Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny på Apple Smarthem - Hjälp

Permalänk
Medlem

Ny på Apple Smarthem - Hjälp

Hej

Vi är en familj som vill lära oss lite om smarthem………nja eller JAG vill lära mig bygga ett smarthem
Alla i familjen har iphones och vi har 2 ipad så det borde väl vara lättast med apple smarthem, eller…….är ärligt det enda jag känner till också

Jag har lärt mig så mycket att jag måste köpa en Apple tv 4k till att börja med.

Jag har sedan 2 st Reolink trackmix wifi kameror, jag vet att reolink inte stöder apple smarthem, men vet någon om det går att köpa till något som göra att det fungerar på nåt sätt, att se dem på tv-n tex genom apple tv?

Jag såg att apple sålde Eve Energy (Matter) Smart Plug – 2-pack, för 900:- Är det dem enda som fungerar eller kan man ha några billigare vägg kontakter som fungerar på samma sätt ?

Vi ska ev få fiber internet nästa år så kommer vänta med inköpen tills dess, men vill börja planera inköpen lite och räkna på vad ett ”startpaket” skulle kosta och vad jag behöver köpa.

Tacksam för all hjälp
Mvh Fredde

Permalänk
Medlem

Homepod och Hompod Mini kan också agera hub om du inte vill ha Apple TV, men Apple TV är schyssta bananer för all streaming.

Kameror - Enklast att köra sådana som har stöd för homekit secure video, har logitech circle själv (under tak): https://www.imore.com/every-security-camera-homekit-secure-vi...

Kontakter o.s.v. så är nyckeln att välja sådant som stödjer homekit, själv kör jag Philips Hue för belysning, kontakter o.s.v., inte billigast, men problemfritt och stor produktflora (bytt ut eftersom under flera år)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

iPads ska också gå att köra som Home-hub, men då måste en lämnas hemma för att det ska fungera. Dock är ju en hub med konstant strömmatning fördelaktigt. Apple TV hade jag lätt köpt eftersom den är grym som mediaspelare också (jag föredrar Apple TV framför inbyggda smart-TV-lösningar).

Reolink får du in via Homebridge, vilket är ett system som du måste ha installerat på någon form av dator, lämpligtvis en Raspberry Pi.

Apple Home är en ok smarthemslösning, men det har såklart sina begränsningar. Delvis är produktstödet, iallafall i Sverige, inte så brett, och möjligheter med automationer är också hyfsat begränsat.

Alternativen som är mest populära är Homey och Home Assistant. De är helt klart mer flexibla lösningar.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

iPads ska också gå att köra som Home-hub

De har tyvärr tagit bort det stödet i senaste uppdateringen :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Reolink får du in via Homebridge, vilket är ett system som du måste ha installerat på någon form av dator, lämpligtvis en Raspberry Pi.

Alternativen som är mest populära är Homey och Home Assistant. De är helt klart mer flexibla lösningar.

Kan du eller någon förklara mer hur homebridge fungerar med apple tv ?

Jag har aldrig hört talas om Homey eller Home assistant, vad är skillnaden mot apples smarthem ?

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna sidan men fattade inget av det, men kanske någon annan har hjälp av det:

https://community.reolink.com/topic/1733/integration-with-hom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Kan du eller någon förklara mer hur homebridge fungerar med apple tv ?

Jag har aldrig hört talas om Homey eller Home assistant, vad är skillnaden mot apples smarthem ?

HomeBridge är ett typ av mellansystem mellan Apple Homekit och saker som inte stöder det. Efter att HomeBridge är installerat så får man en QR-kod som man skannar för att få in den i HomeKit. Sedan lägger man till saker i HomeBridge och då dyker de upp i Apple Home.

Homey (Pro) är en liten hub som skapar sitt egna smarta hem-system. Det är mer öppet och flexibalt än Apple Home och funkar såklart till både Apple och Android (även Windows). Det bästa med Homey är att den har alla olika protokoll inbyggda så man behöver inga separata hubbar för sina grejer, som tex Philips Hue.

Home Assistant är även det ett system för smarta hem. Det installeras på egen hårdvara (precis som HomeBridge) och är helt öppet. Home Assistant funkar redan med väldigt många prylar, men är det något som saknas så kan vem som helst bygga en egen integration. Finns det du vill lägga in inte redan i HA så är chansen stor att någon i communityn redan löst det. I Home Assistant bygger man även sin dashboard själv så att appen/webbsidan kan se ut precis så som man själv vill.
HA kan vara precis hur enkelt eller avancerat som man vill.

Både Homey och Home Assistant är mycket mer flexibalt än Apple Home, speciellt när det kommer till automatisering. Home Assistant är snäppet vassare än Homey och det är bara fantasin som sätter gränser.

Här är en video jag har gjort som förklarar lite mer om Home Assistant:
https://www.youtube.com/watch?v=9OIvJp7F41c

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Kanon tack 😉
Gör en video om homebridge också tack 😉😉😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Kanon tack 😉

Det finns tusentals videor på Youtube som förklarar HomeBridge, det är ju bara att söka själv...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Kanon tack 😉

Haha! Jag kör inte HomeBridge själv. Home Assistant kan göra samma sak som HomeBridge (mer eller mindre) så jag har inte det behovet.

Visa signatur