Helgsnack: Vilka nedlagda eller övergivna produkter saknar du?

Permalänk
Medlem

Hårdvara saknar jag Microsofts trackballs, bästa jag använt.
Tjänster så saknar jag fortfarande Google+

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är inne på samma spår som @Napoleongl där produkten är godis / mat etc…

Jag saknar de pepparkakor som såldes i en påse likt en jultomte med mössa.
Vill minnas att de var något tjockare än vanliga pepparkakor och ganska kryddiga till smaken.

Det fanns både tomtar, gummor, snögubbar och nått mer.

Sedan är det säkerligen 300kg nostalgi som kryddar dessa minnen något extremt, men minnet lever kvar… starkt !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag saknar Kina chokladkakor. Finns ingenstans längre.
https://www.natmat.se/content/shopimages/large/32923-7310676130004.jpg

Är det inte denna då?:)

Äter den sj

https://www.cooperscandy.com/karl-fazer-kina-rispuffar-125g?g...

Köper den sj på Willys

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Marabou Romrussin, tydligen har jag varit gubbe sen jag var 7 år.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag saknar Sumo-tuggummit.

Permalänk
Medlem

Inte ens lite likt tyvärr, haha.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Ben & Jerry's chunky monkey.
Sugrör av plast.
Skolmat 90-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barsk66:

Håller tokmed på Harmony. Köpte en ny Elite just när de gick ur tiden och både den och föregångaren Ultimate (som nu tjänstgör i allrummets mini-hembio) gör ju allt såå mycket enklare när man har en bunt aparta pryttlar som ska startas samtidigt och ställas in rätt. Harmony löste ju allt det där, men folk köper ju inte en bunt aparta pryttlar som ska lira ihop längre... Dessutom finns ju nu HDMI CEC som ju löser mycket av det Harmony gjorde, dvs starta alla anslutna prylar, styra play/stop, volym och on/off. Men CEC gör det utan att man kan konfigurera vad och hur - så det hjälper inte mig. Batterierna på dessa Harmonys är ett problem dock då de inte är enkelt utbytbara utan man får följa nån instruktion på Youtube och krångla upp den. Har gjort det ett par gånger på min gamla Ultimate som annars hade varit död för flera år sedan.

Jag körde Harmony ett antal år, och det funkade bra, speciellt när jag skaffade Harmony hub (med fjärren, att bara styra med telefonen är inte alls vad jag är ute efter). De var något programmerbara, dock hyfsat krångligt om man ville samla funktioner från flera "apparater" på samma layout.

Citat:

Enda som jag inte får att funka med Harmony är Google TV av senaste sorten. Det går inte att para den med Harmony "keyboard". Har ju funkat förr, men det verkar ha dött med nån google-patch. Och nya uppdateringar på Harmony verkar vi inte få se.

Jag tror jag köpte min CC med Android efter jag hade slutat använda Harmony, men om du får teven att acceptera Harmony så borde du kunna styra CC rätt bra via CEC, genom teven liksom?

Citat:

Landsvägscykel med skivbroms är ju dock toppen. Funkar finfint, och den extra vikten kan jag leva med.
Jag har en retro-bianci (ML3) med fälgbroms till salu ifall du skulle vara intresserad. Kalasfint skick på den. Tror den är i storlek Large

Nice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Chromecast har jag ju. Kanske man skulle prova. Känns rätt nice med gigabit, trådat mellan datorn och steam linken dock. Har bara wifi till chromecasten. Värt att prova iaf.

Trådat är förstås bättre, men det funkar rätt bra över WiFi ändå. Jag har en Android-enhet för spel som jag streamar en del till, både från molnet och från mina datorer och konsoler, och den har bara WiFi (och mina andra grejer är också anslutna med WiFi) och det funkar. Jag kanske inte skulle spela CS på hög nivå eller så den vägen, men för aningen lugnare spel så funkar det bra, "lokal streaming" lite bättre än molnet förstås.

Men det går att få till ethernet till Chromecasten om man kör på en USB C hub med ethernet. Jag har exempelvis denna som funkar bra. Jag har ingen aning om den är bättre än andra eller så, men den var rätt billig och hade funktionaliteten jag behövde. Den stöder pass through av ström från USB C, har HDMI, ethernet, ett par USB och minneskortsläsare, så du kan ansluta mer lagring till CC'n om det behövs bland annat. Eller förstås mus, tangentbord, spelkontroller med kabel eller så.

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiden då det gick att välja vilka program ett OS ska innehålla vid installation.

Visst finns det Linux-distributioner som tillåter detta, men tyvärr är motsatsen vanligare.

Permalänk
Medlem

Chromecast audio - varför ska man behöva ha dyrare och sämre saker för ändamålet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Logitech Ultra-X.

Amen!

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Abit:s moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Lösa skruvkorkar på juice och läsk. Läsken fungerar hyfsat…förutom att jag river av den ändå för jag vill inte ha en kork hängandes.
Men på juice, godmorgon har börjat med en men det är för lite gängor så den är skitsvår att hålla tätt.
De flesta kylar jag har använt på sistone så ligger sånt ner och då läcker de jävlarna

Och när jag ändå är i gång. Vill ha tillbaka glasflaskan på läsk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag har en Harmony som lirar kalas med Google TV! Senaste "google-patch" osv. Funkar klockrent för mig! Vad är det som inte lirar för dig?

När jag sa att den "fungerat" förut", så menade jag att jag antagit att det fungerat enligt deras instruktioner tidigare, men när jag gör motsvarande så lirar det inte (har aldrig gjort för mig). Så, det kan vara jag som gör fel eller så är det faktiskt något som skiljer mot tidigare.

Jag lägger till devicet "Google Media Player" och aktivitet i Harmony appen och kommer till "Denna enhet måste anslutas med Bluetooth", samt att hubben nu är i paringläge. Jag navigerar då till Google TV's Bluettoth-inställningar och väljer parkoppla enheter. Harmony keyboard dyker upp och jag väljer det. Jag får bekräfta pairing i Google TV och den säger då "Ansluter...". Sen händer inget mer förutom att google TV's egen fjärr slutar fungera. Harmony appen tajmar ut och säger att pairing misslyckats.
Bootar jag om Google TV så kommer dess egen fjärr till liv igen, och går jag till bluetooth pairing ser jag att där finns nu Harmony keyboard men frånkopplad. Väljer jag där "Koppla" så dör Google fjärr igen, men inget liv i Harmony, den säger bara att man måste paira via Harmony app.

Om jag gör "Skip" i Harmonys app vid pairing-felet så synkas aktiviteten till Harmony-fjärren, men inget där funkar alltså - bara meddelande att pairing saknas.

Jag har loopat detta med olika trial-and-error varianter ett *antal* gånger, men jag kommer inte vidare. Alls.
Om jag gissar lite tror jag att det saknas en pairing-bekräftelse på Harmonysidan, som jag alltså inte får upp nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Logitech DiNovo Edge tangentbord.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555
Batteriet slutade ta laddning efter några år. Stoppade in ersättningsbatteri i det i två omgångar, men sen började tangenterna krångla, och då var det bara att inse att det skrivit färdigt.

Logitech DiNovo Edge ja, finns ingen riktig värdig ersättare idag enligt mig.
Logitech borde släppa en ny variant med lite uppdaterad design och lightspeed.

Köpte en beggad som var i princip helt ny som jag fortfarande har kvar i kartongen.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

När jag sa att den "fungerat" förut", så menade jag att jag antagit att det fungerat enligt deras instruktioner tidigare, men när jag gör motsvarande så lirar det inte (har aldrig gjort för mig). Så, det kan vara jag som gör fel eller så är det faktiskt något som skiljer mot tidigare.

Jag lägger till devicet "Google Media Player" och aktivitet i Harmony appen och kommer till "Denna enhet måste anslutas med Bluetooth", samt att hubben nu är i paringläge. Jag navigerar då till Google TV's Bluettoth-inställningar och väljer parkoppla enheter. Harmony keyboard dyker upp och jag väljer det. Jag får bekräfta pairing i Google TV och den säger då "Ansluter...". Sen händer inget mer förutom att google TV's egen fjärr slutar fungera. Harmony appen tajmar ut och säger att pairing misslyckats.
Bootar jag om Google TV så kommer dess egen fjärr till liv igen, och går jag till bluetooth pairing ser jag att där finns nu Harmony keyboard men frånkopplad. Väljer jag där "Koppla" så dör Google fjärr igen, men inget liv i Harmony, den säger bara att man måste paira via Harmony app.

Om jag gör "Skip" i Harmonys app vid pairing-felet så synkas aktiviteten till Harmony-fjärren, men inget där funkar alltså - bara meddelande att pairing saknas.

Jag har loopat detta med olika trial-and-error varianter ett *antal* gånger, men jag kommer inte vidare. Alls.
Om jag gissar lite tror jag att det saknas en pairing-bekräftelse på Harmonysidan, som jag alltså inte får upp nånstans.

Okej, du ska inte lägga till Google Media Player.

Antingen Google Nexus Player eller Chromecast with Google TV!

Följ någon av dessa guider:

https://community.home-assistant.io/t/using-the-new-google-ch...

eller

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/j4f0op/chromecas...

Vilken som fungerade för mig att få basic controll. Sen finns andra tricks för att få in andra genvägar och kommandon, men det har jag inte orkat pilla med. Säg att du vill ha snabbval för att starta Netflix etc som original-fjärren, då behöver man lägga till Harmony som ett "PC-tangentbord" för det är vad den är så man kan mappa bokstaven X (på ett vanligt PC-tangentbord) med att starta Netflix osv.

Men oavsett så har originalfjärren alltid lirat hela tiden, även när Harmony också har kontroll. Så det är lite skumt du får det beteendet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Glömde: Joysticks med force feedback.
Samt: Musikspel typ Rock Band och Guitar Hero.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Plastpåsar samt sugrör av plast.

Spöstraff på dom som började ändra till pappers-varianter som är så klappkassa att jag lägger ur dom på kassan när man är på tex Max, donken eller liknande.

Tack för påminnelsen, skall köpa stålvarianten så man har i ryggan när så behövs.

Skrivet av Mansion:

Insåg att jag ljög fan!

"Freia" kvikklunsj är det visst dem säljer, men det smakar som den klassiska Marabou Kvikklunsj iaf

https://shop.inflightservice.se/WebshopLibrary/img-responsive/productimages/large/3380.jpg

Är säkert samma choklad (Marabou startades av Freia ägarna).

Är Freia som är orginalet, funnits sen 1937 så det är en norsk klassiker. Numera så ägs båda av Mondelez.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Blip eller blipville? Minns inte vad det hette... från TV4.

Jag saknar även ett spel från Funplanet. Den hette "Puppy".

https://www.youtube.com/watch?v=XDDd4CImfWg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tack för påminnelsen, skall köpa stålvarianten så man har i ryggan när så behövs.

Är Freia som är orginalet, funnits sen 1937 så det är en norsk klassiker. Numera så ägs båda av Mondelez.

Sade inte jag precis detta? xD

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Plastpåsar samt sugrör av plast.

Spöstraff på dom som började ändra till pappers-varianter som är så klappkassa att jag lägger ur dom på kassan när man är på tex Max, donken eller liknande.

Själv var jag rutinerad och köpte en hel kartong med 5000 st styckförpackade sugrör, samt ett par tusen plastkassar (för 90 ör/st!), när det blev klart att det skulle bli förbud. Har fortfarande inte köpt en enda plastkasse och är inte ens igenom första kartongen plastkassar. Nu verkar det ju som att just plastpåseskatten försvinner vid årsskiftet, men folk kollar fortfarande avundsjukt när jag tar fram ett nytt vitt plastsugrör (fyller på i handskfacket på bilen) med röd och gul rand ur sin obrutna pappersförpackning.

Det enda jobbiga med plast-kassarna/sugrören är ju att man måste åka och slänga dem i havet efteråt. 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Sade inte jag precis detta? xD

Varken årtal eller att de har samma ägare fanns med. Så nej...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Plastpåsar samt sugrör av plast.

Spöstraff på dom som började ändra till pappers-varianter som är så klappkassa att jag lägger ur dom på kassan när man är på tex Max, donken eller liknande.

Ja. Föräldrarna använder sugrör mycket så jag köpte ett 100-pack från CDON 😃

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

- Internet innan Facebook och övriga ”sociala”-medier som nu dominerar människors medvetande.
- Linjär TV. Innan det fanns en miljard olika serier att streama. Alla kollade på samma serier och såg nya avsnitt samtidigt. Att kolla i TV-tidningen vad som stod på schemat inför kommande fredag-/lördagskvällen. Istället för att scrolla igenom Netflix i en halvtimme och välja någon B-produktion för att utbudet är uselt, men tjänsten ändå smidig, som många verkar göra numera.
- Windows Phone. Så cleant och snyggt. Inga skins från mobiltillverkarna. Som iOS fast utan hårdvarulåsningen till Apple och iPhone.
- OLW Cheez Chruncherz med ranchsmak.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk

Nvidia 3d glasögon var riktigt bra. Hoppades på att dom skulle få suport för 160hz monitor men dom la ner.

Permalänk
Medlem

Rullmusen på HTC Hero. Önskar alla mobiler hade en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Varken årtal eller att de har samma ägare fanns med. Så nej...

"Marabou startades av Freia ägarna"

- "äR FrEiA SoM Är oRGinALeT"

Hahaha. Dunning–Kruger.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Okej, du ska inte lägga till Google Media Player.

Antingen Google Nexus Player eller Chromecast with Google TV!

Följ någon av dessa guider:

https://community.home-assistant.io/t/using-the-new-google-ch...

eller

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/j4f0op/chromecas...

Vilken som fungerade för mig att få basic controll. Sen finns andra tricks för att få in andra genvägar och kommandon, men det har jag inte orkat pilla med. Säg att du vill ha snabbval för att starta Netflix etc som original-fjärren, då behöver man lägga till Harmony som ett "PC-tangentbord" för det är vad den är så man kan mappa bokstaven X (på ett vanligt PC-tangentbord) med att starta Netflix osv.

Men oavsett så har originalfjärren alltid lirat hela tiden, även när Harmony också har kontroll. Så det är lite skumt du får det beteendet.

Ok tack! Vi ska på en liten resa så jag återkommer om en vecka med lite resultat på detta när jag hunnit testa.