Permalänk

Köpråd Amd bygge 1440p

Hej!
Jag sitter just nu på en i5 och rtx 3060 ti och till detta har jag en 1080p 240hz skärm från zowie.

Jag spelar wow, valorant, apex legends och är även sugen på att prova battlefield då jag vill panga lite mer och tänka lite mindre 🙂

Jag har spanat en hel del på OLED skärmar men har landat i att jag vill vänta med att ta steget dit och tänker istället köpa en 1440p skärm med minimum 144hz men helst 240hz.

Till detta behöver jag ett nytt bygge tror jag så mitt 3060ti kan få de tufft att producera tillräckligt med frames i 1440p utifrån vad jag kunnat utläsa från diverse youtube klipp.

Jag vill be om er hjälp att sätta ihop en dator med lämplig amd processor och grafikkort. Jag har kikat på 7900 kortet men spontant kanske det är lite overkill, försökt leta efter 7700 och 7800 men tror inte det är släppta än, kanske värt väntan?

Ett krav är att bygget är på nya plattformen med ddr5 så att någon form av uppgraderingsmöjöighet finns om jag skulle få För mig det.

Budget finns väl egentligen inte utan handlar mer om att den ska klara av 240fps i titlar som valorant, csgo etc i 1440p
Jag spelar inga single player som det ser ut men 240fps i t.ex hogwarts är inget krav

Permalänk
Medlem

Börja först med budget. Sen kan vi gå vidare

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Var säkerligen otydlig gällande budgeten. Den finns inte på så sätt att jag kan betala vad det kostar.

Kortfattat så är min tanke att bygga på nya AMD platformen med ddr5 och för att ha någon form av utgångspunkt så tänker jag bf2042 i 240fps i 1440

Utöver detta så uppgraderar jag gärna grafikkort efter ett par år kontra att köpa en gpu idag för 20,000:-

Permalänk
Medlem

Tittar jag på din trådhistorik så verkar du ha en i5 12400? Om ja så är det en modern processor med generellt god spelprestenda!

Känns lite som pengar i sjön att uppgradera hela din plattform? Jag skulle satsa på enbart grafikkortet.
Ett 4070 eller ett begagnat 3080 etc. kommer räcka långt, då pratar vi mellan 5000-7000kr. Alternativt ett 6800/XT eller ett 6950XT om du vill gå AMD och har budgeten till det (Hittas just nu för 7990kr)

Om det trots allt bränner i plånboken och du prompt vill ha en bättre CPU så satsa på typ en 13600K? Ditt moderkort stödjer den CPU:n så länge du har senaste firmware. 13600KF kostar runt 3600kr i dagsläget.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av edson:

Tittar jag på din trådhistorik så verkar du ha en i5 12400? Om ja så är det en modern processor med generellt god spelprestenda!

Känns lite som pengar i sjön att uppgradera hela din plattform? Jag skulle satsa på enbart grafikkortet.
Ett 4070 eller ett begagnat 3080 etc. kommer räcka långt, då pratar vi mellan 5000-7000kr. Alternativt ett 6800/XT eller ett 6950XT om du vill gå AMD och har budgeten till det (Hittas just nu för 7990kr)

Om det trots allt bränner i plånboken och du prompt vill ha en bättre CPU så satsa på typ en 13600K? Ditt moderkort stödjer den CPU:n så länge du har senaste firmware. 13600KF kostar runt 3600kr i dagsläget.

Lycka till!

Mitt nuvarande bygge ska till grabben inom kort är tanken. Därför är trådens namn AMD och nytt bygge då jag är sugen på att prova den plattformen efter att ha läst mycket gott (bortsätt från att vissa delar kan brinna upp 🙂)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Mitt nuvarande bygge ska till grabben inom kort är tanken. Därför är trådens namn AMD och nytt bygge då jag är sugen på att prova den plattformen efter att ha läst mycket gott (bortsätt från att vissa delar kan brinna upp 🙂)

Förstår, framgick inte riktigt av trådstarten!

Då lämnar jag med varm hand över till experterna, @Scarabeo mfl.

Permalänk
Medlem

Du borde komma långt med detta utan att priset drar iväg alltför mycket.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

https://komponentkoll.se/bild/QKhrP.png

Finns det någon nackdel med ”gamla” generationens gpu?

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

https://komponentkoll.se/bild/QKhrP.png

Är även nyfiken på hur ett intel+nvidia bygge i samma prestanda nivå skulle kunna se ut. Grottade ner mig ytterligare i amd igår och verkar va en del problematik kring drivers och att saker och ting inte riktigt funkar felfritt. Kanske inte är isolerat till amd

Permalänk
Medlem

Plus då kyalren scarebo länkade.

här har du ett nvidia plus intel bygge. Men grafikortet kommer inte direkt vara lika starkt med kanske en 10% skillnad. I vissa spel. Sen gamla generationen på amd ahr sinna nackdelar. Typ dålig encoding så man kan inte streama lika bra och dålig energi effektivitet. Jag har några kompisar som kör amd och dom har aldrig känt av några dåliga drivrutiner på 6000 serien. Och den prestanda förslusten är borta nu. Så amd tycker jag nu låter som en bra ide.

i detta bygget valde jag inte ddr5 för att prestanda förbättringen finns inte direkt där plus att det blir en del biligare med ddr4 plus jag valde ett riktigt snabbt kitt med ddr4. Om du vill gå med 6950xt plus intel skulle det gått bra. Men på grund av chassitet jag valde (som är riktigt bra rabbaterat) kan du inte använda den scarebeo valde uttan måste gå med en som är 320mm lång. Typ en powercolor red devil.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se