Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

ASUS TUF RTX 4080 ena fläkten 100% konstant

Permalänk
Medlem

ASUS TUF RTX 4080 ena fläkten 100% konstant

Hej, efter byte av ett trasigt moderkort idag så går fläkten närmast IO plåten på mitt RTX 4080 i 100% ca 3200 RPM konstant och de andra två står stilla. Kortet är satt på 0dB läge, tar jag bort det snurrar de andra två fläktarna igång men på betydligt lägre fart. Tycker de stämmer överens med de 30% som GPU Tweak visar. Men den andra fläkten lever sitt eget liv på 100% konstant. Vad kan felet vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av straaand:

Hej, efter byte av ett trasigt moderkort idag så går fläkten närmast IO plåten på mitt RTX 4080 i 100% ca 3200 RPM konstant och de andra två står stilla. Kortet är satt på 0dB läge, tar jag bort det snurrar de andra två fläktarna igång men på betydligt lägre fart. Tycker de stämmer överens med de 30% som GPU Tweak visar. Men den andra fläkten lever sitt eget liv på 100% konstant. Vad kan felet vara?

Svårt att avgöra vad som felar, men du kan ju testa lite, som att sätta på fläktarna manuaellt och sedan toggla av dem till 0 läge igen. Testa med DDU och gärna med olika drivrutiner på graffet.

Dubbelkolla alla kablar till systemet och då framförallt de till GPU:n.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Garanterat fläktkontrollern på kortet som ballat ur.
Hade exakt samma symptom på ett GTX 1080 när de var the shit.
Köpte en ny kabel på Ebay och satte dit sen rullade det på som nytt

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Svårt att avgöra vad som felar, men du kan ju testa lite, som att sätta på fläktarna manuaellt och sedan toggla av dem till 0 läge igen. Testa med DDU och gärna med olika drivrutiner på graffet.

Dubbelkolla alla kablar till systemet och då framförallt de till GPU:n.

Skrivet av ImTheMeaN:

Garanterat fläktkontrollern på kortet som ballat ur.
Hade exakt samma symptom på ett GTX 1080 när de var the shit.
Köpte en ny kabel på Ebay och satte dit sen rullade det på som nytt

Jag har testat DDU, och ingen skillnad. Nu fick jag det att följa fläktkurvan satt i gpu tweak men då kör den ju 30% som minimum. Sätter jag på 0db läget igen så ligger de på 0rpm ett par minuter sedan ballar fläkten ur totalt igen. Allt detta sker i idle med ca 30-30c temp.

Relativt nytt kort så borde ju skicka tillbaka det och be om ett nytt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av straaand:

Jag har testat DDU, och ingen skillnad. Nu fick jag det att följa fläktkurvan satt i gpu tweak men då kör den ju 30% som minimum. Sätter jag på 0db läget igen så ligger de på 0rpm ett par minuter sedan ballar fläkten ur totalt igen. Allt detta sker i idle med ca 30-30c temp.

Relativt nytt kort så borde ju skicka tillbaka det och be om ett nytt?

Ja, om du inte får rätt på så skulle jag bytt ut det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)