggregatet jag valt är riktigt bra. Varför skulle det börja brinna?

Visa signatur