Edgerouter X och LexIntegrity Wireguard

Permalänk

Edgerouter X och LexIntegrity Wireguard

Är det någon som kör LexIntegrity wireguardklient på Edgerouter X och har något tips om vad jag kan göra för fel. Har konfat upp så att den kopplar upp på WG, men jag får ingen prestande med den på, 2-4 Mbit/s med wireguard på, mot för strax under 100 Mbit/s utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_old:

Är det någon som kör LexIntegrity wireguardklient på Edgerouter X och har något tips om vad jag kan göra för fel. Har konfat upp så att den kopplar upp på WG, men jag får ingen prestande med den på, 2-4 Mbit/s med wireguard på, mot för strax under 100 Mbit/s utan.

Låter ju extremt långsamt kan jag tycka, även om det ju inte är något fartmonster direkt...

Utan att ha erfarenhet av den specifika kombinationen har jag några förslag på saker att testa för att reda ut lite om vad som är vad:
* Går CPU-användningen verkligen i taket eller är det någon annanstans skon klämmer?
* Får du rimlig fart om du testar direkt från din dator eller annan snabbare enhet?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Låter ju extremt långsamt kan jag tycka, även om det ju inte är något fartmonster direkt...

Utan att ha erfarenhet av den specifika kombinationen har jag några förslag på saker att testa för att reda ut lite om vad som är vad:
* Går CPU-användningen verkligen i taket eller är det någon annanstans skon klämmer?
* Får du rimlig fart om du testar direkt från din dator eller annan snabbare enhet?

När jag kör mot bredbandskollen så ligger CPU på 5-6 vid nedladdning, sedan går den upp på ca 55 vid uppladdning, som jag får betydligt högre throughput på, 50-60 Mbit/s.

Har inte testat på annan enhet ännu. Tilläggas också att jag kört LexIntegrity PPTP på en annan router, och det har fungerat i år, men den hastigheten har också börjat dala, så misstänker väl lite att det är Integrity VPN som inte riktigt håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_old:

Är det någon som kör LexIntegrity wireguardklient på Edgerouter X.

Jag vet inget om Edgerouters ordinarie OS eller om LexIntegrity, men ”LexIntegrity wireguardklient”?

Halva poängen med wireguard är ju att man får prestanda genom att det kör i Linux-kärnan och alltså är helt integrerat i OS:et. Edgerouter X med standard-OS kör väl antagligen någon gammal Linux? Till och med en så gammal att wireguard inte fanns? Kör du OS:ets Wireguard (om det finns på så gammal Linux) eller har du installerat något i userspace?

Jag hittar ingen ny benchmark just nu, bara något foruminlägg om att man 2019 kunde pressa upp en MT7621, processorn i Edgerouter X, till runt 120 Mbit/s under OpenWrts wureguard. Jag tycker mig ha läst senare info om att den ska klara runt 200 Mbit/s.

Om du inte är rädd för att mecka kan du ju installera OpenWrt…

Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag vet inget om Edgerouters ordinarie OS eller om LexIntegrity, men ”LexIntegrity wireguardklient”?

Halva poängen med wireguard är ju att man får prestanda genom att det kör i Linux-kärnan och alltså är helt integrerat i OS:et. Edgerouter X med standard-OS kör väl antagligen någon gammal Linux? Till och med en så gammal att wireguard inte fanns? Kör du OS:ets Wireguard (om det finns på så gammal Linux) eller har du installerat något i userspace?

Jag hittar ingen ny benchmark just nu, bara något foruminlägg om att man 2019 kunde pressa upp en MT7621, processorn i Edgerouter X, till runt 120 Mbit/s under OpenWrts wureguard. Jag tycker mig ha läst senare info om att den ska klara runt 200 Mbit/s.

Om du inte är rädd för att mecka kan du ju installera OpenWrt…

Jag kör denna:
https://github.com/WireGuard/wireguard-vyatta-ubnt

Permalänk
Medlem

Det första du bör göra är ju att utesluta att det är routern som är problemet. Det gör du enklast genom att ansluta direkt till Integrity VPN med en dator eller Android-mobil. Får du samma eller liknande prestanda då så är det ju inte routern om är problemet.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det första du bör göra är ju att utesluta att det är routern som är problemet. Det gör du enklast genom att ansluta direkt till Integrity VPN med en dator eller Android-mobil. Får du samma eller liknande prestanda då så är det ju inte routern om är problemet.

Har samma hastigheter när jag kör WG på datorn, så sökte nog på fel ställe då

Permalänk
Medlem

Den verkar semi-legit. En snabb titt säger att den kompileras (som bäst) mot kernel-headrar för Linux 4.4, oklart för mig om ERX kör den dock. Wireguard kom in i mainline i 5.6 och bakåtporterades officiellt till 5.4 LTS. Så det här tycks vara en tredjeparts bakåtportering till en tillverkarspecifik kernel som är äldre än vad som stötts i mainline.

Det borde kunna fungera någorlunda om portningen gjordes rätt, wireguard var ju under utveckling ett bra tag i äldre versioner.

Om du tittar på buggarna på github så kan du se att någon klagat på prestandan på ERX, vilket berott på att de kört fel MTU. Kan ju vara värt att kolla på och skulle mycket väl kunna förklara skillnaden upp/ner som du ser.

Permalänk
Medlem

Om HW offload är på så slå av den. Verkar vara problem med Wireguard om den är på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W