Byte av grafikkort förslag på lösning.

Permalänk
Medlem

Byte av grafikkort förslag på lösning.

Nu har ett nytt grafikkort hamnat på önskelistan hos grabben som fyller år.
Tänkte att ett bidrag kan bli bra så får han börja spara.

Men det ger mig lite funderingar då det är en färdig koncept dator ifrån msi i ett litet mindre format med ett specialanpassat nätaggregat vilket där inte finns något utbyte för. (Special kopplingar mellan detta och moderkortet). Detta är klent och klarar max ett
TBP på 175w.

Olika lösningar som jag funderar på:

Nytt grafikkort och dra ner power taget är detta en lösning eller behöver jag tänka om?
Exempelvis 3070ti har en TBP på 290w vilket då innebär att jag måste undervolta extremt mycket.
(Fått detta tips tidigare i en annan diskussion men är det genomförbart utan för mycket prestanda tapp?)

Hade det varit möjligt att mata ett nytt grafikkort med en extern strömkälla? Köpa ett nätaggregat som endast matar grafikkortet med ström? Fungerar detta så skulle han egentliga kunna byta upp sig till önskat grafikkort.

Nya 4060 ser också ut att vara en lösning då den ligger på samma TBP. Blir en prestanda ökning dock relativt låg ca 20%)

Det han har idag är:
I5 - 9400f
Geforce 2060 super
16 gb ram

Klart lättast att byta till en helt ny dator men denna prioritering ekonomiskt finns inte.
Någon risk med något av alternativen eller borde santliga vara genomförbara?
Tack för tips.

Permalänk
Rekordmedlem

Ryms andra grafikkort fysiskt ?
Vet du att det går att justera effekten i konfigurationen ?

Att använda en andra nätdel kan gå bra eller inte beroende på konstruktionen av de delar du mixar, spänningarna från nätdelarna kommer att referera mot varandra via datorn och du märker om det funkar när du slår på strömmen första gången men det är svårt att sia om resultatet utan att prova och det finns risk för skador då konstruktionen inte var tänkt att fungera så från början.

Hade det varit min dator hade jag undersökt möjligheten att byta nätdel om det verkligen går att byta grafikkortet för det kan kanske vara svårt pga andra orsaker men om man vet att det bara är nätdelen som är problemet så mäter man upp originalet och om den inte har underliga spänningar så byter man den mot en annan, endera via färdiga adaptrar eller så demonterar man kontakterna och bygger om den nya nätdelen med de kontakterna, det kan gå att hitta kontakter på Ebay och kinasiter också eller som reservdel i nån trasig apparat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad brukar han spela, och vilken upplösning / hz? Vissa spel skalar mer med CPU-prestanda, så även om man lyckades köra t.ex 3070 Ti så är det inte säkert att den nuvarande processorn skulle orka med tillräckligt att ge en märkbar skillnad i prestanda i vissa fall.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Hej Hej.

Det går nog säkert att kasta in något som en 4060 i den. Jag gjorde det själv i en gammal prebuilt att jag kastade in ett 3060ti och den körde på hur bra som helst. Men sen måste jag bara fråga om det behövs. Alltså alla alternativ jag kan tänka mej kommer nog inte ge så mycket direkt. Jag skulle iallfall satsat på en 100% prestanda ökning för att en upgradering ska vara värt det.

Tror faktiskt att en extra psu skulle funkat. jag är inte helt säker men jag tror jag sät folk göra det. Jag läste lite typ på reddit och hitade denna. https://cdon.se/hemelektronik/psu-sync-2-psu-natagg-samtidigt...

Man ska då kontakte den nya psu i atx platsen och den gamla i molex platsen. Och då skulle det funka med en extra psu. Nu vet jag inte heller om detta är så säkert men det var iallafall det jag hittade

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se