Köpråd PSU (ASUS TUF Gaming 1000W Gold)

Permalänk
Medlem

Köpråd PSU (ASUS TUF Gaming 1000W Gold)

Jag köpte nyss ett ASUS TUF Gaming 1000W Gold
https://www.inet.se/produkt/6905738/asus-tuf-gaming-1000w-gol...
på Inets Swecxlusive för 1099 kr och hann inte riktigt kolla efter reviews för det bara rasslar till och så är grejorna slut. Nu efteråt har jag kikat runt och många verkar ha problem med att dom låter väldigt mycket. Vad tror ni, är det folk som har otur och fått ett måndagsex eller är det såhär dom är? Funderar i så fall på att returnera och köpa ett 850 watt som jag hade tänkt, 1000 watt är egentligen overkill men eftersom priset var bra så slog jag till.
Har kollat på dom här två
"Corsair RM850e ATX 3.0 850W"
https://www.inet.se/produkt/6905786/corsair-rm850e-atx-3-0-85...
"Seasonic Focus GX 850W"
https://www.inet.se/produkt/6903701/seasonic-focus-gx-850w

eller något annat i den prisklassen? Tänker att det ska hålla för framtiden med.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en väldigt tyst PSU så är denna helt passiv upp till 400 W.

https://www.inet.se/produkt/6905763/phanteks-amp-1000w-v2-sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Om du vill ha en väldigt tyst PSU så är denna helt passiv upp till 400 W.

https://www.inet.se/produkt/6905763/phanteks-amp-1000w-v2-sva...

Det är lite över budget.

Hur viktigt är det med ATX 3.0?
"Seasonic Focus GX 850W" som jag länkade till ovan har ju inte det tex.
Är det något annat man ska ha koll på?

Det här "ASUS TUF Gaming 1000W Gold " som jag köpt, det är märkligt att en del skriver att det är helt ljudlöst och andra att det låter för jävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Det är lite över budget.

Hur viktigt är det med ATX 3.0?
"Seasonic Focus GX 850W" som jag länkade till ovan har ju inte det tex.
Är det något annat man ska ha koll på?

Det här "ASUS TUF Gaming 1000W Gold " som jag köpt, det är märkligt att en del skriver att det är helt ljudlöst och andra att det låter för jävligt.

Märkligt att folk uppfattar det så olika, det håller jag med om.

Annars finns ju denna PSU som känns prisvärd.

https://www.inet.se/produkt/6905936/msi-mag-a850gl-pcie5-850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Det är lite över budget.

Hur viktigt är det med ATX 3.0?
"Seasonic Focus GX 850W" som jag länkade till ovan har ju inte det tex.
Är det något annat man ska ha koll på?

Det här "ASUS TUF Gaming 1000W Gold " som jag köpt, det är märkligt att en del skriver att det är helt ljudlöst och andra att det låter för jävligt.

Är väll bara att prova och se om ditt exemplar låter mycket eller inte?

Angående ATX 3.0 så skulle jag vilja påstå att det inte är något att fokusera på, Sure kan vara smidigt att inte behöva köra med adapter men samtidigt är det lite av en kontakt man vill undvika med tanke på alla problem som fortfarande finns.

Brukar göra det enkelt när det kommer till PSU, önskad effektivitet, önskad effekt och sen så lång garanti som möjligt (nu för tiden är väll max 10 år) sen tar jag den billigaste
Vilket i detta fall blir Seasonic agget som du länkade tidigare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Brukar göra det enkelt när det kommer till PSU, önskad effektivitet, önskad effekt och sen så lång garanti som möjligt (nu för tiden är väll max 10 år) sen tar jag den billigaste

Hur pass avgörande är dess effektivitet, om man tittar på exempelvis https://www.inet.se/jamfor?compare=6905692,6905763, ett Phanteks AMP 1000W v2 och ett be quiet! Dark Power 13 1000W? Är det värt att betala mer nu för ett effektivare nätaggregat mot de potentiellt dyrare elräkningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte:

Hur pass avgörande är dess effektivitet, om man tittar på exempelvis https://www.inet.se/jamfor?compare=6905692,6905763, ett Phanteks AMP 1000W v2 och ett be quiet! Dark Power 13 1000W? Är det värt att betala mer nu för ett effektivare nätaggregat mot de potentiellt dyrare elräkningarna?

Jag tänker som så att ett nätagg med Gold kommer överlag alltid vara bättre än ett som är Silver eller Bronze, sen handlar det mer om vilken nivå man vill lägga sig på.

jag har tidigare alltid försökt köpa Silver agg men dom verkar helt ha försvinnut och har nu gått över till Gold. Titanium och platinum ser jag mer som något man sätter i en server eller kanske en renderingsmaskin där 100% drifttid är kritiskt och första prio.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av totte:

Hur pass avgörande är dess effektivitet, om man tittar på exempelvis https://www.inet.se/jamfor?compare=6905692,6905763, ett Phanteks AMP 1000W v2 och ett be quiet! Dark Power 13 1000W? Är det värt att betala mer nu för ett effektivare nätaggregat mot de potentiellt dyrare elräkningarna?

Skrivet av norrby89:

Jag tänker som så att ett nätagg med Gold kommer överlag alltid vara bättre än ett som är Silver eller Bronze, sen handlar det mer om vilken nivå man vill lägga sig på.

jag har tidigare alltid försökt köpa Silver agg men dom verkar helt ha försvinnut och har nu gått över till Gold. Titanium och platinum ser jag mer som något man sätter i en server eller kanske en renderingsmaskin där 100% drifttid är kritiskt och första prio.

80+ stämpeln har i get med byggkvalitet att göra.

Ett 80+ platinum/titanium agg kan fortfarande ha riktiga pisskomponenter

Det ända 80+ stämpeln talar om är att det max har x% energiförlust vid konverteringen från 230v ac till 12, 5, 3.3v dc osv.

Och högre effektstämpel innebär mindre förlust och där med lägre elkostnad men om kostnaden vägs upp eller ej och hur fort beror väl på användarvanor osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

80+ stämpeln har i get med byggkvalitet att göra.

Ett 80+ platinum/titanium agg kan fortfarande ha riktiga pisskomponenter

Det ända 80+ stämpeln talar om är att det max har x% energiförlust vid konverteringen från 230v ac till 12, 5, 3.3v dc osv.

Och högre effektstämpel innebär mindre förlust och där med lägre elkostnad men om kostnaden vägs upp eller ej och hur fort beror väl på användarvanor osv.

Fast energieffektivitet och kvalite går mer eller mindre hand i hand, för att uppnå högre energieffektivitet så måste man använda sig av bättre komponenter.

Sen finns det såklart variationer och därav för min del att garanti tid finns med också då företaget i sig uppenbarligen tror på sin produkt och att den faktiskt kommer hålla så länge.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast energieffektivitet och kvalite går mer eller mindre hand i hand, för att uppnå högre energieffektivitet så måste man använda sig av bättre komponenter.

Sen finns det såklart variationer och därav för min del att garanti tid finns med också då företaget i sig uppenbarligen tror på sin produkt och att den faktiskt kommer hålla så länge.

Är ju jäkla skillnad på ett agg även om det titanium eller högre om det t.ex. är 3 eller 10 år garanti.

Dvs 3 år agget är troligen byggt med bare minimum för att klara 80+kravet medan det med 10 år troligen har en ganska bra marginal så att det ska klara sig 10 år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av pösk:

Jag köpte nyss ett ASUS TUF Gaming 1000W Gold
https://www.inet.se/produkt/6905738/asus-tuf-gaming-1000w-gol...
på Inets Swecxlusive för 1099 kr och hann inte riktigt kolla efter reviews för det bara rasslar till och så är grejorna slut. Nu efteråt har jag kikat runt och många verkar ha problem med att dom låter väldigt mycket. Vad tror ni, är det folk som har otur och fått ett måndagsex eller är det såhär dom är? Funderar i så fall på att returnera och köpa ett 850 watt som jag hade tänkt, 1000 watt är egentligen overkill men eftersom priset var bra så slog jag till.
Har kollat på dom här två
"Corsair RM850e ATX 3.0 850W"
https://www.inet.se/produkt/6905786/corsair-rm850e-atx-3-0-85...
"Seasonic Focus GX 850W"
https://www.inet.se/produkt/6903701/seasonic-focus-gx-850w

eller något annat i den prisklassen? Tänker att det ska hålla för framtiden med.

Jag skulle definitivt avråda från Corsair RM850e om du är orolig för missljud, jag köpte nyligen ett Corsair RM1000e och jag ångrar mig verkligen. Det visar sig vara konsekventa problem med riktigt dåliga fläktar som har kullager som låter hemskt i kombination med fläktkurvan, Googla så kommer du få många exempel. Har alltid litat på Corsair när det kommer till nätagg., men RMe verkar vara katastrof, riktigt trist.

Permalänk
Medlem

beställde också detta, finns det någon här på forumet som äger ett sådant? TS, du kan väl döpa om tråden till TUF 1000W så att man ser att det är denna det gäller ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är ju jäkla skillnad på ett agg även om det titanium eller högre om det t.ex. är 3 eller 10 år garanti.

Dvs 3 år agget är troligen byggt med bare minimum för att klara 80+kravet medan det med 10 år troligen har en ganska bra marginal så att det ska klara sig 10 år.

Ja på samma sätt som att ett agg med 10 år garanti så är det nog en väldigt stor skillnad på kvalitet om det är 80 white kontra titanium. Så kombinationen av minst 80+ gold märkning och 10 år garanti så är man nog ganska säker med att få en vettig produkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja på samma sätt som att ett agg med 10 år garanti så är det nog en väldigt stor skillnad på kvalitet om det är 80 white kontra titanium. Så kombinationen av minst 80+ gold märkning och 10 år garanti så är man nog ganska säker med att få en vettig produkt.

Troligen skulle nog inte ett 80+white med 10 år garanti va dåligt heller om det nu existerar några bara dra mer ström än ett gold agg visst kanske en äldre design och komponentval med lägre effektivitet i dem men driftsäkra.

Garantitiden säger betydligt mer än 80+ stämpeln angående kvalitet. Om tillverkaren kan ge 10 år garanti har de så pass mycket tilltro på komponenterna att de högst troligen kommer hålla minst 10 år.

Skiljer väl generellt typ 5-10% eller nått mellan 80+ white och gold där de är effektivast iaf i kravet för klistermärket lite mer för titanium och platinum

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du fått det och kopplat in det än?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har du fått det och kopplat in det än?

Nej, är tyvärr inte hemma så det får bli senare. Hoppas någon annan som köpte det kan lämna ett betyg här.

Jag kanske har för klena grejor för att testa nätagget riktigt? 6700xt (185watt), ryzen3600, 32GB ram, två SSD eller kan man med hjälp av något program fake:a load och på så sätt se hur det presterar?

Permalänk
Medlem

Nu är mitt i burken och funkar hur bra som helst. Inte högljutt överhuvudtaget. Jag tänkte på en grej dock. Kopplat mitt 4090 med nya ATX 3 sladden, det ska ju då kunna kommunicera med nätaggregatet. För min del startar inte fläkten förrän några minuter in i stress test i 3d mark. Och slår av sig själv direkt när jag stänger av testet. Hör inte fläkten när den startar eller att den på något vis varvar upp heller.

Monterad med fläkten upp genom ventialtionsluckan i chassi.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |