Permalänk
Medlem

start pxe over ipv4

Vet inte riktigt vad jag ska lägga denna tråd, men detta meddelande kommer upp på sonens dator? Vad gör vi? Testat googla, och att man ska stänga av Securitas boot osv men då inte menyerna ser likadana ut är de tveksamt om vi gör rätt då de inte funkar iaf.

Permalänk
Medlem

PXE är boot över nätverk, dvs operativsystemet laddas ner från en server. Det är inget man normalt vill göra på en vanlig hemdator. BIOS/UEFI brukar aktivt behöva ställas in på det för att datorn ska försöka att göra en sådan boot.

Jag litar inte på ordalydelsen du skriver angående det meddelande du säger att du ser, så jag tänker inte försöka mig på några gissningar med avseende på vad som är fel.

Om du vill ha hjälp blir det antagligen effektivast om du tar några mobilfoton på meddelandet och på inställningarna för boot som finns i BIOS och laddar upp dem i tråden. Om du skriver datormodellen och/eller modellen på moderkortet så kan folk titta i manualen och föreslå inställningar. Länka gärna manualen, så att du har kikat i den själv också.

Permalänk
Rekordmedlem

Pxe är för att boota via nätverk och ofta går det att stänga av helt i bios nånstans och det är bra att skriva ut vilken moderkortsmodell du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

PXE är boot över nätverk, dvs operativsystemet laddas ner från en server. Det är inget man normalt vill göra på en vanlig hemdator. BIOS/UEFI brukar aktivt behöva ställas in på det för att datorn ska försöka att göra en sådan boot.

Jag litar inte på ordalydelsen du skriver angående det meddelande du säger att du ser, så jag tänker inte försöka mig på några gissningar med avseende på vad som är fel.

Om du vill ha hjälp blir det antagligen effektivast om du tar några mobilfoton på meddelandet och på inställningarna för boot som finns i BIOS och laddar upp dem i tråden. Om du skriver datormodellen och/eller modellen på moderkortet så kan folk titta i manualen och föreslå inställningar. Länka gärna manualen, så att du har kikat i den själv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pxe är för att boota via nätverk och ofta går det att stänga av helt i bios nånstans och det är bra att skriva ut vilken moderkortsmodell du har.

Se bilder ovan ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ändra Boot option 1 till den rätta lokala disken, spara och prova igen så ska du se att det troligen går bättre. Som andra skrev, PXE är inget man vanligen använder i hemnätverk, så det kan du stänga av helt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ändra Boot option 1 till den rätta lokala disken, spara och prova igen så ska du se att det troligen går bättre. Som andra skrev, PXE är inget man vanligen använder i hemnätverk, så det kan du stänga av helt.

Om vi stänger av PXE och väljer den andra som option 1 kommer detta meddelande upp ist 😫

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det betyder i grund och botten att ingen bootloader hittas eller är skadad. Det borde gå att ordna.
Har ni eller har ni haft andra diskar i datorn som inte sitter kvar?

Permalänk
Medlem

På asusmoderkort är det "Network stack" du kan sätta till disabled. Så ska det inte försöka boota PXE.

Sätt Windows boot manager som första val.

Funkar inte det så Google på "repair windows boot"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det betyder i grund och botten att ingen bootloader hittas eller är skadad. Det borde gå att ordna.
Har ni eller har ni haft andra diskar i datorn som inte sitter kvar?

Okej. Nej vi har inte ändrat nått, utan de är den som följde med sen satte vi i en extra för ett par år sen. Datorn har funkat felfritt fram tills imorse då börja detta meddelandet visa sig. Jag är så novis på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

På asusmoderkort är det "Network stack" du kan sätta till disabled. Så ska det inte försöka boota PXE.

Sätt Windows boot manager som första val.

Funkar inte det så Google på "repair windows boot"

Okej ska testa! Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av E86hed:

Okej. Nej vi har inte ändrat nått, utan de är den som följde med sen satte vi i en extra för ett par år sen. Datorn har funkat felfritt fram tills imorse då börja detta meddelandet visa sig. Jag är så novis på detta.

Är det bara den disken ni har? Installerades Windows då? (Isf i värsta fall kan den disken börja gå sönder och då tappat bootloadern) alt. är det bara så enkelt att bootordningen måste bytas alt. är det kabel lös etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det bara den disken ni har? Installerades Windows då? (Isf i värsta fall kan den disken börja gå sönder och då tappat bootloadern) alt. är det bara så enkelt att bootordningen måste bytas alt. är det kabel lös etc

Om jag förstår frågan rätt så är Windows installerad på den disken som inte verkar vilja starta. Den andra är de bara spel installerat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Om jag förstår frågan rätt så är Windows installerad på den disken som inte verkar vilja starta. Den andra är de bara spel installerat på.

Om du väljer dropdown menyn för boot option, ta en bild av vilka alternativ som du ges där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Om du väljer dropdown menyn för boot option, ta en bild av vilka alternativ som du ges där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

<Uppladdad bildlänk>

Va händer om du väljer den längst upp? Windows Boot Manager (M2 KINGSTON)

Sätt disabled på dom andra 2. För dom kan ändå inte starta nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av E86hed:

Om jag förstår frågan rätt så är Windows installerad på den disken som inte verkar vilja starta. Den andra är de bara spel installerat på.

Enl bifogad bild verkar bootloadern ligga på andra disken, välj den och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Boot option #1 ska vara Windows Boot Manager (M2: Kingston). Funkar det ändå inte så har hårddisken (Kingston m2 SSD:n) där Windows är installerat gått sönder.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har testat allt ni skrivit och de är bara den text som jag tidigare postat om reboot och select proper device som kommer upp nu. Så antar att den helt enkelt gått sönder 😫😫
Tack snälla för er hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Har testat allt ni skrivit och de är bara den text som jag tidigare postat om reboot och select proper device som kommer upp nu. Så antar att den helt enkelt gått sönder 😫😫
Tack snälla för er hjälp.

Osannolikt att den gått sönder eftersom den fortfarande hittas i UEFI (BIOS).

Vilken disk var det ni satte in efteråt? En Samsung eller Kingston?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Osannolikt att den gått sönder eftersom den fortfarande hittas i UEFI (BIOS).

Vilken disk var det ni satte in efteråt? En Samsung eller Kingston?

Kingston följde med datorn, Samsung sattes i för ett par år sen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av E86hed:

Om jag förstår frågan rätt så är Windows installerad på den disken som inte verkar vilja starta. Den andra är de bara spel installerat på.

Win är bedrövligt på att hantera var bootloadern placeras och den hamnar ofta på någon annan enhet än den som win är på om man har mer än en lagringsenhet fysiskt ansluten under installationen av win.
Det går att göra en reparationsinstallation av bootloadern om man vill men gör man det när man bara ha den tilltänkta enheten inkopplad så att den verkligen placeras på rätt enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.