Permalänk

Alla överraskningar i kategorin "Ah men vad är nu det här för skit". Åh nej, buss-appen har plötsligt nytt interface eller jag har legat konstigt i sömnen och nu måste jag göra 20 minuter gymnastik i duschen annars kan jag bara gå upp för trappor baklänges.

Permalänk
Medlem

Det här kan jag säkert ha gubbgnällt på tidigare men koket i hjärnan tvingar isåfall till repris.

Oomkörbar 80-väg. Muppen framför ligger och fiser i 70km/h. Väl framme i 60-zonen fortsätter han med det.

VAR. ÄR. LOGIKEN?!?!?!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här kan jag säkert ha gubbgnällt på tidigare men koket i hjärnan tvingar isåfall till repris.

Oomkörbar 80-väg. Muppen framför ligger och fiser i 70km/h. Väl framme i 60-zonen fortsätter han med det.

VAR. ÄR. LOGIKEN?!?!?!

80% av bilisterna i västernorrland kör på detta vis.
Man blir fullständigt galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här kan jag säkert ha gubbgnällt på tidigare men koket i hjärnan tvingar isåfall till repris.

Oomkörbar 80-väg. Muppen framför ligger och fiser i 70km/h. Väl framme i 60-zonen fortsätter han med det.

VAR. ÄR. LOGIKEN?!?!?!

Har typ en liknande bilist varje morgon till jobbet. Vägen är 80km och han ligger i 70km, när man ska köra om honom gasar han upp. Han har snabbare bil än mig 😣
Lura han idag och kom förbi, då blev han sur och låg mig i röven och blinka med helljuset i typ 5km. Sen blev vi båda omkörda och då körde han om mig och låg i röven på bilen som kört om oss med blinkande helljus.
Självutnämnd Polis och idiot!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Folk som säger moderkaka om moderkort upprör mig till vansinne.
Finns ingen som helst logik alls i uttrycket och jag blir förbannad bara av att skriva det här

Galet...! Lika jävligt är begreppet "snurrdisk", det är utvisning från forumet. Borde stå i stadgarna att användande av dessa begrepp innebär en månads avstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

Håller med till en miljon procent. Vad hände med produkten? Visst, det ser kanske snyggt ut. Men den primära funktionen saknas, att det i första hand ska vara funktionellt.

Samma sak som händer i bilar och har hänt de senaste åren. HELT OTROLIGT värdelöst att ha vindrutetorkare, blinkers, volymreglare, klimatkontroll osv som TOUCH i en bil. *Kräkljud*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Värdet på äldre bilar kommer skjuta i höjden.
Jag hade seriöst lämnat tillbaka en bil som höll på så.

Jag tycker också att det borde vara så här. Nya bilar är varken tillförlitliga eller billiga.

Hur kan äldre bilar inte bli mer eftertraktade efter det här?

Fyi kör jag en ny men gammal bensinare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Folk som inte kan bete sig på offentliga färdmedel triggar mig nåt så in i h*lvete. Jag och min fru skulle åka pendel i rusningstrafik för nån vecka sedan. Ska sätta oss på ett "4-säte" där det sitter en ensam, typ 19-åring. Han sitter på ena sidan och har lagt sin ryggsäck mitt emot sitt säte. Gör inte ens en ansats att flytta sin väska när jag och min fru kommer och vill sitta bredvid varandra. Jag orkar fan inte, plockar upp hans väska och kastar den på honom (inte hårt) och jag och min fru sätter oss bredvid varandra. Man verkligen ser hur chockad han blir.. Typ som att jag kränkt honom. Och herre min skapare vad jag skulle velat ta "ett snack" med denna lilla fjant. Men vill inte ställa till en scen eller bråka. Men vafan, hur svårt kan det vara att visa lite hänsyn mot sina medmänniskor?

Bra med lite "civilkurage" och orka säga till i publika utrymmen. Prisa dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Tyvärr är det väl just där apoteken tjänar sina pengar. Äldre och sjuka. Men det lär nog bli ändring på det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kanske dags att sluta sponsra Göteborgskex då de inte bryr sig om sina svenska arbetare längre:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-134-ar-har-stang...

Men och andra sidan, vem ersätter dessa produkter om de skulle falla bort? Tyvärr kanske inte ett svenskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skulle vilja ge en känga och lite gnäll till alla de talanglösa lycksökare som dagens märkesbilverkstäder verkar befolkad av idag. VW verkstaden lokalt speciellt, de är omöjliga på att få till de mest basala reparationer. Det är konstanta fel och problem på väldigt enkla reparationer. Ingen ringer tillbaka, trots utfästelser.
Just nu är det en reparation av växellåda som de plockat ner hela växellådan, konstaterat fel som de redan fått reda på vid tidigare felsökning, kommit på att delar saknas, monterat ihop hela rasket igen utan åtgärd. Sedan ytterligare ett verkstadsbesök för att åtgärda diverse fel från förra besöket. Och allt är fortfarande status quo, inget är reparerat...

Jag anser att VW inte är vad de en gång varit. Många som klagar över briställig kvalitet, koncernen överlag.

Permalänk
Medlem

Tycker att det gnälls för lite i tråden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

-10 i skåne nu... Irriterande att behöva ta långbyxor på sig när man går ut😤

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Galet...! Lika jävligt är begreppet "snurrdisk", det är utvisning från forumet. Borde stå i stadgarna att användande av dessa begrepp innebär en månads avstängning.

SSD = snabb snurrdisk

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med alla felavlade hjon som inte kan kliva på bussen som folk? Alltid är det några vanartiga idioter som ska stå längst fram, så alla som ska på måste trycka sig förbi. Och är det mycket folk är det standard att bara halva bussen fylls, för någon på extremvänstern av normalfördelningskurvan blockerar gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

De svenska statsfinanserna är välskötta jämfört med typ alla länder som är relevant jämförbara, utom Norge. Mekanismen för hur ISK-skatt beräknas är oförändrad, staten har bokstavligen inte gjort någonting alls; det är räntan som har dragit iväg. I ett internationellt perspektiv är ISK-skatten fortfarande unikt låg.

Nä, ska man gnälla om skattehöjningar kan man väl tycka att det är humoristiskt att vår föregivet borgerliga regering ingrep för att förhindra den automatiska indexuppdateringen av gränsen för statlig skatt…

Isk vilkoren har tangerats både 2016 och 2018. Skatten höjdes då från golvet med motiveringen att riksbanken körde minusränta. Nu är inte så fallet längre.

Svenska statsfinanser är inte alls speciellt välskötta om du inkluderar kommunskuldssättningen och det privata. Internationella investerare ser kritiskt på Sverige överlag.

ISK och KF är möjligtvis fortfarande attraktivt för snabba spekulationer för killar som inte missar. Men överlag är det en Ulv i fårakläder.
1. Locka in småsparare och suckers man kan beskatta löpande årligen så att kulorna rullar in oavsett ekonomisk utveckling.
2. Ändra sen reglerna godtyckligt så man kan finansiera statsbudgeten efter eget behag.
3. Profit. Eftersom det enbart är för folkbokförda i Sverige så är det inget stort internationellt kapital man riskerar stöta sig med.

Och så vitt jag vet har vi inte haft en uppsjö av internationella investerare som plötsligt sökt resident i Sverige..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Håller med till en miljon procent. Vad hände med produkten? Visst, det ser kanske snyggt ut. Men den primära funktionen saknas, att det i första hand ska vara funktionellt.

Samma sak som händer i bilar och har hänt de senaste åren. HELT OTROLIGT värdelöst att ha vindrutetorkare, blinkers, volymreglare, klimatkontroll osv som TOUCH i en bil. *Kräkljud*.

Låter ju helt vansinnigt. Känns extra krångligt när det är -25C och man börjar dagen med att köra med handskar. Vad hittar de på härnäst, automatiskt helljus så man bländar alla man möter?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vad hittar de på härnäst, automatiskt helljus så man bländar alla man möter?

Finns redan.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Det här kan jag säkert ha gubbgnällt på tidigare men koket i hjärnan tvingar isåfall till repris.

Oomkörbar 80-väg. Muppen framför ligger och fiser i 70km/h. Väl framme i 60-zonen fortsätter han med det.

VAR. ÄR. LOGIKEN?!?!?!

Det är ännu värre när bilisten kör en jäkla epa i snigelfart på en tvåfilig väg som är en otroligt lång kurva runt ett berg. Omkörning hade varit ett alternativ om det var möjligt att se mer än 50m framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Men och andra sidan, vem ersätter dessa produkter om de skulle falla bort? Tyvärr kanske inte ett svenskt företag.

Det kommer alltid någon som ersätter om det finns en efterfrågan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

automatiskt helljus så man bländar alla man möter

DET HÄR! Ser ju bra ut på papper men är en katastrof i realiteten.

bländar av lite halft en sekund innan mötesögonblicket eller ligger en bit bakom och sakta "blinkar" med helhjuset så man snudd på ständigt har hela kupén och/eller speglarna upplysta.

Den här uppfinningen tillhör samma kategori som adaptiv farthållare så man slipper kolla upp från telefonen när man ligger max en sekund bakom framförvarande, lane assist som tycker det är bättre att ligga med backspegeln över mittsträcken samnt självkörnig så du kan kolla youtube helt omedveten om kaoset du skapar runt dig medans du åker till jobbet.

*gnisslar tänder*

Permalänk
Medlem

Helljus i Norge är ett kapitel för sig. När jag flyttade hit tog det mig många år att vänja mig vid beteendet men det är fortf så illa att jag dagdrömmar om att vända bilen, köra ikapp vederbörande och slipa ner dennes bröstvårtor med den oömma sidan av en tvättsvamp.

De bländar på helljuset 5-10 m innan fronterna möts och det är precis lika blodkärlssprängande illa som det låter. Enligt flera jag pratat med så var det så de fick lära sig att göra på körskolan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

DET HÄR! Ser ju bra ut på papper men är en katastrof i realiteten.

bländar av lite halft en sekund innan mötesögonblicket eller ligger en bit bakom och sakta "blinkar" med helhjuset så man snudd på ständigt har hela kupén och/eller speglarna upplysta.

Den här uppfinningen tillhör samma kategori som adaptiv farthållare så man slipper kolla upp från telefonen när man ligger max en sekund bakom framförvarande, lane assist som tycker det är bättre att ligga med backspegeln över mittsträcken samnt självkörnig så du kan kolla youtube helt omedveten om kaoset du skapar runt dig medans du åker till jobbet.

*gnisslar tänder*

automatiska helljus och automatisk belysning..

Man måste nog tvinga folk gå en kurs för att lära sig hur man ser om helljus är på eller lampor är på..

Automatiska helljus är helt jävla värdelösa. det är roligt o se hur deras "led matrix" funkar i teorin, i nån perfekt scenario i en reklamvideo. Men i verkligheten bländas man hela tiden av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

automatiska helljus och automatisk belysning..

Man måste nog tvinga folk gå en kurs för att lära sig hur man ser om helljus är på eller lampor är på..

Automatiska helljus är helt jävla värdelösa. det är roligt o se hur deras "led matrix" funkar i teorin, i nån perfekt scenario i en reklamvideo. Men i verkligheten bländas man hela tiden av dom.

Något säger mig att besiktningen inte heller klarar av att kontrollera om skiten ens är inställt som tänkt, och då är det ju illa redan som det är.

Jag låg f.ö. bakom en Model 3 för ett tag sedan och automatiken på den var helt påtänd... Att köra och ha ljuset bete sig så hade drivit mig själv till vansinne.

Sedan är LED-strålkastare överhuvudtaget ett kapitel för sig. Hur har man tänkt när man tillåter högre ljusutbyte i halvljuset ur jättesmå punkter och inte sällan dessutom flera samtidigt? För halogen får det inte vara mer än 55 W i en punkt med ett visst ljusutbyte, trots att dessa bländar långt mindre när de är rätt inställda, särskilt med större reflektor. Klarglasen i plast är ju fina också. Med de här små ljuspunkterna från LED och den ofrånkomliga skiten (och i längden dimmigheten) så får man dessutom en stark ljuspunkt som projiceras på själva glaset. Lägg till att det förekommer blänk i LED-delen som läcker ljus hit och dit. Ljusbilden finns ju, men det läcker massor utanför och i vissa lägen kan man se reflektioner av lysdioden. Totalt regulatoriskt haveri.

Permalänk
Medlem

Att folk verkar sitta och stirra in i ljuskäglan från mötande bil!? På körskolan fick jag lära mig att man skulle titta på väggrensmarkeringarna ifall man riskerade bli bländad. Så kan man följa vägen ändå den sekunden det tar innan alla har fått ordning på hel och halvljuse.

Bländar av gör man bilarnas ljuskäglor möts. I en lång kurva på landsväg ska/behöver man inte blända av förrän bilarna är front mot front i princip. Med undantag såklart.
Mitt ex fattade inte det. Utan hon kunde blinka med helljuset och tuta, hytta med näven och svära högt åt bilar som inte ens är nära på att behöva blända av. Hon glodde rakt in i mötande bils helljus och svor sen över att hon inte så någonting efter. Såklart.

Nog om helljus. Jag vill gnälla på moderna bilars led-halvljus. Det är så skarpt och blått sken att när dessa bilar ligger bakom mig så ser jag ingenting framåt. Jag kör i min egen bils skugga och ser mest mötande fil och väggrenen till höger och måste blända av innerbackspegeln för att mitt eget blå-upplysta ansikte inte ska speglas i min framruta lik ett projicerat spöke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

DET HÄR! Ser ju bra ut på papper men är en katastrof i realiteten.

bländar av lite halft en sekund innan mötesögonblicket eller ligger en bit bakom och sakta "blinkar" med helhjuset så man snudd på ständigt har hela kupén och/eller speglarna upplysta.

Den här uppfinningen tillhör samma kategori som adaptiv farthållare så man slipper kolla upp från telefonen när man ligger max en sekund bakom framförvarande, lane assist som tycker det är bättre att ligga med backspegeln över mittsträcken samnt självkörnig så du kan kolla youtube helt omedveten om kaoset du skapar runt dig medans du åker till jobbet.

*gnisslar tänder*

Jag är stort fan av adaptiv farthållare. Bara att slå på och låta de framför bestämma takten. Sen tycker jag på många bilar jag kört att avstånden är lite sisådär.

Jag behöver ställa på absolut längst ifrån och då är det bra (runt 3s skulle jag tippa på). Men det känns orimligt att det ska vara det längsta. Bör ha ett större spann.

Sen kan jag nog hålla med om att många automatiska helljus inte riktigt fungerar - typ som i vår bil. Så den gillar jag inte att köra med och det hände för ofta att folk blinkade åt en när den var seg. Så av den anledningen har jag stängt av.

Däremot den i min fars bil är mycket vassare och av ändå rätt mycket körning med den så tror jag att det är en person som blinkat till skillnad från min bil när det hände lite väl ofta. Så vill tro att den är bättre.

Det är någon sån här adaptiv led Matrix eller vad det nu kallas. Typ stänga av områden osv. Det är en lite nyare BMW 650 - om det är skillnad på olika märken och modeller dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Galet...! Lika jävligt är begreppet "snurrdisk", det är utvisning från forumet. Borde stå i stadgarna att användande av dessa begrepp innebär en månads avstängning.

"snurrdisk" är iaf relaterat till vad det är.
Vad i hela friden har mammakaka/moderkaka relaterat till ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Att folk verkar sitta och stirra in i ljuskäglan från mötande bil!? På körskolan fick jag lära mig att man skulle titta på väggrensmarkeringarna ifall man riskerade bli bländad. Så kan man följa vägen ändå den sekunden det tar innan alla har fått ordning på hel och halvljuse.

Bländar av gör man bilarnas ljuskäglor möts. I en lång kurva på landsväg ska/behöver man inte blända av förrän bilarna är front mot front i princip. Med undantag såklart.
Mitt ex fattade inte det. Utan hon kunde blinka med helljuset och tuta, hytta med näven och svära högt åt bilar som inte ens är nära på att behöva blända av. Hon glodde rakt in i mötande bils helljus och svor sen över att hon inte så någonting efter. Såklart.

Nog om helljus. Jag vill gnälla på moderna bilars led-halvljus. Det är så skarpt och blått sken att när dessa bilar ligger bakom mig så ser jag ingenting framåt. Jag kör i min egen bils skugga och ser mest mötande fil och väggrenen till höger och måste blända av innerbackspegeln för att mitt eget blå-upplysta ansikte inte ska speglas i min framruta lik ett projicerat spöke.

Man ska blända av när man stör den mötande bilen. Väldigt många hellysen har väldigt breda ljuskoner och lång räckvidd, då behöver man ibland blända av hundratals meter innan mötesögonblicket, även om vägen svänger. I alla fall om man har extralysen/led-ramp. Tror verkligen du skulle behöva möta dig själv i trafiken för att fatta. Målet bör vara att blända av samtidigt som den mötande bilen i de flesta fall

Samma med folk som ligger halv-nära bakom och kör hellyset på, det är så horribelt

Många moderna bilar verkar ha sina lysen felinställda och lyser för högt, jag vet inte hur många gånger jag blir bländad av folk som jag tror kör med hellyse som inte alls gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man ska blända av när man stör den mötande bilen. Väldigt många hellysen har väldigt breda ljuskoner och lång räckvidd, då behöver man ibland blända av hundratals meter innan mötesögonblicket, även om vägen svänger. I alla fall om man har extralysen/led-ramp. Tror verkligen du skulle behöva möta dig själv i trafiken för att fatta. Målet bör vara att blända av samtidigt som den mötande bilen i de flesta fall

Samma med folk som ligger halv-nära bakom och kör hellyset på, det är så horribelt

Många moderna bilar verkar ha sina lysen felinställda och lyser för högt, jag vet inte hur många gånger jag blir bländad av folk som jag tror kör med hellyse som inte alls gör det

Jag bländar av så snart jag ser strålkastarna på en mötande bil. Då känner jag att jag i alla fall gjort vad jag har kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag bländar av så snart jag ser strålkastarna på en mötande bil. Då känner jag att jag i alla fall gjort vad jag har kunnat.

Ja, det är en bra tumregel, men är man på öppna fält kan ju avståndet vara väldigt långt ibland, så antar att man får ha lite sunt förnuft också