Permalänk

Tickande ljud från skrivbordet

Hej, var lite svårt att placera tråden så hoppas denna plats med er är okej

Jag köpte 2st höj- och sänkbara skrivbord av Rol Ergo begagnat för ett tag sedan. Varje ben har sin motor som går till någon "centralbox" under skrivbordet. Jag är inte allt för hajj på detta som ni hör hehe. Men något jag hör är ett tickande ljud från denna central och det gäller båda skrivborden. Typ 2 tick i sekunden så jag blir väldigt störd när jag ligger i sängen. Det låter mer elektroniskt än mekaniskt. Är det här något man kan lösa tror ni eller är det som det är? Kanske isolera boxen?
För nu har jag en switch så att jag kan stänga av den under natten men den är svåråtkomlig och gör att bordet mest står avstängt och jag undviker att ändra höjd.

Hittade denna bild på google på vad som ser ut att vara samma typ av AC Adapter som på mina.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ditt riktiga namn är Kapten Krok? Då är det nog en krokodil som gömmer sig

Nej men ärligt talat låter det som nått är fel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att ljudisolera sådana ljud, antagligen sprids det och förstärks av skrivbordet i sig självt.

Jag rekommenderar en trådlös switch istället.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Kan det vara så att ditt riktiga namn är Kapten Krok? Då är det nog en krokodil som gömmer sig

Nej men ärligt talat låter det som nått är fel.

Haha, gav mig ett gott skratt

Skrivet av anon138754:

Det är svårt att ljudisolera sådana ljud, antagligen sprids det och förstärks av skrivbordet i sig självt.

Jag rekommenderar en trådlös switch istället.

Finns det sånna? Kan du länka någon du tänker på?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att använda ett smart vägguttag så att du kan slå av och på med mobilen, eller bara schemalägga att det skall vara avstängt på natten.
Finns ju även timer-vägguttag som man kan använda om man inte gillar smart-hem prylar.

Permalänk
Rekordmedlem

Många switchade nätdelar låter och det är svårt att göra nått åt mer än att stänga av strömmen till dem när de inte används aktivt eller byta ut dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som fjollkraken säger så köp en fjärrströmbrytare-paket typ: Nexa
Det är mycket lättare och då kan du ha knapp 1 för ett skrivbord, 2 för ett skrivbord nr 2 och 3 för en lampa. (man kan programmera så att en knapp kan styra flera mottagare också).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Som fjollkraken säger så köp en fjärrströmbrytare-paket typ: Nexa
Det är mycket lättare och då kan du ha knapp 1 för ett skrivbord, 2 för ett skrivbord nr 2 och 3 för en lampa. (man kan programmera så att en knapp kan styra flera mottagare också).

Stort tack! Och den låter ingenting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Stort tack! Och den låter ingenting?

Nej, det ska de inte göra. Har inte hört att en sådan låter. Och om den låter så lämnar du tillbaka på garanti. De klickar när man sätter på och av. Den nya fjärrkontrollen har jag för mig att man måste "dubbelklicka" för att stänga av men man vänjer sig vid det.

Fråga mig om du får problem med parning av sändare och mottagare. När jag jobbade på CO kom en del tillbaka till butiken och jag fick hjälpa dom med det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Nej, det ska de inte göra. Har inte hört att en sådan låter. Och om den låter så lämnar du tillbaka på garanti. De klickar när man sätter på och av. Den nya fjärrkontrollen har jag för mig att man måste "dubbelklicka" för att stänga av men man vänjer sig vid det.

Fråga mig om du får problem med parning av sändare och mottagare. När jag jobbade på CO kom en del tillbaka till butiken och jag fick hjälpa dom med det.

Man kan inte lösa det med någon knapp som man monterar under skrivbordet nära upp/ner-knapparna? Dvs om man skulle montera kontrollen under bordet men använda en lösning med kabel så att man slipper byta batteri. Finns såna av/på switchar med kabel att koppla till eluttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Som fjollkraken säger så köp en fjärrströmbrytare-paket typ: Nexa
Det är mycket lättare och då kan du ha knapp 1 för ett skrivbord, 2 för ett skrivbord nr 2 och 3 för en lampa. (man kan programmera så att en knapp kan styra flera mottagare också).

Skrivet av ChrisMANEY:

Stort tack! Och den låter ingenting?

Skrivet av Lagers:

Nej, det ska de inte göra. Har inte hört att en sådan låter. Och om den låter så lämnar du tillbaka på garanti. De klickar när man sätter på och av. Den nya fjärrkontrollen har jag för mig att man måste "dubbelklicka" för att stänga av men man vänjer sig vid det.

Fråga mig om du får problem med parning av sändare och mottagare. När jag jobbade på CO kom en del tillbaka till butiken och jag fick hjälpa dom med det.

Jag har en exakt sån där.
4 knappar. De 3 första kan man programmera mot mottagarna, den 4e styr allihopa.

Låter ingenting.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Man kan inte lösa det med någon knapp som man monterar under skrivbordet nära upp/ner-knapparna? Dvs om man skulle montera kontrollen under bordet men använda en lösning med kabel så att man slipper byta batteri. Finns såna av/på switchar med kabel att koppla till eluttag?

Går ju jättebra att köpa en t.ex trevägsuttag med strömbrytare och fästa på undersidan av bordet.
Eller om du köper en euroskarvkabel och en strömbrytare och kopplar på sladden och sedan fäster på undersidan av bordet med dubbelhäftande tejp. Om org.sladden är euro-kontakt då förstås.

https://www.clasohlson.com/se/Skarvsladd-2-m-Euro/p/36-1059
https://www.clasohlson.com/se/El/Elinstallation/Sladdstr%C3%B...
Du kan också koppla en sladdströmbrytare direkt på sladden, men kolla så det är äkta C7-kontakt först så du kan köpa ny om du behöver.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact