Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk

Hej, fråga om Parental control.

Grabben har en Switch och jag har sätt upp allt, men idag när han skulle spela fortnite så skulle han lägga till en vän (som han inte ska kunna hur som helst, så inställningen funkar), MEN, denna kompis är ok, då får han upp att han skall skriva in den 6-siffriga parental pin, här frågar han mig, men min är ju 4 siffror (som en alltid varit) och jag får ingen förfrågan någonstans (parental app) eller email?

Jag har ingen aning vilken 6-siffrig kod de vill ha i spelet, det finns ju ingen?

Någon som vet, kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

Hej, fråga om Parental control.

Grabben har en Switch och jag har sätt upp allt, men idag när han skulle spela fortnite så skulle han lägga till en vän (som han inte ska kunna hur som helst, så inställningen funkar), MEN, denna kompis är ok, då får han upp att han skall skriva in den 6-siffriga parental pin, här frågar han mig, men min är ju 4 siffror (som en alltid varit) och jag får ingen förfrågan någonstans (parental app) eller email?

Jag har ingen aning vilken 6-siffrig kod de vill ha i spelet, det finns ju ingen?

Någon som vet, kan hjälpa till?

Nu har min son bara kört Fortnite på PC, men det låter som att det är Epic Games parental pin de vill, du borde ha fått ett mail för att sätta upp den när ni satte upp kontot för Fortnite? Annars borde det ju gå att resetta på något vis.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

input lag

Tjena!

Äntligen gjort slag i saken och köpt en nintendo switch oled för att spela metroid, zelda och mario. Aldrig spelat det tidigare och blev lite förvånad av hur "laggigt" spelen går när man kör idockad mot TV. Är det normalt att spelen går i vad som upplevs som 20-30fps, med ganska mycket input-lag?

Har en LG OLED TV där jag kör "gaming"-mode, men testat olika inställningar med samma resultat. Vet att konsollen är gammal och ganska klen, men är väldigt märkbar input-lag.

Alla tips välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Tjena!

Äntligen gjort slag i saken och köpt en nintendo switch oled för att spela metroid, zelda och mario. Aldrig spelat det tidigare och blev lite förvånad av hur "laggigt" spelen går när man kör idockad mot TV. Är det normalt att spelen går i vad som upplevs som 20-30fps, med ganska mycket input-lag?

Har en LG OLED TV där jag kör "gaming"-mode, men testat olika inställningar med samma resultat. Vet att konsollen är gammal och ganska klen, men är väldigt märkbar input-lag.

Alla tips välkomna!

Att spel "laggar" och inte kan hålla konstant framerate skulle jag säga är normalt. Däremot är inte input lag normalt om det är något sådant du upplever - jag har inte upplevt det men har inte någon liknande TV, så kanske någon där kan komma med insikt i eventuella ändringar (annars är standardförslag att stänga av bildförbättring på TV:n, använda "game mode" om det finns och liknande för att få bort input-lag Edit: men det hade du ju redan testat - kanske finns något mer att tänka på för denna TV).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Tjena!

Äntligen gjort slag i saken och köpt en nintendo switch oled för att spela metroid, zelda och mario. Aldrig spelat det tidigare och blev lite förvånad av hur "laggigt" spelen går när man kör idockad mot TV. Är det normalt att spelen går i vad som upplevs som 20-30fps, med ganska mycket input-lag?

Har en LG OLED TV där jag kör "gaming"-mode, men testat olika inställningar med samma resultat. Vet att konsollen är gammal och ganska klen, men är väldigt märkbar input-lag.

Alla tips välkomna!

Konsolen har ju hårdvara som var gammal för 5 år sedan, tyvärr.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyzlite:

Konsolen har ju hårdvara som var gammal för 5 år sedan, tyvärr.

Det är också skillnad på olika OLED. Kompisens LG OLED B9 blir rejält fulare i Star Wars The Skywalker Saga än min B1 OLED.
De behandlar insignalen på olika sätt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Tjena!

Äntligen gjort slag i saken och köpt en nintendo switch oled för att spela metroid, zelda och mario. Aldrig spelat det tidigare och blev lite förvånad av hur "laggigt" spelen går när man kör idockad mot TV. Är det normalt att spelen går i vad som upplevs som 20-30fps, med ganska mycket input-lag?

Har en LG OLED TV där jag kör "gaming"-mode, men testat olika inställningar med samma resultat. Vet att konsollen är gammal och ganska klen, men är väldigt märkbar input-lag.

Alla tips välkomna!

3e part brukar kunna ha ganska kass framerate ibland men Nintendos egna brukar hålla 30 eller 60 ganska bra.

Om det hackar i Mario och Metroid så är det något fel (ska vara 60fps). Zelda däremot är det normalt med sämre flyt (20-30fps).

Permalänk

Du har inte dålig/mycket störning mellan joy-cons och basstation? Jag upplever iallafall att mina joy-cons har problem i vissa vinklar/avstånd(som inte är särskilt extrema) vilket ger en lagging upplevelse.

Permalänk
Skrivet av boogey:

Nu har min son bara kört Fortnite på PC, men det låter som att det är Epic Games parental pin de vill, du borde ha fått ett mail för att sätta upp den när ni satte upp kontot för Fortnite? Annars borde det ju gå att resetta på något vis.

Detta stämmer!! Tack!

Permalänk
Medlem

Verkar som en bra port. 1080p 30 fps i docked och 720p 30 fps i handheld, med stabila frames. 519 kr är lite för mycket IMO dock är det ju oftast vad portar till Switch brukar kosta. Kan bli köp längre fram på rea. Fortfarande ett mästerverk 13 år senare, ganska najs att kunna ha det portabelt.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Entash:

https://www.youtube.com/watch?v=XNsggvsVQNY&t=233s&ab_channel...

Verkar som en bra port. 1080p 30 fps i docked och 720p 30 fps i handheld, med stabila frames. 519 kr är lite för mycket IMO dock är det ju oftast vad portar till Switch brukar kosta. Kan bli köp längre fram på rea. Fortfarande ett mästerverk 13 år senare, ganska najs att kunna ha det portabelt.

Oj, redan testad! Låter ju rätt lovande. Och handhållet på det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Oj, redan testad! Låter ju rätt lovande. Och handhållet på det.

Det är nog mycket tack vare FSR 2 som spelet funkar så bra. 1080p 30 fps är ju samma som PS4 kör så det är ju grymt. Får se om Digital Foundry gör ett mer utförligt test.

Permalänk
Medlem

En twitter användare låste upp fpsen på Red deads Switch version och får 60 fps utan några direkta buggar!

https://x.com/masagratordev/status/1692230987105567128?s=46&t...

Helt sjukt bra optimerat om Switch kan nå 60 fps. Dock är ju switchen överklockad så det är nog därför de låst till 30.

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte modda lilltjejens Switch med Picofly för att kunna köra CFW. Känner dock att lösningen är lite väl pillig för mig. Finns det någon som hjälper till med installation av de nya modchippen?

Permalänk

Någon med tips på spel till en 4-åring? Vi brukar köra Mario Kart tillsammans och det älskar han. Han kan även köra Asphalt då den i princip kör själv.

Har kollat på Paw patrol-spelen och hört dom ska vara enkla. Han älskar Lego också så kanske finns nåt bra sånt spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Någon med tips på spel till en 4-åring? Vi brukar köra Mario Kart tillsammans och det älskar han. Han kan även köra Asphalt då den i princip kör själv.

Har kollat på Paw patrol-spelen och hört dom ska vara enkla. Han älskar Lego också så kanske finns nåt bra sånt spel?

Lego City Undercover!
Det har genom åren fått många speltimmar här hemma. Öppen spelvärld med mycket att göra och hitta även utan uppdrag och tidspress, gör det till ett bra spel även för de mindre.
När ni båda spelar tillsammans, eller när han blivit mer bekväm med spelet, så finns ju handlingen/uppdragen att spela igenom och alla gömda saker att låsa upp och hitta.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av linus_einar:

Någon med tips på spel till en 4-åring? Vi brukar köra Mario Kart tillsammans och det älskar han. Han kan även köra Asphalt då den i princip kör själv.

Har kollat på Paw patrol-spelen och hört dom ska vara enkla. Han älskar Lego också så kanske finns nåt bra sånt spel?

Kör lite Mario Party! Finns ju gott om underhållande småspel som är roliga för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Någon med tips på spel till en 4-åring? Vi brukar köra Mario Kart tillsammans och det älskar han. Han kan även köra Asphalt då den i princip kör själv.

Har kollat på Paw patrol-spelen och hört dom ska vara enkla. Han älskar Lego också så kanske finns nåt bra sånt spel?

Mina barn har i den ålder, eller kanske något år äldre, gått hårt in för Kirby-spelen. Finns flera till switchen, men enklast är kanske Kirby's Dream Buffet, där man bland annat kan knalla runt helt casual och typ plocka jordgubbar utan stressande fiender - jättebra för att lära sig styra etc. Kan spela flera samtidigt, så man kan själv vara inne i spelet och "hjälpa till" etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av linus_einar:

Någon med tips på spel till en 4-åring? Vi brukar köra Mario Kart tillsammans och det älskar han. Han kan även köra Asphalt då den i princip kör själv.

Har kollat på Paw patrol-spelen och hört dom ska vara enkla. Han älskar Lego också så kanske finns nåt bra sånt spel?

Jag köpte de två paw-patrol spelen och de kändes som att kasta pengarna i sjön.

Skulle rekommendera Spyro the Dragon trilogy some brukar ligga ute på rabatt med jämna mellanrum. Det kommer dessutom med svenskt tal/skrift om man vill ha det vilket kan vara smidigt för de små.

Mario party är ju kul, men inte ensam. (eller?)

Om det är bilspel som gäller är ju det nya Lego spelet ett alternativ.

Permalänk

Tack för tipsen! Köpte precis Lego City Undercover digitalt, 71 kr på eshop så vi får testa det till helgen 😊

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo Direct 14/9 16.00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Vet vi något om vad de väntas visa? Tänkte Super Mario Wonder först men visades väl upp nyligen. Switch 2 känns för osannolikt även om det typ är just det jag nog helst skulle vilja se.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vet vi något om vad de väntas visa? Tänkte Super Mario Wonder först men visades väl upp nyligen. Switch 2 känns för osannolikt även om det typ är just det jag nog helst skulle vilja se.

Lär ju kanske visas lite Wonder ändå? Men Mario RPG lär dom ju visa mer av. Släpps ju i november.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Squallie:

Lär ju kanske visas lite Wonder ändå? Men Mario RPG lär dom ju visa mer av. Släpps ju i november.

!!! Hade för stunden glömt bort att nya Mario RPG faktiskt är på gång....!
Gah! Ser gärna mer av det med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu blir det hype! Xenoblade X, ny Switch, Metroid Prime! tut tut!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av doomas:

Nu blir det hype! Xenoblade X, ny Switch, Metroid Prime! tut tut!

En remaster av Xenogears (svårt licensmässigt troligen), nytt F-Zero. Nytt 2D-Zelda. Om man ska lägga till lite önskemål.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

En remaster av Xenogears (svårt licensmässigt troligen), nytt F-Zero. Nytt 2D-Zelda. Om man ska lägga till lite önskemål.

Alla får vara med på hype-tåget

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

En remaster av Xenogears (svårt licensmässigt troligen), nytt F-Zero. Nytt 2D-Zelda. Om man ska lägga till lite önskemål.

Ryktas om ett F-Zero i någon form ska visas så hoppas du får rätt.

Jag hade inte haft något emot en remaster av GX med online multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Ryktas om ett F-Zero i någon form ska visas så hoppas du får rätt.

Jag hade inte haft något emot en remaster av GX med online multiplayer.

Ryktet är väl att det är "F-Zero 99" som ska släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ryktet är väl att det är "F-Zero 99" som ska släppas?

Mm det är ett av ryktena som cirkulerar. Vore ett sånt "monkey paw curls moment" om det är det enda f zero som kommer efter 20 år.