Snabbkoll: AC eller fläkt?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: AC eller fläkt?

Det är bara några veckor kvar på sommaren och förhoppningsvis blir det några fler soldagar. Hur håller du temperaturen nere i hemmet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Genom en kombination av AC + Fläktar för att flytta runt luften.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Både AC och fläkt

Permalänk
Medlem

Bor i enplansvilla med luftvärmepump som kyler, 22c kyla på luftvärmepumpen brukar vara perfekt för att det ska vara svalt, men ändå inte känna som en kylskåp, när man kommer in i huset utifrån en varm sommardag.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Båda även här, men sedan juni har jag bara startat AC en gång

Permalänk
Medlem

Jag har en AC, men den låter så vansinnigt mycket att jag enbart kör med fläkt 95% av tiden. AC:n åker bara fram typ en gång vartannat år, om det blir riktigt överjävlig värmebölja.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Båda används, fläkten flyttar runt den kylda luften.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fläkt i kombination med att jag öppnar nästan alla fönster i lägenheten så får jag korsdrag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

AC och fläkt.
Fläkten har jag på natten om det inte är för varmt, annars AC även på natten.

Permalänk

Har luftvärmepump som håller det runt 20-21 grader. Sätter den på på 19 på nätterna så skyfflar den lagom kyla in i sovrummen som ligger på andra sidan huset.
På vintern är det mestadels kamin som jobbar.

Bor dock litet och enkelt, ~100kvm enplans hus med öppen planlösning.

Permalänk
Medlem

Fläktar låter så mycket och hjälper bara om man sitter precis i flödet. Luftkonditionering kan jag inte ha pga byggnaden och markplan.
Inte mycket att göra åt värmen, tyvärr. Dock har jag räddats av att det är "dåligt" väder. När det är svalare och mulet blir det inte den värsta hettan inne. En solig sommar har jag 28-30 grader inne. Nu är det bara 25-26.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Så länge man är i blåset från en fläkt, så fungerar väl den ganska bra även de varmaste dagarna. Men AC ger hela rummet/lgh/huset en svalare, och behagligare miljö att vistas i. Lite som att stänga av AC i bilen, och dra ner rutorna när det är 28-30 ute. Det fläktar, det gör det absolut. Men stängda rutor, och AC´n på 17 grader, gör att man nästan vill höja temperaturen i bilen. Trots 28-30 grader ute.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Jag håller mig ute istället, för varför ska man vara inomhus när det är varmt o gött ute? Men om det nu är så att jag är inne o det är knökvarmt så har jag en bordsfläkt, duger fint det.

Permalänk
Medlem

Har två luftvärmepumpar som endast används för kyla kring slutet på april till slutet på september (bor i lägenhet så har fjärrvärme på vintern) så relativt tyst och håller hela lägenheten sval samt håller nere luftfuktigheten till rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig väldigt mycket på ljud, så jag köpte en extremt tyst fläkt istället.

Om någon är på jakt efter en VÄLDIGT tyst fläkt, som är i princip helt ohörbar på de första lägena, så kan jag rekommendera den här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Den har 9 lägen, första 1-4 lägena så hör jag inte att den är igång, även fast den står nära och är riktad emot mig. Den har en liten elmotor som sköter när den oscillerar/roterar som gör ifrån sig ett litet elektriskt humm, men det är det enda.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har luftvärmepump samt portabel AC om det skulle behövas, men i år har kylan bara varit på under två dagar/nätter.

Permalänk
Medlem

Tvärdrag, genomgångslägenhet så det är alltid svalare inne än ute under varma sommardagar.
Dock är man ju på stranden ~8h om dagen när det är gott väder.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag öppnar ett fönster med neddragen markis och om det inte är tillräckligt så åker en balkongdörr upp.
Mvh paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tjongade in ett extra alternativ för er som kör både och.

Permalänk
Medlem

Både ock + fönster. Helt beroende på temperatur och väderförhållanden.

Har Mistusbishi luftvärmepump på nedre våningen, kyler effektivt hela nedre våningen på lägsta "Tyst" läget då man inte ens hör att den är igång och en portabel AC (Wood's 12K BTU) på vinden om än inte lika effektiv, är tillräckligt effektiv men ofta när det inte är jättevarmt startar jag en golvfläkt istället då AC:n drar ändå såpass mycket ström och för oväsen med sig varför den står i rummet bredvid vid trappuppgången så då störs man ej så farligt fast den är igång dagtid.

Utan AC kan det bli 31~32C dagtid i mitt rum på varma sommardagar som jag bara har ihärdat mig förr i tiden, nu är jag nöjd när det är "bara" ~26C. Har inte behövt använda AC:n ofta på vinden denna sommar, då och då har luftvärmepumpen gått på nedre våningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hade en ac som gavs bort till föräldrarna då den aldrig behövde användas.
Inte ens under dom varmaste dagarna blir det varmt i min lägenhet, så räcker med att öppba balkongdörren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Svenska sommaren består av 3 stadier:

1. Fan vad kallt och regnigt det är
2. Fan vad hett det är, man kanske skulle skaffa air cond.....
3. ...fan vad kallt och regnigt det är

Så det har aldrig blivit av.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ingetdera. Använder nattluft. Öppet fönster på natten (ibland med korsdrag genom lägenheten). Stängt fönster med persienner nere på dagen. Effektivt och använder ingen energi. Men har varit ganska lagom varmt i juli så det behövs knappt. I juni var det lite varmare men nätterna var lyckligtvis ganska svala. Kan dock bli jobbigt när även nattemperaturen är hög eller om luftfuktigheten är hög. Det jobbigaste, tycker jag, är hög luftfuktighet, eller snarare hög daggpunkt, vilket har blivit vanligare den senaste tiden pga klimatförändring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

AC låter helt för mycket och i lägenheten där jag bor är det inte många dagar om året det är helt för varmt
Klarar mig med tyst fläkt på dom dagarna

Skulle jag bott någonstans där det är varmt nästan hela tiden skulle jag kört in bästa AC man kan köpa för pengarna

Permalänk
Medlem

Kör med en fläkt som blåser mot sängen och tycker det fugerar bra. Köpte en portabel ac som returnerades p.g.a. ljudnivå som en stenkross. Har man hus så är ju en tvådelad enhet en no-brainer.

Konstigt att det inte satsas mer på centrala kylmaskiner eller fjärrkyla i framför allt nya flerfamiljshus, men även befintliga. I framtiden lär det bli ännu varmare och då kommer alla bostadsområden se ut som U-länder när varje fasad täcks av utedelen till AC:n till varje lägenhet.

Snart en vanlig syn nära dig:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Villa på 220m2 i suterräng, nere har vi en biograf och ett rum med en bar, biljardbord och dart. Gott om sittplatser. På sommaren håller de lite beroende på temp ute men ungefär 18 grader. Säg att det är 30°C ute då är det 20-21°C. Övriga huset är väl som alla andra hus, hyfsat varmt men vi håller oss här nere när det gassar lite för mycket.

Ute har vi en öppen loungeterass med tak, rätt gött att ta en kall där då och då.

Vi har luftvärmepump men känner att den drar onödig el då vi faktiskt har ställen att vara på när det är varmt. Uppvärmning = bergvärme. Då kompletterar vi med luftvärmepumpen när det är riktigt kallt så inte bergvärmepumpen behöver jobba stenhårt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bor i modernt lägenhetshus så inomhustemperaturen är rätt bra året runt. Tror jag peaka på 25-26 när det var som varmast i juni i år och högsommaren förra året.
Men om det blir flytt snart så ska det installeras en fet jävla luftvärmepump....för energi förrukningen....sen är AC en bonus.

Pelarfläkten ligger fortfarande i sim låda sen jag flyttade hit

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fläkt för akut personligt behov, annars är det korsdrag som gäller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Har två luftvärmepumpar som endast används för kyla kring slutet på april till slutet på september (bor i lägenhet så har fjärrvärme på vintern) så relativt tyst och håller hela lägenheten sval samt håller nere luftfuktigheten till rimliga nivåer.

Bästa varianten av AC! Låter lite, och drar mindre ström än en konventionell AC

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump utan kylfunktion, mao gör den inget just nu och portabel AC i sovrummet men eftersom det inte är varmt ute har vi inte behövt använda ACn alls mycket (skaffade den i slutet på Juni).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9