AOC gamingskärm utan möjlighet att ändra skärpa

Permalänk
Medlem

AOC gamingskärm utan möjlighet att ändra skärpa

Jag köpte en AOC 4k 144hz gamingskärm (AOC AG324UX) och när jag gick igenom inställningar så fanns det inte en chans att ändra skärpan.

Hur kommer det sig att AOC valt att inte ha med det? Är dom förinställda på något vis?

Jag använder skärmen till ps5 så kommer från spel på tv.

Permalänk
Medlem

Skärpa på TV/Monitorer är ett otyg. De är ju alla redan ”pixel perfect” dvs vad som, finns i källmaterialet är vad som kommer ut i bilden. Att hålla på och förstöra det med digitala filter som skapar en massa andra problem med latens, artefakter i bilden etc borde vara olagligt

Skärpa jobbar man med om det gäller analogt/optik imho

Permalänk
Medlem

Skärpa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skärpa på TV/Monitorer är ett otyg. De är ju alla redan ”pixel perfect” dvs vad som, finns i källmaterialet är vad som kommer ut i bilden. Att hålla på och förstöra det med digitala filter som skapar en massa andra problem med latens, artefakter i bilden etc borde vara olagligt

Skärpa jobbar man med om det gäller analogt/optik imho

Tack för svar. Jag kommer som sagt från tv till gamingskärm och har nog vant mig med att höja upp Sharpness för att spetsa till konturer. Är nog mer att jag lurar hjärnan, men förstår vad du menar! Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Sharpness control som det ofta är på tv-skärmar. Se ovan, så svarade jag. Men ju mer jag läser om det så hittade jag en text som förklarar en del.
”The sharpness control gives the false impression that it will increase or improve the resolution of the TV's image.”

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Milito:

Jag köpte en AOC 4k 144hz gamingskärm (AOC AG324UX) och när jag gick igenom inställningar så fanns det inte en chans att ändra skärpan.

Hur kommer det sig att AOC valt att inte ha med det? Är dom förinställda på något vis?

Jag använder skärmen till ps5 så kommer från spel på tv.

Skärpan är vad den är vilket med digital signal är pixel för pixel. En TV kan inte göra den bilden skarpare, utan återgiven pixel för pixel är bilden exakt vad den ska vara.

Upplever man då bilden som "oskarp" är svaret ofta något annat och väldigt ofta är det en subjektiv och godtycklig skillnad. Skillnad från vad man är van med. Något är annorlunda och det är detta annorlunda man reagera på.

Vilken kan var en kombination med det fysiska – en skärm sitter man nära på en nivå där man ofta kan urskilja pixlarna. En TV sitter man ofta så långt ifrån pixlarna börja diffuseras bortom den inviduella synförmågan att särskilja varje pixel. Finns också skärmar, likt många VA-paneler vilka har pixelstruktur som är annorlunda. Oftast är det bara att man har lärt sig fel om hur bild ska se ut.

Skärpereglagen på en TV består främst av konturförstärkning. Algoritmer som letar efter transienter i bilden, likt mörkare del som angränsar till ljusare del och förstärker skillnaderna precis på den gränsen. Då för ögat något som är enklare att fokusera på och det upplevs "skarpare". Detta kan särskilt hjälpa till på lite längre avstånd och som extra hjälp när ögat är lite varierande, till exempel med synförändringar med åldern. Nackdelen är förstås att denna "skärpa" är en distorsion som adderas till bilden. För att att kunna få plats till den där konturförstärkningen måste information i bilden förändras och faktiskt information även tas bort.

Har man i tusentals timmar suttit vid en TV med den här typen av filtrering påslagen hela tiden lär man sig fel. Man är så van med att det finns konturförstärkning i bilden att man är i villfarelsen att detta är någon slags norm, vilket det inte är.

Kör du 4K till din 4K-skärm är det nog exakt så bilden ska se ut. Nu kan du gå till TV:n och sänka det där skärpereglaget istället.

Fördelen med att lär sig rätt hur bild ska se ut är att det blir mycket enklare att byta display senare. Den klassiska fällan är någon som kört den gamla TV:n/skärmen med dess alldeles egna och alldeles godtyckliga distorsion – som bara finns på just den produkten eller den generationen produkter. Det går sällan att återskapa exakt samma godtyckliga distorsion på en annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärpan är vad den är vilket med digital signal är pixel för pixel. En TV kan inte göra den bilden skarpare, utan återgiven pixel för pixel är bilden exakt vad den ska vara.

Upplever man då bilden som "oskarp" är svaret ofta något annat och väldigt ofta är det en subjektiv och godtycklig skillnad. Skillnad från vad man är van med. Något är annorlunda och det är detta annorlunda man reagera på.

Vilken kan var en kombination med det fysiska – en skärm sitter man nära på en nivå där man ofta kan urskilja pixlarna. En TV sitter man ofta så långt ifrån pixlarna börja diffuseras bortom den inviduella synförmågan att särskilja varje pixel. Finns också skärmar, likt många VA-paneler som har pixelstruktur som är annorlunda. Men oftast är det bara att man har lärt sig fel om hur bild ska se ut.

Skärpereglagen på en TV består främst av konturförstärkning. Algoritmer som letar efter transienter i bilden, likt mörkare del mot ljusare bakgrund och förstärker skillnaden precis på den kanten. Då för ögat något som är enklare att fokusera på och det upplevs "skarpare". Detta kan särskilt hjälpa till på lite längre avstånd och extra som ögat är lite varierande, till exempel med synförändringar med åldern. Nackdelen är förstås att denna "skärpa" är en distorsion som adderas till bilden. För att att kunna få plats till den där konturförstärkningen måste information i bilden förändras och faktiskt information även tas bort.

Har man i tusentals timmar suttit vid en TV med den här typen av filtrering påslagen hela tiden lär man sig fel. Man är så van med att det finns konturförstärkning i bilden att man är i villfarelsen att detta är någon slags norm, vilket det inte är.

Kör du 4K till din 4K-skärm så är det nog exakt så bilden ska se ut. Nu kan du gå till TV:n och sänka det där skärpereglaget istället.

Fördelen med att lär sig rätt om hur bild ska se ut är att det blir mycket enklare att byta display senare. Den klassiska fällan är att man kört den gamla TV:n/skärmen med sin alldeles egna och alldeles godtyckliga distorsion som bara finns på just den produkter eller generationen produkter. Det går sällan att återskapa exakt samma godtyckliga distorsion på en annan skärm.

MVG i utförligt svar!