SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KniFF:

När du menar "mekanisk" så antar jag att du menar analog dvs att klockan skall ha visare och inte en display som visar tiden? Ingen av dom ovan är automatiska nämligen (dom har kvarts-urverk)

G-Shock finns ju dock med visare, t ex:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade kikat på Luminox (Original Navy Seal) eller Seikos Prospex-sortiment (typ Seiko SNE573) i prisklassen under 5000. Eller kanske VAER? https://www.vaerwatches.com/products/c5-field-black-usa-quart...

Citizen Promaster finns med såklart, samt Orient Kamasu (kommer på stållänk, men går köpa eftermarknadsband i gummi och byta)

Nej jag menar verkligen helt mekanisk, den får inte innehålla elektronik eller batteri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har oftast en Tidlös Original på armen, gillar klockan men synd bara att företaget kursade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

När du menar "mekanisk" så antar jag att du menar analog dvs att klockan skall ha visare och inte en display som visar tiden? Ingen av dom ovan är automatiska nämligen (dom har kvarts-urverk)

De länkade klockorna är mekaniska, ej quartz.
Bara amazon som i vanlig ordning har konstig beskrivning (att det krävs li-ion batteri) .
Exempelvis:
https://www.seikowatches.com/ph-en/products/5sports/SRPD71K2
https://www.seikowatches.com/us-en/products/5sports/srpg37
Har detta urverk:
https://calibercorner.com/seiko-caliber-4r36/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

De länkade klockorna är mekaniska, ej quartz.
Bara amazon som i vanlig ordning har konstig beskrivning (att det krävs li-ion batteri) .
Exempelvis:
https://www.seikowatches.com/ph-en/products/5sports/SRPD71K2
https://www.seikowatches.com/us-en/products/5sports/srpg37
Har detta urverk:
https://calibercorner.com/seiko-caliber-4r36/

Tankevurpa, tänkte på G-Shocken och kollade inte så noga på dom andra.. 😅

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett armbandsur inom kort. Har ni tips på bästa online-butik där ni beställt ifrån?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

En Garmin Fenix 6!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Rekordmedlem

Kom att tänka på att jag inte postat bilden på klockan jag valde så.

Den jag "snabbköpte" blev en Seiko 5 för den var relativt enkle av tå tag på, klockan visar tiden och går bra men är nog inte optimal och nu när jag vet lite mer så har jag fortsatt leta efter en mer optimal klocka och fått för mig att kolfiberboett, gummiarmband med länkar och tritiumurtavla och visare är bättre.
Nån som har erfarenheter av nån sån klocka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Coros Apex 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer köpa ett armbandsur inom kort. Har ni tips på bästa online-butik där ni beställt ifrån?

Vad är det för typ av klocka du ska köpa, och i vilken prisklass?

Dyra klockor köper jag alltid av auktoriserade återförsäljare. Billiga klockor kanske jag kan tänka mig att köpa från billiga, pålitliga onlinebutiker som Klockia, men oftast köper jag även dem från auktoriserade återförsäljare med fysiska butiker.

När det handlar om dyrare klockor (typ 30 000 kronor och uppåt) kan det finnas en del pengar att spara genom att handla av gråhandlare som uret.se, eller sådana som säljer på Chrono24, men man bör fundera över om det är värt att spara några procent jämfört med att ha möjlighet att känna på klockorna i verkligheten, och samtidigt bidra till att den fysiska butiken överlever och att möjligheten att känna på klockor existerar även i framtiden. Det där kan ingen annan än du själv svara på. I exempelvis Stockholm kommer det nog alltid att finnas möjlighet att känna på klockor i fina butiker, men i mindre städer är det inte lika självklart. Dessutom lär det inte gå att pruta i tillverkarnas egna butiker, typ Omega boutique i Stockholm, medan det kan gå bra att pruta hos de oberoende återförsäljarna, till exempel Erikson urhandel, så dem ska vi vara rädda om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Vad är det för typ av klocka du ska köpa, och i vilken prisklass?

Dyra klockor köper jag alltid av auktoriserade återförsäljare. Billiga klockor kanske jag kan tänka mig att köpa från billiga, pålitliga onlinebutiker som Klockia, men oftast köper jag även dem från auktoriserade återförsäljare med fysiska butiker.

När det handlar om dyrare klockor (typ 30 000 kronor och uppåt) kan det finnas en del pengar att spara genom att handla av gråhandlare som uret.se, eller sådana som säljer på Chrono24, men man bör fundera över om det är värt att spara några procent jämfört med att ha möjlighet att känna på klockorna i verkligheten, och samtidigt bidra till att den fysiska butiken överlever och att möjligheten att känna på klockor existerar även i framtiden. Det där kan ingen annan än du själv svara på. I exempelvis Stockholm kommer det nog alltid att finnas möjlighet att känna på klockor i fina butiker, men i mindre städer är det inte lika självklart. Dessutom lär det inte gå att pruta i tillverkarnas egna butiker, typ Omega boutique i Stockholm, medan det kan gå bra att pruta hos de oberoende återförsäljarna, till exempel Erikson urhandel, så dem ska vi vara rädda om.

Kommer bara köpa någon enkel klocka till att börja med

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Kommer bara köpa någon enkel klocka till att börja med

Du får väl börja med att leta klockmodell och sedan kolla hos tillverkaren vilka som säljer den om det inte är nått som de bara säljer själva eller nått väldigt spritt märke som finns nästan överallt.
Jag köpte en Seiko för att de var enkla och snabba att få tag på, de finns ju nästan överallt men eftersom den inte var helt optimal så letade jag vidare när jag visste mer vad som funkade och den klocka jag hamnat på säljs bara av tillverkaren eller som begagnad på Tradera.

Jag vill ha tag i en optimalt funktionell klocka och ingen investering eller smycke så jag har nu börjat kolla på Deep Blue, de använder samma Seikoverk som den Seiko jag först skaffade men har nog mer funktionellt material i boett och armband (kolfiber och länkat gummi) sett till funktion för de är mycket lättare och de borde vara mer lättavlästa (Tritium) om det inte är helt mörkt.
www.deepbluewatches.com
Funderar på en Daynight, nån som vet nått om dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här är mina fungerande klockor. Från vänster först en billig klocka som jag hittade på gatan i Palm Beach Calif 1970, fungerar fortfarande.
Citizens "berömda" windsurf-klocka från 88, ett måste.
Seiko pilot flightmaster
Enkel billig tydlig varje dags klocka
Smartclock Ticwatch Pro

https://www.bildtagg.se/bild/1gkqefaqcdmw8r2us3l63cv

Permalänk
Medlem

Samsung 46mm, den används väldigt flitigt på jobbet men det blir jobbigt på helgerna när man får notiser hela tiden så funderar på att köpa en mekanisk klocka när ekonomin tillåter det

Permalänk

Är själv lite sugen på en klocka, trött på mobilen i fickan hela tiden bara för att liksom se vad "tiden är". Pratar knappt på mobben. Är lite inne på märket Orient. Vill helst ha en klocka som är lätt att ha på handen. Nån som har erfarenhet av just Orient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Är själv lite sugen på en klocka, trött på mobilen i fickan hela tiden bara för att liksom se vad "tiden är". Pratar knappt på mobben. Är lite inne på märket Orient. Vill helst ha en klocka som är lätt att ha på handen. Nån som har erfarenhet av just Orient?

Låter som ett vettigt val, du får mycket för pengarna. Man brukade rekommendera Seiko och Orient i den prisklassen, men på sistone har Seikos priser stuckit iväg rejält utan någon större skillnad i kvalitet.

Permalänk
Medlem

Väldigt fin!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moondragon84:

Är själv lite sugen på en klocka, trött på mobilen i fickan hela tiden bara för att liksom se vad "tiden är". Pratar knappt på mobben. Är lite inne på märket Orient. Vill helst ha en klocka som är lätt att ha på handen. Nån som har erfarenhet av just Orient?

Jag hade en quarts Orient i mitten på 80 talet och den funkade bra, de använder Seikoverk i sina klockor så det lär inte vara några tekniska överraskningar/problem med dem idag heller.

Kollade en del på Orient Mako klockor när jag nyss letade men det blev Seikon för mig för jasg ramlade över en för bra pris, Seiko 5 och Orient Mako är tekniskt väldigt lika klockor som lär fungera länge och verken är bra och massproducerade så det lär inte bli svårt att serva dem heller.
Seikobaserat lär vara säkra köp om man är ute efter nått som inte är ett dyrt smyckesur.
Och skulle man vilja ha nått mer påkostat så finns ju alltid Grand Seiko och bättre än så blir det inte på att gå rätt även om det finns mycket dyrare klockor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen klocka på min arm. Jag gör försök emellanåt. Man minns ju när man gick i högstadie och det fanns en vits med en klocka. Hade alltid klocka innan mobilen. Men numera finns ju klockor precis överallt. I mitt yrke är tid pengar och du riskerar böter om du missar tider men har klocka i hytten som är bättre placerad än på armen och mobilen är ju alltid med en. Komforten är ju mycket bättre med ingen klocka versus klocka på handleden. Även lättare klockor som inte skaver man märker skillnad när de åker av. Inget jag någonsin tänkte på i yngre dagar.

Sista försöket var en riktigt snygg garmin klocka. Typ lätt smartwatch men så diskret det kan bli med riktiga visare. Lite för diskret för funktionen kanske. Riktigt snygg men tog inte mer än några dagar förrän jag fann den var aldrig på min handled...

Har en motorola smartwatch sedan tidigare försök. Känns som jag måste ha någon slags funktion för att kunna rättfärdiga bära på en. Hade det gått att ersätta en telefon så hade det ju vart smidigt. Men jag kommer aldrig undan arbetstelefonen ändå...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@mrqaffe Hur är Seiko, är det tungt? Jag vill ha lite större klocka som syns då min syn är inte det bästa men kan tänka mig att den väger en hel del då den har dessutom en extra ring för tidtagning. Om ni har tips så bara säg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@mrqaffe Hur är Seiko, är det tungt? Jag vill ha lite större klocka som syns då min syn är inte det bästa men kan tänka mig att den väger en hel del då den har dessutom en extra ring för tidtagning. Om ni har tips så bara säg till.

En Seiko 5 med länkarmband i stål väger cirka 160 gram. Själva klockan väger cirka 80 gram, och med armband i gummi eller textil så kan du hamna runt 100 gram. Dykarklockor i stål brukar ligga där, eller över. Seiko 5 är ju ganska nätt, och klockorna i Prospex-serien kan vara något tyngre.

Vill du ha en lättare klocka än så, kan titan vara ett bra alternativ. Seiko har inte jättemånga klockor i titan, och de jag känner till är lite dyrare (från 15 000 kr). Citizen är nog bäst på billiga klockor i titan. De kan du köpa och känna på hos exempelvis Ur & Penn.

Uppdatering: Seiko har visst en del billigare klockor i titan, se nedan.

https://www.seikowatches.com/se-en/watchfinder?case_material=...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moondragon84:

@mrqaffe Hur är Seiko, är det tungt? Jag vill ha lite större klocka som syns då min syn är inte det bästa men kan tänka mig att den väger en hel del då den har dessutom en extra ring för tidtagning. Om ni har tips så bara säg till.

Ja den är relativt tung det är bla det som gör att jag börjat kolla på kolfiberklockor, med nato band eller gummi blir de påtagligt lättare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den är relativt tung det är bla det som gör att jag börjat kolla på kolfiberklockor, med nato band eller gummi blir de påtagligt lättare

Det finns även klockor i keramiska material, som zirkoniumdioxid. Dessa är dock tyngre än titan och mycket dyrare, se det är inte det mest praktiska materialet om syftet främst är att hålla nere vikten. Den stora fördelen är att keramiken är extremt hård, så att klockorna ser ut som nya i all evighet, eller ända tills de spricker om man tappar dem i något hårt, då keramiken är skörare än metall. Och då blir det dyrt att byta boetten, som inte går att laga.

Plastklockor har säkert allra lägst vikt, men är inte lika reptåliga som metalliska eller keramiska, även om plasten är kolfiberarmerad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mhult:

Det finns även klockor i keramiska material, som zirkoniumdioxid. Dessa är dock tyngre än titan och mycket dyrare, se det är inte det mest praktiska materialet om syftet främst är att hålla nere vikten. Den stora fördelen är att keramiken är extremt hård, så att klockorna ser ut som nya i all evighet, eller ända tills de spricker om man tappar dem i något hårt, då keramiken är skörare än metall. Och då blir det dyrt att byta boetten, som inte går att laga.

Plastklockor har säkert allra lägst vikt, men är inte lika reptåliga som metalliska eller keramiska, även om plasten är kolfiberarmerad.

Jag letar som sagt en jobbklocka, ett funktionellt verktyg och har inte kollat på de som är kolfiberarmerade utan ren kolfiber, natoband är nog allra lättast men ledad gummi verkar också intressant, solid gummi är däremot ointressant då jag inte ska använda klockan under vatten ovh tror att solitt band är lika dåligt som ett läderband.
Vill också ha Tritium då jag tror det är lättast att se i skum belysning, Lume funkar i totalt mörker men verkar sämre i svagt ljus.
Jag kanske har fel men det är där jag hamnat just nu.
Klockan ska inte heller vara dyr utan jag ser den som ett arbetsredskap och inget smycke,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: www.deepbluewatches.com ser ju ut att uppfylla dina krav bra då.
De är byggda av kina-delar som man kan hitta på typ Alibaba, Rolex-inspirerad, men 250 dollar känns prisvärt. Om den nu kommer i lager.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

@mrqaffe: www.deepbluewatches.com ser ju ut att uppfylla dina krav bra då.
De är byggda av kina-delar som man kan hitta på typ Alibaba, Rolex-inspirerad, men 250 dollar känns prisvärt. Om den nu kommer i lager.

Jo jag har ju själv länkat dem ... men de bygger inte med kinadelar utan det är Seikoverk i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag letar som sagt en jobbklocka, ett funktionellt verktyg och har inte kollat på de som är kolfiberarmerade utan ren kolfiber, natoband är nog allra lättast men ledad gummi verkar också intressant, solid gummi är däremot ointressant då jag inte ska använda klockan under vatten ovh tror att solitt band är lika dåligt som ett läderband.
Vill också ha Tritium då jag tror det är lättast att se i skum belysning, Lume funkar i totalt mörker men verkar sämre i svagt ljus.
Jag kanske har fel men det är där jag hamnat just nu.
Klockan ska inte heller vara dyr utan jag ser den som ett arbetsredskap och inget smycke,

Finns det klockor i ren kolfiber som inte är kolfiberarmerad plast? Hur går det till?

Vad menar du med "ledad gummi"?

Vanliga gummiband håller oftast i många år.

Uppdatering: på baksidan av klockan du pratar om står det "CFRP Case", det vill säga boett av kolfiberarmerad plast.

https://s.turbifycdn.com/aah/yhst-11234668104341/daynight-ste...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mhult:

Finns det klockor i ren kolfiber som inte är kolfiberarmerad plast? Hur går det till?

Vad menar du med "ledad gummi"?

Vanliga gummiband håller oftast i många år.

Uppdatering: på baksidan av klockan du pratar om står det "CFRP Case", det vill säga boett av kolfiberarmerad plast.

https://s.turbifycdn.com/aah/yhst-11234668104341/daynight-ste...

De har i vart fall 2 olika kategorier av boetter där de säger kolfiber eller kolfiberarmerad plast.
Ledat gummiarmband visar de, det är vad det låter som, gummilänkar med leder mellan.

Det är alltså inte nått solitt band typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo jag har ju själv länkat dem ... men de bygger inte med kinadelar utan det är Seikoverk i dem.

Ja, jag kände inte till märket sen innan.
Allt utom urverket menade jag då (som kostar typ 30 usd).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intressant! Den här typen av gummiband tror jag inte att jag sett förut. Jag ser dock inte poängen med att göra länkar av gummi. Länkar behövs ju när materialet är metall eller keramik, men gummi går ju att böja i sig självt.

Vad är fördelen jämfört med ett vanligt böjligt gummiband? Handlar det om estetik?

Personligen föredrar jag den här typen:

https://www.zuludiver.com/products/zuludiver-400-mk-ii-italia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill också ha Tritium då jag tror det är lättast att se i skum belysning, Lume funkar i totalt mörker men verkar sämre i svagt ljus.
Jag kanske har fel men det är där jag hamnat just nu.

Vanlig, modern lysmassa som lumibrite och superluminova laddas upp av dagsljus från lampor inomhus eller solljus, och lyser först starkt och sedan successivt svagare. Efter några timmar går det inte längre att se något ljus, även i totalt mörker.

Tritium-rör använder inte externt tillfört ljus, utan fosfor inne i rören aktiveras av tritiumet, och lyser alltså hela tiden. Tritium är radioaktivt och avger betapartiklar som när de träffar fosforbeläggningen på insidan av rören får denna att avge fotoner. Radioaktiviten är helt ofarlig, då betapartiklar (elektroner) inte tar sig ut ur de små rören. I luft tar sig betapartiklarna sex millimeter, och de kan inte ta sig igenom hud. Tritium-rören avger dock en väldigt liten mängd röntgenstrålning. Eftersom tritium faller sönder med halveringstiden 12 år, och fosfor bryts ner snabbare än så, kommer ljusstyrkan att avta med tiden.

Tritium lyser svagare än modern lysmassa, men fördelen är som sagt att det lyser hela tiden utan behov av uppladdning från en ljuskälla.