Beredskapsveckan - klarar du dig i 7 dagar utan el?

Permalänk
Medlem

En del som nämner batterier, solceller, powerbanks, generatorer, elverk, dieselaggregat etc. Frågan var väl ändå om man klarar sju dagar utan el!? Att få elen på ett alternativt sätt (d.v.s. ej via det ordinarie elnätet) är inte att vara utan el...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Att vara helt utan el eller har några eldrivna prylar med dagens levnadsnivå är faktiskt rätt besvärligt.

Det absolut första eldrivna delen man kommer att sakna är ficklampan. Alternativen med stearinljus och fotogenlampor är dels att ens ha dessa tillgängliga, det andra brandfaran, speciellt när man flyttar runt dessa (vi har inte vanan med ljus med öppen eld som de som levde i början av 1900-talet hade) - och sedan inte minst - de lyser rätt uselt faktiskt, detta att läsa en bok eller en tidning är helt plötsligt jobbigt att göra i timmar när det blir mörkt ute och ljuset av en brasa är inte speciellt mycket eller lyser på rätt ställe för att kunna användas som belysning duglig nog för att kunna läsa eller andra typer av handarbeten.

Och till sist hur är det med underhållningen och sysselsättning - fins böcker, spel, leksaker och annat som inte är batteri eller eldrivet att sysselsätta sig med - att ha lite lager av 'analoga' spel och kortlekar är inte så dumt att ha, speciellt om det är barn och ungdomar med i sällskapet som annars tenderar att bli rastlösa, i alla fall efter ett par dagar utan ström. Och här i norden är det långa vinternätter...

Permalänk
Medlem

Vart är alternativet att jag går och lägger mig tills strömmen är tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En del som nämner batterier, solceller, powerbanks, generatorer, elverk, dieselaggregat etc. Frågan var väl ändå om man klarar sju dagar utan el!? Att få elen på ett alternativt sätt (d.v.s. ej via det ordinarie elnätet) är inte att vara utan el...

Varför skulle det vara ett krav att klara sig utan el i allmänhet? Det finns väl knappast någon anledning att tro att Maxwells ekvationer skulle sluta gälla en vecka, problemet man vill att folk ska vara beredda på är att elnätet slås ut en vecka.

Permalänk
Medlem

Efter en vecka har jag säkerställt min position som Raider.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad är scenariot? Att det bara är strömlöst för mig eller hela Sverige?
Man ska inte gå till jobbet osv utan bara sitta hemma och glo i 7 dagar?

För matlagning så har jag stormkök i vandringsväskan + gas.
Tror jag har mat hemma så jag klarar mig i 1 vecka iallafall. Har endel frystorkad mat kvar sedan man vandrat.
Samt ris och pasta har man alltid hemma. Första 2 dagarna lär man ju kränga allt man har i kylen / frysen.
Har en å rätt nära så antar att det blir att ta vatten därifrån och sedan koka det.

Har en sovsäck som ska klara -15 grader om det blir för kallt i lägenheten.
Annars är de väl bara att klä på sig vinterjacka inomhus typ.

Har en del värmeljus som borde räcka några dagar.

Underhållning känns som man hade dragit ihop de som bor närmas som man känner och druckit sprit på kvällarna.
Sedan på dagarna läst någon bok om ljuset är framme.
Sedan repeat fram tills 7 dagar har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.
Mat är svårare, det finns torrvaror men osäker på hur länge det skulle räcka. Bor dock ovanför en butik så "lootar" väl den med en IOU lapp.
Spritkök har jag två stycken men samma där, har inte "bensin" för mer än 1 flaska T-RÖD.
Vevradio med solpanel har jag.
Jag har 2 laddade powerbanks. 20000 och 10000 mAh. Med lite smarthet så räcker det 7 dygn utan problem med 1 telefon.
Sovsäck med tillbehör för att hålla värme.

Jag fick "6 gröna varav 4 stjärnor" i MSB testet och hade det mesta hemma i Krislådan.

Hur förvarar du 2000 liter rent vatten i en lägenhet och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Kanske borde köpa någon slags gasflaska och gaskök? Frågan är bara om nyttan överväger utgiften och risken att ha den hemma.

Ja, något att laga mat på är vettigt.
Har du en grill fungerar det utmärkt annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast
Skrivet av pine-orange:

Hur förvarar du 2000 liter rent vatten i en lägenhet och varför?

"Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.”

Svaret var i andra delen av meningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur förvarar du 2000 liter rent vatten i en lägenhet och varför?

Skrivet av Allexz:

"Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.”

Svaret var i andra delen av meningen...

Jag inser att jag skrev lite dumt men ^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.”

Svaret var i andra delen av meningen...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag inser att jag skrev lite dumt men ^

Jaha, på det viset. Jag tänkte du hade ett akvarium eller liknande på 2000 l som kunde förvandlas till rent vatten och att du utöver det hade tillgång till en sjö 😅

Permalänk
Medlem

Hur ska man GaMeA utan el?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Sötast
Skrivet av pine-orange:

Jaha, på det viset. Jag tänkte du hade ett akvarium eller liknande på 2000 l som kunde förvandlas till rent vatten och att du utöver det hade tillgång till en sjö 😅

Skall vara ärlig och säga att den mentala bilden av 2000 liter rent dricksvatten i en lägenhet faktiskt drog en hel del på smilbanden Där snackar man prepper på hög nivå haha.

Permalänk
Musikälskare

Hade klarat mig utan problem, men har det gått så långt at majoriteten av landet är utan el i en vecka så tror jag vi kommer ha mycket större problem att lösa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, utan problem. Klarar man sig inte en vecka är det dags att lämna in vuxenkortet.

Vart ska jag lämna vuxenkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vart ska jag lämna vuxenkortet

Närmsta papperskorg.

Förhoppningsvis klarar du dig faktiskt en vecka, det är mycket snack om massa vatten osv, men har man några flaskor läsk, ett paket mjölk eller två osv hemma fungerar det såklart också en kortare tid. Bröd, knäckebröd, bullar, godis, snacks osv om man nu inte har något alls att laga mat med. De flesta har ju något i den stilen i skafferiet, annars är det dags att lägga in lite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"Jag bor i lägenhet. Jag har ca 2000 liter rent vatten med vattentabletter. Bor nära (nån kilometer) från en sjö.”

Svaret var i andra delen av meningen...

Har en kilo med biltemas quick-clorine-granulat för pool-bruk (består av ren natriumdiklorisocyanurat - exakt samma aktiva beståndsdel i många dyrare klorbaserade vattenreningstabletter) - den räcker till betydligt mer än 2000 Liter - vi kanske pratar om bra bit norr om 20 m³ - för regnvattetankar och med kalciumhypoklorit (klorkalk) så rekommenderas 7 gram per m³ - så det är i den skalan det handlar om, per m³ vatten... bipackar man burk teststrips för klorhalten för poolbruk så kan man testa sig fram och vid runt 1 ppm så luktar det markerat klor om vatten liknande badhus men fortfarande fullt drickbart (Världshälsoorganisationer tillåter upp till 4 ppm klor i vatten som drickbart, USA upp till 3 ppm i sina vattenreningsverk - och då stinker det så mycket klor om vattnet att de flesta vill helst inte dricka det)

- Den här typen av pulver på burk håller i princip obegränsad tid om det hålls torrt så den behöver man i princip bara köpa en gång för mycket lång tid framöver.

Den andra källan till vattendesinficering fins förmodligen i varje köks eller städskrubs flaskförråd av rengörings-kemikalier - flaskan med klorin och motsvarande klor-rengöringingsprodukter utan tensid eller parfym i sig. En siffra jag sett är 8 droppar per lite vatten om den är klar, 16 doppar om vattnet är grumligt - och försvinner klordoften helt inom halvtimmes behandlingstid så behöver man några droppar till och sedan vänta full halvtimme till - det skall vara en smula klordoft kvar efter behandlingstiden och gärna även i flera dygn senare då det visar att det tagit allt som kan oxideras. (1 droppe ≃ 1/20-dels ml) - dessa flaskor brukar ligga mellan 1.8 och 2.7% Natriumhypoklorit - lite beroende på tillverkare.

Glöm inte påsen med askorbinsyra köpt i affärens kryddhylla, några kristallkorn per liter vatten tar bort klordoften på sekunders omröring om den fortfarande är stark efter behandlingstiden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av xxargs:

Har en kilo med biltemas quick-clorine-granulat för pool-bruk (består av ren natriumdiklorisocyanurat - exakt samma aktiva beståndsdel i många dyrare klorbaserade vattenreningstabletter) - den räcker till betydligt mer än 2000 Liter - vi kanske pratar om bra bit norr om 20 m³ - för regnvattetankar och med kalciumhypoklorit (klorkalk) så rekommenderas 7 gram per m³ - så det är i den skalan det handlar om, per m³ vatten... bipackar man burk teststrips för klorhalten för poolbruk så kan man testa sig fram och vid runt 1 ppm så luktar det markerat klor om vatten liknande badhus men fortfarande fullt drickbart (Världshälsoorganisationer tillåter upp till 4 ppm klor i vatten som drickbart, USA upp till 3 ppm i sina vattenreningsverk - och då stinker det så mycket klor om vattnet att de flesta vill helst inte dricka det)

- Den här typen av pulver på burk håller i princip obegränsad tid om det hålls torrt så den behöver man i princip bara köpa en gång för mycket lång tid framöver.

Den andra källan till vattendesinficering fins förmodligen i varje köks eller städskrubs flaskförråd av rengörings-kemikalier - flaskan med klorin och motsvarande klor-rengöringingsprodukter utan tensid eller parfym i sig. En siffra jag sett är 8 droppar per lite vatten om den är klar, 16 doppar om vattnet är grumligt - och försvinner klordoften helt inom halvtimmes behandlingstid så behöver man några droppar till och sedan vänta full halvtimme till - det skall vara en smula klordoft kvar efter behandlingstiden och gärna även i flera dygn senare då det visar att det tagit allt som kan oxideras. (1 droppe ≃ 1/20-dels ml) - dessa flaskor brukar ligga mellan 1.8 och 2.7% Natriumhypoklorit - lite beroende på tillverkare.

Glöm inte påsen med askorbinsyra köpt i affärens kryddhylla, några kristallkorn per liter vatten tar bort klordoften på sekunders omröring om den fortfarande är stark efter behandlingstiden.

Jag tackar för din fina redogörelse... Men jag måste flytta till närhet av en sjö först!

Jag är personligen inte mycket av en prepper själv. Har druckit vatten i ån utanför stan några gånger utan att dö, bor 3 mil från bron till Danmark... Kan köra dit å ladda mobilen å köpa faxe kondi på flak om det händer nåt.

Om de har sprängt både dk, bron å sverige så är jag sannolikt en casualty of war redan... Annars Har jag hört att polen är fint såhär års och om de också har brunnit upp så får jag väl sticka till kreta eller nåt

Permalänk
Medlem

Ännu en tönt grej från farbror staten? Har man bara tillgång till vatten klarar du dig lätt 7 dagar.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Sötast
Skrivet av Haziza:

Ännu en tönt grej från farbror staten? Har man bara tillgång till vatten klarar du dig lätt 7 dagar.

Lätt ja, om man är i rätt åldersspann, har god hälsa och inte lider av sjukdomar vare sig fysiska eller psykiska som klassas som normala i samhället.

Gäller ju bara att man är lite optimal, resten kan ju kvitta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Närmsta papperskorg.

Förhoppningsvis klarar du dig faktiskt en vecka, det är mycket snack om massa vatten osv, men har man några flaskor läsk, ett paket mjölk eller två osv hemma fungerar det såklart också en kortare tid.

Mjölken klarar sig bara en dag om strömmen försvinner. Kylen kommer att bli varm och mer än en halv dag i värme efter det är nog max vad mjölken klarar.

Jag vet inte hur vanligt det är att ha massa dricka hemma. Jag kan ha ett par 33 cl-flaskor eller ibland (egentligen bara sommartid) en 1.5 liters. Under oktober-april, i princip aldrig. Sen är det svårt att tvätta sig med mjölk eller dricka. Matlagning från torrvaror går inte heller utan vatten.

Nä, utan vatten blir det väldigt jobbigt väldigt snabbt, inom ett dygn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast det är inget svårt att bli av med klorsmaken - en knivsudd till några kristaller av askobinsyra i vattnet och rör om och klorsmaken kommer att försvinna på sekunder.

pool-mätstickor för att mäta klorhalt är alldeles utmärkt för att kolla om vattnet i 20l-dunken är fortfarande steriliserad, så länge det fins mätbar klor (>= 0.25 ppm) kvar så är det inte mycket liv i dunken och skulle det vara lite i underkanten får man slänga i några granulatkorn till (1-2 korn stora som de små metallknappnålshuvudet man plockar hur den nya skjortan, per liter ungefär).

Har man pool-mätstickor för klormätning och kollar efteråt så samplar man snart in sig vad som gäller i mängder och hur mycket klor man tycker det lukta med näsan vid olika halter, att efter en tid behöver man inte längre hålla på med mätstickor utan räcker att man sniffar ett par gånger i dunkens skruvpip om det är tillräckligt eller inte. Så länge det luktar något av klor finns det inte några levande bakterier i vattnet. - ha en påse askobinsyra från kryddhyllan vid dunken så kan man snabbt få bort klordoften eller klorsmak om någon gnäller - några kristallkorn per liter räcker i regel...

De flesta människor känner inte med lukten eller känner av klorsmaken vid 0.25 ppm och lägre, det är den nivå vattenreningsverken bruka hålla om man inte fått in stygga saker i vattensystemet, vid 0.5 ppm kan man kanske ana sig till klordoften, vid 3.5 ppm så luktar det tydligt klor. Du kan dricka uppemot 6-8 ppm klor utan hälsofara men du kommer att vägra ändå av den starka klordoften.

En del klorerande vattenrengöringstabletter kan fylla upp till 12 ppm med klor för att klara riktigt dyngigt vatten och ofta säljs de tillsammans avkloreringstabletter (för att få bort klorsmaken igen då folk annars vägrar att dricka det) för lika mycket pengar till (och innehåller gissa vad - en smula askobinsyra... som säljs till i princip knark-priser per gram sett)

I och med att klordoften är klar markör om vattnet är behandlat eller ej och att det är tillräcklig mängd behandlat även efter lång förvaringstid och att ha avdödat det mesta så anser jag det vara mycket säkrare vattenbehandling än tex. använda väteperoxid-arbetande vattenreningstabletter som inte markerar alls om det är tillräckligt eller inte - och dessutom inte biter speciellt bra på E.Coli-bakterier då dessa har en enzym som bryter ned väteperoxid för att skydda sig själva (väteperoxid fins i magmiljö som försvarsmekanism från kroppen och för att överleva där så måste bakterien kunna hantera och överleva väteperoxider till en viss nivå)

Varför använda klor istället för att koka vatten? - att koka den tiden som rekommenderas kräver mycket bränsle och begränsande i produktionsmängd om man vill ha större mängder fort, Kan man hälla precis uppkokande vatten i termos och det får en stå en tid innan varmvattnet används så kan man skippa i koktiden då det kommer spara mycket ved/bränsle då även att hålla vattnet vid 90 - 95 grader C i termosen i mer än halvtimme tar kål på de flesta bakterier, men i gengäld behöver mer tid innan användning.

Nu skall sägas att vattenreningstabletter innehåller lite mer än bara just en smula klor, de kan innehålla flockmedel (aluminiumsalter oftast), kanske en smula aktiv kol mm. hur eller hur är det rätt mycket ganska oönskade mineraler, salter och annat som tillsätts med vattenreningstabletter medans använder man ett par små korn av poolklor-granulatet så är det extremt lite tillsatt och i princip allt nedbrytningsbart biologiskt (när den fria kloret har gjort sitt och blivit koksalt igen av den natrium och kalium som finns i vattnet redan innan)

Ok, då kanske jag ändå skulle kunna köra på lagrat vatten och klorera bort skiten. Att sen ta bort kloret med c-vitamin låter tilltalande. Jag läser att reaktionen bildar saltsyra, så man borde nog ha i en knivsudd (så klart räknar man ut rätt mängd baserat på hur mycket klor som tillsatts) natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran helt också. Man får passa på att köpa på sig ett lager NaOH innan det förbjuds vid årsskiftet 2025. Ett drygt år kvar alltså.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mjölken klarar sig bara en dag om strömmen försvinner. Kylen kommer att bli varm och mer än en halv dag i värme efter det är nog max vad mjölken klarar.

Jag vet inte hur vanligt det är att ha massa dricka hemma. Jag kan ha ett par 33 cl-flaskor eller ibland (egentligen bara sommartid) en 1.5 liters. Under oktober-april, i princip aldrig. Sen är det svårt att tvätta sig med mjölk eller dricka. Matlagning från torrvaror går inte heller utan vatten.

Nä, utan vatten blir det väldigt jobbigt väldigt snabbt, inom ett dygn.

Beror ju på årstid, är det varmt så får man ju se till att ta mjölk och liknande först.
Man behöver inte tvätta sig på en vecka.
Har man ett paket våtservetter kan man fräscha till sig lite.

Verkar finnas någon föreställning om att klara sig innebär att ha nästan samma standard som om elen fungerade.
Så är det givetvis inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man behöver inte tvätta sig på en vecka.

Jag vill då tvätta händerna efter toabesök...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vill då tvätta händerna efter toabesök...

Det vill jag med, men kommer du dö om du inte gör det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har oftast flera påsar Huel hemma så där klarar jag mig (6800 kcal per påse).

Kruxet är väl dricksvatten. Känner inte att jag vill förvara enorma mängder brandfarliga vätskor i lägenheten för att kunna koka vattnet då risken att det börjar brinna troligen är större än risken att man blir utan dricksvatten och el i 7 dagar (speciellt om alla grannar skulle följa samma princip). Så jag borde göra som många föreslagit och skaffa något pulver/tabletter för att rena vattnet. Sedan får man helt enkelt promenera ett par km till Fyrisån och hämta vatten. Man får bara hoppas att inte den är totalt nerbajsad om alla reningsverk o.s.v. lagt av.
När det gäller kroppsliga behov får man helt enkelt skita på uteplatsen. Kanske inte jättepoppis bland grannarna, men nöden har ingen lag som man brukar säga.

Sovsäck finns så man borde klara sig om det inte råkar vara extremt kallt just den veckan (fjärrvärmen lär lägga av om det är strömlöst). Återigen, risken med att förvara en massa propan o.s.v. hemma i lägenheten känns större än risken att frysa ihjäl.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har oftast flera påsar Huel hemma så där klarar jag mig (6800 kcal per påse).

Kruxet är väl dricksvatten. Känner inte att jag vill förvara enorma mängder brandfarliga vätskor i lägenheten för att kunna koka vattnet då risken att det börjar brinna troligen är större än risken att man blir utan dricksvatten och el i 7 dagar (speciellt om alla grannar skulle följa samma princip). Så jag borde göra som många föreslagit och skaffa något pulver/tabletter för att rena vattnet. Sedan får man helt enkelt promenera ett par km till Fyrisån och hämta vatten. Man får bara hoppas att inte den är totalt nerbajsad om alla reningsverk o.s.v. lagt av.
När det gäller kroppsliga behov får man helt enkelt skita på uteplatsen. Kanske inte jättepoppis bland grannarna, men nöden har ingen lag som man brukar säga.

Sovsäck finns så man borde klara sig om det inte råkar vara extremt kallt just den veckan (fjärrvärmen lär lägga av om det är strömlöst). Återigen, risken med att förvara en massa propan o.s.v. hemma i lägenheten känns större än risken att frysa ihjäl.

Varför skulle en flaska t-sprit självantända menar du? Reningstabletter fungerar rent mekaniskt, men vattnet kommer att smaka klor. Inte så roligt i längden.

Nej, du ska inte skita på uteplatsen. I katastrofscenarion är sjukdomar som dysenteri och kolera en av de farligaste riskerna. Därav är myndigheters första åtgärder ofta att sätta upp bajamajor i till exempel jordbävningsdrabbade områden.

Du sätter du en plastpåse i toaletten, klämmer fast den med ringen, och gör dina behov i den. Om sophämtningen fungerar går det bra att slänga där. Annars gräver du och grannarna en latringrop någonstans där det inte påverkar vattentillförseln till bostaden.

Smart med sovsäck. Åter igen är risken att frysa ihjäl dock betydligt större än att en flaska t-sprit självantänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför skulle en flaska t-sprit självantända menar du? Reningstabletter fungerar rent mekaniskt, men vattnet kommer att smaka klor. Inte så roligt i längden.

Klorsmaken går att bort med mycket lite knivsudd askobinsyra eller några droppar citronsaft från en citron, så det är inget reellt problem om man preparerar en smula innan med en påse askobinsyra tillsammans med resten av kryddpåsarna, askobinsyre-påsen håller i många år, men när det börja bli bruntonade kristaller i påsen så är det dags att byta till nytt - ren askbinsyra oxideras sakta i luft.

En burk chock-klor granulat för poolbruk (har samma aktiva ämnen som vattenreningstabletter) och några påsar askobinsyra så kan du rena kubikmetrar med vatten och avklora mycket av vattenmängden efteråt till kostnad som under promille-delar i vad det kostar att köpa vattenreningstabletter och dito avklorningstabletter för samma volym vatten.

---

Nä det gäller förbränning brännbart bränsle så är förmodligen campingasolflaskor och större gasolflaskor (propan) och med dito passande gasolkök bland det säkraste man kan ha hemma.

Slabb med bensin, T-spritbränslen och fotogenbränslen/lampoljor är betydligt mer benägen till brandskadeolyckor om man ser till den faktiska utfallet.

T-sprit och Trangia kök har varit ett problem och det beror på T-spritångor har precis lagom utblandning i luft i typiska utomhusteperaturer vid plusgrader för att kunna brinna och även brinnande smita in i flaska och kan få luftvolymen inne i flaskan att flasha till och av trycket som blir av detta får resten av spriten i flaskan att pressas ut och det blir eldhav. Därav säkerhetsflaska så fort man hanterar T-sprit (har smala gångar för avtappning av vätska som flamspärr) och tex. skall fylla spritbrännare i trangiakök med en sådan och inte originalflaskan som spriten levereras i.

Utomhus vid dagsljus och framför allt vid sol så brinner T-sprit med nära på osynlig låga och därmed hinner spill efter påfyllning av tex. trangiakök att brinna en stund och ta mer fäste innan det upptäcks.

Medans bensin så är det för rikt med brännbara gaser ovanför vätskeytan för att kunna brinna i behållaren, men kan brinna utanför behållaren, såvida man inte är nedåt -20 grader C då även bensinångor kan börja brinna inne i behållaren också, på samma sätt som T-sprit vid plusgrader.

för gasolflaskor fins det ingen luft inne i flaskorna som kan brinna ens när de har blivit tomma, dock är det tryckkärl och skall inte placeras eller användas så att det fins risk för att behållaren blir het (över 50 grader C) .