USB levererar ström trots avstängd dator

Permalänk
Medlem

USB levererar ström trots avstängd dator

Har testat alla varianter tror jag men jag får inte strömmen till usb portarna att bryta när datorn stängs av.

Har win 11 och moderkortet är ASUS TUF GAMING B760.

Har bl.a. kollat klippet nedan......

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Permalänk
Medlem

Har du provat att följa Asus instruktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du provat att följa Asus instruktioner?

Japp, den har jag följt. Men i den beskrivningen så avses win10 och det kanske är därför jag inte får till.

Detta ”problem” fanns inte när vi installerade datorn första gången, men efter en ominstallation vart bekymret med USB strömmen.

Permalänk
Medlem

Du har ingen USB-hubb mellan med strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Du har ingen USB-hubb mellan med strömförsörjning?

Nej allt går direkt till datorns usb uttag.

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem du försöker lösa?

Som du märker är ”avslagen” dator en definitionsfråga.

Det säkra sättet är att bryta strömmen, till exempel på en grendosa eller på baksidan av PSU:n. Eller rycka enheten vars ljus stör dig (och sluta köpa grejer med onödiga LEDar).

Snabb surfning säger annars att EUP/ErP som Asus säger ska vara disabled verkar innebära att operativsystemet kan styra hårdvarans beteende. Om man sätter det till enabled verkar det slå av all ström när datorn är ”avslagen”, vilket plockar bort möjligheten till wake-on-LAN, väckning via t-bord och antagligen strömsättning av SSD. Det har tydligen med EUs strömsparregler att göra, så man kan tycka att det borde vara standardinställning på nya moderkort som säljs här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad är det för problem du försöker lösa?

Som du märker är ”avslagen” dator en definitionsfråga.

Det säkra sättet är att bryta strömmen, till exempel på en grendosa eller på baksidan av PSU:n. Eller rycka enheten vars ljus stör dig (och sluta köpa grejer med onödiga LEDar).

Snabb surfning säger annars att EUP/ErP som Asus säger ska vara disabled verkar innebära att operativsystemet kan styra hårdvarans beteende. Om man sätter det till enabled verkar det slå av all ström när datorn är ”avslagen”, vilket plockar bort möjligheten till wake-on-LAN, väckning via t-bord och antagligen strömsättning av SSD. Det har tydligen med EUs strömsparregler att göra, så man kan tycka att det borde vara standardinställning på nya moderkort som säljs här.

Det jag försöker lösa är att jag inte vill att det ska vara spänning på USB uttagen när datorn är avstängd. Har som sagt aldrig varit med om detta, innan har alltid USB uttagen blivit strömlösa, men nu är det tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Det jag försöker lösa är att jag inte vill att det ska vara spänning på USB uttagen när datorn är avstängd. Har som sagt aldrig varit med om detta, innan har alltid USB uttagen blivit strömlösa, men nu är det tvärtom.

Problemet du försöker lösa är väl inte att det är spänning när datorn är avstängd?
Du har någon USB-enhet ansluten som du inte vill ska ha ström, om du förklarar vad det är för enhet och varför det är ett problem för dig kanske det finns någon som har en annan lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Problemet du försöker lösa är väl inte att det är spänning när datorn är avstängd?

Hen säger ju att det är det problemet hen försöker lösa.

Det finns ju inställningar i BIOS för att möjliggöra laddning över USB även när datorn är avstängs, stäng av den möjligheten.
Vilken version av Windows du har bör vara mindre relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Problemet du försöker lösa är väl inte att det är spänning när datorn är avstängd?
Du har någon USB-enhet ansluten som du inte vill ska ha ström, om du förklarar vad det är för enhet och varför det är ett problem för dig kanske det finns någon som har en annan lösning på problemet.

Jo problemet är att det är spänning i USB uttagen fast datorn är avstängd, men att 230v kabeln naturligtvis sitter i datorn.

Jag har hörlurar samt en slinga rgb led som strömförsörjs via USB och jag vill gärna att det slocknar när datorn stängs av.

Detta har fungerat bakåt i alla tider, men efter att fabriksåterställt datorn så verkar det hänt ngt i den delen hur USB uttagen får ström.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 7mangan6:

Japp, den har jag följt. Men i den beskrivningen så avses win10 och det kanske är därför jag inte får till.

Detta ”problem” fanns inte när vi installerade datorn första gången, men efter en ominstallation vart bekymret med USB strömmen.

Men "Fast Startup" i Windows 11 har du stängt av?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Men "Fast Startup" i Windows 11 har du stängt av?

Hmm, den ska jag kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Men "Fast Startup" i Windows 11 har du stängt av?

Det + bios löste nog detta till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hen säger ju att det är det problemet hen försöker lösa.

Det finns ju inställningar i BIOS för att möjliggöra laddning över USB även när datorn är avstängs, stäng av den möjligheten.
Vilken version av Windows du har bör vara mindre relevant.

Skrivet av 7mangan6:

Jo problemet är att det är spänning i USB uttagen fast datorn är avstängd, men att 230v kabeln naturligtvis sitter i datorn.

Jag har hörlurar samt en slinga rgb led som strömförsörjs via USB och jag vill gärna att det slocknar när datorn stängs av.

Detta har fungerat bakåt i alla tider, men efter att fabriksåterställt datorn så verkar det hänt ngt i den delen hur USB uttagen får ström.

Då får jag förtydliga lite,
Problemet var att enheterna lyser när datorn är avstängd, ORSAKEN till det var att USB-portarna skickade ström.
Eller för att vända på det lite till, om du inte hade haft något inkopplat, hade det då varit ett problem att USB-portarna skickade ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Då får jag förtydliga lite,
Problemet var att enheterna lyser när datorn är avstängd, ORSAKEN till det var att USB-portarna skickade ström.
Eller för att vända på det lite till, om du inte hade haft något inkopplat, hade det då varit ett problem att USB-portarna skickade ström?

Rätt drygt svar. ^

Det är ju tydligt i frågeställningen vad det handlar om. Man borde kunna förvänta att det inte är någon spänning i uttagen om datorn är avslagen.
Verkar vara löst nu. Men förstår inte varför man skall vara så dryg i kommentarerna och mena att en frågeställning är felt ställd. Problemet var spänning på USB. Symptomet var att saker lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Rätt drygt svar. ^

Det är ju tydligt i frågeställningen vad det handlar om. Man borde kunna förvänta att det inte är någon spänning i uttagen om datorn är avslagen.
Verkar vara löst nu. Men förstår inte varför man skall vara så dryg i kommentarerna och mena att en frågeställning är felt ställd. Problemet var spänning på USB. Symptomet var att saker lyser.

Nja, det kan man inte förvänta sig. Man får gå tillbaks till AT-tiden för 25 år sedan för att en avstängd men inkopplad dator ska vara helt spänningslös. ATX-datorer har "standby power".

Huruvida USB-portarna ska vara spänningssatta är upp till tillverkaren, men det går nästan alltid precis som i det här fallet att välja från UEFI. Det finns dock uppenbara poänger med att ha det, t ex möjliggör det att starta datorn via tangentbordet, ladda saker trots att datorn är avstängd, osv. Det är alltså inte frågan om någon dålig design.

I och med att det bevisligen finns folk som förväntar sig att en avstängd PC ska vara spänningslös, trots att det inte varit så de senaste 25 åren, är det väl bildande snarare än drygt att någon tar sig tiden att gå igenom det.

Det kan ju rent av rädda en och annan dator att tidigare ovetande inser att det inte räcker med att bara stänga av, utan att man bör rycka ut sladden, innan man börjar meka i den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Rätt drygt svar. ^

Det är ju tydligt i frågeställningen vad det handlar om. Man borde kunna förvänta att det inte är någon spänning i uttagen om datorn är avslagen.
Verkar vara löst nu. Men förstår inte varför man skall vara så dryg i kommentarerna och mena att en frågeställning är felt ställd. Problemet var spänning på USB. Symptomet var att saker lyser.

Frågan var inte fel ställd, men saknade information för att kunna ge ett vettigt svar och tangerade XY problemet lite, https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Alltså förklarar man vilket problem man vill lösa, alternativt varför i detta fallet, så är chansen mycket större att få ett vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Frågan var inte fel ställd, men saknade information för att kunna ge ett vettigt svar och tangerade XY problemet lite, https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Alltså förklarar man vilket problem man vill lösa, alternativt varför i detta fallet, så är chansen mycket större att få ett vettigt svar.

Saknades det verkligen information? Problemet löstes ju med den informationen som var tillhandahållen. Varför och vilken typ av enhet det gäller är väl helt irrelevant, och det är väl upp till frågeställaren varför han tycker det är ett problem att det ligger spänning på USB-porten.

Permalänk
Medlem

Frågan var i det närmaste glasklar och det var mycket lätt att inse vad som avsågs. Däremot är det inte självklart att det finns 1 rätt svar, det beror som sagt på moderkort, inställningar, etc. Kan variera mellan olika portar. Bra att det tycks ha löst sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave