Android: Återställ appar etc från molnet Samsung/Google

Permalänk

Android: Återställ appar etc från molnet Samsung/Google

Samsung förstörde min Note 20 Ultra vid ett batteribyte. Nu har telefonen fått ett nytt bakplan och fungerar förhoppningsvis. Jag försöker återställa telefonen från Google/Samsung cloud. Data har jag backat separat men jag måste få ned 172 appar från molnet.

Jag har fräscha backuper från igår på både Google och Samsung. Jag har slagit av automatisk backup men vågar inte lämna telefonen utan att slå av den, i händelse den skulle skriva över någon backup.

Jag uppfattar Google och Samsungs backuper som "samma". Google backup borde ha aktiverats när jag loggade in men det fungerade inte. Jag kan starta restore från Samsung backup, men efter 10 appar lägger den av "could not restore, try again!".

Homescreen och kontakter har återvunnits. Hur får jag ned mina 172 appar (eller de 162 som är kvar)?

Permalänk

Jag kan lägga till att den faktiskt installerat några fler appar nu. Jag upprepar restorekommandot efter varje krasch av restoreprogrammet.

Men alla synpunkter på detta välkomna.

Är Samsung och Google samma backup? Det finns ingen knapp att göra restore från Google, så jag aktiverar "Samsung restore". Man backar upp dem separat men jag får intrycket att man bara kan göra restore från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Jag kan lägga till att den faktiskt installerat några fler appar nu. Jag upprepar restorekommandot efter varje krasch av restoreprogrammet.

Men alla synpunkter på detta välkomna.

Är Samsung och Google samma backup? Det finns ingen knapp att göra restore från Google, så jag aktiverar "Samsung restore". Man backar upp dem separat men jag får intrycket att man bara kan göra restore från Samsung.

Samsung och Google är, vad jag vet, inte samma. Google backar upp till Google konto. Vart Samsung backar upp till vet jag inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Samsung och Google är, vad jag vet, inte samma. Google backar upp till Google konto. Vart Samsung backar upp till vet jag inte

Det finns Samsung Cloud. Jag har aktiverat den restore nu. Efter 15-20 krascher har den fått ned 120 av 170 appar. Jag bara startar om den. Hur man aktiverar Google backup har jag inte hittat. Det borde ske när jag loggar in på Google kontot Men det funkar ej.

Många app-data verkar man få lägga in igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Det finns Samsung Cloud. Jag har aktiverat den restore nu. Efter 15-20 krascher har den fått ned 120 av 170 appar. Jag bara startar om den. Hur man aktiverar Google backup har jag inte hittat. Det borde ske när jag loggar in på Google kontot Men det funkar ej.

Många app-data verkar man få lägga in igen

På Samsung lurar är det nog enklast att komma åt Googles Backup funktion genom att gå till Inställningar -> Google -> Säkerhetskopia

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

På Samsung lurar är det nog enklast att komma åt Googles Backup funktion genom att gå till Inställningar -> Google -> Säkerhetskopia

Den vägen kände jag inte till. Men när jag nu öppnar den så finns det ingen knapp för återställning. (Jag har dessutom den automatiska backupen avslagen sedan några timmar för att den inte skall skriva över den färska backupen som gjordes igår.)

Men nu är faktiskt åtminstone appar och home screen tillbaka, även kontakter. Det är väl vad man får räkna med. Fick tillbaka bank-id. Men appdata måste läggas in igen.

Permalänk

Eftersom jag fått ned apparna slog jag på Google backup igen. Jag hann precis stoppa den från att backa data som aldrig fått plats i molnet. Nu kommer den att skriva över den gamla backupen men apparna, kontakter, meddelanden, home screen är ju på plats.

Försöker jag nu klicka bort automatisk backup säger den att alla backuper kommer att förstöras!

Det här är rörigt och dåligt gjort enl min uppfattning.

Jag backade alla data separat på ett SD-kort. Det var nog tur. Data skulle jag inte anförtro detta system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Den vägen kände jag inte till. Men när jag nu öppnar den så finns det ingen knapp för återställning. (Jag har dessutom den automatiska backupen avslagen sedan några timmar för att den inte skall skriva över den färska backupen som gjordes igår.)

Men nu är faktiskt åtminstone appar och home screen tillbaka, även kontakter. Det är väl vad man får räkna med. Fick tillbaka bank-id. Men appdata måste läggas in igen.

Du kan inte återställa via den vägen. Du måste antingen välja återställ under startup guiden eller via notisen som du får efter första startup guiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du kan inte återställa via den vägen. Du måste antingen välja återställ under startup guiden eller via notisen som du får efter första startup guiden.

Tack för den klara upplysningen. Jag gjorde det valet. Men inget hände. I alla fall inget jag kunde se. (Och Samsung Service Center förstod inte ens frågan. De hade startat den nya telefonen och ansåg att jag inte behövde göra factory reset, vilket jag dock alltså gjorde, till slut. Och för reset måste man komma ihåg sitt Samsung account password och ha en uppkoppling.)

Det gick bättre att starta restore från Samsung. Sedan kan man ha data separat på SD-kort. Det kommer jag att fortsätta med. Konstigt att Google inte har någon restore-möjlighet efter första uppstart!