Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Tålig grabb! Måste erkänna mig besegrad av detta svåra uppdrag då mina vapen tydligen är för svaga.

Permalänk
Medlem

Någon annans spel som krashar rätt ofta. Antingen när jag använder en fast travel punkt eller laddar en sparning medans jag spelar.
Känns som minst var fjärde gång jag fast travlar. Spelet är annars helt stabilt, inga krasher vid faktiskt spelande.

Känns som det börja med Dog Town men kanske bara för jag använder Fast Travel mer nu in och ut från Dog Town.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Någon annans spel som krashar rätt ofta. Antingen när jag använder en fast travel punkt eller laddar en sparning medans jag spelar.
Känns som minst var fjärde gång jag fast travlar. Spelet är annars helt stabilt, inga krasher vid faktiskt spelande.

Känns som det börja med Dog Town men kanske bara för jag använder Fast Travel mer nu in och ut från Dog Town.

Mitt kraschar lite nu och då, från att mer eller mindre aldrig gjort det innan 2.0 uppdateringen kom. Och vissa missions är buggiga, t.ex när man skulle till nåt förråd/garage så när jag närmade mig försvann det från kartan och markerades som klart, och koden funkade inte. Fast en stund senare fanns det där igen och jag kunde ta mig in med kod..

De pajade helt klart en del grejer med den där mastodontuppdateringen. Nu har de väl en lång lista med buggar att beta av antar jag. Men det blir bättre och bättre, t.ex är de nedbrunna polisbilarna som flög runt 30 cm över marken borta. Och det känns snäppet stabilare i och med senaste uppdateringen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Mitt kraschar lite nu och då, från att mer eller mindre aldrig gjort det innan 2.0 uppdateringen kom. Och vissa missions är buggiga, t.ex när man skulle till nåt förråd/garage så när jag närmade mig försvann det från kartan och markerades som klart, och koden funkade inte. Fast en stund senare fanns det där igen och jag kunde ta mig in med kod..

De pajade helt klart en del grejer med den där mastodontuppdateringen. Nu har de väl en lång lista med buggar att beta av antar jag. Men det blir bättre och bättre, t.ex är de nedbrunna polisbilarna som flög runt 30 cm över marken borta. Och det känns snäppet stabilare i och med senaste uppdateringen också.

Ja det var nog med 2.0 som det börja krascha nu när jag tänker efter. Körde om spelet från början men använde inte fast travel speciellt mycket förrän senare delen av spelet. Chill att cruisa runt!
2.0 är mycket roligare än det var förr så får leva med diverse buggar antar jag hehe.

Permalänk
Medlem

Googlade lite och jag kanske hittat problemet. Tydligen kan "cross-platform saves" funktionen göra att spelet krashar i 2.0 när spelet sparar eller man laddar en sparning.

Mitt var avstängd sen tidigare men läste att den kan bugga så den resettas av uppdateringar utan att den visar on igen. Provade toggla den on och sen off igen. Får se hur det funkar. Hittils ingen krash men kanske bara tur just nu.
Tror nämligen det är därför det krashar när jag fast travlar ibland.

Permalänk
Medlem

Tjena

Fått nytt grafikkort så installerade cyberpunk igen för att testa lite med uppskruvade grafiker och jäklar vad snyggt det blev!

Men varför känns musen när man siktar så förbannat konstig? Det känns som att det är ganska mycket fördröjning och inte alls så där snappy som kan vill ha i det i ett first person spel 🤔

Idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tjena

Fått nytt grafikkort så installerade cyberpunk igen för att testa lite med uppskruvade grafiker och jäklar vad snyggt det blev!

Men varför känns musen när man siktar så förbannat konstig? Det känns som att det är ganska mycket fördröjning och inte alls så där snappy som kan vill ha i det i ett first person spel 🤔

Idéer?

Vad har du för Hz på skärmen?
Vad ligger din fps på ca? Pendlar den mycket?
Vad är det för grafikkort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har du för Hz på skärmen?
Vad ligger din fps på ca? Pendlar den mycket?
Vad är det för grafikkort?

240 hz
Ganska stabilt mellan 65 och 75
Ett Rtx 4080

Det känns ungefär som när man siktar med en controller i ett i skjutspel fast just nu använder jag ju en mus istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

240 hz
Ganska stabilt mellan 65 och 75
Ett Rtx 4080

Det känns ungefär som när man siktar med en controller i ett i skjutspel fast just nu använder jag ju en mus istället då.

Prova allt eller något av detta:
Stäng av Path Tracing om du har det på.
DLSS Quality använder jag för 1440p.
Aktivera Nvidia Reflex med boost. (eller utan boost om det funkar bättre)

Många har problem med nyare versioner av Nvidias drivrutiner.
Jag kör med version 537.58 tills att Nvidia fixar sina drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

240 hz
Ganska stabilt mellan 65 och 75
Ett Rtx 4080

Det känns ungefär som när man siktar med en controller i ett i skjutspel fast just nu använder jag ju en mus istället då.

DLSS och Frame Generation kan skapa input lag.
Hur är det om du stänger av dessa? Speciellt Frame Generation vid låg fps som din.

Men prova få högre fps också. Kör du med Path Tracing?
Skulle rekommendera DLSS Quality och sedan ”vanliga” Ray Tracing läget istället.

Jag kör dessa inställningar. Vilket i princip är allt på Max men med DLSS Quality och Ray Tracing på högsta (Men inte Path-Tracing).
Detta ger mig 70-110 fps beroende på scen. Average kring 85. Det fungerar helt ok med musen då och input lag märks inte av så mycket även om det finns där.
Slår jag däremot på Patch-Tracing och Ray Reconstruction så märker jag av betydligt mer input lag. Men min fps sjunker också till 60-80.

NVIDIA DLSS
DLSS Frame Generation: On
DLSS: Quality
DLSS Sharpening: 40-60
NVIDIA DLAA: Off
Nvidia Reflex Low Latency: On + Boost (Under Video Settings Tab)

RESOLUTION SCALING - All Off
Dynamic Resolution Scaling: Off
AMD FidelityFX Super Resolution 2.1: Off
AMD FSR 2.1 Image Sharpening: Off
Intel Xe Super Sampling 1.1: Off
Intel XeSS 1.1 Sharpness: Off

GRAPHIC SETTINGS - Highest Settings
Texture Resolution: Highest
Film Grain: Off
Chromatic Aberration: Off
Depth of Field: On
Lens Flare: Off
Motion Blur: Off
Field of View: Highest
Contact Shadows: On
Improved Facial Lighting Geometry: On
Anisotropy: Highest
Local Shadows Mesh Quality: Highest
Local Shadow Quality: Highest
Cascaded Shadows Range: Highest
Cascaded Shadows Resolution: Highest
Distant Shadows Resolution: Highest
Volumetric Fog Resolution: Highest
Volumetric Cloud Quality: Highest
Max Dynamic Decals: Highest
Screen Space Reflections Quality: Highest
Subsurface Scattering Quality: Highest
Ambient Occulusion: Highest
Color Precision: Highest
Mirror Quality: Highest
Level of Detail (LOD): Highest
Crowd Density: Highest

RAY TRACING - On
Ray-Traced Reflections: On
Ray-Traced Sun Shadows: On
Ray-Traced Local Shadows: On
Ray-Traced Lighting: Ultra
Path Tracing [Technological Preview]: Off

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

DLSS och Frame Generation kan skapa input lag.
Hur är det om du stänger av dessa? Speciellt Frame Generation vid låg fps som din.

Men prova få högre fps också. Kör du med Path Tracing?
Skulle rekommendera DLSS Quality och sedan ”vanliga” Ray Tracing läget istället.

Jag kör dessa inställningar. Vilket i princip är allt på Max men med DLSS Quality och Ray Tracing på högsta (Men inte Path-Tracing).
Detta ger mig 70-110 fps beroende på scen. Average kring 85. Det fungerar helt ok med musen då och input lag märks inte av så mycket även om det finns där.
Slår jag däremot på Patch-Tracing och Ray Reconstruction så märker jag av betydligt mer input lag. Men min fps sjunker också till 60-80.

NVIDIA DLSS
DLSS Frame Generation: On
DLSS: Quality
DLSS Sharpening: 40-60
NVIDIA DLAA: Off
Nvidia Reflex Low Latency: On + Boost (Under Video Settings Tab)

RESOLUTION SCALING - All Off
Dynamic Resolution Scaling: Off
AMD FidelityFX Super Resolution 2.1: Off
AMD FSR 2.1 Image Sharpening: Off
Intel Xe Super Sampling 1.1: Off
Intel XeSS 1.1 Sharpness: Off

GRAPHIC SETTINGS - Highest Settings
Texture Resolution: Highest
Film Grain: Off
Chromatic Aberration: Off
Depth of Field: On
Lens Flare: Off
Motion Blur: Off
Field of View: Highest
Contact Shadows: On
Improved Facial Lighting Geometry: On
Anisotropy: Highest
Local Shadows Mesh Quality: Highest
Local Shadow Quality: Highest
Cascaded Shadows Range: Highest
Cascaded Shadows Resolution: Highest
Distant Shadows Resolution: Highest
Volumetric Fog Resolution: Highest
Volumetric Cloud Quality: Highest
Max Dynamic Decals: Highest
Screen Space Reflections Quality: Highest
Subsurface Scattering Quality: Highest
Ambient Occulusion: Highest
Color Precision: Highest
Mirror Quality: Highest
Level of Detail (LOD): Highest
Crowd Density: Highest

RAY TRACING - On
Ray-Traced Reflections: On
Ray-Traced Sun Shadows: On
Ray-Traced Local Shadows: On
Ray-Traced Lighting: Ultra
Path Tracing [Technological Preview]: Off

Åå fan det ska jag testa då

Kör pathtracing med performance läget i 4k just nu

Nvidia reflex och v sync kolumnerna är utgråade för mig dom kan jag inte röra alls, men reflex står som "on" och v sync står som "off" i det gråa fältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Åå fan det ska jag testa då

Kör pathtracing med performance läget i 4k just nu

Nvidia reflex och v sync kolumnerna är utgråade för mig dom kan jag inte röra alls, men reflex står som "on" och v sync står som "off" i det gråa fältet.

Ah du har 4K skärm också. Då behöver du nog DLSS på Performance. Quality blir nog för tungt.
Vet inte varför Nvidia Reflex är grått för dig dock. Kanske är någon annan inställning som blockerar den.

För övrigt tycker jag Path-Tracing är en intressant teknik och framtiden. Men just nu ser det inte bra ut. Det har för många brister.
Går man runt i staden är det väl OK. Men så snart man kollar lite närmare på objekt blir det en sörja. Speciellt ansikten ser horribla ut. Vilket är tråkigt i ett spel med så mycket dialog och cutscenes.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ah du har 4K skärm också. Då behöver du nog DLSS på Performance. Quality blir nog för tungt.
Vet inte varför Nvidia Reflex är grått för dig dock. Kanske är någon annan inställning som blockerar den.

För övrigt tycker jag Path-Tracing är en intressant teknik och framtiden. Men just nu ser det inte bra ut. Det har för många brister.
Går man runt i staden är det väl OK. Men så snart man kollar lite närmare på objekt blir det en sörja. Speciellt ansikten ser horribla ut. Vilket är tråkigt i ett spel med så mycket dialog och cutscenes.

Okey jag ska prova stänga av path tracing när jag är hemma sen och kolla om det är boven.

Kan ju vara så att Nvidia reflex är gråmarkerat för att path tracing är igång också.

Permalänk
Medlem

Med frame generation påslaget så blir tydligen Nvidia reflex gråmarkerat läste jag mig till på reddit nu.

Eller det blir påtvingad "on" så det går inte reglera den alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

DLSS och Frame Generation kan skapa input lag.
Hur är det om du stänger av dessa? Speciellt Frame Generation vid låg fps som din.

65-75 fps med fg påslaget är nog problemet. Då utgår man ju från typ 20-30 fps, ökar det till 50 med dlss, och sen ovanpå det 50% till mha fg. Input lag bör ungefär motsvara det man har utan dlss+fg. Lösningen på kass input lag är nog helt enkelt att stänga av path tracing eller kanske att köra dlss performance. Eller att stänga av fg och bara köra på dlss. Men då flyter det sämre. Man balanserar helt enkelt input lag mot flyt. Man tar det ena och då får det andra lida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

65-75 fps med fg påslaget är nog problemet. Då utgår man ju från typ 20-30 fps, ökar det till 50 med dlss, och sen ovanpå det 50% till mha fg. Input lag bör ungefär motsvara det man har utan dlss+fg. Lösningen på kass input lag är nog helt enkelt att stänga av path tracing eller kanske att köra dlss performance. Eller att stänga av fg och bara köra på dlss. Men då flyter det sämre. Man balanserar helt enkelt input lag mot flyt. Man tar det ena och då får det andra lida.

Jag förstår

Jag får prova dra ner inställningarna lite och stänga av path tracing men misstänker att jag kommer behöva ha frame generation igång ändå? Stänger jag av det med path tracing igång får jag typ 10 fps.

Isåfall får jag väll stänga av all typ av ray tracing om jag ska spela utan frame generation i 4k 🤔

Men det är märkligt i Alan wake 2 fungerar det fint med path tracing och frame generation och runt 70 fps utan samma typ av input lag.

Permalänk

Kul att den här tråden dök upp nu när jag köpte spelet i förrgår. Har haft väldigt kul än så länge! Vet absolut ingenting om spelet på förhand.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Kul att den här tråden dök upp nu när jag köpte spelet i förrgår. Har haft väldigt kul än så länge! Vet absolut ingenting om spelet på förhand.

Kul! Jag spelade igenom det för första gången när patch 1.5 kom. Skrämmande att inse att det snart är två år sedan.
Tänkte köpa expansionen och spela igenom det på nytt snart igen! Verkar finnas många intressanta förändringar sedan 2.0.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Kul att den här tråden dök upp nu när jag köpte spelet i förrgår. Har haft väldigt kul än så länge! Vet absolut ingenting om spelet på förhand.

Det är ett helt fantastiskt spel i mitt tycke. Mycket nöje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag förstår

Jag får prova dra ner inställningarna lite och stänga av path tracing men misstänker att jag kommer behöva ha frame generation igång ändå? Stänger jag av det med path tracing igång får jag typ 10 fps.

Isåfall får jag väll stänga av all typ av ray tracing om jag ska spela utan frame generation i 4k 🤔

Men det är märkligt i Alan wake 2 fungerar det fint med path tracing och frame generation och runt 70 fps utan samma typ av input lag.

Prova att stänga av path tracing, kör rt ultra istället, och så dlss + fg. Birde göra stor skillnad. Dlss+fg är lite som magi ibland men utgår man från typ 10 fps är det nog kört, då laggar det rätt friskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Prova att stänga av path tracing, kör rt ultra istället, och så dlss + fg. Birde göra stor skillnad. Dlss+fg är lite som magi ibland men utgår man från typ 10 fps är det nog kört, då laggar det rätt friskt

Jag ska testa senare ikväll! 😀

Vad exakt är det path tracing gör som inte vanlig ray tracing gör?

Är path tracing så mycket mer tungdrivet än vanlig ray tracing?

Permalänk
Medlem

GOTY versionen tycks ju vara på ingång så då kanske jag ska ta och slå till och köpa det.

Permalänk
Medlem

Höll på att spela om det när 2.0 release date utannonserades och då ville jag vänta. När 2.0 kom spelade jag det från start men tröttande ungefär halvvägs. Känns som jag fått nog efter spelat klart det 2,5 ggr. Synd de tog sån tid att släppa expansionen för nu har jag inget sug alls.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Har provat spela det för 5:e gången nu men det klickar inte alls för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Nä har inte börjat spela än. Väntar fortfarande på en dipp till runt 100-150kr så kan jag nog tänka mig det. Men kul att spelet får kärlek än. Känns fortfarande som att de släppte spelet 1år för tidigt. Känns som det har växt ur beta fasen. 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag ska testa senare ikväll! 😀

Vad exakt är det path tracing gör som inte vanlig ray tracing gör?

Är path tracing så mycket mer tungdrivet än vanlig ray tracing?

Dert trace:ar väl fler rays kanske? Jag vet inte ärligt talat men ja det är väldigt mycket mer tungdrivet. Ray tracing brukar halvera frameraten och path tracing tar väl bort kanske 50% av återstående framerate så kvar är kanske 25% av det du hade från början. Och ärligt talat tycker jag det ser fulare ut, blurrigt, pixligt, suddigt och med nya ray reconstruction funktionen blir ansikten skitkonstiga och man får massa skum ghosting, och sånt som inte blinkade förr blinkar och sånt som blinkade förr är still. Äh.. Men ljussättningen blir bättre.

Permalänk
Medlem

Pluggade in 4k-skärmen ikväll och jäklar, hade glömt hur jädra vackert spelet är i 4k med allt uppskruvat till max 😀❤️

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Dert trace:ar väl fler rays kanske? Jag vet inte ärligt talat men ja det är väldigt mycket mer tungdrivet. Ray tracing brukar halvera frameraten och path tracing tar väl bort kanske 50% av återstående framerate så kvar är kanske 25% av det du hade från början. Och ärligt talat tycker jag det ser fulare ut, blurrigt, pixligt, suddigt och med nya ray reconstruction funktionen blir ansikten skitkonstiga och man får massa skum ghosting, och sånt som inte blinkade förr blinkar och sånt som blinkade förr är still. Äh.. Men ljussättningen blir bättre.

Okey

Ska man köra med ray reconstruction? Nu med path tracing igång så har jag haft det på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

Ska man köra med ray reconstruction? Nu med path tracing igång så har jag haft det på också.

Ray reconstruction påslaget gör att allt utom ansikten ser aningen bättre ut när du kör path tracing. Skarpare. Och enligt nvidia har de fixat ghosting och flimrande gunnebostängsel och annat. Men de har bara flyttat problemen för vissa saker blir sämre. Men du får aningen bättre prestanda också, några fps mer typ.

Du får väl prova dig fram helt enkelt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ray reconstruction påslaget gör att allt utom ansikten ser aningen bättre ut när du kör path tracing. Skarpare. Och enligt nvidia har de fixat ghosting och flimrande gunnebostängsel och annat. Men de har bara flyttat problemen för vissa saker blir sämre. Men du får aningen bättre prestanda också, några fps mer typ.

Du får väl prova dig fram helt enkelt 🙂

Okey

Jag får testa då, får se vilka fps jag får med ray tracing istället för path tracing kör ju typ alla reglage i max i inställningarna.