Dreamhack intar Stockholm år 2024

Permalänk
Medlem

"Gaming is coming home", de har råkat skriva Stockholm istället för Malung...

Permalänk
Medlem

Dreamhack-arrangören ESL har köpts av saudiska Savvy Gaming Group

Citat:

ESL är arrangören bakom många högprofilerade e-sportsevenemang, inklusive Dreamhack. De har hittills ägts av svenska Modern Times Group (MTG), men nu visar det sig att de har köpts av Savvy Gaming Group, som i sin tur ägs av den saudiarabiska statens Public Investment Fund.

Känns ju sådär att arrangören ägs av en stat som värderar mänskliga rättigheter och mångfald så lågt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Keeper of Traditions

Med tanke på att det är mer ESL än Dreamhack nu så känns det inte särskilt konstigt direkt.

Själva LAN-delen är väl en droppe i havet av intäkterna idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit på Dreamhack sen det kom till Jönköping 2001 och 2002, så jag kanske inte ska uttala mig. Men sådana här förändringar är ju ofta ett tecken på att man förlorat anledningen till att det blev populärt från början. En flytt till Stockholm innebär ju egentligen att dom konkurrerar med så mycket mer än dom behöver göra i Jönköping.
Spontant så är det här början på slutet av det som en gång var en LAN-festival och går över till nåt mera renodlat jippo.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk

Kan vara bra med lite av en nystart, var där i somras och kände att det saknades utställare(främst spelutvecklare), vilket de var mycket fler några år före pandemin.
Det var som man gick genom det mesta på en kvart istället för längre tid. Dessutom färre spel det tävlades i överlag. Finns en del att göra men man hinner gå genom mycket på nån dag istället för hela eventet vilket är lite synd.
Frågan är hur de lyckas lösa sovsal i stockholm utan att dra upp biljettpriserna (ser redan att det är planerat för en dag kortare dessutom!).

Permalänk
Medlem

Skönt att Dreamhack kommer hem efter att ha varit borta sen.... ALLTID!

*facepalm*

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker det blir spännande med något nytt. Nog för att Elmia/Jönköping är vad jag relaterar till Dreamhack och alla de event jag deltagit på. Men vad som egentligen gör DH fantastiskt är att få träffa alla likasinnade människor och det hoppas jag få göra i Stockholm också. Vi ses där!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Varit en dröm att åka på dreamhack men en 6 timmar bilresa har varit i vägen. Nu blir det nära men det är ju inte samma sak.. och dreamhack i Jönköping verkar ju helt förstört. Hoppas dom går tillbaka till grunden i Stockholm (svettigt lan) 🤣

Permalänk

Precis som de gjorde när dom Flyttade Hultsfreds festivalen uppåt Sthlm... Nu är hyltsfredsfestivalen bara ett vagt minne.
Och nu tar dom precis samma väg med DH....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk

Har varit på Dreamhack både "förr" och nu i modern tid. Det är tydligt hur LAN-delen blivit sämre och mer lam för varje år som gått.

Detta kan innebära en ny frisk fläkt som jag tror behövs.

Permalänk
Medlem

Well där var ju sista spiken i kistan. Tyckt DH blivit sämre och sämre samt mindre fokus på LANet i sig för var år som gått och en flytt till Stockholm signalerar ju verkligen att man inte bryr sig ett dugg om vad DH innebär.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Går mot strömmen och tycker att det är en kul och välkommen nyhet! Har alltid gillat Dreamhack i Jönköping, både som besökare och som utställare, men känner också att det har gått lite i stå. Att variera Summer och Winter på två olika orter kommer bli ett kul inslag och något som jag tror bidrar till att jag uppskattar Jönköpings-eventen mer. Någonstans hoppas jag också att Winter kanske kan bli en ambulerande ort, typ Göteborg, Malmö, Umeå, Borlänge osv. med i mixen också.

Håller med om sloganen "Gaming is coming home". Läs av rummet, inte ens jag som Stockholmare och i branschen känner igen mig. Det är inte som när Brasilien vinner VM-guld och säger "nu är guldpokalen hemma igen" precis...

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju vilja stalla upp i deras Casemod Championship. Har de fortfarande det och hur staller man ens upp? Inte lyckats hitta grejer via Google

Permalänk
Medlem

Nu minns jag en av anledningarna till att jag slutade åka på Dreamhack:

Vd:n för Dreamhack hotar att flytta datorfestivalen till ett annat land om inte Sverigedemokraterna åker ur riksdagen. Och han kallar partiledaren Jimmie Åkesson "homosexuell arabisk invandrare".

https://nyheter24.se/nyheter/politik/746841-dreamhackboss-til...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga?
Nya tider helt enkelt, saker förändras.

DH är långt ifrån det när jag sist var på plats, 1999-2001, då flyttades hela spektaklet till Jönköping från Borlänge, vilket kändes rätt naturligt, mitt i landet.

Stockholm är långt ifrån det mesta (för oss som bor på andra sidan 😆)

Spiken i kistan, ja kanske.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av pskjonte:

Vad ska man säga?
Nya tider helt enkelt, saker förändras.

DH är långt ifrån det när jag sist var på plats, 1999-2001, då flyttades hela spektaklet till Jönköping från Borlänge, vilket kändes rätt naturligt, mitt i landet.

Stockholm är långt ifrån det mesta (för oss som bor på andra sidan 😆)

Spiken i kistan, ja kanske.

Vet inte om jag håller med om att det är "mitt i landet"

Permalänk

För den som är orolig över att Stockholmsmässan kan bli DH Winters nya hem så kommer mässan att rivas om ett par år då det ska byggas bostäder. https://www.mitti.se/nyheter/stockholmsmassan-rivs--bostader-...

Så troligtvis är det bara ett tillfälligt besök i Stockholm

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att något nytt LAN kan ta över? Eller är detta början av slutet på en era? 😥
Tycker också att LAN delen tappat fokus och känns mindre för varje år som går.
Hade ju varit grymt kul om någon annan anordnar ett renodlat LAN men vi som skulle vara intresserade av det är väl troligen en krympande skara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Vågar man hoppas på att något nytt LAN kan ta över? Eller är detta början av slutet på en era? 😥
Tycker också att LAN delen tappat fokus och känns mindre för varje år som går.
Hade ju varit grymt kul om någon annan anordnar ett renodlat LAN men vi som skulle vara intresserade av det är väl troligen en krympande skara.

Men grejen jag är att jag tror att det finns just nu en hel generation som skulle väldigt gärna gå på lan. När man var på Dh denna gången så var det extremt många barnfamiljer och bara överlag barn som var där. Och om man då visar denna nya generationen detta på ett faktiskt bra sätt så kan det nog bara kvar ett tag till.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vet inte om jag håller med om att det är "mitt i landet"
<Uppladdad bildlänk>

Om man tycker att Sverige börjar i Malmö och slutar i Stockholm så är det mitt i landet!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Varit en dröm att åka på dreamhack men en 6 timmar bilresa har varit i vägen. Nu blir det nära men det är ju inte samma sak.. och dreamhack i Jönköping verkar ju helt förstört. Hoppas dom går tillbaka till grunden i Stockholm (svettigt lan) 🤣

Vad får dig att tro att DH Stockholm inte kommer köra samma koncept?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vet inte om jag håller med om att det är "mitt i landet"
<Uppladdad bildlänk>

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpun...

Det är precis på andra sidan vättern utanför örebro

Alltså mittpunkten där man viktar efter vart folk bor

Permalänk
Medlem

Då blir det inga mer DHW framöver då!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpun...

Det är precis på andra sidan vättern utanför örebro

Alltså mittpunkten där man viktar efter vart folk bor

Hjortkvarn på en karta:

Geografisk medelpunkt är väl närmare sundsvall annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpun...

Det är precis på andra sidan vättern utanför örebro

Alltså mittpunkten där man viktar efter vart folk bor

Där hade ju vart helt ok ändå.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jobbigt med Stockholm

Trafik och inga parkeringar.

Nej, 2023 w var riktigt roligt men kommer inte till Stockholm

Permalänk
Medlem

Synd för mig som får längre att resa. Det blir inte värt det. Högst sannolikt får vi ta summer istället. Men grattis Stockholm! Jag tror att många bekväma Stockholmare som skippat Jönköping kommer att gå nu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Där hade ju vart helt ok ändå.

Enda problemet är att Hjortkvarn består av typ 1 glassaffär, en liten pluttig pizzeria och några få hus. Men det är iaf väldigt go glass! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ägs inte Dreamhack av någon Saudiarab nu ändå?

Jo.

"Dagens ETC har tidigare skrivit om Saudiarabiens esportstrategi, som är ett led i att diversifiera ekonomin och tvätta bilden av Saudiarabien som ett land som systematiskt kränker mänskliga rättigheter. Nästa år arrangeras världsmästerskapet i esport i huvudstaden Riyadh och nyligen hölls en lyxig konferens för teknikdirektörer och branschfolk bara 20 minuter från ”Chop Chop Square”, torget där statens avrättningar genomförs inför publik."

https://www.etc.se/inrikes/vaerldens-stoersta-men-hur-paaverk...

Permalänk
Medlem

Vad är planen när Stockholmsmässan blir bostäder?