Permalänk

Vad ska jag betala?

Jag tänkte köpa en laptop av en kompis. Modellen är MSI GS75 Stealth.

Den har:
Intel® Core™ i7-10875H processor
Nvidia GeForce RTX 2070 Max-Q GPU
16 GB RAM och 1 TB SSD
17,3 Tum 240 HZ Skärm

Den är drygt 4 år gammal och den inbyggda kameran är trasig.

Han säger att han vill ha 6000-6500kr för den. Är det ett rimligt pris?`
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på hur second-hand marknaden ser ut för laptops i dagsläget, så svårt att avgöra personligen.
Om du dock kollar på vad du kan köpa för laptop för den summan om du väljer att köpa en ny, så får du inget dedikerat grafikkort, du får mest troligt bara 8gb ram, en segare CPU, en mindre skärm som mest troligt bara är 60hz.

Du kan alltså få en gaming-laptop, som förvisso har några år på nacken, och inte har någon garanti kvar, eller så kan du få en väldigt basic laptop för runt samma summa.

Personligen tycker jag att priset din kompis vill ha för laptopen verkar ganska rimligt, men hade jag varit du så hade jag nog kollat exempelvis blocket och försökt se vad folk begär för priser där på likvärdiga datorer (värt att ha i åtanke att det är rätt vanligt att folk försöker ta ocker-priser för sina gamla datorer på blocket och liknande sidor, så fokusera mer på vad laptops faktiskt har sålt för, och inte vad de begär men aldrig får något bud på).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Lite svårt att värdera men gaminglaptops brukar tappa i värde värre än alla andra laptops. Det gick ett exemplar på Tradera för 5875 kr i april https://www.tradera.com/item/302393/589584343/-msi-gs75-steal...- med 94 bud så det priset var nog ganska marknadsmässigt, så det kanske låter lite högt om webbkameran är trasig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌