Permalänk

Ny Spelrig 20-25k

Som rubriken säger jag ska då skaffa en ny spel rig. Har alltid haft problem med alla dessa märken, Prestanda charts etc finns rätt mycket att hålla sig uppdaterad om då man inte är så insatt och bara uppgraderar typ vart 5+ år.

Vad jag helst skulle vilja och har behov av är en person som skulle kunna sätta ihop en lista av dom bästa komponenterna för mig att skaffa och sätta ihop för den budget jag har. min budget är runt 20k-25k helst men kan gå över den om det behövs.

Vad jag vill få ut av datorn och hur jag använder den. Jag spelar då runt 10 timmar per dag rätt ofta och vill kunna köra det mesta på high-ultra med fortfarande bra FPS och loadtime.

sitter just nu med ett 1070 kort och andra grejer från då 1080 va ett av de bättre korten att köpa.

spelen jag kör kan vara rätt krävande för ram ibland då jag kan sitta å spela Ark Survival så att ha rätt mycket ram ddr5 eller 4 34 GB skulle vara ett bra drag tror jag iaf. vet inte direkt hur det är med storage ny förtiden men då jag skaffa så hade man 1 för windows och ett annat för spel etc. men vad jag hör så kan man köra allt på en å samma hårddisk nu med m.2?

kollade på denna som ref https://pcpartpicker.com/guide/jzLrxr/magnificent-amd-gamings...

Ja iaf jag är väldigt okunnig i det här och skulle gärna ta emot hjälp av en kunnig överman. har discord etc om någon vill se över mitt bygge. discord: jadedautist

Korspost raderad, tråd flyttad, rubrik korrigerad. Läs reglerna. // MOD
Permalänk
Medlem

Så här hade nog jag gjort för 25 000 kr.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

behöver jag köpa den där cpu kylaren pga någon speciell anledning eller skulle Noctua NH-D15 CPU Kylare funka som jag redan har i den gammla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JadedPcGamer:

behöver jag köpa den där cpu kylaren pga någon speciell anledning eller skulle Noctua NH-D15 CPU Kylare funka som jag redan har i den gammla?

** Ser att jag har lagt denna tråd på fel ämne så om någon ser detta och kan ta bort det skulle vara bra **

kan du skriva vilka delar du redan har. För en nh-d15 skulle vara riktigt bra. Kanske finns något chassi också

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

kan du skriva vilka delar du redan har. För en nh-d15 skulle vara riktigt bra. Kanske finns något chassi också

om du menar om jag redan har köpt något så har jag inget. har väntat med att skaffa grejer tills jag har haft pengar att köpa allt direkt.

bara kylaren som jag ser//värd att flytta ur den gamla datorn, medans jag kan använda den gamla till en dator för gäster etc.

gamla datorns speccs är

Grafik kort: Geforce GTX 1070
Moderkort: Rog strix X299-2 Gaming II
CPU: intel Core i7-7800X
Ram: kommer inte ihåg märke men det är 16GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JadedPcGamer:

om du menar om jag redan har köpt något så har jag inget. har väntat med att skaffa grejer tills jag har haft pengar att köpa allt direkt.

bara kylaren som jag ser//värd att flytta ur den gamla datorn, medans jag kan använda den gamla till en dator för gäster etc.

gamla datorns speccs är

Grafik kort: Geforce GTX 1070
Moderkort: Rog strix X299-2 Gaming II
CPU: intel Core i7-7800X
Ram: kommer inte ihåg märke men det är 16GB DDR4

nä jag menar gamla datorn. Nu gav du dom delarna man inte kan använda. Skulle du kunna gen en komplet lista på typ chassi nättag kylning och sånt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

nä jag menar gamla datorn. Nu gav du dom delarna man inte kan använda. Skulle du kunna gen en komplet lista på typ chassi nättag kylning och sånt

ah det ne jag låter helst allt sitta kvar i den gamla datorn, köper gärna allt helt nytt till den nya förutom noctua kylaren då den är nästan redan ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av JadedPcGamer:

ah det ne jag låter helst allt sitta kvar i den gamla datorn, köper gärna allt helt nytt till den nya förutom noctua kylaren då den är nästan redan ny

ok ja förstår. Men så du vet så är den kylaren han länkade väldigt bra. Den har bara någon decibel över noctua i ljud och presterar liknande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

ok ja förstår. Men så du vet så är den kylaren han länkade väldigt bra. Den har bara någon decibel över noctua i ljud och presterar liknande.

okej ska fundera på den också då jag har fått fler tips / alternativ om de blir fler