Valve nobbar spel med AI-genererat innehåll på Steam

Permalänk
Medlem

Trevligt av Steam. Jag skulle ha gjort likadant.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk

Vad händer om jag tränar en AI på AI-genererat innehåll? Där den genererande AI:n har tränats på verk de inte haft upphovsrätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad händer om jag tränar en AI på AI-genererat innehåll? Där den genererande AI:n har tränats på verk de inte haft upphovsrätt till.

Tycker det haltar en del, att du lär dig av AI är en sak, men när du gör egna projekt så löser du förhoppningsvis problemen själv även om din grundläggande erfarenhet kommer från AI eller gör du ripoff? Isf är ju frågan om du är utvecklare eller bara skriver av kod som någon annan redan utvecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Frågan är vart man ska dra gränsen. De flesta personer som är aktiva inom något fält har tränat på någon annans arbete. En människa konsumerar X mängd av andras verk och skapar sina egna tolkningar. En AI gör detsamma men med mycket mer data. Jag har inget svar. Men frågeställningen är likväl intressant.

En AI är inte en människa, varför skulle denna ha rättigheter ö.h.t.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

De flesta människor använder andras material i sin upplärning också, väldigt många målar egna verk inspirerade av andras.

För det första handlar det inte om att vara inspirerad av andras. En AI kan inte vara inspirerad, utan den lär sig utifrån specifika parametrar. För det andra, denna upplärning som du pratar om. Det är sällan ett universitet har otillbörligen kopierat studiematerial som de använder som kurslitteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det är ju inga interna affärshemligheter som AI tränas på utan publik information. Så snarare att likställa att gå in i lobbyn o inspireras av arkitekturen som en arkitektsrudent.

Bara för att någonting finns tillgängligt betyder inte det att man har rätt att använda det som man vill. Det är just därför copy-/trademark, eller patent för den sakens skull, finns som begränsar just hur andra får använda sig av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Laddar du upp ditt material på Facebook, Pinterest eller liknande är det ju nästan defacto som att ge bort sina rättigheter till en början. I vissa fall ger du faktiskt bort de exklusiva rättigheterna rakt av (många sociala media-sidor förbehåller sig rätten att använda materialet du laddar upp för reklam eller andra syften).

"Internet glömmer aldrig" är något som gått varmt länge, inte minst när politiker eller kändisar försökt ta bort pinsamma bilder på sig själv från internet. Har något en gång i tiden väl laddats upp, då kan det anses vara för evigt och du har inte längre definitiv kontroll (vare sig du faktiskt äger produkten i fråga eller ej).

Annat vore det om jag (eller en AI) rakt av stal konsten och sålde som min egna — det ska såklart inte vara tillåtet. Men det är inte vad en AI (och i förlängning scrapers för träning) gör, utan det fungerar precis som om en människa kollar på verket och gör sin egna tolkning — den hämtar information för inspiration.

Tar man detta i förlängning till AI-debatten, att kostnär X laddar upp sitt verk på sajt Y:
Vad är skillnaden att jag som individ går in och tar inspiration från detta verk, kontra en AI? Jag ser då ingen. För kostnären i fråga har valt att publikt vädra sin konst för alla att se, maskin som människa. Skulle en kostnär inte önska detta, då får denna helt enkelt ladda upp en portfolio för att visa sina kunskaper och sedan bibehålla resten bakom en betalvägg av något slag, eller rent av jobba mot beställning.

Argumenterar du inte emot dig själv här? Att ladda upp något på en specifik plattform som uttryckligen skriver att de kommer äga det som publiceras där medför således att man acceptarar detta. Det AI:n gör är att lära sig av material som inte den har rätt att använda sig av. AI:n går inte in och lär sig enbart av sådant som är publikt eller öppen information, utan tuggar i sig allt oavsett vem som har rättigheterna till det. Enligt ditt argument skulle det således vara helt okej att gå in på ett bibliotek och kopiera en välkänd bok, fast ändra lite "här och där". Jag menar, om författaren inte skulle tycka att det var okej, då skulle boken aldrig finnas på biblioteket, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Problemet där ligger då att Valve måste göra dubbel, trippel eller ännu fler checkar på spel när dem närmar sig full release för att säkerställa att alla assets bytts ut korrekt.

Och även om det är placeholders så måste folk betala för early access (så vida det inte är f2p och inte innehåller mtx) vilket betyder att utvecklaren fortfarande tjänar pengar på vad som nu kan vara material denne inte äger och det tar oss tillbaka till det initiala beslutet.

Ah, hade inte en tanke på Green Light, jag jag aldrig använt mig av det. Håller med dig helt om det du skriver då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Testpilot
Skrivet av buse_id10t:

Enligt ditt argument skulle det således vara helt okej att gå in på ett bibliotek och kopiera en välkänd bok, fast ändra lite "här och där". Jag menar, om författaren inte skulle tycka att det var okej, då skulle boken aldrig finnas på biblioteket, eller?

Anser att det scenariot är fullt okej.

Om jag går in på ett bibliotek och läser Dragon Ball, sedan skriver en historia om en pojke som ska samla sköldpaddskulor (istället för drakkulor) och flyga genom universum, vad ska stoppa mig? Så länge jag inte använder samma namn, karaktärer eller liknande (alltså rakt av kopierar), då har jag inte gjort ett upphovsrättsbrott. Det är ett originellt verk med inspiration av det jag läst i biblioteket.

Anser att det är fullt rimligt när en AI skrapar internet, för det är vad jag kan göra med mina egna ögon givet tillräckligt med tid. Så länge AI:n i fråga inte återskapar Van Gogh, utan endast i stilen av Van Gogh, då finns det inget att ifrågasätta heller. För den gör inget en människa inte skulle kunna göra, bara att den gör det på en bråkdel av tiden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

För det första handlar det inte om att vara inspirerad av andras. En AI kan inte vara inspirerad, utan den lär sig utifrån specifika parametrar. För det andra, denna upplärning som du pratar om. Det är sällan ett universitet har otillbörligen kopierat studiematerial som de använder som kurslitteratur.

Vad är inspiration?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Bara för att någonting finns tillgängligt betyder inte det att man har rätt att använda det som man vill. Det är just därför copy-/trademark, eller patent för den sakens skull, finns som begränsar just hur andra får använda sig av detta.

Det är en filosofisk fråga, och i vissa länder en juridisk gråzon. Var går gränsen mellan kopiera och inspireras av?

Det här är samma, men in absurdum. (En AI klipper o klistrar inte utan skapar unika verk utifrån statistik. Är träningen för lite så liknar det mer kopia. Precis som en riktig person som influerats för mycket av samma sak hela tiden.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndrs0:

En AI är inte en människa, varför skulle denna ha rättigheter ö.h.t.?

Nu syftade jag inte på en AI:s rättigheter utan konceptet att nyttja någon annans imateriella rättigheter för att öva upp sin egen kompetens. Vilket är något vi människor gör.

Men den filosofiska frågan kring vad som är ett medvetande och vilka rättigheter man skulle ge en potentiell självmedveten AI är också väldigt intressant.

För övrigt har djur rättigheter i många samhällen. Inte direkt jämförbart - men de är inte heller männsikor.

Permalänk
Medlem

jag tycker detta är bara dumt och trams. bryr mig inte alls, men om jag skapar något så har jag ju också blivit inspirerat av något annat. Det är inte en kopia

(för att inte tala om alla de som kopierar något och sedan bara modifierar det)

Permalänk
Medlem

Det problem som började lysa igenom i samband med så kallade ”asset flips” kommer öka exponentiellt. Vi får se om Valve är redo eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur tror folk egentligen att Bobby ritar å skapar ännu ett hentai-spel på plattformen?

Utformandet, illustrationerna - allt är ju taget från andra spel å upphovsskyddat material.

Det förekommer ju förutom massa cringeware även gott om direkta copycats på Steam.

Men om AI gör samma sak? Nej då är det ”inte okej”.

Ologiskt värre. Det hela är en fråga driven av lobbyism och luktar teknikrädsla lång väg.

Jag vet inte vad Steam bygger beslutet på, kanske är rent p.g.a. undvika juridiskt strul.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det problem som började lysa igenom i samband med så kallade ”asset flips” kommer öka exponentiellt. Vi får se om Valve är redo eller inte.

Ja tyvärr, särskilt med företag som Unity som skapar verktyg för att hjälpa till.

Unity AI Is Democratising The Ability To Rip Game Developers And Artists Off

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Jag har en vinkel som jag tror är viktig: det är upp till upphovsrättsinnehavaren att avgöra om de vill "lära" ut sin teknik/stil eller inte. De borde få äga rätten att lära ut, men nu har de inte ens fått frågan.

Jag tror det kan vara en intressant vinkel på det hela. Inspiration är jättefint men en AI gör mer än bara blir inspirerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det problem som började lysa igenom i samband med så kallade ”asset flips” kommer öka exponentiellt. Vi får se om Valve är redo eller inte.

Tror mer att det här är vad det handlar om. Valve vill inte att steam skall vara fyllt med (överdriver) 99,99999% skräp.

Permalänk
Medlem

Lite roligt ändå... Överallt läser man diverse liknande förutsägelser om att den eller den yrkesgruppen kommer bli ersatt av AI osv.

Dock verkar ingen förutspå att människan överlag kommer fasas ut och slutligen bli ersatt av AI?

Exakt vad kan hindra AI från att ta kontrollen på sikt?

Visserligen kan det ju knappast bli så mkt sämre för planeten...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Bra av Valve. AI-genererade kopior är så jävla onödigt i allt som har med konst, kultur, och nöje att göra. Eller onödigt, snarare negativt för mänskligheten. Slutar med en feedbackloop där människan inte kan tänka en originell tanke, görs det plockas den direkt upp av AI-modellerna och integreras i den unifierade gråa sörja som ska föreställa mänsklig kultur.

Skrivet av kelthar:

Vad är inspiration?

Man konsumerar någons verk, som tänder något inom en som gör att man vill göra något, till exempel skapa. Ibland något liknande, ibland något helt annat.
Kopiera är att man konsumerar någons verk, och väljer att kopiera det för att tjäna, spara, effektivisera.

Två verk som liknar varandra, varav skaparen av det andra verket först har konsumerat det första verket, om det är inspiration eller kopia ligger nästan helt i andra skaparens inre känslor enligt mig.
AI har inga känslor, så de ligger helt klart långt mycket närmre kopiera än inspirerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Två verk som liknar varandra, varav skaparen av det andra verket först har konsumerat det första verket, om det är inspiration eller kopia ligger nästan helt i andra skaparens inre känslor enligt mig.
AI har inga känslor, så de ligger helt klart långt mycket närmre kopiera än inspirerad.

Hyrklyverier. Skillnaden på oss och en maskiner är att våra hjärnor är organiska och inte gjord av kisel. Känslor är inget mer än programmering.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hyrklyverier. Skillnaden på oss och en maskiner är att våra hjärnor är organiska och inte gjord av kisel. Känslor är inget mer än programmering.

Vi har ett medvetande, det har inte maskiner. All bets are off.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|