byta moderkort/CPU utan att installera om?

Permalänk

byta moderkort/CPU utan att installera om?

Ja, jag förstår att det bästa är att lägga in Windows (10) på nytt, men vill/orkar inte (veckors arbete för mig vad gäller tusentals plug-ins till Cubase, blender, filterforge och ett 10 tal andra program samt det jag hatar mest: ominstallation av Cubase (ni skulle tro jag skämtar om jag beskriver hur det går till...)

Med det ur vägen, går det ens? Jag tänker såklart att man bör ta bort "allt" (som går) i enhetshanteraren. Men vad mer (om något)? Antar även att Windows kommer klaga att datorn inte känns igen eller nått, för licensen är väl kopplad till hårdvaran. Det borde gå att komma runt dock.

Byter från Intel till Intel dock, inte till AMD.. alltid nått. kanske.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk

Klart det går, det är du som blir lidandes av alla fel som genereras. Lycka till!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Klart det går, det är du som blir lidandes av alla fel som genereras. Lycka till!

Sluta med skrämseltaktiken.

Det är smärtfritt till 99%. Windows hittar all ny hårdvara och installerar drivrutiner till det mesta automatiskt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det brukar fungera. Jag har inte gjort några förberedelser. Men det finns inga garantier. Du får helt enkelt prova dig fram

Permalänk
Medlem

Det fungerar utan några större problem. Oftast är det bara aktivera win licensen igen sen fungerar det som vanligt.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk

Tack! Hur aktiverar man licensen igen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ja, jag förstår att det bästa är att lägga in Windows (10) på nytt, men vill/orkar inte (veckors arbete för mig vad gäller tusentals plug-ins till Cubase, blender, filterforge och ett 10 tal andra program samt det jag hatar mest: ominstallation av Cubase (ni skulle tro jag skämtar om jag beskriver hur det går till...)

Med det ur vägen, går det ens? Jag tänker såklart att man bör ta bort "allt" (som går) i enhetshanteraren. Men vad mer (om något)? Antar även att Windows kommer klaga att datorn inte känns igen eller nått, för licensen är väl kopplad till hårdvaran. Det borde gå att komma runt dock.

Byter från Intel till Intel dock, inte till AMD.. alltid nått. kanske.

Har funkat för mig ibland, men andra gånger har det krävt ominstallation på en helt annan dator. Tänk på att du inte behöver ta bort allt med en ominstallation. Eller kan du använda annan disk om du har det.

Licencen skriver du bara in

Permalänk
Medlem

Orkar du inte installera om allt så är bästa kompromissen Sysprep:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Orkar du inte installera om allt så är bästa kompromissen Sysprep:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Intressant! Det ska kollas upp, tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tack! Hur aktiverar man licensen igen?

Den kan finnas synkad i ditt Microsoft-konto. Annars får du skriva in den och i värsta fall sedan köra telefonaktivering