Permalänk
Medlem

Nya samsung 49 oled, flicker

Har ett problem med samsung ny 49" oled när jag ställt in black bars i CS. Då får jag typ en gång minuten en linje längs ned skärmen se bild. Kör jag CS utan black bars så sker inte detta. Vad kan förorsaka detta?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Svårt att veta ifall det är mycket krångel med Samsungs skärmar därför att Samsung är stora på marknaden och därmed statistisk fler som får just krångel. Eller om det helt enkelt är mer kvalitetsproblem och ofärdiga produkter? Evig fråga detta ämne. Min interna jury bestående av mig och mina forna jag, säger både och. 🤓

Annars: Felsökningsmetodiken säger att försöka med fler mjukvaror och andra situationer. Uppstår samma problem även då kan man misstänka generellt problem med grafikkort/drivrutin eller skärm. Inträffar det enbart med CS är det förmodligen CS.

Många som har liknande problem med just CS, vilket kan bero på det är just ett vanligt spel och detta med statistiken igen. Eller så är CS en lite udda mjukvara som har udda beteende vilket förstärks av att användarbasen gärna är den sort som tweakar inställningsfiler oftare än andra. Juryn säger även här både och.

Metodiskt finns det två vägar att nå målet här med black bars. Antingen renderar man blackbars via grafikkortet och matar 5120x1440 till skärmen. Eller så matar man 2560x1440 och låter skärmen addera black bars själv. Testa i sådana fall det andra sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svårt att veta ifall det är mycket krångel med Samsungs skärmar därför att Samsung är stora på marknaden och därmed statistisk fler som får just krångel. Eller om det helt enkelt är mer kvalitetsproblem och ofärdiga produkter? Evig fråga detta ämne. Min interna jury bestående av mig och mina forna jag, säger både och. 🤓

Annars: Felsökningsmetodiken säger att försöka med fler mjukvaror och andra situationer. Uppstår samma problem även då kan man misstänka generellt problem med grafikkort/drivrutin eller skärm. Inträffar det enbart med CS är det förmodligen CS.

Många som har liknande problem med just CS, vilket kan bero på det är just ett vanligt spel och detta med statistiken igen. Eller så är CS en lite udda mjukvara som har udda beteende vilket förstärks av att användarbasen gärna är den sort som tweakar inställningsfiler oftare än andra. Juryn säger även här både och.

Metodiskt finns det två vägar att nå målet här med black bars. Antingen renderar man blackbars via grafikkortet och matar 5120x1440 till skärmen. Eller så matar man 2560x1440 och låter skärmen addera black bars själv. Testa i sådana fall det andra sättet.

Tackar. Det löste sig med att göra clean install på nvidia drivers. Och sedan klicka runt lite i nvidia settings. Inget flicker nu!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W