Back up på hel hårddisk?

Permalänk
Medlem

Back up på hel hårddisk?

Ska göra back up på en hel hårddisk så den blir exakt likadan till en annan, utan windows inblandat, men andra program som ska användas på den disken

Har kollat på äldre inlägg, flera program där är inte gratis versioner av program

Duger det med Mintool Partition? Eller något annat som rekommenderas?

På Minitool Partition finns det alternativ kopiera disk och kopiera partion, vad är bästa alternativet?

Tack på förhand

Permalänk
Sötast

Du skall göra en backup på en hel hårddisk så att den blir exakt likadan, men utan windows? Men spara vissa program?

Det är smått motsägelsefullt.

Vad finns på disken du skall göra backup på?
Vad är målet med backupen?

Mjukvaror finns det gott om, men vill du klona en disk, eller vill du göra backup på filnivå?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ozeroun:

Ska göra back up på en hel hårddisk så den blir exakt likadan till en annan, utan windows inblandat, men andra program som ska användas på den disken

Har kollat på äldre inlägg, flera program där är inte gratis versioner av program

Duger det med Mintool Partition? Eller något annat som rekommenderas?

På Minitool Partition finns det alternativ kopiera disk och kopiera partion, vad är bästa alternativet?

Tack på förhand

Macrium reflect free kan göra en hel diskavbildning eller klona en disk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du skall göra en backup på en hel hårddisk så att den blir exakt likadan, men utan windows? Men spara vissa program?

Det är smått motsägelsefullt.

Vad finns på disken du skall göra backup på?
Vad är målet med backupen?

Mjukvaror finns det gott om, men vill du klona en disk, eller vill du göra backup på filnivå?

Vad är målet med backupen? Att säkra data inte går förlorad om det händer andra disken något?

Vad är motsägsfullt om man inte ska göra backup utan windows, att det inte går?

Jag ställde fråga om jag ska kopiera disken eller partionen med ett program jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Macrium reflect free kan göra en hel diskavbildning eller klona en disk.

Första träffen får jag upp free trials, betyder 30 dagar då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ozeroun:

Första träffen får jag upp free trials, betyder 30 dagar då?

Ser ut som att de dödar macrium reflect free from 1/1 2024

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gparted är det bästa du kan använda. Antingen deras egna boot-ISO. Annars ingår det i vissa Live-ISO:n av Linux.

I praktiken kan du ändå inte röra en disk som kopieras utan att riskera något, så du vill helst ha ett annat OS igång än det du kopierar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Gparted är det bästa du kan använda. Antingen deras egna boot-ISO. Annars ingår det i vissa Live-ISO:n av Linux.

I praktiken kan du ändå inte röra en disk som kopieras utan att riskera något, så du vill helst ha ett annat OS igång än det du kopierar.

Tack för tips, det jag frågade om i början, inte lika bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Ska göra back up på en hel hårddisk så den blir exakt likadan till en annan, utan windows inblandat, men andra program som ska användas på den disken

Hur ska vi ha det?

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett jobb för Clonezilla om det är gratis du ska ha.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

det är alltid svårt att göra egen kopia på den drivern som OS kör samtidigt - bättre att göra det med en OS från 'utsidan' när aktuella disk är korrekt nedtagen och stängd.

Microsofts VSS som många windows-backupprogram använder sig av (inklusive macrium reflect mfl. förutom MS egna program), ger en filkopiering eller en diskimage som tas i detta stadiet, får alltid 'snittyta' som om datorn fick plötslig strömavbrott och sedan hoppas man att filsystemet och databaserna mm. som jobbar just då kan reparera sig till en fungerande nivå igen.

Det är inte samma sak som att ta en diskimage från en redan nedstängd dator och det finns alltid en risk att en snapshot tagen från en 'live' dator, vid senare användning som en återställning kan ha olika problem eller korrupta filer i sig.

Permalänk
Medlem

Diskavbildning finns ju klassiska DD. Boota upp på en Live-skiva och kör.
För vanlig backup på windows kör jag FreeFileSync. Via samba till min server och via sftp till brorsans server på andra sidan sta'n.
För servern själv, rSync.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max