Priskoll - Vad är min burk värd på andrahandsmarknaden?

Permalänk
Medlem

Priskoll - Vad är min burk värd på andrahandsmarknaden?

Halloj! Hoppas ni har en fin fredag

Efter ett rejält debackel med ett supportärende hos Inet där mitt grafikkort gått sönder på på grund av att jag inte emballerat försändelsen väl (och då vill ju varken Inet eller Postnord ersätta mig för skadan - så klart). Jag har därefter beslutat mig för att försöka sälja min dator - då utan grafikkort.

Till saken hör att jag har ingen aning vad jag ska värdera grejerna till utan grafikkortet som såklart var den dyraste komponenten.

Grejerna köptes i juni 2021 och spec's ser ut som följer:

Vad tror ni är en rimlig peng för grejerna på blocket eller liknande?

Allt gott,
Patrik

Bild + beskrivning
Permalänk
Medlem

Har du kollat med hemförsäkringen?

Sen så skulle jag rekommendera att du lägger in alla delarna i komponentkoll.se och drar av vad du anser rimligt 30-50% av nypriset just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Har du kollat med hemförsäkringen?

Sen så skulle jag rekommendera att du lägger in alla delarna i komponentkoll.se och drar av vad du anser rimligt 30-50% av nypriset just nu?

Yes. Har öppnat upp ett ärende hos mitt försäkringsbolag. Hoppas på barmhärtighet där.

Tack för tipset kring komponentkoll.se!

Permalänk
Medlem

Vad hände med grafikkortet? Gick det sönder i transporten, typ avbrutna PCI fingrar eller?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vad hände med grafikkortet? Gick det sönder i transporten, typ avbrutna PCI fingrar eller?

Korrekt. Hade ingen emballering inuti datorn så "fingrarna" som sitter i moderkortet fick väl någon spricka. Stendött var det iallafall enligt Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldarn:

Korrekt. Hade ingen emballering inuti datorn så kretsen som sitter i moderkortet fick väl någon spricka. Stendött var det iallafall enligt Inet.

Trist! Men det finns ändå en marknad för ditt defekta kort. Defekta 3080 Ti går för flera tusen på eBay t.ex.
Köpte ett 3090 här inne för mycket mer än jag borde betalt, men som jag nu skickat in hos Krisfix i Tyskland. Han har dömt ut själva GPUn på kortet och det är totalt omöjligt att hitta, om jag inte betalar typ 10k på Aliexpress, vilket är helt orimligt. Så folk är ute efter kort med fungerande komponenter på. Ser defekta 3090 gå för uppemot 5k ibland, så är det inget fel på kortet i övrigt kan du nog få lite deg tillbaka där.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Trist! Men det finns ändå en marknad för ditt defekta kort. Defekta 3080 Ti går för flera tusen på eBay t.ex.
Köpte ett 3090 här inne för mycket mer än jag borde betalt, men som jag nu skickat in hos Krisfix i Tyskland. Han har dömt ut själva GPUn på kortet och det är totalt omöjligt att hitta, om jag inte betalar typ 10k på Aliexpress, vilket är helt orimligt. Så folk är ute efter kort med fungerande komponenter på. Ser defekta 3090 gå för uppemot 5k ibland, så är det inget fel på kortet i övrigt kan du nog få lite deg tillbaka där.

Wow - det hade jag ingen aning om. Too late dock - bad Inet skrota det. Ännu en "lärpeng" med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldarn:

Wow - det hade jag ingen aning om. Too late dock - bad Inet skrota det. Ännu en "lärpeng" med andra ord

Jaha, jag trodde det fanns kvar. Aja, men det är inget att bry sig om, bara blicka framåt!

Visa signatur