Köpråd speldator, Legion Pro 5i för 18k? 4060 vs 4070?

Permalänk
Medlem

Köpråd speldator, Legion Pro 5i för 18k? 4060 vs 4070?

Ute efter en grym speldator för ca 18 tusen max och tittade på denna nu under black friday och undrar om någon har erfarenhet eller kan ge tips på en grym speldator med en bra skärm på minst 300 nits. Jag var och kikade på en MSI Katana nyligen och tyckte ljusstyrkan var alldeles för låg (250 nits).

Den ska klara av spel såsom Alan Wake 2, Baldur's Gate 3 och Halo Infinite i minst 60 fps.

Ser också att det finns bärbara med 4060 för ca 12k och undrar om det verkligen är värt att ge 6k mer för Lenovon?

Permalänk
Medlem

Köp lenovon! Jag själv köpte denna Legion på rea i somras för 20.500kr.
Skärmen är fantastisk, tangentbordet är riktigt bra. Kylning och fläktljud är extremt bra utifrån de varma komponenter som finns i gaming laptops. Jag stod oxå och vägde mot en billigare laptop som gav mer prestanda för pengarna. Men jag tycker att skärm och kylning/ljudnivå är värt mycket!
Det finns många tester som jämför 4070 mot 4060. Skillnaden är ju inte enorm. Jag valde dock 4070 för att du har ju inga uppgraderingsmöjligheter framöver och 4080 var tyvärr alldeles för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Köp lenovon! Jag själv köpte denna Legion på rea i somras för 20.500kr.
Skärmen är fantastisk, tangentbordet är riktigt bra. Kylning och fläktljud är extremt bra utifrån de varma komponenter som finns i gaming laptops. Jag stod oxå och vägde mot en billigare laptop som gav mer prestanda för pengarna. Men jag tycker att skärm och kylning/ljudnivå är värt mycket!
Det finns många tester som jämför 4070 mot 4060. Skillnaden är ju inte enorm. Jag valde dock 4070 för att du har ju inga uppgraderingsmöjligheter framöver och 4080 var tyvärr alldeles för dyrt

Tack! Ser att du köpte en Pro 5, vad är skillnaden mot en Pro 5i? Hur är det att spela på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Tack! Ser att du köpte en Pro 5, vad är skillnaden mot en Pro 5i? Hur är det att spela på den?

Skillnaden är intel eller AMD. i står för intel. Jag övervägde precis dessa två. Jag valde AMDn för att den kom med 32 gig istället för 16.
Jag har försökt hitta jämförelser mellan amds 7745 och intels 13700. Som jag förstått det så är de rätt likvärdiga. AMDn ska kanske gå lite svalare och tystare då den drar mindre ström, men prestera marginellt bättre i de flesta applikationer som bara nyttjar upp till 8 kärnor. Intel är bättre i applikationer som kan nyttja även deras e-cores. Jag är jättenöjd med min. Fläktarna kan gå på fullt ibland när Windows plötsligt får för sig att köra antivirus genomsökning eller liknande. Jag funderar på om sådana saker hade lämpat sig bättre med e-cores…

Permalänk
Medlem

Glömde svara på hur det är att spela på den. Jag är supernöjd med prestandan. Jag spelar på 2560*1600p på ultra på lite äldre titlar och high på nyare AAA. Jag väljer att spela med fläktläge balanced istället för performance för att prestandan räcker till ändå och det är trevligt när datorn är förhållandevis tyst även vid gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Glömde svara på hur det är att spela på den. Jag är supernöjd med prestandan. Jag spelar på 2880*1600p på ultra på lite äldre titlar och high på nyare AAA. Jag väljer att spela med fläktläge balanced istället för performance för att prestandan räcker till ändå och det är trevligt när datorn är förhållandevis tyst även vid gaming.

Har du hunnit prova Alan Wake 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Nej tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Glömde svara på hur det är att spela på den. Jag är supernöjd med prestandan. Jag spelar på 2560*1600p på ultra på lite äldre titlar och high på nyare AAA. Jag väljer att spela med fläktläge balanced istället för performance för att prestandan räcker till ändå och det är trevligt när datorn är förhållandevis tyst även vid gaming.

Tack för hjälpen, köpte datorn för en stund sedan! Ska hem och testa den, förhoppningsvis lever den upp till mina förväntningar

Skrivet av Exner:

Ska se om jag hinner testa spelet ikväll så återkommer jag med resultat.

Edit: Fick ingen kod till spelet, måste kontakta butiken imorgon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Tack för hjälpen, köpte datorn för en stund sedan! Ska hem och testa den, förhoppningsvis lever den upp till mina förväntningar

Grattis till ett bra köp! Återkoppla gärna här igen om du är nöjd med datorn och hur du upplever den

Permalänk
Skrivet av coolwine:

köpte en legion PRO 5i jag med, alan wake fungerar o ser riktigt grymt ut på den. Kollat på ditt digitala kvitto? Min kod stod där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Grattis till ett bra köp! Återkoppla gärna här igen om du är nöjd med datorn och hur du upplever den

Första intryck är wow, vilken kvalité! Skärmen är något otroligt vacker. Färgerna, 240hz, 500 nits och HDR. Aldrig använt HDR tidigare och kommer nog aldrig kunna gå tillbaka till SDR efter det här haha. Har lirat Halo Infinite och Destiny 2 och är imponerad utav hur bra grafiken är på en laptop, utklassar mitt PS5!

Det enda som jag är lite fundersam över är fläktljudet. Låter extremt mycket på prestanda, bytte till balanserat men gjorde inte någon större skillnad. Hörlurar är ett måste vilket inte stör mig, men frågan är kommer det att störa vänner när man kör voice chat? Det är något jag måste överväga men jag har ju 1 månads öppet köp. Skärmen är något för liten för mig när det kommer till FPS spel så fläktljudet kanske inte spelar någon roll då man kan använda en separat skärm och placera datorn lite längre bort. Sen har jag märkt en del stuttering och framerate drops på Lords of the Fallen men har nog att göra med hur dåligt optimerat det spelet är. Ska fortsätta testa men hittills grymt imponerad!

Skrivet av Tweekzify:

köpte en legion PRO 5i jag med, alan wake fungerar o ser riktigt grymt ut på den. Kollat på ditt digitala kvitto? Min kod stod där i.

Tack nu hittade jag koden men ska vänta lite innan jag löser in Alan Wake 2, har inte bestämt mig för att behålla datorn än. Vad kör du på för inställningar? Vad får du för FPS? Samma model som jag köpte (i7/4070)? Dela gärna lite screenshots!