Nu är det officiellt: Inga fler gratisuppgraderingar till Windows 10

Permalänk

Jag satt på 8.1 sedan åtta år tillbaka men köpte en win 10 licens för typ 150 kr på någon keysida till nya laptopen och är väldigt nöjd med tian.

Den sena uppdateringen berodde mest på att jag sedan länge velat skaffa nyare laptop.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Jag sitter kvar till 2025 då kanske det är lagom tid att uppdetara till nyt platform ändå

Hur är statusen nu för att installera windows 11 på icke-supporterade CPU:er? Antar att det finns enkla metoder för detta nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

"Till"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag sitter kvar till 2025 då kanske det är lagom tid att uppdetara till nyt platform ändå

Hur är statusen nu för att installera windows 11 på icke-supporterade CPU:er? Antar att det finns enkla metoder för detta nu.

Är det BARA CPU:n som inte är supportad, dvs datorn har UEFI, Secure Boot stöd samt minst TPM 1.2 så behöver du inte göra några ändringar alls för att få installationsprogrammet att installera Windows 11 om du gör en clean install då programmet inte kontrollerar CPU:n. Annars går det enkelt med rufus att ta bort gränserna i installationsprogrammet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Du glömde en nolla där va? Eller har du någon studentrabatt eller liknande?

Man kunde en gång i tiden få windows 8 för runt 150kr från ms själva. Var en builder licens och du fick då Windows 8 pro, enda kravet var du skrev in legitim windows 7 nyckel.

Synd det projektet lades ner med windows 10. Att köra Windows 10 home är idiotiskt, du fungerar som test kanin och kan inte hindra uppdateringar installeras. Utan du kan råka ut för korrupt maskin när den tvångs omstartas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av blue eyed devil:

Det där är inte alltid helt sant, finns en norsk sida som säljer legit keys. Man får komma ihåg att i fattiga länder så kostar windows knappt något, men dom nycklarna är helt legit att använda.

Känns sjukt att betala 1400 kr för win 11, när du kan få det för 159 kr. Oem borde typ 799 kr, då hade fler köpt. Men folk lägger hellre 1400 på hårdvara än windows.

Tror man får definiera vad man menar med "legit keys" i så fall.

Om man menar "kommer nyckeln fungera för all framtid" så finns det rätt många billiga ställen som är "legit".

Om man menar "är det en försäljning som är helt OK enligt tillverkaren av produkten" så vill jag väldigt gärna ha namnet på den där norska sidan, för den lär vara rätt unik!

Samma om någon vet vilket land man kan köpa billigare Windows-licenser från Microsoft själva. Kollade USA, Kina, Sri Lanka och Zimbabwe, Windows 11 Home är dyrare (omräknat till SEK) på alla dessa jämfört med att köpa från Microsoft Sverige. Det var klart dyrast i de två fattigaste länderna (där kostade de i båda fallen >2000 SEK medan priset är 1400 SEK här).

Varför ens bry sig om att lägga pengar på Windows om man tycker det är för dyrt givet att det sedan ett par år tillbaka går att ladda ner från Microsoft och köra oregistrerad?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att köra Windows 10 home är idiotiskt, du fungerar som test kanin och kan inte hindra uppdateringar installeras. Utan du kan råka ut för korrupt maskin när den tvångs omstartas.

Aldrig fått W10 eller W11 korrupt via uppdatering på någon av mina 5 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Om du har fler "till" så gärna 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Problemet är ju inte att nycklarna i sig är icke-legitima utan att de kan vara införskaffade på sådana sätt (som stulna kreditkort).
Vad MS säger vet jag inte, men det finns spelutvecklare som säger att de föredrar att folk piratkopierar deras spel över att köpa från G2A, som är "gråmarknad" på samma sätt som dessa nycklar.

Så länge som utvecklaren inte får några pengar ser jag ingen skillnad -- förutom att det är värre att ge pengar till kriminella.

Om det går till som du säger så har utvecklaren (Microsoft i det diskuterade fallet) fått fullt betalt från kortbedragaren på kortinnehavarens eller bankens bekostnad. I alla fall tills kortinnehavaren/banken begär chargeback. Det kommer inte hända i precis alla fall och marginalkostnaden för mjukvaran är i det närmaste noll, så till del är det vinst rakt ner i utvecklarens ficka. En form av häleri.

Om detta hade varit ett reellt problem och inte en vinst för utvecklare så hade man 1) stängt av licensnycklar som köpts för stulna pengar och 2) infört betalningssystem som är säkrare, till exempel som det som gäller i sverige där kortbetalningar måste bekräftas med bank-id. Inget av detta händer i någon omfattning som inskränker problemet, så tills det händer är det i alla fall för mig omöjligt för mig att se utvecklarna i fråga som något annat än medverkande. Köparna och återförsäljarna är förstås också medverkande.

Permalänk
Medlem

Personligen undrar jag hur det blir med virtuella maskiner. Kör och ominstallerar sådant ganska ofta för skojs skull, ofta inte knutna till MS-account. Nåja, får se hur det blir. Har aldrig köpt en grå nyckel, föredragit andra lösningar (exempelvis lyft licens från begagnad eller skrotad dator), undviker det helst.

Jag, som tydligen kör oortodoxa installationer med Win 11,10, MacOS och Linux på samma burk + några virtuella maskiner varav åtminstone 2 bootas både virtuellt men ibland "på riktigt" brukar ibland råka ut för att någon uppdatering antingen sabbar sig själv eller något annat (då oftast "boot partition". Windows 10 eller 11 home ger jag mig inte på och om Grub vill uppdateras tar jag på hängslen och livrem först.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Personligen undrar jag hur det blir med virtuella maskiner. Kör och ominstallerar sådant ganska ofta för skojs skull, ofta inte knutna till MS-account. Nåja, får se hur det blir. Har aldrig köpt en grå nyckel, föredragit andra lösningar (exempelvis lyft licens från begagnad eller skrotad dator), undviker det helst.

Jag, som tydligen kör oortodoxa installationer med Win 11,10, MacOS och Linux på samma burk + några virtuella maskiner varav åtminstone 2 bootas både virtuellt men ibland "på riktigt" brukar ibland råka ut för att någon uppdatering antingen sabbar sig själv eller något annat (då oftast "boot partition". Windows 10 eller 11 home ger jag mig inte på och om Grub vill uppdateras tar jag på hängslen och livrem först.

En VM kan man också bara strunta i att aktivera, funkar ändå och de enstaka störmomenten som t ex vattenmärket de lagt in går att stänga av i gpol / registret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Om du har en Windows-7 dator med aktiverad licens, så kan du uppgradera den på befintlig hårddisk till Windows 10 via ISOn, när den väl har Windows 10 aktiverad så kan du byta hårddisk till SSD (t.ex.) och stoppa in Windows 10 direkt på den nya disken, ser inga överträdelser med det sättet. Du behöver alltså ingen ny nyckel när du uppgraderat din Win7.

Om du har en Windows8-dator så frågar inte Windows10-installationen om nyckel, utan det går direkt att uppgradera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till 😀

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till

Permalänk
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg till om du vill ha Pro-licenser gratis

Till

Jag tror dem flesta AV oss. På den hār siten, I skolor, på arbetsplayser genom tidigare köpta datorpaket osv. Har betalat för plattformen win många gånger Om under liver. Tycker det ār fördjāvligt att man fråntar köpta licenser de effeker man faktiskt köpt dem för. Oavsett tidspann, dem gör SINA pengar genom så många grenar som ovan nāmnt I tråden .

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Problemet är ju inte att nycklarna i sig är icke-legitima utan att de kan vara införskaffade på sådana sätt (som stulna kreditkort).
Vad MS säger vet jag inte, men det finns spelutvecklare som säger att de föredrar att folk piratkopierar deras spel över att köpa från G2A, som är "gråmarknad" på samma sätt som dessa nycklar.

Så länge som utvecklaren inte får några pengar ser jag ingen skillnad -- förutom att det är värre att ge pengar till kriminella.

Är det sant eller är det bara ännu en myt? För om dessa nycklar är till en större del stulna.. då borde nycklarna låsas asap från förra köparen? Alla mina Windowsnycklar i alla mina datorer och mina vänners har köpt dessa ''stulna'' nycklar, alla fungerar än idag efter årtionden..

Måste se om jag kan hitta en källa på detta.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är det sant eller är det bara ännu en myt? För om dessa nycklar är till en större del stulna.. då borde nycklarna låsas asap från förra köparen? Alla mina Windowsnycklar i alla mina datorer och mina vänners har köpt dessa ''stulna'' nycklar, alla fungerar än idag efter årtionden..

Måste se om jag kan hitta en källa på detta.

Det finns i de fallen ingen "förra köparen", det händer att de snor kreditkortsnummer och köper med dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det finns i de fallen ingen "förra köparen", det händer att de snor kreditkortsnummer och köper med dem.

Väldigt många som får sina kreditkort stulna.

Jag tror mer på teorin att i Asien säljs nycklarna sjukt mycket billigare än i västvärlden, köpen 10 nycklar för 1000:- sedan säljer de för 200:- här i Väst.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Väldigt många som får sina kreditkort stulna.

Jag tror mer på teorin att i Asien säljs nycklarna sjukt mycket billigare än i västvärlden, köpen 10 nycklar för 1000:- sedan säljer de för 200:- här i Väst.

Båda händer, men det finns flera källor till nycklar än så, vissa mer eller mindre OK, vissa helt klart inte OK.
Men att det handlar om stulna kort en del av tiden är det ingen större tvekan om när man läser vad utvecklarna säger. Se t ex: https://web.archive.org/web/20160623015410/http://tinybuild.c...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Båda händer, men det finns flera källor till nycklar än så, vissa mer eller mindre OK, vissa helt klart inte OK.
Men att det handlar om stulna kort en del av tiden är det ingen större tvekan om när man läser vad utvecklarna säger. Se t ex: https://web.archive.org/web/20160623015410/http://tinybuild.c...

G2A köper jag sällan ifrån, mest äldre spel som Steam tar ockerpriser för.

Vägrar att bli rånad av Steam på ett spel från 2016 för 500:-.. som är i princip dött online idag.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

typ alla datorer jag hittat och fått ihop av syskons och kompisars gamla delar har ju win10 tack vare man kunda använda samma nyckel, antingen extern eller via bios, som windows 7. lite synd det är slut på det men det är ju inte jättedyrt att ha tag i nycklar heller (vipscdkey osv vad alla olika youtubers nu blir sponsrade av). och sitter dessutom på en del extra från halv-trasiga laptops som laddats upp till mitt ms konto..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ok. Har inte ens orkat kringå licensnyckeln när oem win pro licens kostar runt 30sek via ebay.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Båda händer, men det finns flera källor till nycklar än så, vissa mer eller mindre OK, vissa helt klart inte OK.
Men att det handlar om stulna kort en del av tiden är det ingen större tvekan om när man läser vad utvecklarna säger. Se t ex: https://web.archive.org/web/20160623015410/http://tinybuild.c...

Den osökta frågan blir då om walkir kan antas vara kingpin i ett brottssyndikat, eller om priset på en windowslicens trots allt kanske är lite mer flytande än 1600 - 2000 SEK?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den osökta frågan blir då om walkir kan antas vara kingpin i ett brottssyndikat, eller om priset på en windowslicens trots allt kanske är lite mer flytande än 1600 - 2000 SEK?

Är väl mer hur Microsoft licensmodell för Windows liknar SJ:s biljettpriser på tågen.

OEM licenser är "gratis", medan en retail kan gå på 2500 SEK utan problem. I slutändan sitter däremot alla med samma produkt.

Själv har jag en volymlicens för Windows 10 LTSC, så allt annat känns överflödigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig fått W10 eller W11 korrupt via uppdatering på någon av mina 5 datorer.

Har du missat nyheten där en uppdatering fick datorn fastna i evig boot loop och när windows kunde inte hitta hårddiskar (kommer inte ihåg om det även blev förlust av data).

Sen det problemet att windows inte kunde låta bli avinstallera program och ställa om flera inställningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar