Permalänk
Medlem

RGB Guld blir grön?

Har ett kanske lite udda problem 😉
Jag vill få till guld på RGB belysningen på mitt grafikkort och AIO. Har testat att mata in 255,215,0 eller 255,223,0 men får istället (i båda fallen) en mer grönaktig ton på både grafikkort och AIO vilka är från olika tillverkare. Palit GameRock på grafikkortet och AIO är Corsair iCUE H150i RGB Elite.

Någon som stött på liknande problem och känner till hur man justerar bort gröntonen och får fram rätt färg?

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är att dra ner G i RGB. Men kan vara värt att känna till att man inte kan få fram vilken färg man vill additivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det enda du kan göra är att dra ner G i RGB. Men kan vara värt att känna till att man inte kan få fram vilken färg man vill additivt.

Jo det var det jag testade lite med genom att ha olika G värden men som ändå ska motsvara guld. Blir bara grönt...ska naturligtvis testa lite mer på G värdet men hoppas på att någon kan ge mig tips på bra RGB värden som blir guld utan grönton.

Kan du förklara lite mer vad du menar med att det inte går att få fram färgen additivt?

Permalänk

testa å lägga på lite blått så det börjar vandra mer mot gulbrunt.

typ 255.215.128 eller nått.

kändes väldigt knallgult med de du testat guld är väl mer åt gulbrunt än knallgult.

jag bara kollade lite grovt i ps med färgblandaren och med lite blått i kändes det mer guld än utan blått öht.

men sen hur det kommer se ut på en rgb belysning kan jag inte testa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa å lägga på lite blått så det börjar vandra mer mot gulbrunt.

typ 255.215.128 eller nått.

men sen hur det kommer se ut på en rgb belysning kan jag inte testa.

Tack! Ska testa det. Tror problemet är att RGB belysningen lyser genom plast som lägger på en färgton som drar åt det gröna.