Permalänk
Medlem

Köpråd skrivare

Hej,

Behöver en enkel skrivare, kan ni rekommendera någon nu under Black Friday? Tänker mig att den kostar under 1000kr och skriver ut text på papper, men om det går att göra mer än så för en rimlig summa så är det bra.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet med att lägga så lite pengar är att man får vad man betalar för, dvs du får en skrivare som har betydligt högre driftkostnad eftersom du kommer behöva välja en bläckstråle än om du hade ökat din budget och valt en laserskrivare.
Det kommer då blir betydligt dyrare i längden i förbrukningskostnad för att du snålar in på inköpet.

Min rekommendation kolla på Brother kring 2000kr, Att det är blackfriday har sällan någon positivt inverkan på pris eller marginellt på vissa produkter, skrivare brukar ligga rätt stadigt på samma pris enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna nyligen och tycker att den är bra. Ryms många ark i magasinet, medföljande toner och trumma klarar att skriva ut en del innan man måste köpa nytt. Nysläppt, så det finns en del finesser som att man kan skriva ut direkt från mobilen om man vill. Eftersom det är Brother, kommer drivrutiner att finnas tillgängliga länge. Den kostar 1400 kr och jag tror inte att du kommer mycket billigare undan.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner/laserskrivare/brother-hl-l2400dw/1030712.8937/

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Röstar för en Laser-skrivare. Röstar sedan för en Brother. De funderingar du kan ha är om du skall ha dubbelsidig utskrift samt sättet att koppla in den (USB, nätverkskabel eller WiFI).

Permalänk
Medlem

Som BaZZe sa så kommer du få vad du betalar för, en billig och närmast värdelös laserskrivare som kräver GDI (eller motsvarande) eller en blackstrålehistoria. Satsa på en skrivare som stödjer PCL6 och/eller Postscript så har du något som fungerar oavsett den är end of life eller inte oavsett OS. Personligen tycker jag mer om Kyocera och Canon men de ligger i regel i det lite högre prissegmentet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

titta också vad förbrukningen kostar - hur många sidor det ger per patron/kassett och hur många sidor som att går att köra på trumma/band etc.

när det gäller utskriftsantal så baseras det på 5% av ytan är täkt med färg/pulver - och det är mindre än 1/3-del utskriven text på en A4 - med andra ord en fullutskriven A4 med text räkna med att det motsvarar minst 3 sidor av sidantalet som anges för tonern/bläckpatronen.

medföljande tonerkassetten brukar vara en skämt när det gäller antal sidor - typ 700 sidor vilket du bränner slut på innan första förpackningen laserskrivarpapper är slut - för tidigare nämnda brother-hl-l2400dw finns dessa dessutom i 2 storlekar - 1200 sidor för dryg 500 och 3000 sidor för nära tusenlappen. trumman anges för 15000 sidor men vad jag har sett så går det att göra reset på räknaren utan att byta trumman - då dessa trummor håller i praktiken 2-3 ggr längre med tillräcklig kvalitet än angivna antal sidor.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och rekommendationer! Brother skrivaren för runt 1500kr är intressant men har stämt av med med hushållet och skrivaren behöver ta lite plats så min fråga är om det är så viktigt med laserskrivare om man skriver ett eller två formulär i månaden? Nu går vi till biblioteket, det är på den nivån.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Tack för alla tips och rekommendationer! Brother skrivaren för runt 1500kr är intressant men har stämt av med med hushållet och skrivaren behöver ta lite plats så min fråga är om det är så viktigt med laserskrivare om man skriver ett eller två formulär i månaden? Nu går vi till biblioteket, det är på den nivån.

Skriver ni ut så sällan hade jag nog tittat på en laserskrivare. De bläckstråleskrivare jag haft har bråkat vid så låg utskriftsfrekvens. Man tröttnar rätt fort på att försöka få liv i hoptorkade bläckstråleskrivare

Glhf!

Permalänk
Medlem

Tänk på att stöd för PCL6-stöd etc börjar på HL-L2370DN och HL-L2375DN, finns ej på HL-L2445DW och lägre dvs undvik.

Permalänk
Skrivet av MORD:

Tack för alla tips och rekommendationer! Brother skrivaren för runt 1500kr är intressant men har stämt av med med hushållet och skrivaren behöver ta lite plats så min fråga är om det är så viktigt med laserskrivare om man skriver ett eller två formulär i månaden? Nu går vi till biblioteket, det är på den nivån.

Ännu viktigare då bläcket torkar medan laserskrivaren är i pulverform och kan stå i flera år oanvänd.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Då blir det absolut en laserskrivare, tur man har er!

Om PCL6 är viktigt blir det kanske en HL-L2375DN för 1500kr då?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Antar att du menar HL-L2370DN, funkar säkert helt ok för ditt ändamål.
https://www.brother.se/support/hl-l2370dn/downloads - Finns någon firmware-uppdatering sen bör du kunna köra vilken PCL6-drivrutin som helst. HPs brukar fungera bra till det mesta och inte vara tokbuggig generellt.

Permalänk
Medlem

Skriver ni ut så lite kommer ni klara er på en enkel skrivare.

https://www.123ink.se/Brother-HL-L2310D-A4-monolaserskrivare-...

Den har duplex vilket man har nytta av.

Oavsett vilken ni köper tänk på att skrivarkabel inte medföljer.

Permalänk
Medlem

Har personligen blivit väldigt förtjust i ”tank”-systemet som finns nu för tiden, istället för att förslösa livet med de många olika strider man får gå mot bläckpatroner.

Titta efter en sådan variant blir mitt förslag.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

..tills tillverkaren slutar uppdatera drivrutinen till skrivaren och blir då e-skrot per automatik eftersom den inte stödjer något standardspråk. Där har ni anledningen till varför inte modell X fungerar till Windows 10/11 eller nyare version av MacOS exempelvis, för att den är host based (GDI/*) sen kan de också ha roliga buggar som t.ex https://twinbytes.ca/pcl-vs-host-based-printer/
På grund av pris så är i princip alla bläckstråleskrivare av denna typ, tom gamla matrisskrivare hade i regel standardspråk (emulering) som stadard.

Så köp en som stödjer PCL6 och/eller Postscript, fungerar också i regel ljusår bättre i nätverk. Finns en anledning till varför alla kontorsskrivare, kopiatorer följer detta...

Sen finns det väl ingen vettig människa som köper en skrivare idag utan nätverksanslutning?

Permalänk

Själv köpte jag en Brother DCP-L2530DW för några år sedan som jag är nöjd med.
Fördelen är ju att den har skanner och kan användas som kopiator.

Tänkte köpa en lika dan till min mamma men tror att det blir en "budgetvariant" av denna,
hon ska bara använda den som kopiator då hon saknar dator.

Väntat på att priserna ska gå ner, men dom stiger hela tiden.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Tog för givet att man kan skriva ut från mobilen och jag är villig att betala mer för en skrivare som kräver mindre underhåll. Är så trött på prylar som inte fungerar. Är det VR headsetet som har problem brukar det finnas motivering att lösa problemen men skrivaren är inte tillräckligt rolig.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Den stödjer Mopria och annat moln-junk så det borde fungera utan problem