Köpråd, nytt grafikkort till äldre dator för Davinci Resolve

Permalänk
Medlem

Köpråd, nytt grafikkort till äldre dator för Davinci Resolve

Har idag en ganska gammal rigg som byggdes runt 2011-2012.
Chassiet är ett full tower Fractal Design, 750w, moderkort Asus P8Z68-Vpro, 16 gb ram och kör en i7 2600k.
Spelar inget utan har kört mest fotoredigering i Lightroom och Photoshop vilket har fungerat helt ok så min tanke att köpa till ett grafikkort blev aldrig av utan har kört med Intel HD 3000 som finns i i7an.

Men dels kommer Adobe fimpa stödet för Intel HD 3000 för Camera Raw men kommer även börja med videoredigering.
Installerade Davinci Resolve men den nitar redan i uppstart pga grafiken som inte når upp till minimikravet på 2gb samt saknar Open CL.
Så även om moderkort, cpu osv kommer bytas i framtiden så behöver jag lite akut lösa så jag kan använda Davinci Resolve då jag inte har råd med byte av resten nu, visar det sig att jag gillar Davinci så kommer jag köpa Studioversionen och därmed få GPU-rendering också. Kommer köra max 4k men oftast gissar jag på att det är 1080p som kommer behandlas.

Budget satt nu är runt 4-5k, finns ju endel kort för strax under 4000 upp till 5000 men har för dålig koll för att bestämma mig. Minnesmässigt så rekommenderas 8gb för gpun för Davinci.
Tar tacksamt emot tips.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 XL - EK-Nucleus AIO 360 Dark - ASUS ProArt Z790-Creator WIFI - Intel Core i9 14900K 3.2 GHz 68MB - Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB - Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB - be quiet! Straight Power 12 Platinum 1000W - Asus GeForce 3060 Ti Dual 8 Gb - Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator

I och med att du har ett såpass gammalt moderkort kör det PCI-e 2.0. En del nya grafikkort i prisklassen du nämner kör inte 16 banor utan har halverat detta till åtta (eller ännu färre) för att spara in lite pengar på kretskorten. Jag vet inte i vilken utsträckning det påverkar prestandan vid videoredigering, men ett sådant kort skulle alltså bara nyttja hälften av banorna och därmed hälften av bandbredden i ditt moderkort, så det kan vara motiverat att luska lite i.
Du vill alltså då se till att grafikkortet du köper har alla 16 banor, vilket exempelvis exkluderar AMDs nya RX 7600, NVIDIAs RTX 4060 Ti (och antagligen kommande icke-Ti), RTX 3060 med flera.

Det blir alltid lite extra jobb när man vill använda modern hårdvara i äldre system

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1181954/datorutrustning/dator...

6700XT är nog det ändå du brode ta. 12gb vram. Presterar bra. Tror också amd är bättre i davinci men det kan jag ha fel i

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I och med att du har ett såpass gammalt moderkort kör det PCI-e 2.0. En del nya grafikkort i prisklassen du nämner kör inte 16 banor utan har halverat detta till åtta (eller ännu färre) för att spara in lite pengar på kretskorten. Jag vet inte i vilken utsträckning det påverkar prestandan vid videoredigering, men ett sådant kort skulle alltså bara nyttja hälften av banorna och därmed hälften av bandbredden i ditt moderkort, så det kan vara motiverat att luska lite i.
Du vill alltså då se till att grafikkortet du köper har alla 16 banor, vilket exempelvis exkluderar AMDs nya RX 7600, NVIDIAs RTX 4060 Ti (och antagligen kommande icke-Ti), RTX 3060 med flera.

Det blir alltid lite extra jobb när man vill använda modern hårdvara i äldre system

Misstänkte att det finns åtminstone en hake, det där med banor hade jag noll koll på även om jag antog att de äldre PCI-e-portarna skulle begränsa. Finns en PCI-e 2.0 16x men det kanske inte har någon betydelse.
Finns ju flera RTX 3060Ti som är lite nedsatta nu på Inet men antar att det är samma med dessa också?
Å andra sidan blir det ju en uppgradering oavsett även om jag inte kan utnyttja kortet till fullo och tanken är ju att någon gång uppgradera resten men det kan ju iofs bli som när jag tänkte köpa till ett grafikkort senare och det har inte skett än.
Även om inte uppgradering av resten sker i närmsta framtiden är det ändå värt det även om det kör 8 banor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 XL - EK-Nucleus AIO 360 Dark - ASUS ProArt Z790-Creator WIFI - Intel Core i9 14900K 3.2 GHz 68MB - Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB - Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB - be quiet! Straight Power 12 Platinum 1000W - Asus GeForce 3060 Ti Dual 8 Gb - Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.komplett.se/product/1181954/datorutrustning/dator...

6700XT är nog det ändå du brode ta. 12gb vram. Presterar bra. Tror också amd är bättre i davinci men det kan jag ha fel i

Har kollat lite videos på Youtube och verkar som att nvidia är att föredra, Geforce RTX 3060Ti 8gb fick t ex ett högre benchmark overall-betyg i Davinci än ett Radeon RX 6900XT 16gb. Sen vad det betyder i praktiken är förstås en annan fråga så jag vet inte riktigt, och vet inte vilket benchmarkprogram som användes. Nånstans får man väl titta på bang for the buck så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samtho:

Har kollat lite videos på Youtube och verkar som att nvidia är att föredra, Geforce RTX 3060Ti 8gb fick t ex ett högre benchmark overall-betyg i Davinci än ett Radeon RX 6900XT 16gb. Sen vad det betyder i praktiken är förstås en annan fråga så jag vet inte riktigt, och vet inte vilket benchmarkprogram som användes. Nånstans får man väl titta på bang for the buck så att säga.

jap hade nog fel. Men då har jag ett annat förslag. Ett begagnat 2080ti. går för 2,5-3k och den är riktigt bra. Har mer vram och utpresterar 3060ti i dom flesta benchmarksen jag ahr sett. Men nytt kanske 3060ti är bäst

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

jap hade nog fel. Men då har jag ett annat förslag. Ett begagnat 2080ti. går för 2,5-3k och den är riktigt bra. Har mer vram och utpresterar 3060ti i dom flesta benchmarksen jag ahr sett. Men nytt kanske 3060ti är bäst

Har faktiskt inte ens sneglat mot begmarknaden, tycker man sett så mycket ruffel och båg så tanken har inte ens slagit mig.
Kollade precis marknaden här och finns ett 2080Ti som är uppe i 4200:-, dock med vattenkylning så man lär väl behöva prylar för det också. Får nog bli ett nytt 3060Ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som om den här tråden kan ha blivit Vilket 3060Ti-kort ska jag köpa om ingen har nåt bättre förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda verkar vara nedan kort för 3990kr, övriga får du betala mellan 500-1200kr mer för vilket inte känns värt i denna prisklass.

Galax/KFA2 GeForce RTX 3060 Ti (1-Click OC) HDMI 3xDP 8GB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5665356

Permalänk
Medlem

Jag har för mig Resolve för ett par år sedan funkade bättre med Nvidia-kort, men kanske det bara var på Linux där AMDs drivrutiner inte var lika bra som till Windows. Nuförtiden verkar både AMD och Nvidia vara bra val för Resolve.

Jag tror inte du behöver vara väldigt orolig för att vara begränsad av bandbredden av 8x PCIe. Det finns ju många som använder till och med upp till RX6900XT som eGPU över Thunderbolt 3 och därmed är begränsade till PCIe 3.0 x4.
På eGPU-forumen (t.ex. www.egpu.io) testas ofta hur det skalar med PCI-kanaler.
Dock är det nog i ditt fall bäst att ha ett kort med så många som möjligt eftersom du som nämnt är begränsad till PCIe 2.0 dessutom.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Nvidia (eller ja, CUDA) är att föredra när det gäller Resolve.
Som snabb jämförelse presterar ett 6900XT ungefär likvärdigt med ett RTX 2080 Ti

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti