Bygga dator för blandade uppgifter, 30-35k

Permalänk

Bygga dator för blandade uppgifter, 30-35k

Hej!

Jag planerar att köpa ny dator någon gång snart, men vill ta vara på er kunskap innan jag kör på. Jag hade riktigt bra koll på komponenter, men det var på tiden när skiftet från en- till tvåkärniga processorer skedde...

Datorn kommer användas till spel (helst i 4K), en del utveckling (så kommer av och till köra virtuella maskiner), kommer leka med en del stora AI-modeller och en mindre mängd ljud-/bild-/videoredigering. Typisk enkel kombo 😅

Jag är väldigt intresserad av varför ni rekommenderar vissa produkter så jag får koll på mitt köp. Så argumentera gärna varför ni håller med om mina tankar eller tycker jag borde tänka om.

CPU: just nu lutar det åt AMD, någon av X3D då jag förstått att de ska vara riktigt bra i spel. Däremot kanske en icke-X3E AMD är bättre för övriga uppgifter. Jag har också hört att AM5 inte verkar vara helt stabil än, men jag lutar ändå åt att satsa på senaste.

Minne: minst 64 gig DDR-5 med låga latenser

Moderkort: väldigt dålig koll på moderna moderkort.

Grafikkort: Nvidia, vet dock inte om jag ska satsa på 70, 80 eller 90. Har inte heller koll på vilken leverantör.

Annat: väldigt öppen för förslag

Budget: typ 30-35k
RGB undanbedes, vill att den ska vara snygg, men stilren och enkel. Kommer bygga i ett Fractal Design North.

Bonus: Finns det några produkter som är på väg som kan vara värda att vänta på?

Permalänk
Medlem

Något över maxbudget men då får du ett rätt så maxat bygge.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

7800x3d är en bra cpu men den är inte bäst på productiva saker. Så valde att gå med en annan riktgit bra. Men om du inte vill ha det bästa är nog scarabeos förslag bäst. Sen jag ogillar north chassitet då något som en i9 13900k som är bättre än en 9 7950x inte direkt funkar. Det är för att man inte kan toppmontera en 360mm aio villket gör den välldigt svårkylld. Sen att ggå med en 7950x3d är ingen bra ide. Då den faktiskt inte är bättre än en 7950x till och med i många spel. Du kan också gå med kyalren scarebo länkade.

Om du har fler frågor är det bara att ställa.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tycker inte du behöver kliva på ett dyrare grafikkort ärligt talat. ett TI kort är vassare. ett 4060ti är nog. ett 3060ti är tillochmed nog.
Hade inte kört med en amd CPU. vet ej hur länge de håller. 13900k eller gå ner till en 13700k

Är lite oklar på CPU kylarn så den kan du möjligtvis byta. gillar själv noctua air grejer, finns 1700lga mount set att köpa och går nog att kasta in en DH15.
vet ej hur många fläktar chassit tar men phantek t30 120´s är riktigt bra.
samsung pro ssd´s är riktigt vassa.
moderkort, tomahawk är rätt bra.

här skulle du ha noll led förrutom från gpun men det går att stänga av.
förmodligen en bit under 30K, kan du köpa en extra skärm och kommer inte se skillnad på FPS. glhf

hade jag varit dig hade jag kollat upp top 5 cpu, top 5 grafikkort du vill ha, top 5 ssds, osv sen suttit och kollat reviews and benchmarks, forum komments osv. det är en process men det är värt de. det är din lilla bäbis ju!

Permalänk
Skrivet av Daytone:

7800x3d är en bra cpu men den är inte bäst på productiva saker. Så valde att gå med en annan riktgit bra. Men om du inte vill ha det bästa är nog scarabeos förslag bäst. Sen jag ogillar north chassitet då något som en i9 13900k som är bättre än en 9 7950x inte direkt funkar. Det är för att man inte kan toppmontera en 360mm aio villket gör den välldigt svårkylld. Sen att ggå med en 7950x3d är ingen bra ide. Då den faktiskt inte är bättre än en 7950x till och med i många spel. Du kan också gå med kyalren scarebo länkade.

Om du har fler frågor är det bara att ställa.

Skrivet av Vobbo:

Tycker inte du behöver kliva på ett dyrare grafikkort ärligt talat. ett TI kort är vassare. ett 4060ti är nog. ett 3060ti är tillochmed nog.
Hade inte kört med en amd CPU. vet ej hur länge de håller. 13900k eller gå ner till en 13700k

Är lite oklar på CPU kylarn så den kan du möjligtvis byta. gillar själv noctua air grejer, finns 1700lga mount set att köpa och går nog att kasta in en DH15.
vet ej hur många fläktar chassit tar men phantek t30 120´s är riktigt bra.
samsung pro ssd´s är riktigt vassa.
moderkort, tomahawk är rätt bra.

här skulle du ha noll led förrutom från gpun men det går att stänga av.
förmodligen en bit under 30K, kan du köpa en extra skärm och kommer inte se skillnad på FPS. glhf

hade jag varit dig hade jag kollat upp top 5 cpu, top 5 grafikkort du vill ha, top 5 ssds, osv sen suttit och kollat reviews and benchmarks, forum komments osv. det är en process men det är värt de. det är din lilla bäbis ju!

Ni kommer med väldigt bra input! Tack!

Givet era kommentarer så borde jag börja fundera på en 13900k och att byta ut North chassit (vilket tar emot, har inte riktigt hittat något annat chassi som ser ut som en möbel snarare än ett chassi). Är en 13900k verkligen såpass svårkyld att det inte fungerar med en 240mm eller en kraftig luftkylare?

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på 7950X3D på mitt bygge som jag tyvärr inte fått ännu. Bör komma denna veckan.
Det återstår att se om det är en så dålig processor som Daytone säger. Men det är inte vad jag sett iaf, att 7950X är bättre generellt i spel mot 7950X3D. Vid spel så verkar 7950X3D dra 30-40W mindre än 7950X. Så bör ju bli enklare att kyla.

Man får nog vara ens egen "thread scheduler" för att kunna utnyttja processorn till fullo. Men jag tror faktiskt att detta kan vara något och kollar man på production benchmarks så verkar den prestera likvärdigt mot 7950X, ibland bättre, ibland sämre.

De flesta processorer finns med här med GN:
https://www.youtube.com/watch?v=B31PwSpClk8

Vi får se, ska försöka starta någon tråd och se om fler hoppat på tåget och har någon best practice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v.ericsson:

Ni kommer med väldigt bra input! Tack!

Givet era kommentarer så borde jag börja fundera på en 13900k och att byta ut North chassit (vilket tar emot, har inte riktigt hittat något annat chassi som ser ut som en möbel snarare än ett chassi). Är en 13900k verkligen såpass svårkyld att det inte fungerar med en 240mm eller en kraftig luftkylare?

Alltså det går ju att kyla den men om du inte gillar att ligga på riktigt höga temperaturer plus thermal throttle under max load så är det nog bäst att bytta chassi. Jag tycker själv detta är riktigt snyggt.

Skrivet av PajN:

Jag hoppade på 7950X3D på mitt bygge som jag tyvärr inte fått ännu. Bör komma denna vecka
Det återstår att se om det är en så dålig processor som Daytone säger. Men det är inte vad jag sett iaf, att 7950X är bättre generellt i spel mot 7950X3D. Vid spel så verkar 7950X3D dra 30-40W mindre än 7950X. Så bör ju bli enklare att kyla.

Man får nog vara ens egen "thread scheduler" för att kunna utnyttja processorn till fullo. Men jag tror faktiskt att detta kan vara något och kollar man på production benchmarks så verkar den prestera likvärdigt mot 7950X, ibland bättre, ibland sämre.

De flesta processorer finns med här med GN:
https://www.youtube.com/watch?v=B31PwSpClk8

Vi får se, ska försöka starta någon tråd och se om fler hoppat på tåget och har någon best practice.

Alltså det är ju inget dåligt chip. Men med tanke på priset som desutom har gått ner nu. Och alla problem den hade så blir det lite svårt att rekomendera. Men updatera gärna om hur din upplevelse blir.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/FvpMv.png

Alltså det går ju att kyla den men om du inte gillar att ligga på riktigt höga temperaturer plus thermal throttle under max load så är det nog bäst att bytta chassi. Jag tycker själv detta är riktigt snyggt.

Alltså det är ju inget dåligt chip. Men med tanke på priset som desutom har gått ner nu. Och alla problem den hade så blir det lite svårt att rekomendera. Men updatera gärna om hur din upplevelse blir.

Jag vet inte exakt hur det är med 13900k men har själv en 12900k som jag kör med en noctua dh15, tog tillochmed bort en av fläktarna på den cpu kylarn, Har däremot 10st t30 120 phanteks i chassit xD så ah.. och den ligger på ca 30 temp idle och 70-80 under långa spelsessions.
Vad jag absolut hade gjort är att kliva på en annan GPU, den där ligger på 14lax, om du inte ska spela crysis 5134 2.0 ultra AI mega med 17 skärmar och ett par VR brillor så tror inte jag du märker någon skillnad om du te.x tar ett 3060ti eller liknande.
Det har varit massa snack senaste att 4 tusen serien är ordentligt överprisad och annat snack. så om du vill så kan du ju kliva ner ett steg på grafikkortet och spara otroligt mycket cash + att du kan isånnfall kliva på ett mer luftflödigt chassi, Du sa att du ville att det skulle vara som en möbel typ men jag kan inte riktigt på rak arm rekommendera något, Hade såklart rekommenderat ett lian li chassi pga luftflöded och kvalitèn annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

Jag vet inte exakt hur det är med 13900k men har själv en 12900k som jag kör med en noctua dh15, tog tillochmed bort en av fläktarna på den cpu kylarn, Har däremot 10st t30 120 phanteks i chassit xD så ah.. och den ligger på ca 30 temp idle och 70-80 under långa spelsessions.
Vad jag absolut hade gjort är att kliva på en annan GPU, den där ligger på 14lax, om du inte ska spela crysis 5134 2.0 ultra AI mega med 17 skärmar och ett par VR brillor så tror inte jag du märker någon skillnad om du te.x tar ett 3060ti eller liknande.
Det har varit massa snack senaste att 4 tusen serien är ordentligt överprisad och annat snack. så om du vill så kan du ju kliva ner ett steg på grafikkortet och spara otroligt mycket cash + att du kan isånnfall kliva på ett mer luftflödigt chassi, Du sa att du ville att det skulle vara som en möbel typ men jag kan inte riktigt på rak arm rekommendera något, Hade såklart rekommenderat ett lian li chassi pga luftflöded och kvalitèn annars.

okej ja enda är att den thermal throttlar i typ cinnebench. Även om det kanske itne blir något man gör varge dag vissar det ju att man kan ligga på lite obäkvämma temperaturer normalt. men om man vågar se den ligga runt 100 ibland funkar det kanske. Sen 4080 är deffinitivt överprisat och om man gillar att ha pengar så kan det vara bra att spara. Men om man vill ha det bästa i denna budgeten är det 4080 som är bäst

Visa signatur

Permalänk

Era kommentarer har fått mig att tänka om kring en del saker.

Just nu lutar det åt Lian Li Lancool iii, 13900K och 4070ti/4080. Kör jag 4070ti och tänker att jag köper ett nytt kort om två år så kommer det totalt kosta liknande ett 4090, med möjlighet till någonting riktigt bra då...

Jag har tidigare varit nöjd med MSI på GPU och moderkort. Är det någonting att satsa på? Är det några speciella tillverkare som är bra att söka sig till, eller smart att undvika? Samma för RAM/SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

bra build, hade tagit bort fönstret på chassit och satsat på bättre kylning, om man vågar, deliddad kylning mha Noctua/Derbauer.

Permalänk
Medlem

Scarabeos build är bäst, men om man utgår ifrån minnesprestanda så blir det ungefär så här;

Chassit valt pga extremt sobert tyst och har plats för 420 Radiator i fronten. Har 2st själv och är extremt nöjd, varav ett med just Arctics 420-kylare.

Billigaste 2TB SSDn med hög relativ prestanda.

Processorn med dagens snabbaste och mest stabila minneskontroller, binnad i absolut toppklass.

Minnet, det snabbaste 64GB-kitet på den svenska marknaden just nu.

Moderkortet, det billigaste ASUS-kortet som G.Skill verifierat att minnet kan köras i sin XMP-profil på.

Kylaren, det bästa man kan få för en strömtörstig Intel-CPU utan att bygga dyra riskabla custom-varianter.

GPU, billigaste 4080 som finns i lager.

För VMs tycker jag själv att prio är
1. RAM (a:Mängd och b:hastighet)
2. SSD (a:Mängd och b:IOPS)
3. CPU (antal kärnor)

Hur mycket man behöver beror ju på vad man gör och vilka OS man kör på virtuella instanser. Jag kör 2 instanser Windows 11 och jag behöver alltid mer SSD. RAM har jag 128 vilket för mig är lagom, 10900K är lite för lite ibland vilket påverkar prestanda i hosten som jag använder som main.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v.ericsson:

Era kommentarer har fått mig att tänka om kring en del saker.

Just nu lutar det åt Lian Li Lancool iii, 13900K och 4070ti/4080. Kör jag 4070ti och tänker att jag köper ett nytt kort om två år så kommer det totalt kosta liknande ett 4090, med möjlighet till någonting riktigt bra då...

Jag har tidigare varit nöjd med MSI på GPU och moderkort. Är det någonting att satsa på? Är det några speciella tillverkare som är bra att söka sig till, eller smart att undvika? Samma för RAM/SSD?

Alltså att köpa ett mediokert och sen ett till mediokert brukar ju rent historiskt sätt ge mer prestanda än köpa ett gigantiskt kort.

Att köpa ljust på grund av ett märke ogillar jag mycket. Skaffa istället det billigaste som inte tar bort något viktigt. Just nu är pny billigaste 4080 så gå med det. Och sen moderkort är det då billigaste med rätt saker typ som m.2 platser och annat alltså gå inte bara för msi men om dom är bäst så gå med dom. Exakt samma vissa på ssd och ram. Just nu har adata den bästa 2tb enligt mej. Då biligare är saker som kingston renegade men samtidigt lika bra. Och sen ram är bara att ta det billigaste i rätt hastighet.

https://komponentkoll.se/produkt/1005889-a-data-xpg-gammix-s7...

Visa signatur