Grafikkortsleveranser ökade ordentligt under hösten

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsleveranser ökade ordentligt under hösten

Trots höga kostnader har antalet skeppade grafikkort ökat med 37,4 procent under hösten, där störst ökning skett bland AMD-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna ökningen tycker jag beror på att folk tröttnat på att att vänta bättre priser. Och de som är i akut läget köper gpu ändå t.ex. på avbetalningen.

Tyvärr så folk trodde att efter cryptoboomen kommer det att finnas ett stort överskott av gpu på andrahands marknaden, så att gpu tillverkarna kommer att vara tvungna att sänka priser. Men nej... Nvidia hade ett ess i fickan - AI-hysteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Denna ökningen tycker jag beror på att folk tröttnat på att att vänta bättre priser. Och de som är i akut läget köper gpu ändå t.ex. på avbetalningen.

Tyvärr så folk trodde att efter cryptoboomen kommer det att finnas ett stort överskott av gpu på andrahands marknaden, så att gpu tillverkarna kommer att vara tvungna att sänka priser. Men nej... Nvidia hade ett ess i fickan - AI-hysteri.

Fast priserna sjönk ju... Inte ner till 6kr/usd-priser, men de skönk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast priserna sjönk ju... Inte ner till 6kr/usd-priser, men de skönk.

8-10k kr för sista gen top gpu med dagens k(r)onkurs är acceptabelt... Men inte 22-26 tusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

8-10k kr för sista gen top gpu med dagens k(r)onkurs är acceptabelt... Men inte 22-26 tusen kronor.

Tycker att det är märkligt att det bästa av något ska kosta 8-10 k.

Köp den GPU som du tycker ger rimlig prestanda för pengarna och skit i om det finns svindyra produkter som är bättre!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag själv uppgraderade till AMD för att jag tyckte att min 3060Ti började bli lite ålderstigen. Det här med "raytraysing" har inte imponerat särskilt mycket på mig så jag tänkte att jag provar AMD igen efter dryga decenniet sen sist. Inte minst på grund av Nvidias vansinniga prissättning (med tanke på vad man får som vanlig gamer) Och jag är inte besviken i spel som Starfield, Red dead redemption 2 t.ex. Ångrar lite att jag i Februari inte gick AMD fullt ut utan köpte av gammal vana Intels CPU.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tycker att det är märkligt att det bästa av något ska kosta 8-10 k.
...

A men fan!!! Ok! 50 tusen för ett top sista gen gpu!!! Eller varför inte 100 tusen kronor?! Eller 200 tusen kronor?

Guldpriset

(Sarkasm/Nvidia-drömläget)

För att kanske näst bästa kommer att kosta 90-95% av guldpriset.

Och sedan en budget variant runt 20-25 tusen kronor.

Vad säger andra medlemmar om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

A men fan!!! Ok! 50 tusen för ett top sista gen gpu!!! Eller varför inte 100 tusen kronor?! Eller 200 tusen kronor?

Guldpriset

(Sarkasm/Nvidia-drömläget)

För att kanske näst bästa kommer att kosta 90-95% av guldpriset.

Och sedan en budget variant runt 20-25 tusen kronor.

Vad säger andra medlemmar om det?

Tänk på hur bilmarknaden fungerar. Spelar det någon roll för dig vad en Bentley, Rolls Royce, köningsegg etc kostar när du letar bra bil för 500 000?

Du får en bra Volvo, Volkswagen etc för 500 000. Spelar det då någon roll om det finns en bättre Bentley för 3 000 000?

Om du får ett bra grafikkort för 5000, spelar det då någon roll att det finns grafikkort som kostar 30 000?

Behöver du alltid ha det bästa pengar kan köpa och det blir ett problem om det bästa pengar kan köpa är över din budget?

Det finns tillräckligt många i världen som har så mycket pengar att de inte behöver fundera på om de kan lägga 30 000 på ett grafikkort eller 3 000 000 på en bil, det har både Nvidia och Bentley fattat. Så länge det finns sådana människor kommer Nvidia sälja grafikkort för 30 000 och Bentley bilar för 3 000 000.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hölmiz:

Tänk på hur bilmarknaden fungerar. Spelar det någon roll för dig vad en Bentley, Rolls Royce, köningsegg etc kostar när du letar bra bil för 500 000?

Du får en bra Volvo, Volkswagen etc för 500 000. Spelar det då någon roll om det finns en bättre Bentley för 3 000 000?

Om du får ett bra grafikkort för 5000, spelar det då någon roll att det finns grafikkort som kostar 30 000?

Behöver du alltid ha det bästa pengar kan köpa och det blir ett problem om det bästa pengar kan köpa är över din budget?

Det finns tillräckligt många i världen som har så mycket pengar att de inte behöver fundera på om de kan lägga 30 000 på ett grafikkort eller 3 000 000 på en bil, det har både Nvidia och Bentley fattat. Så länge det finns sådana människor kommer Nvidia sälja grafikkort för 30 000 och Bentley bilar för 3 000 000.

Argumentet håller väl inte riktigt dock, när vi pratar datorentusiaster. Många här nöjer sig nog med en OK bil (för klart under 500 000 kr), medan de vill ha det bästa vad gäller dator, där prestandaskillnaden i en faktor 6 i pris ändå är extremt stor. Typ RTX 4090 mot RTX 4060.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tänk på hur bilmarknaden fungerar. Spelar det någon roll för dig vad en Bentley, Rolls Royce, köningsegg etc kostar när du letar bra bil för 500 000?

Du får en bra Volvo, Volkswagen etc för 500 000. Spelar det då någon roll om det finns en bättre Bentley för 3 000 000?

Om du får ett bra grafikkort för 5000, spelar det då någon roll att det finns grafikkort som kostar 30 000?

Behöver du alltid ha det bästa pengar kan köpa och det blir ett problem om det bästa pengar kan köpa är över din budget?

Det finns tillräckligt många i världen som har så mycket pengar att de inte behöver fundera på om de kan lägga 30 000 på ett grafikkort eller 3 000 000 på en bil, det har både Nvidia och Bentley fattat. Så länge det finns sådana människor kommer Nvidia sälja grafikkort för 30 000 och Bentley bilar för 3 000 000.

Jag pratar inte om sista generationens top gpu a lá PNY Nvidia A100 för proffesionell arbete, som redan nu kostar 250 tusen kronor.

Jag pratar om GPUer för privata personer och för gaming. Det ska inte kosta 2/3 eller 3/4 av hela datorn.

Till och med Bentley är Bentley efter 20 år. Men även top gpu efter 20 år kan du slänga in i soptunnan.