Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag har beställt en Quest 3, har en Quest 2 (och en Valve Index) sen tidigare. AR tar nog ett kliv framåt med Q3 här men jag tror det du pratar om kommer först med Apple Vision ett år in i dess produktcykel och kanske främst till nästa revision av den hårdvaran.

Alltså för tidigt för mainstream?
Apples kvalité ligger väl 3-4 år bort i tiden om det ska landa under 10K.

Jag hoppas på att Quest 3 är tillräckligt bra för gemene man som inte bryr sig lika mycket, men det kanske ändå är att hoppas på för mycket?

Permalänk

Ni som beställt

Ni som har förbeställt Q3, har ni gjort det från svenska återförsäljare eller direkt av meta? Frågan är vilket som skickas snabbast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Alltså för tidigt för mainstream?
Apples kvalité ligger väl 3-4 år bort i tiden om det ska landa under 10K.

Jag hoppas på att Quest 3 är tillräckligt bra för gemene man som inte bryr sig lika mycket, men det kanske ändå är att hoppas på för mycket?

"Tillräckligt bra" dvs enda stora existerande alternativet. Annars finns ju bara PCVR headsets eller i princip identiska men med sämre mjukvara och 3rd party support. Nästa Pico kanske är intressant men Quest 3 kommer garanterat hålla dig i 3 år. Den kommer nog sätta standarden, liksom hur Quest 2 gjort det. Apples headset lär gå för kanske 40,000kr här i Sverige... Det kommer nog dröja mer än 4 år innan en budget Apple variant är "billig" lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja det var saftigt pris för 512gb varianten... som 99% aldrig kommer behöva, men som många kommer köpa ändå för att 128gb är "för lite". Meta visste exakt vad dom gjorde genom att skippa en 256gb variant haha.

Hade varit nice of veta hur stort tex ass creed eller asgards wrath är, det lär ju knappast komma mycket större spel inom en nära framtid.

Såg att en av utvecklarna uppskattade cirka 25GB för Asgards Wrath 2 för typ 4 månader sen. Inte en slutlig siffra men i den häraden.

Red Matter 2 går från 5.6GB till 9.1GB på grund av mer högupplösta texturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

Ni som har förbeställt Q3, har ni gjort det från svenska återförsäljare eller direkt av meta? Frågan är vilket som skickas snabbast

Beställde direkt från Meta. Vad som går fortare återstår att se dock 😊

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Beställde direkt från Meta. Vad som går fortare återstår att se dock 😊

Frågan är om Meta har ett lager i EU eller om det skickas den 10e från USA?
Läste även på reddit att någon sa att det bara var 1 års garanti från Meta men 2 år från andra. Vet någon om detta stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

Frågan är om Meta har ett lager i EU eller om det skickas den 10e från USA?
Läste även på reddit att någon sa att det bara var 1 års garanti från Meta men 2 år från andra. Vet någon om detta stämmer?

Meta skickar från EU.
Ang garanti så tror jag det är skitsnack.
Jag fick min Quest 2 bytt av Meta när nått hände med det interna batteriet, och den var över 2år gammal och köpt på elgiganten
Meta är väldigt generösa med garantier iaf när det gäller Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Quest 3 Brings a Big Change to Controller Tracking Coverage

Citat:

Notably, Quest 3’s cameras don’t capture above the head of the user nearly as well as Quest 2. But the tradeoff is that Quest 3 has more tracking coverage around the user’s torso (especially behind them), and more around the shoulders

Citat:

Touch Plus also brings “one more little secret” that no other Touch controller has to date: a two-stage index trigger.

https://www.roadtovr.com/quest-3-touch-plus-tracking-coverage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Såg att en av utvecklarna uppskattade cirka 25GB för Asgards Wrath 2 för typ 4 månader sen. Inte en slutlig siffra men i den häraden.

Red Matter 2 går från 5.6GB till 9.1GB på grund av mer högupplösta texturer.

Från vad jag läst är Quest 3 versionen av AW2 35gb, men dom "hoppas få ner det till 30gb" genom att optimera. Tydligen så hade devs sagt det på deras discord. Det är Quest 2 versionen som är nånstans runt 22gb tror jag det var.

Många har slängt runt det där med att texturer kan gå från "1x1" till "4x4" (till exempel 512 vs 2048) efter att ha sett RM2 trailer och hur man kommer ångra sig om man köper 128gb versionen för spel kommer bli för stora. Men det är ju inte linjär skala så en ökning på ca 50% för uppföljare är vettigt att anta vilket leder till spel runt kanske 10-15gb för "stora" och ja, 30-50gb för ett fåtal AAA titles. Alla andra kommer nog ligga kvar bra mycket under, speciellt om förhållandevis enkla AR/MR spel blir mer populärt. Många verkar glömma att du fortfarande bara har 8gb delat CPU/GPU ram. Om ett grafikkort med 6gb inte klarar av att köra super mega ultra textures som kräver 16gb så hjälper det inte så mycket att du uppgraderar till ett 8gb grafikkort även om det är dubbelt så snabbt.

(bara lite mer random tankar om 128gb vs 512gb lol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Från vad jag läst är Quest 3 versionen av AW2 35gb, men dom "hoppas få ner det till 30gb" genom att optimera. Tydligen så hade devs sagt det på deras discord. Det är Quest 2 versionen som är nånstans runt 22gb tror jag det var.

Många har slängt runt det där med att texturer kan gå från "1x1" till "4x4" (till exempel 512 vs 2048) efter att ha sett RM2 trailer och hur man kommer ångra sig om man köper 128gb versionen för spel kommer bli för stora. Men det är ju inte linjär skala så en ökning på ca 50% för uppföljare är vettigt att anta vilket leder till spel runt kanske 10-15gb för "stora" och ja, 30-50gb för ett fåtal AAA titles. Alla andra kommer nog ligga kvar bra mycket under, speciellt om förhållandevis enkla AR/MR spel blir mer populärt. Många verkar glömma att du fortfarande bara har 8gb delat CPU/GPU ram. Om ett grafikkort med 6gb inte klarar av att köra super mega ultra textures som kräver 16gb så hjälper det inte så mycket att du uppgraderar till ett 8gb grafikkort även om det är dubbelt så snabbt.

(bara lite mer random tankar om 128gb vs 512gb lol)

Jag skulle aldrig betala massa extra för mer lagring. Avinstallera spel du inte kör ofta bara? Det går ju hur snabbt som helst att installera något igen sen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid är lämpligt att bli utstängd från omvärlden som man blir i VR.
Detta är exempel på MR då det inte blir ett problem med bla Quest 3

Som kommande Lego Bricktales
(Det MS en gång visade upp som AR-Demo med Minecraft blir nu verklighet till ett konsumentvänligt pris)

Annat exempel från svenska resolution games med Dungeon crawler brädspelet demeo

Fler exempel från Resolution games

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Molotov:

Det är inte alltid är lämpligt att bli utstängd från omvärlden som man blir i VR.
Detta är exempel på MR då det inte blir ett problem med bla Quest 3

Som kommande Lego Bricktales
(Det MS en gång visade upp som AR-Demo med Minecraft blir nu verklighet till ett konsumentvänligt pris)
https://youtu.be/ATfA7UWvbto?si=aOPSRJFs1iaBd2dl

Annat exempel från svenska resolution games med Dungeon crawler brädspelet demeo
https://youtu.be/keIUpF55F2I?si=8Pii-c2AtR58hkEX

Fler exempel från Resolution games
https://youtu.be/95y6p2c5XFI?si=4forQgcgIDdHG5lx

Ooh, Bricktales i MR ser ju ut som en dröm!

Permalänk
Medlem

Informativt devsnack från en av mjukvarumagikerna på Meta: https://www.facebook.com/MetaforDevelopers/videos/10528516290...

Lite om hårdvaran runt 5:50:

- GPU:n är 2.6x snabbare än i Quest 2, så dom undersäljer den lite. Läste annorstädes att den klår Apple M2 i GPU-prestanda.

- 33% snabbare CPU än Quest 2 ”at launch”, så gissningsvis mindre skillnad än så sedan dom klockade upp Quest 2.

- När man kör appar i MR-läge tappar man cirka 15% GPU- och CPU-prestanda (även läst att batteritiden dyker till 1.5h).

Permalänk
Medlem

Vill köra Beat Saber i VR, aldrig haft ett VR headset. Tycker 7k är lite saftigt, borde jag satsa på ett Quest 2 istället (begagnat är ok)? Eller är Quest 3 värt det? Har ingen koll på vad det finns för appar o spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Vill köra Beat Saber i VR, aldrig haft ett VR headset. Tycker 7k är lite saftigt, borde jag satsa på ett Quest 2 istället (begagnat är ok)? Eller är Quest 3 värt det? Har ingen koll på vad det finns för appar o spel osv.

Om du bara vill köra Beat Saber så är Quest 3 absolut inget krav
Quest 2 kan vara en bra test, går ju att få tag relativt billigt.
Skillnaden kommer vara att Quest 3 är mer bekväm. Kan köra Mixed Reality och att spel både per automatik kommer ha högre upplösning också och så kommer vissa spel (med uppdatering från utvecklarna) bli anpassade för Quest 3.
Man kan säga att gapet mellan PCVR/PSVR2 och Quest 3 blir mindre vad gäller grafik.
Om man jämför en Quest 2 version med PCVR/PSVR2 version av ett spel brukar Quest 2 versionen framstå som väldigt "low settings". Bla för att Quest 2 inte typ stödjer dynamiskt ljud och skuggor, men som Quest 3 verkar kunna göra, vilket för mig gör stor skillnad.
Med det sagt så betyder det inte att alla spel på Quest 2 ser ut som skit utan mer dom som är mer avancerade på PCVR och Playstation och Quest 2 inte kan hänga med.

Men ska du köra PCVR så är skillnaden mellan Quest 2 och 3 än mindre, då är det bara Quest 3 möjlighet till högre upplösning, bättre linser som kommer vara skillnaden stort sett.

Men när det gäller Beat saber så är det stort sett samma som på dom andra plattformarna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En Beat Saber-maskin för 2500-3000kr med lite tillbehör borde väl gå att hitta på Tradera, men man får också ganska mycket mer med Quest 3. Går att testa båda produkterna gratis i 30 dagar om man köper från Meta.

Linserna kommer vara massivt bättre, FOV större, komfort bättre, prestanda massivt bättre, passthrough massivt bättre, kontroller bättre etc. Quest 2 är 3 år gammal vid det här laget så det lär ske en gradvis utfasning, även om den förmodligen håller längre än väntat på grund av användarbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En first impression på "Mirrors Edge VR" spelet Strides Fates.
Men spelet blev väll för stort och dyrt så utvecklarna väljer nu att släppa det som ett eget spel, till en hel del missnöje.

Det blir gratis ifall man köpt originalspelet mellan vissa datum: Steam players who bought the game in Early Access (between Sept 4, 2020 and June 10, 2022) can get Fates for free at launch.

Och sedan måste jag säga att biten där den här mannen fastnar i golvet var väldigt rolig:
https://youtu.be/DwkZFc07XiY?t=707

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du bara vill köra Beat Saber så är Quest 3 absolut inget krav
Quest 2 kan vara en bra test, går ju att få tag relativt billigt.
Skillnaden kommer vara att Quest 3 är mer bekväm. Kan köra Mixed Reality och att spel både per automatik kommer ha högre upplösning också och så kommer vissa spel (med uppdatering från utvecklarna) bli anpassade för Quest 3.
Man kan säga att gapet mellan PCVR/PSVR2 och Quest 3 blir mindre vad gäller grafik.
Om man jämför en Quest 2 version med PCVR/PSVR2 version av ett spel brukar Quest 2 versionen framstå som väldigt "low settings". Bla för att Quest 2 inte typ stödjer dynamiskt ljud och skuggor, men som Quest 3 verkar kunna göra, vilket för mig gör stor skillnad.
Med det sagt så betyder det inte att alla spel på Quest 2 ser ut som skit utan mer dom som är mer avancerade på PCVR och Playstation och Quest 2 inte kan hänga med.

Men ska du köra PCVR så är skillnaden mellan Quest 2 och 3 än mindre, då är det bara Quest 3 möjlighet till högre upplösning, bättre linser som kommer vara skillnaden stort sett.

Men när det gäller Beat saber så är det stort sett samma som på dom andra plattformarna

Skrivet av Halldin:

En Beat Saber-maskin för 2500-3000kr med lite tillbehör borde väl gå att hitta på Tradera, men man får också ganska mycket mer med Quest 3. Går att testa båda produkterna gratis i 30 dagar om man köper från Meta.

Linserna kommer vara massivt bättre, FOV större, komfort bättre, prestanda massivt bättre, passthrough massivt bättre, kontroller bättre etc. Quest 2 är 3 år gammal vid det här laget så det lär ske en gradvis utfasning, även om den förmodligen håller längre än väntat på grund av användarbasen.

Tack för svaren, det lutar lite mer åt Quest 3 men det är ingen brådska så ska fundera lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det blir gratis ifall man köpt originalspelet mellan vissa datum: Steam players who bought the game in Early Access (between Sept 4, 2020 and June 10, 2022) can get Fates for free at launch.

Och sedan måste jag säga att biten där den här mannen fastnar i golvet var väldigt rolig:
https://youtu.be/DwkZFc07XiY?t=707

Se där, det hade jag inte kolla på.👍
Har mest hört klagomålen från PSVR communityt som blev snuvat på det meata när det gällde Stride 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Någon mer som beställt Q3 direkt från Meta. Fick " beräknad leverans torsdag 2 november 2023 " låter ju helt sjukt ju.
Funderar på att göra en retur och hämta från någon svensk återförsäljare. Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

Någon mer som beställt Q3 direkt från Meta. Fick " beräknad leverans torsdag 2 november 2023 " låter ju helt sjukt ju.
Funderar på att göra en retur och hämta från någon svensk återförsäljare. Någon som har någon idé?

Låter väldigt märkligt... har Quest 3 gått åt så pass att Metas lager börjar sina?
Så här car det när det blev brist på Quest 2, eller var det Quest 1? Lång leveranstid.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

11 oktober resp. 24 oktober (128/512) står det när jag kollar nu (www.meta.com).

(Har inte beställt någon, bara vad den säger vid utcheckning)

Permalänk
Medlem

12 Oktober står det i min beställning, beräknad leverans.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Märkligt, tack för svaren!

När jag provar trycka in nu innan checkout får jag

11 oktober på 128gb och 24 oktober på 500gb.

På EG är leveranstiden 19 oktober för 500gb och finns i lager på 128gb ...

Permalänk
Medlem

512 GB är 352 sek billigare från Amazon.de.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

512 GB är 352 sek billigare från Amazon.de.

Går även att beställa från Komplett med deras bankkort (4% cashback) samt registrera köpet hos Sponsorhuset (1.25%/2 cashback). Blir med 512GB som exempel (8890x0.04+8890x0.00625) = 412kr besparing.

Ja, jag är småländsk i själen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Går även att beställa från Komplett med deras bankkort (4% cashback) samt registrera köpet hos Sponsorhuset (1.25%/2 cashback). Blir med 512GB som exempel (8890x0.04+8890x0.00625) = 412kr besparing.

Ja, jag är småländsk i själen.

Växlingskursen har blivit högre så nu sparar man mindre än tidigare från Amazon.de. 🤣

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Så allting är på headsetet? Spel, filmer o allt måste föras över? Går inte köra från dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Så allting är på headsetet? Spel, filmer o allt måste föras över? Går inte köra från dator?

Det går att strömma från PC, både VR-spel och vanliga spel, filmer, ditt skrivbord etc. Antingen trådat eller trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Så allting är på headsetet? Spel, filmer o allt måste föras över? Går inte köra från dator?

Som ovan skrev så går det att köra frpn PC.
Men man behöver inte nån pc heller eller föra över nått. Se det som en egen konsol / mobil enhet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc